Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2095382_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 1. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 4. oktober 2019
kl. 10.00
vær. 2-133
Jan E. Jørgensen (V), fungerende formand, Lars Aslan Rasmussen
(S) næstformand, Tanja Larsson (S), Henrik Møller (S), Jens Rohde
(RV), Søren Søndergaard (EL), Peder Hvelplund (EL), Victoria Velas-
quez (EL), Erling Bonnesen (V), Britt Bager (V), Kim Valentin (V), Ulla
Tørnæs (V), Morten Messerschmidt (DF), Orla Østerby (KF) og Kata-
rina Ammitzbøll (KF).
Finansminister Nicolai Wammen, justitsminister Nick Hækkerup og
udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3718 (økonomi og finans) den 10. oktober 2019
EUU alm. del (19)
bilag 2 (kommenteret dagsorden)
Den fungerende formand
orienterede om et brev fra regeringen med definitioner på begreber
i regeringens forhandlingsoplæg. En lang række varianter over
”at lægge vægt på” havde væ-
ret anvendt, så det var positivt at få afklaret, at regeringen fremover ville begrænse sig til
”lægge
vægt på”,
”lægge
stor vægt på” og
”lægge
afgørende vægt på”. Forhåbentlig ville det
også fungere i praksis.
Udvalget havde i øvrigt fået en ny dagsorden for dagens møde med fire nye punkter under si-
den sidst. Udvalget havde også modtaget et fortroligt notat fra Finansministeriet om opdatering
af sortlisten på skatteområdet. Sagen var ikke på rådsmødedagsordenen den 10. oktober,
men Rådet skulle nikke til opdateringen.
Finansministeren
sagde, at der på rådsmødedagsordenen var punkter, som man ikke forven-
tede at behandle på det kommende Økofin, men hvor man forventede enighed i Rådet på et
senere møde. Alle sager var til orientering, og ministeren henviste til samlenotatet. Grundet
den brede dagsorden havde han udvalgt sager, der kunne have udvalgets særlige interesse.
Af tidshensyn ville han ikke komme ind på evalueringen af det europæiske semester, udpeg-
ningen
af nyt medlem af ECB’s direktion, MFA-lån
til Jordan samt fælles EU-linje for møderne i
G20 og IMF i Washington. Udvalgets medlemmer kunne naturligvis spørge til disse sager
også.
Side 7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
1. Moms- og afgiftsfritagelser til fremme af militær mobilitet
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 10. oktober 2019, men forventes ved-
taget på et kommende rådsmøde
KOM (2019) 0192
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 2)
Finansministeren:
Kommissionen har foreslået, at forsyninger til militære indsatser under EU-
flag skal fritages for moms og afgifter. Det svarer til de regler, som gælder i NATO i dag. Frita-
gelsen omfatter kun forsyninger til de væbnede styrker i forbindelse med indsatser i andre EU-
lande. Forslaget er ikke på Økofins dagsorden, men ventes vedtaget i Rådet på et senere tids-
punkt.
Danmark er omfattet af forslaget, men på grund af vores forsvarsforbehold er den praktiske
betydning af forslaget for Danmark begrænset. Danmark har således ikke selv indsatser under
EU-flag og huser som udgangspunkt ikke indsatser under EU-flag. Regeringen kan støtte for-
slaget.
Morten Messerschmidt
fandt det bekymrende, at man forringede NATO’s muligheder og der-
med også ligestillede EU’s operationelle kapacitet med NATO.
Hvad med EI2-samarbejdet
(European Intervention Initiative) på mellemstatsligt niveau? Kunne de indkøb, der foretages i
det regi, ligestilles
med regelsættet for EU’s forsvarsarbejdet
og for NATO-indkøb?
Finansministeren
oplyste, at der her kun var tale om EU-indsatser, og at EI2-samarbejdet
ikke var i spil. NATO er en afgørende institution for dansk og europæisk sikkerhed, og regerin-
gen ønskede ikke at svække dens betydning. Det var heller ikke tilfældet her.
