Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2094981_0001.png
Den 24. oktober 2019
MFVM 915
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning om ændring, med henblik på tilpas-
ning til den tekniske og videnskabelige udvikling, af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballe-
ring af stoffer og blandinger og om berigtigelse af nævnte forordning (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2019.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af bilag II, III og VI og om en be-
rigtigelse af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassifice-
ring, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (herefter CLP-forordningen), med henblik
på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling. Den delegerede forordning omhandler
vedtagelse af nye eller ændrede klassificeringer af 29 stoffer. Under udarbejdelsen af den delegerede
retsakt har der særligt været fokus på stoffet titaniumdioxid, som ved vedtagelsen af den delegerede
forordning er klassificeret som mistænkt for at fremkalde kræft ved indånding. Effekterne er kun set
ved indånding af stoffet på partikelform og forventes ikke at gøre sig gældende, når titaniumdioxid
indgår i produkter, hvor stoffet er bundet på en fast eller flydende form. Klassificeringen er derfor
afgrænset til kun at omfatte partikelformen af stoffet. Den delegerede forordning vurderes generelt
at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Særligt for titaniumdioxid er det
muligt, at klassificeringen kan medføre økonomiske konsekvenser for visse dele af erhvervslivet som
følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgivning (for eksempel kosmetik- og affaldslovgivnin-
gen). Det er dog ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere disse konsekvenser, da det afhænger
af de vurderinger og beslutninger, der måtte træffes under anden lovgivning. Derudover forventes
den delegerede forordning ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er generelt positiv over for den
delegerede forordning, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og i EU. De
harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes
på markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassificeringerne i de fare-
klasser, der er omfattet af forslaget. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0002.png
Baggrund
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af bilag II, III og VI og om en berigti-
gelse af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger (herefter CLP-forordningen) med henblik på tilpas-
ning til den tekniske og videnskabelige udvikling.
Den delegerede forordning har hjemmel i artikel 37, stk. 5, og artikel 53, stk. 1, i CLP-forordningen,
som ændret ved punkt 5 i afsnit V i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1243 af 20.
juni 2019 om tilpasning af en række retsakter, der indeholder bestemmelser om brug af forskrifts-
proceduren med kontrol, til artikel 290 og 291 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
I medfør af artikel 53a, stk. 6, i CLP-forordningen, som ændret, har Europa-Parlamentet og Rådet en
frist på to måneder fra meddelelsen af retsakten til at gøre indsigelse. Fristen kan forlænges med to
måneder på Europa-Parlamentets og Rådets initiativ. Den delegerede forordning er den 9. oktober
2019 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den 4. november 2019 for eventuelle indsigel-
ser.
Formål og indhold
CLP forordningens bilag VI indeholder harmoniserede klassificeringer af kemiske stoffer. Bilaget bli-
ver løbende tilpasset den tekniske udvikling i takt med fremsættelse og vedtagelse af nye forslag til
harmoniserede klassificeringer. Det følger af forordningens artikel 36, at stoffer, der opfylder kriteri-
erne for luftvejssensibilisering eller kræftfremkaldende effekter, skader på arveanlæg og skader på
forplantningsevnen (CMR stoffer), skal være underlagt en harmoniseret klassificering. Endvidere skal
pesticid og biocid aktivstoffer (i henhold til direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF, der nu er erstattet af
henholdsvis forordningerne 1107/2009 og 528/2012) normalt være underlagt en harmoniseret klassi-
ficering. Øvrige stoffer kan tilføjes bilag VI ad hoc, såfremt behovet herfor kan begrundes på EU-plan.
Der er tidligere oversendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2019, hvor klas-
sificeringsforslaget forventedes at komme til afstemning som et komitéforslag. I den mellem liggende
periode er basisforordningen ændret, således at forslaget nu er fremsat som en delegeret forordning.
Der er derudover ingen substantielle ændringer i forordningen ift. det forslag, der tidligere har været
fremsendt til Folketingets Europaudvalg.
