Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 834
Offentligt
2222895_0001.png
Den 2. juli 2020
MFVM 104
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF for så
vidt angår forbuddet mod allergifremkaldende duftstoffer i legetøj (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF for så vidt angår forbuddet mod allergifremkaldende duftstoffer i legetøj (komitesag). Forsla-
get medfører, at tre allergifremkaldende stoffer atranol, chloratranol og methylheptincarbonat forbydes i
legetøj. Forslaget er baseret på udtalelser fra Den Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF)
samt den Videnskabelige Komité for Kosmetiske Produkter og andre Forbrugsvarer end Levnedsmidler
(SCCNFP), som vurderer, at stofferne ikke er sikre at anvende i forbrugerprodukter, herunder legetøj. For-
slaget forventes at blive sat til skriftlig afstemning i komitéen for legetøjssikkerhed med frist den 13. juli
2020. Forslaget vurderes generelt at have positiv virkning p beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. For-
slaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. De lovgivningsmæssige konsekvenser er, at forslaget skal
implementeres i bekendtgørelse nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter. Regerin-
gen er positivt indstillet over for forslaget, da det hæver beskyttelsesniveauet. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF for så vidt angår forbuddet mod allergifremkaldende duftstoffer i legetøj.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 46, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF
om sikkerhedskrav til legetøj. Optagelsen af stoffer på bilag II, del III, punkt 11, første afsnit, vedtages efter
forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel i legetøjsdirek-
tivets artikel 47, stk. 2.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed. Hvis der er kvali-
ficeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik
på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kom-
missionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen for legetøjssikkerhed, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fri-
sten, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at blive sat til skriftlig afstemning i komitéen for legetøjssikkerhed med frist den 13. juli
2020.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 834: Notat om komitésag om forbud mod allergifremkaldende duftstoffer i legetøj
2222895_0002.png
Formål og indhold
Kommissionen forslår at forbyde brugen af de tre allergifremkaldende duftstoffer, atranol (cas nr. 526-37-4),
chloratranol (cas nr. 57074-21-2) og methylheptincarbonat (cas nr. 111-12-6), i legetøj med en grænseværdi
på 100 mg/kg.
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en udtalelse fra Den Videnskabelige Komité for Forbrugersikker-
hed (VKF) af 26.-27. juni 2012
1
om duftallergener i kosmetiske produkter, hvori det noteres, at kontaktallergi
over for duftstoffer er et almindeligt, betydeligt og relevant problem i Europa, og at eksponeringen for duft-
stoffer skyldes brug af forbrugerprodukter, herunder legetøj. VKF bemærker også, at der i de seneste år er
opstået en tendens til at tilsætte kemiske duftstoffer til mange typer forbrugerprodukter som f.eks. børnele-
getøj, som kan bidrage væsentligt til forbrugerens eksponering for duftstoffer via huden. Dette understøttes
af en kortlægning af allergifremkaldende stoffer i produkter til børn, foretaget af Miljøstyrelsen, som viser, at
der er allergifremkaldende duftstoffer i forskellige typer legetøj, herunder modellervoks, slim, dukker, bam-
ser og gummibånd.
I sin udtalelse af 26.-27. juni 2012 konkluderede VKF, at kosmetiske midler, der indeholder atranol eller
chloratranol, ikke er sikre. VKF (tidligere kaldet Den Videnskabelige Komité for Forbrugsvarer (SCCP)) har
derudover i sin udtalelse af 7. december 2004
2
konkluderet, at atranol og chloratranol ikke bør være til stede
i forbrugerprodukter.
For så vidt angår stoffet methylheptincarbonat, så er det pt. omfattet af mærkningskravet for legetøjet, da
stoffet er opført blandt de allergifremkaldende duftstoffer, der skal angives på legetøjet, hvis det anvendes.
Den Videnskabelige Komité for Kosmetiske Produkter og andre Forbrugsvarer end Levnedsmidler (SCCNFP)
har i en udtalelse af 25. september 2001
3
anbefalet, at niveauet af methylheptincarbonat ikke overskrider
0,01 % i færdige kosmetiske produkter.
På baggrund af ovenstående udtalelser anbefaler Ekspertgruppen for Sikkerhedskrav til Legetøj derfor, at
brugen af atranol, chloratranol og methylheptincarbonat forbydes i legetøj. Dette sker ved at tilføje stofferne
til tabellen i bilag II, del III, punkt 11, første afsnit, i direktiv 2009/48/EF. Det betyder samtidig, at methyl-
heptincarbonat slettes fra listen over mærkningspligtige duftstoffer i legetøj.
Ændringerne foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på lega-
litetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vur-
dering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
1
VKF's udtalelse om duftallergener i kosmetiske produkter, 26.-27. juni 2012 (SCCS/1459/11).
http://ec.eu-
ropa.eu/health/scientific_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_102.pdf
2
Den Videnskabelige Komité for Forbrugsvarers udtalelse om atranol og chloratranol i naturlige ekstrakter (f.eks. ege-
mosekstrakt og træmosekstrakt) af 7. december 2004 (SCCP/00847/04).
https://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_sccp/docs/sccp_o_006.pdf
3
Opinion concerning An initial List of Perfumery Materials which must not form Part of Cosmetic Products except sub-
ject to the Restrictions and Conditions laid down, 25 September 2001 (SCCNFP/0392/00 final), s. 8
https://ec.eu-
ropa.eu/health/ph_risk/committees/sccp/documents/out150_en.pdf
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 834: Notat om komitésag om forbud mod allergifremkaldende duftstoffer i legetøj
2222895_0003.png
Gældende dansk ret
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret ved en ændring af bekendtgørelse nr. nr.
309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøj.
Konsekvenser
Forslaget er et direktiv og skal derfor implementeres i dansk ret. Implementeringen sker ved en ændring af
bekendtgørelse nr. nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøj.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regio-
nerne og kommunerne. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale et forbud mod
tre allergifremkaldende stoffer i legetøj.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling støtter forslaget, men bemærker dog, at ændringerne burde kunne træde i kraft
tidligere end 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende. De mener, at 6-9 måneder burde være tilstræk-
kelig til en udfasning af stofferne, da der ikke er behov for at finde et alternativ.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra regeringens side ønsker man at begrænse befolkningens, herunder børn, som er en udsat forbruger-
gruppe, udsættelse for farlige stoffer. Regeringen agter den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3