Morten Messerschmidt
mente, at ministeren slap for let om sit svar. Man kan trække mom-
sen fra ved indkøb af materiel til NATO, men ikke til indkøb i EU-regi. Med et nyt mellemstats-
ligt samarbejde vil man have to konkurrerende forsvarssamarbejder
det føderale og det non-
føderale. Der valgte man så nu at flytte det føderale op på samme niveau som NATO-sam-ar-
bejdet, hvorefter man efterlod det nonføderale i en økonomisk set mindre gunstig situation. Det
ville få medlemslandene til at bruge flere penge på det føderale. Eftersom Danmark ikke var
med i forsvarssamarbejdet var det måske hensigtsmæssigt, hvis regeringen havde det som en
ambition at få investeringer i det nonføderale (EI2) løftet op på det samme økonomiske ni-
veau?
Finansministeren
sagde, at forslaget ikke lagde op til, at momsfritagelsen skulle omfatte det
nye forsvarssamarbejde, men han ville overveje, om det var en mulighed. Med al respekt for
problemet mente han dog ikke, at det var afgørende for den bredere europæiske sikkerheds-
politiske arkitektur. Danmark er ikke en del af forsvarssamarbejdet på det europæiske plan, så
der var fra dansk side en klar interesse i, at NATO ikke bliver svækket af tiltag på den europæ-
iske scene.
Side 8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Jens Rohde
henviste til, at ministeren havde nævnt forsvarsforbeholdet i sin forelæggelse.
Man kunne godt få en fornemmelse af, at der var en afstemning på vej om retsforbeholdet, idet
statsministeren i sin åbningstale pludselig havde givet udtryk for, at Danmark skal være del af
en fælles asylpolitik. Det var en meget interessant melding.
Finansministeren
svarede, at Jens Rohde kunne udlægge åbningstalen, som han ville. Mini-
steren var der i sin egenskab af finansminister.
Den fungerende formand
spurgte, om ministeren dermed sagde, at udvalget skulle indkalde
statsministeren til besvarelse af spørgsmålet.
Finansministeren
havde ikke hørt statsministeren lægge op til en afstemning i sin åbnings-
tale. Det var op til andre at give deres udgave af, hvad hans kolleger sagde.
Jens Rohde
spurgte, om statsministeren så kunne få spørgsmålet.
Søren Søndergaard
sagde, at hvis det skulle stilles som et spørgsmål fra et samlet udvalg,
kunne man vende tilbage til det under opsamlingen på dagens møde.
Den fungerende formand
konkluderede, at udvalget ville tage det op under det lukkede even-
tueltpunkt (punkt 3 på dagsordenen for udvalgets møde).
Side 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
2. Rapport af højniveaugruppe om den europæiske arkitektur for
udviklingsfinansiering
Præsentation/ Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 7)
Finansministeren:
På Økofin ventes en uafhængig højniveaugruppe at præsentere sin rap-
port om europæisk udviklingsfinansiering. Formålet med arbejdsgruppen er at give en uvildig
vurdering af, hvordan EU-landene mest effektivt kan adressere de store udviklings- og kli-
mamæssige udfordringer uden for EU.
Arbejdsgruppen har set på arbejdsdelingen mellem de forskellige relevante institutioner og de
forskellige europæiske udviklingspolitiske instrumenter på området. Præsentationen ventes at
komme ind på forslag til reformer af det nuværende system for udviklingsfinansiering.
Der ventes først senere at skulle tages stilling til de konkrete anbefalinger. Regeringen støtter
formålet med arbejdsgruppen, og ser med interesse frem til de videre drøftelser.
Ulla Tørnæs
håbede, at det, der ville blive fremlagt på mødet, var stemte overens med den
tidligere regeringens linje, for så vidt angik arkitekturen for udviklingsfinansiering
et fleksibelt
system, der agerer langt hurtigere end det nuværende, og hvor der er bedre anvendelse af
midler til området. Da der i 2015 gik hul på Europa, var man handlingslammet, så den nye ar-
kitektur kunne forhåbentlig gøre det nemmere hurtigt at sætte ind med støtte. Var man op-
mærksom på de diskussion, der havde været om primært de østeuropæiske medlemslandes
bekymring for, om det ville dreje fokus væk fra
EU’s nabolande såsom Ukraine og Hviderus-
land?
Side 10
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
3. Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2018
Præsentation
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 11)
Finansministeren:
Det forventes, at Revisionsretten på Økofin den 10. oktober vil præsentere
årsberetningen om gennemførelsen af EU-budgettet for 2018 med tilhørende revisionserklæ-
ring. Revisionsrettens præsentation af årsberetningen vil være indledningen til drøftelserne om
Rådets henstilling til decharge, der ventes behandlet på Økofin i begyndelsen af næste år.