Den delegerede forordning har primært til formål at opdatere tabel 3 i CLP forordningens bilag VI, jf.
tabel 1 og 2 nedenfor. Forordningen omfatter i alt 29 stoffer med ændrede eller nye klassificeringer,
som har været vurderet af EU's Risikovurderingskomité (RAC) i 2017. Der er vedtaget ændringer til
den eksisterende klassificering af 12 stoffer i bilag VI, som følge af nye vurderinger af datagrundlaget
(tabel 1). Heraf er der tale om en
skærpet
klassificering for 7 stoffer og en
lempet
klassificering for 4
stoffer. For ét stof præciseres den eksisterende klassificering, hvad angår miljøfare. Derudover vedta-
ges harmoniserede klassificeringer for 17 nye stoffer (tabel 2).
I tabel 1 og 2 herunder gengives de vedtagne ændringer til tabel 3 i CLP forordningens bilag VI. Forsla-
gets kolonner for yderligere identifikation af stofferne (indeksnummer, EC- og CAS-numre) samt noter
er af pladsmæssige hensyn ikke medtaget nedenfor. Der henvises til Kommissionens delegerede for-
ordning for den fuldstændige tabel.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0003.png
Tabel 1
Tilpasning til eksisterende klassificeringer
International kemisk identifi-
kation
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r)
Faresætnings-
kode(r)
Piktogram-,
signalords-
kode(r)
Mærkning
Faresætnings-
kode(r)
Suppl.
fare-
sætnings-
kode(r)
Specifikke kon-
centrations-
grænser, M-
faktorer og ATE
phenyl bis(2,4,6-
trimethylbenzoyl)-phosphine
oxide
(b)
cobalt
(b)
Skin Sens. 1A
Aquatic Chronic 4
H317
H413
GHS07
Wng
H317
H413
Carc. 1B
Muta. 2
Repr. 1B
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1
Aquatic Chronic 4
H350
H341
H360F
H334
H317
H413
H350i
H341
H360D***
H302
H372**
H334
H317
H400
H410
GHS08
Dgr
H350
H341
H360F
H334
H317
H413
nickel bis(sulfamidate);
nickel sulfamate
(b)
Carc. 1A
Muta. 2
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 1
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
H350i
H341
H360D***
H302
H372**
H334
H317
H410
oral: ATE = 853
mg/kg bw (anhy-
drate)
oral: ATE = 1098
mg/kg bw (tetra-
hydrate)
STOT RE 1;
H372: C ≥ 1 %
STOT RE 2;
H373: 0,1 % ≤ C
<1%
Skin Sens. 1;
H317: C ≥ 0,01 %
M=1
ethylene oxide;
oxirane
(b)
Flam. Gas 1
Press. Gas
Carc. 1B
Muta. 1B
Repr. 1B
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
STOT SE 3
STOT SE 3
STOT RE 1
Skin Corr. 1
Eye Dam. 1
H220
H350
H340
H360Fd
H331
H301
H335
H336
H372 (nervous
system)
H314
H318
H228
H361f
H301
H412
GHS02
GHS08
GHS06
GHS05
Dgr
H220
H350
H340
H360Fd
H331
H301
H335
H336
H372 (nervous
system)
H314
inhalation: ATE =
700ppm (gases)
oral: ATE = 100
mg/kg bw
metaldehyde (ISO);
2,4,6,8-tetramethyl-1,3,5,7-
tetraoxacyclooctane
(b)
Flam. Sol. 2
Repr. 2
Acute Tox. 3
Aquatic Chronic 3
GHS02
GHS08
GHS06
Dgr
H228
H361f
H301
H412
oral: ATE = 283
mg/kg bw
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0004.png
International kemisk identifi-
kation
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r)
Faresætnings-
kode(r)
Piktogram-,
signalords-
kode(r)
Mærkning
Faresætnings-
kode(r)
Suppl.