Årsberetningen ventes først offentliggjort 8. oktober, og det er derfor ikke muligt i dag at rede-
gøre for beretningens indhold.
Det overordnede formål med Revisionsrettens årsberetning er at kontrollere og vurdere bud-
getgennemførelsen af EU-budgettet for 2018. Som vanligt vil rapporten redegøre for omfanget
af fejlbehæftede betalinger
i EU’s budget.
Jeg vil tage Revisionsretten præsentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil vi i be-
handlingen af årsrapporten arbejde for at få identificeret, hvilke tiltag der skal til for fremadret-
tet at sikre en så lav fejlrate som muligt.
Jeg vender naturligvis tilbage til Europaudvalget med henblik på et forhandlingsmandat inden
Rådets henstilling til decharge.
4. Evaluering af det europæiske semester 2019
Udveksling af synspunkter
KOM (2019) 0500
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 14)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt, men besvarede spørgsmål fra udvalget.
Ulla Tørnæs
bad ministeren tilkendegive den danske regerings holdning til et større fokus på
at efterleve københavnskriterierne
altså retsstatsprincipperne
i relation til budgettet.
Finansministeren
svarede, at regeringen støttede fokus på retsstatsprincipper
også i det
europæiske semester. Principperne er også en vigtig del af erhvervslivets vilkår og dermed
økonomien generelt. Evalueringen ville ikke foreligge den 8. oktober, men han ville tage be-
tragtningen med i det videre arbejde.
Side 11
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
5. Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 17.-19. oktober 2019
Vedtagelse/ Information fra formandskabet
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 19)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den Europæiske Centralbank (ECB)
Vedtagelse
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 23)
Ministeren
havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 12
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
7. Status for handlingsplan mod hvidvask
Udveksling af synspunkter
KOM (2017) 0536 og KOM (2018) 0645
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 25)
Finansministeren:
Økofin skal gøre status over handleplanen for bekæmpelse af hvidvask fra
december 2018. Planen indebærer en række tiltag og følger op på de seneste års lovgivnings-
arbejde, herunder revisionen af Hvidvaskdirektivet i 2018, som er ved at blive gennemført i
EU-landene.
Som led i handlingsplanen offentliggjorde Kommissionen i juli en evaluering af de seneste al-
vorlige hvidvasksager om europæiske banker, herunder Danske Bank-sagen. Kommissionen
konkluderer bl.a., at sagerne viste svagheder i tilsyn og lovgivning, og at en effektiv gennemfø-
relse af fælles EU-regler endnu ikke er sikret, samt at der ikke er tilstrækkelig klarhed over til-
synsansvar, heller ikke på tværs af grænser. Kommissionen vurderer, at problemerne eventu-
elt kan håndteres ved at lave mere ens regler på området, f.eks. ved at omdanne dele af Hvid-
vaskdirektivet til en EU-forordning. Det er også en mulighed at etablere et EU-organ med kom-
petencer på hvidvaskområdet. Den nye kommission ventes at foreslå nye initiativer på områ-
det, formentlig i 2020.
Regeringen finder det afgørende at bekæmpe hvidvask og støtter arbejdet med handlingspla-
nen. Vi ser meget frem til, at den nye kommission kommer med sine konkrete bud på tiltag,
som vi derefter kan tage fat på.
Side 13
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
8. EU-sortliste over tredjelande for så vidt angår rammerne for bekæmpelse af
hvidvask og terrorfinansiering
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 33)
EUU alm. del (18)
bilag 452 (delegeret retsakt om hvidvask og
terrorfinansering)
Finansministeren:
Økofin skal også drøfte en EU-sortliste over tredjelande med mangelfulde
rammer for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. EU har allerede en sådan sortliste,
som i høj grad er baseret på en tilsvarende sortliste på globalt plan, udarbejdet af det internati-
onale antihvidvaskforum (FATF). Den seneste ændring af hvidvaskdirektivet justerer ram-
merne for EU’s
sortliste. Kommissionen skal derfor revidere listen via en delegeret retsakt.
Kommissionen foreslog en opdatering af listen i februar i år; EU-landene valgte dog enstem-
migt at stemme imod denne opdatering, som derfor ikke er trådt i kraft.