fare-
sætnings-
kode(r)
Specifikke kon-
centrations-
grænser, M-
faktorer og ATE
2-benzyl-2-dimethylamino-
4'-morpholinobutyrophenone
(b)
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Acute Tox. 4
Skin Irrit. 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H400
H410
H302
H315
H317
H400
H410
H335
GHS08
GHS09
Dgr
GSH07
GHS09
Wng
H360D
H410
pyridate (ISO);
O-(6-chloro-3-
phenylpyridazin-4-yl)
S-octyl
thiocarbonate
(b)
H302
H315
H317
H410
oral: ATE = 500
mg/kg bw
M=1
M=10
dodecyl methacrylate
(a)
STOT SE 3
GHS07
Wng
H335
STOT SE 3;
H335: C ≥ 10%
2-phenylhexanenitrile
(a)
Acute Tox. 4
Aquatic Chronic 2
H302
H411
GHS07
GHS09
Wng
H302
H411
oral:
ATE = 500 mg/kg
bw
thiabendazole (ISO);
2-(thiazol-4-yl)benzimidazole
(c)
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=1
diethyltoluamide (ISO):
N,N-diethyl-m-toluamide;
[deet]
(a)
beg, kultjære-, højtempera-
turs-;
[resten fra destillationen af
højtemperatursstenkulstjære.
Et sort, fast stof med et
blødgøringspunkt omtrent fra
30 °C to 180 °C (86 °F to
356 °F). Består primært af en
sammensat blanding aromati-
ske carbonhydrider, beståen-
de af tre- eller flerleddede
Acute Tox. 4
Skin Irrit. 2
Eye Irrit. 2
Carc. 1A
Muta. 1B
Repr. 1B
H302
H315
H319
H350
H340
H360FD
GHS07
Wng
H302
H315
H319
oral:
ATE = 1892
mg/kg bw
GHS08
Dgr
H350
H340
H360FD
kondenserede ringe .]
(a)
Eksisterende klassificering lempes (eksisterende fareklasser/farekategorier udgår eller lempes)
(b)
Eksisterende klassificering skærpes (nye fareklasser tilføjes eller eksisterende fareklasser/farekategorier skærpes)
(c)
Eksisterende klassificering præciseres (Multiplikations (M)
faktorer” til brug for miljøfareklassificering
fastsat, M = 1)
(a)
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0005.png
Tabel 2
Nye harmoniserede klassificeringer
International kemisk identifi-
kation
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r)
Faresætnings-
kode(r)
Piktogram-,
signalords-
kode(r)
Mærkning
Faresætnings-
kode(r)
Suppl.
fare-
sæt-
nings-
kode(r)
Specifikke kon-
centrations-
grænser, M-
faktorer og ATE
titanium dioxide;
[in powder form containing
1% or more of particles with
aerodynamic diameter ≤ 10
µm]
(d)
methylmercuric chloride
Carc. 2
H351 (inhalati-
on)
GHS08
Wng
H351 (inhalati-
on)
Carc. 2
Repr. 1A
Lact.
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H351
H360Df
H362
H330
H310
H300
H372 (nervous
system, kid-
neys)
H400
H410
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
H351
H360Df
H362
H330
H310
H300
H372 (nervous
system, kid-
neys)
H410
inhalation: ATE =
0,05 mg/l (dusts
or mists)
dermal: ATE = 50
mg/kg bw
oral: ATE = 5
mg/kg bw
benzo[rst]pentaphene
Carc. 1B
Muta. 2
H350
H341
GHS08
Dgr
H350
H341
dibenzo[b,def]chrysene;
dibenzo[a,h]pyrene
Carc. 1B
Muta. 2
H350
H341
GHS08
Dgr
H350
H341
ethanol, 2,2'-iminobis-, N-
(C13-15-branched and linear
alkyl) derivs.