Der er bred enighed om et højt ambitionsniveau for listen, herunder at den skal stille stram-
mere krav end den globale sortliste. Modstanden skyldes primært, at Kommissionens metode
ikke var transparent, og at der ikke var tilstrækkelig inddragelse af EU-landene eller dialog
med tredjelande for at fremme efterlevelse. Kommissionen har siden genovervejet sin metode
og ventes på Økofin at give en status over sagen.
Regeringen støtter listen som et vigtigt redskab i kampen mod hvidvask og terrorfinansiering,
og regeringen støtter den igangværende revision af metoden. En åben og objektiv metode
med en god proces er vigtig for at sikre en stærk og troværdig sortliste.
Morten Messerschmidt
fandt det klogt, at de hidtil foreslåede initiativer, som man kunne læse
om på side 29 og frem i samlenotatet, bygger på de nationale tilsyn. Men i Europa-Parlamen-
tet og andre organer i Bruxelles var der et stærkt ønske om at føderalisere tilsynet og eventu-
elt oprette et egentligt agentur, der skal overtage de nationale myndigheders tilsyn. Det ville
han gerne advare imod, men i øvrigt var han interesseret i at høre regeringens holdning.
Finansministeren
syntes, at det var værd at overveje at gøre hvidvaskreglerne til en forord-
ning i stedet for et direktiv, for det kunne fjerne noget af sløret for den nationale implemente-
ring. Omvendt måtte det ikke sænke rammerne ned til laveste fællesnævner; det gjaldt om at
have fælles rammer med en høj ambition.
Regeringen var åben over for at overveje en fælles EU-myndighed på området, som kunne
mindske risikoen for, at sager falder mellem forskellige tilsyn. I givet fald skulle man vel at
mærke finde en model, som ikke svækker indsatsen, men som fortsætter nultolerancen over
for hvidvask og sikrer en effektiv arbejdsdeling i det komplicerede landskab med både egent-
lige finanstilsyn og mere politimæssige myndigheder.
Side 14
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Søren Søndergaard
foreslog at lukke mødet midlertidigt, da han gerne ville have ministerens
ord for, at oplysninger om de enkelte lande i det fortrolige notat om sortlisten for skattelylande
var korrekte.
Den fungerende formand
besluttede at lukke resten af punktet.
L
Herefter fortsatte mødet for lukkede døre.
Side 15
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Mødet blev herefter åbnet igen.
9. Makrofinansiel assistance (MFA) til Jordan 2020-2021
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 10. oktober 2019, men forventes ved-
taget på et kommende rådsmøde
KOM (2019) 0411
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 39)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 16
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
10.
EU’s 2020-budget
i tilfælde af en britisk udtræden af EU uden aftale
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 10. oktober 2019, men forventes ved-
taget på et kommende rådsmøde
KOM (2019) 0461
Rådsmøde 3718
bilag 1 (samlenotat side 45)
EUU alm. del (18)
bilag 503 (udvalgsmødereferat side 811, FO vedr.
finansiering af 2019 budget ved britisk udtræden af EU)
Finansministeren:
Jeg vil gerne kort orientere om Kommissionens forslag til videreførelse af
en midlertidig juridisk ramme, der skal gøre det muligt fortsat at implementere og finansiere EU's
budget i 2020. Forslaget er ikke på Økofins dagsorden, men ventes vedtaget i Rådet på et se-
nere tidspunkt.
Skulle Storbritannien den 31. oktober udtræde af EU uden en aftale, bortfalder som udgangs-
punkt det lovgrundlag, der muliggør britisk deltagelse i EU’s budget. Kommissionens forslag
forlænger den foranstaltning vedr. EU-budgettet for 2019, der blev vedtaget i juli. Den sag blev
forelagt udvalget til forhandlingsoplæg i februar. Kommissionen lægger nu op til, at den midler-
tidige juridiske ramme skal forlænges til udgangen af 2020.
Medlemslandene har taget positivt imod Kommissionens forslag om at videreføre foranstaltnin-
gen ind i 2020, og der forventes en hurtig vedtagelse af forslaget. Da der som sagt er tale om
teknisk videreførelse fra 2019 til 2020 af det forslag, der blev forelagt til forhandlingsoplæg her
i udvalget i februar, vil vi på linje med de andre lande
og med udgangspunkt i det gældende
mandat
støtte forslaget fra dansk side.
Det vil selvfølgelig klart være en fordel for både EU og for de mange modtagere af EU-støtte i
Storbritannien, hvis der kan findes en mindelig løsning om forsat britisk deltagelse i
EU’s bud-
get
selv i tilfælde af et no deal-Brexit. Forslaget her sikrer, at den juridiske ramme, der mulig-
gør dette, ikke udløber til nytår.
Det ændrer dog ikke på, at der selvfølgelig er en stor politisk risiko for, at UK ikke ønsker at
fortsætte sine
indbetalinger til EU’s budget
i tilfælde af et no deal-Brexit.
Som nævnt ved forelæggelsen af EU's budget for 2020 her i udvalget 28. august vender jeg i
givet fald tilbage til udvalget for at drøfte et revideret mandat vedr. EU’s budget for 2020.
Morten Messerschmidt
sagde, at ministeren havde henvist til tidligere svar på udvalgs-
spørgsmål, der lød, at i tilfælde af et no deal-Brexit kan man risikere, at det danske EU-bidrag
øges med op til 2 mia. kr. Artikel 352
gummiparagraffen
udgør hjemmelsgrundlaget. Dan-
mark kunne altså sætte sig imod, for der var krav om enstemmighed. Var der håb for, at rege-
ringen ville vise stamina over for et eventuelt øget krav? Det var hans ydmyge håb, at regerin-
gen ville afvise en øget betaling
bare sådan for at spare nogle milliarder.
Side 17
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Finansministeren
forklarede, at ministrene på rådsmødet skulle tale om en nødforanstaltning
til
videreførelse af EU’s budget, og man skulle sørge for, at juraen var på plads. Regeringen
tilskyndede, at man undgår et hårdt Brexit, og uanset om det blev tilfældet, var holdningen, at
Storbritannien skulle leve op til de indgåede aftaler. Skulle det vise sig, at Storbritannien ikke
gjorde det, måtte man i EU-sammenhæng se på, hvilken betydning det har for størrelsen af
EU-bidrag for 2020. Skulle man ende med et hårdt Brexit, ville ministeren komme tilbage til
Europaudvalget for at drøfte den nye situation og tage et nyt mandat.
Den fungerende formand
spurgte, hvilke skridt EU-27 kunne tage for at presse briterne.
Nogle af de midler, som Storbritannien ifølge aftalen skal betale, går til f.eks. pension til briti-
ske statsborgere, der arbejder i EU-systemet. Kunne man kræve, at de skal henvende sig til
Storbritannien for at få deres pensioner, hvis Storbritannien ikke betaler det, de havde forplig-
tet sig til? Og hvad med EU-infrastrukturprojekter, der også vedrører Storbritannien? Kan man
kræve, at briterne selv betaler regningen for f.eks. en ny bro eller vej, der ligger i Storbritan-
nien? Eller så ministeren andre muligheder for retlige skridt?
Søren Søndergaard
påpegede, at Kommissionens fremlagte budget kunne medføre et øget
bidrag på 2-3 mia. kr. for Danmark, og dertil kunne man lægge yderligere 2 mia. for Brexit. I
finanslovforslaget var afsat 730 mio. kr. til uforudsete udgifter i forbindelse med Brexit. Han
havde forestillet sig, at de primært skulle gå til grænsekontrol, eksportforanstaltninger, men
uanset hvad, manglede der nogle penge. Hvor skulle de tages fra? Som han forstod det fra
debatten om fremlæggelse af finansloven, skulle det tages fra uforudsete udgifter i det almin-
delige budget. Hvad var ministerens kommentarer til det?
Jens Rohde
var skeptisk over for den danske fedterøvspolitik i EU. Godt nok er 5 mia. kr.
mange penge, men hvis man forestillede sig, at Danmark selv skulle løfte alle de opgaver,
som håndteres i EU, ville regningen også blive stor. Kunne ministeren garantere, at regeringen
ikke gik til forhandlinger med ultimative krav og krav om nye rabatter i forbindelse med MFF-
forhandlingerne?