cyflumetofen (ISO); 2-
methoxyethyl (RS)-2-(4-tert-
butylphenyl)-2-cyano-3-oxo-
3-(α,α,α-trifluoro-o-
tolyl)propionate
pentapotassium
2,2’,2’’,2’’’,2’’’’-(ethane-1,2-
diylnitrilo)pentaacetate
N-
carboxymethylimino-
bis(ethylenenitrilo)tetra(aceti
c acid)
Repr. 1B
H360D
GHS08
Dgr
H360D
Carc. 2
Skin Sens. 1A
H351
H317
GHS08
GHS07
Wng
H351
H317
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Eye Irrit. 2
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Eye Irrit. 2
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
GHS07
Dgr
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
inhalation:
ATE = 1,5 mg/l
(dusts or mists)
inhalation:
ATE = 1,5 mg/l
(dusts or mists)
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0006.png
International kemisk identifi-
kation
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r)
Faresætnings-
kode(r)
Piktogram-,
signalords-
kode(r)
Mærkning
Faresætnings-
kode(r)
Suppl.
fare-
sæt-
nings-
kode(r)
Specifikke kon-
centrations-
grænser, M-
faktorer og ATE
pentasodium (carboxylatome-
thyl)iminobis(ethylenenitrilo)
tetraacetate
diisohexyl phthalate
Acute Tox. 4
STOT RE 2
H332
H373 (inhalati-
on)
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
Dgr
H332
H373 (inhalati-
on)
H360FD
inhalation:
ATE = 1,5 mg/l
(dusts or mists)
Repr. 1B
H360FD
fludioxonil (ISO); 4-(2,2-
difluoro-1,3-benzodioxol-4-
yl)-1H-pyrrole-3-carbonitrile
halosulfuron-methyl (ISO);
methyl 3-chloro-5-{[(4,6-
dimethoxypyrimidin-2-
yl)carbamoyl]sulfamoyl}-1-
methyl-1H-pyrazole-4-
carboxylate
2-methylimidazole
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=10
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H400
H410
GHS08
GHS09
Dgr
H360D
H410
M=1000
M=1000
Repr. 1B
H360Df
GHS08
Dgr
H360Df
(RS)-2-methoxy-N-methyl-2-
[α-(2,5-xylyloxy)-o-
tolyl]acetamide; mande-
strobin
carboxin (ISO);
2-methyl-N-phenyl-5,6-
dihydro-1,4-oxathiine-3-
carboxamide; 5,6-dihydro-2-
methyl-1,4-oxathiine-3-
carboxanilide
metaflumizone (ISO);
(EZ)-2'-[2-(4-cyanophenyl)-
1-(α,α,α-trifluoro-m-
tolyl)ethylidene]-[4-
(trifluoro-
methoxy)phenyl]carbanilohy
drazide [E-isomer > 90%, Z-
isomer <10% relative con-
tent]; [1]
(E)-2'-[2-(4-cyanophenyl)-1-
(α,α,α-trifluoro-m-
tolyl)ethylidene]-[4-
(trifluoro-
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=10
STOT RE 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H373 (kidneys)
H317
H400
H410
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
H373 (kidneys)
H317
H410
M=1
M=1
Repr. 2
Lact.
STOT RE 2
H361fd
H362
H373
GHS08
Wng
H361fd
H362
H373
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0007.png
International kemisk identifi-
kation
Klassificering
Fareklasse- og
kategorikode(r)
Faresætnings-
kode(r)
Piktogram-,
signalords-
kode(r)
Mærkning
Faresætnings-
kode(r)
Suppl.