Finansministeren
svarede, at den danske position var velkendt: et maksimalt bidrag på 1,0 af
BNI og en fortsat dansk rabat. De indholdsmæssige prioriteringer kunne man tage fat i i forbin-
delse med MFF-mandatgivningen. Ministeren var bekendt med Jens Rohdes holdning om, at
Danmark ikke skal ligge i den budgetrestriktive ende sammen med Sverige, Østrig, Holland og
Tyskland, men regeringen anså det for at være det rigtige ståsted. Ved et no deal-Brexit ville
ministeren som bekendt vende tilbage til udvalget. Regeringen stod fast på, at et hårdt Brexit
hverken er i Danmarks, Storbritanniens eller
EU’s interesse. Kun hvis briterne ikke leve op til
aftalen, kunne det have en effekt i 2020-budgettet på 2 mia. kr. Finanslovforslaget indeholdt
EU-reserven på ca. 700 mio. kr., og derudover var der også andre generelle reserver. Skulle
det vise sig, at briterne ikke ville betale, kunne man se på, hvordan man kunne skære budget-
tet til, så regningen til Danmark ikke endte på 2 mia. kr. Regeringen havde ikke noget grundlag
for at sige, at Storbritannien ville løbe fra aftalen, og ville ikke anse det for acceptabelt, hvis det
Side 18
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
skulle ske. Men han ville tage det op, skulle det ske, og regeringen fulgte i øvrigt udviklingen
tæt.
Om
niveauet for EU’s 2020-budgettet
kunne ministeren sige, at det fastlægges som led i for-
handlinger om budgettet efter normal procedure. Det vedtages med kvalificeret flertal i Rådet
efter forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Jens Rohde
mente, at det var en stråmand at sige, at Radikale Venstre ikke gik ind for restrik-
tiv budgetdisciplin. Og det var ikke korrekt, at Tyskland også ønskede det holde sig på et bi-
drag på maksimalt 1 pct. af BNI. Man kan godt være budgetrestriktiv og samtidig se virkelighe-
den i øjnene, nemlig at der er så mange opgaver i EU, at der skal flere penge til.
Morten Messerschmidt
bad i forlængelse af Jens Rohdes kommentar Finansministeriet lave
en liste over EU-opgaver, som de danske myndigheder slipper for. Man kunne også lave en
opgørelse over de
fornyede byrder, danske myndigheder havde fået som følge af EU’s taksi-
gelser. På den måde kunne man afgøre, om det retfærdiggjorde de ekstra bidrag, der måske
kom på tale. Han forstod, at man ved et no deal-Brexit har et akut finansieringsbehov, men det
var vel ikke sådan, at man bare afregnede 1 år ad gangen? Så regeringen skulle måske over-
veje at acceptere, at der i de sidste måneder af 2020 ville blive en merudgift for Danmark, men
der skulle kompenseres for den i 2021-2023, så man kom ned på det niveau, som finansmini-
steren havde fået igennem som europaminister qua den danske rabat. Brexit måtte ikke blive
en anledning til, at danskerne fremover skal betale 2 mia. kr. mere om året til EU.
Finansministeren
svarede Jens Rohde, at det ikke var hans hensigt at lave en stråmand,
men at hans svar var respons på bemærkningen om, at Danmark var for fedtet. Det var en fair
pointe, at man godt kan være budgetrestriktiv og samtidig mene, at der skal bruges lidt mere
end det, regeringen lagde op til. Ministeren regnede også Tyskland blandt de budgetrestriktive
lande, men hvor Tyskland endte med at lægge sig, måtte man vente med at se.
Til Morten Messerschmidt sagde han, at det var mest hensigtsmæssigt, at udvalget sendte et
skriftligt spørgsmål, så han vidste, hvad han helt nøjagtigt skulle forholde sig til.
11. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 19
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
12. Siden sidst
a) Direktiv og forordningsforslag om udveksling af betalingsoplysninger til
bekæmpelse af momssvig
Finansministeren:
Jeg vil nu kort orientere udvalget om tre sager, hvor der planlægges for-
handlingsoplæg på et senere tidspunkt. Forslagene forhandles fortsat i Rådets arbejdsgrup-
per.