fare-
sæt-
nings-
kode(r)
Specifikke kon-
centrations-
grænser, M-
faktorer og ATE
methoxy)phenyl]carbanilohy
drazide [2]
dibutylbis(pentane-2,4-
dionato-O,O')tin
Repr. 1B
STOT RE 1
H360FD
H372 (immune
system)
GHS08
Dgr
H360FD
H372 (immune
system)’
(d)
Der fastsættes endvidere noter, der afgrænser klassificeringen af titaniumdioxid holdige blandinger til kun at omfatte blandinger på pulver-
form, og hvori der indgår ≥1% titaniumdioxid partikler med en maksimal diameter på op til 10 µm (dvs. respirable partikler)
Derudover ændrer den delegerede retsakt bilag II til CLP-forordningen med indsættelse af et afsnit til
beskrivelse af mærkningen med såkaldte supplerende faresætninger (EUH-sætninger) for blandinger,
der indeholder titaniumdioxid. Den delegerede retsakt opdaterer endvidere bilag III i CLP-
forordningen med oversættelser af de nye EUH-sætninger EUH211: "Advarsel! Der kan danne sig far-
lige respirable dråber, når der sprayes. Undgå indånding af spray eller tåge." og EUH212: "Advarsel!
Der kan danne sig farligt respirabelt støv ved anvendelsen. Undgå indånding af støv. ".
Under forudsætning af, at der ikke inden for den givne frist gøres indsigelse fra Europa-Parlamentet
eller Rådet, vil Kommissionens delegerede forordning træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i
EU-Tidende. For så vidt angår de nye eller ændrede harmoniserede klassificeringer af de 29 stoffer,
som tilføjes til bilag VI, vil der være en overgangsperiode på 18 måneder fra ikrafttrædelsesdatoen. De
nye eller ændrede harmoniserede klassificeringer må dog på frivillig basis tages i brug fra ikrafttrædel-
sesdatoen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delgerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt, hvor bemyndigelsen til Kommissionen er fastsat i en allerede ved-
taget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede retsakt er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Kommissionens delegerede forordning har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Kommissionens delegerede forordning
vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0008.png
Særligt for stoffet titaniumdioxid er det muligt, at klassificeringen kan medføre økonomiske konse-
kvenser for visse dele af erhvervslivet som følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgivning. Titani-
umdioxid har udbredt anvendelse i for eksempel maling, fugemasse, kosmetik, plast, fødevarer og
medicinalprodukter. Mistanken om stoffets kræftfremkaldende egenskaber knytter sig udelukkende til
indånding af titaniumdioxid-partikler, hvorfor klassificeringen er afgrænset til kun at omfatte stoffet i
partikelform (pulverform) under CLP-forordningen. Titaniumdioxid på fast eller flydende form be-
tragtes som ufarlig. Klassificeringen af titaniumdioxid vil primært have effekt i arbejdsmiljøet, hvor
stoffet håndteres på pulverform som råvare eller ved brug af pulverformige produkter.
I kosmetiklovgivningen er CMR-stoffer som udgangspunkt forbudt, men stoffer klassificeret i kategori
2 kan dog undtages fra forbuddet, hvis det på baggrund af en videnskabelig vurdering vurderes at være
sikkert at anvende i en given koncentration og til et givent formål.
I affaldslovgivningen vil en klassificering som CMR-stof i kategori 2 kunne føre til, at affald (for ek-
sempel byggeaffald) indeholdende >1 % titaniumdioxid skal betragtes som farligt affald. Der er ikke
direkte afledte konsekvenser af en klassificering i lovgivningen for fødevarer og medicinalprodukter.
Præcis hvilke konsekvenser klassificeringen af titaniumdioxid vil få i anden lovgivning afhænger af de
vurderinger og beslutninger, der måtte træffes under de respektive lovgivninger. Kommissionen har
været i dialog med de respektive ansvarlige enheder i Kommissionen med henblik på at afklare, hvor
relevant det er at udarbejde vejledning under anden lovgivning (særligt i forbindelse med affaldsram-
medirektivet).
Derudover forventes Kommissionens delegerede forordning ikke at medføre væsentlige erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
Kommissionens delegerede forordning skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i
Danmark. Virksomheder er forpligtede til at anvende de harmoniserede klassificeringer, hvilket blandt
andet sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU. Fareklas-
sificering er et væsentligt redskab til at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i
produktionen af forbrugerprodukter. Fareklassificeringer er desuden grundlæggende i forhold til
blandt andet krav om sikkerhedsdatablade, arbejdspladsbrugsanvisninger, begrænsninger i markeds-
føringen til forbrugerne og affaldshåndtering.
Høring
Sagen har tidligere været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at brugen af titaniumdioxid i pudder eller solspray forbydes med
henblik på beskyttelse af forbrugerne.
CO-Industri finder, at titaniumdioxid ikke bør være tilladt i produkter i pulver- eller sprayform med
henblik på beskyttelse af ansatte.
DI, DI Fødevarer, DFL, VKH og Plastindustrien fastholder, at titaniumdioxid ikke bør klassificeres
efter CLP, da den foreslåede klassificering er baseret på en generel partikelvirkning og ikke en iboende
stofspecifik egenskab. Desuden vurderer de, at klassificeringen vil have store økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet, blandt andet som følge af behov for at ændre etiketter som følge af ny faremærk-
ning, ligesom nogle miljømærkede solcremer ikke mere vil opfylde kriterierne, og nogle affaldstyper,
for eksempel byggeaffald, vil skulle betragtes som farligt affald.
8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2094981_0009.png
Sagen har været i fornyet skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Kosmetik & Hygiejne Branchen
bemærker, at blandt andet EU’s videnskabelige komité for forbruger-
sikkerhed har vurderet, at anvendelsen af titaniumdioxid i kosmetik er sikker, hvilket ligger til grund
for de nuværende godkendelser. De målte effekter af titaniumdioxid er af sekundær karakter forårsa-
get af støv og ikke en følge af iboende toksikologiske egenskaber. Denne tilgang til klassificering kan
danne præcedens med store konsekvenser til følge. Klassificeringen kan få store erhvervsmæssige kon-
sekvenser for kosmetikbranchen.
Det bemærkes, at enhver ny eller ændret klassificering vil medføre behov for at ændre etiketteringen,
samt at konsekvenser for anden lovgivning, for eksempel justering af kriterier for miljømærkning eller
vedtagelse af nye begrænsninger eller godkendelser, håndteres under disse (for eksempel kosmetik- og
affaldslovgivningen).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater er imod at inkludere den harmoniserede klassificering af titaniumdioxid i
forordningen. Der kan derfor være et kvalificeret flertal imod den delegerede forordning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for den delegerede forordning, da det vil forhøje beskyttelsen af
miljø og sundhed i Danmark og i EU. De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning
af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle
foretage klassificeringerne i de fareklasser, der er omfattet af forslaget.
CLP-forordningens formål er at identificere stoffers farlighed og kommunikere disse til brugerne. Det
er ikke en del af CLP forordningen at tage højde for eventuelle socioøkonomiske konsekvenser, der kan
være forbundet med en ny klassificering. Det ligger heller ikke inden for rammen for CLP-
forordningen at tage højde for eventuelle afledte konsekvenser i medfør af anden lovgivning.
For titaniumdioxid støtter regeringen, at stoffet er omfattet af nærværende tilpasning med den klassi-
ficering og med de afgrænsninger, som Kommissionen har vedtaget til kun at omfatte partikelformen
af stoffet. Det følger af, at de mulige kræftfremkaldende egenskaber alene er forbundet med indånding
af partikler, og at det ikke vurderes relevant at klassificere for eksempel faste og flydende produkter
indeholdende titaniumdioxid, hvor stoffet ikke er til stede i partikelform eller kan frigøres på partikel-
form (for eksempel anvendelse i maling).
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat om et tilsvarende komitéforslag om klassificering til Folketingets
Europaudvalg den 6. februar 2019. Der er ikke substantielle ændringer i den delegerede forordning i
forhold til det tidligere komitéforslag.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
9