Den første sag vedrører to forbundne forslag, der skal bekæmpe momssvig via udveksling af
oplysninger fra betalingstjenesteudbydere, f.eks. NETS. Betalingstjenesteudbydere, som facili-
terer betaling fra f.eks. en forbruger til en online butik, vil få pligt til at oprette registre over
visse betalingsoplysninger. Betalingstjenesterne skal dele oplysningerne med de nationale
skattemyndigheder, som vil udveksle oplysningerne med de øvrige EU-lande via et nyt centralt
IT-system.
Forslagene skal styrke efterlevelsen af momsreglerne og øge momsprovenuet i EU-landene.
Der vil samtidig være visse administrative byrder for betalingstjenester og myndigheder. Rege-
ringen ønsker en ambitiøs fælles tilgang til bekæmpelse af momssvig. Regeringen støtter det
konkrete forslag om øget informationsdeling, som skal forbedre myndighedernes mulighed for
at opdage og bekæmpe momssvig.
b) Særordning på momsområdet for små virksomheder
Finansministeren:
Den anden sag vedrører momsforhold for små virksomheder, hvor Kom-
missionen har foreslået at reducere momsforpligtelser og efterlevelsesomkostninger.
Forslaget fastsætter en øvre grænse for de nationale momsfritagelsestærskler. Danmark har
en sådan tærskel
også kaldt momsregistreringsgrænsen
på 50.000 kroner. Virksomheder,
hvis omsætning er under tærsklen, er ikke momspligtige. Momsfritagelsestærsklerne varierer i
dag betydeligt mellem EU-landene. Forslagets loft for niveauet af disse tærskler skal sikre, at
fritagelsesområdet er begrænset til små virksomheder.
Forslaget skal desuden sikre ligebehandling af små virksomheder på tværs af EU. Virksomhe-
der skal
uanset hvor de er etableret
kunne gøre brug af de nationale momsfritagelser i det
land, hvor de sælger. Det enkelte lands momsfritagelser skal således ikke kun gælde for virk-
somheder etableret i det pågældende EU-land, men også for små virksomheder fra andre
lande.
Side 20
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Forslaget vil kræve, at den danske tærskel skal gælde for små virksomheder fra andre EU-
lande. Danske virksomheder, der sælger i andre EU-lande under disse landes momsfritagel-
sestærskler, får tilsvarende adgang til momsfritagelserne i disse lande. Det skal sikre lige kon-
kurrencevilkår.
Regeringen støtter forslaget, som forbedrer det nuværende momssystem og medfører admini-
strative lettelser for små virksomheder og sikrer lige konkurrencevilkår i det indre marked.
Jeg vil henvise til samlenotater om de to sager oversendt 9. maj 2019.
c) Direktivforslag om kreditvirksomhed og realisering af sikkerhed for lån
Finansministeren:
Forslaget skal give bedre mulighed for at håndtere misligholdte lån og der-
med styrke den finansielle stabilitet i EU.
Forslaget består af to dele. Den ene del indeholder regler om køb og salg af misligholdte lån.
Den anden del handler om at gøre det lettere for långiver at realisere sikkerhed for lån. Efter
forslaget vil man i erhvervsforhold kunne aftale, at långiveren kan realisere det aktiv, som er
stillet til sikkerhed for lånet, hvis skyldneren misligholder aftalen, f.eks. ikke afdrager til tiden.
Fra dansk side arbejdes for at udforme reglerne så de kan fungere med de gældende og vel-
fungerende danske regler om realisering af sikkerhed for gæld i det fogedretlige system.
Jeg vil henvise Erhvervsministeriets grund- og nærhedsnotat af 17. maj 2018.
Dette var en foreløbig orientering om disse sager. Det er (som sagt) planen, at sagerne fore-
lægges til forhandlingsoplæg på et senere tidspunkt.
d) Budgetinstrumentet for eurolandene
Finansministeren:
Jeg vil endelig informere om den udvidede eurogruppe, hvor vi har møde
dagen inden Økofin. Vi skal drøfte budgetinstrumentet for eurolandene. Det skal kunne støtte
reformer og investeringer på basis af anbefalinger fra eurogruppen. Der udestår enighed om
især finansieringen. Budgetinstrumentet ventes baseret på EU-budgettet, og bidraget skal fast-
sættes i forbindelse med
EU’s flerårige finansielle ramme. Det skal afklares, om eurolandene
også skal indgå en mellemstatslig aftale om ekstra nationale bidrag.
Danmark kan vælge at deltage i budgetinstrumentet. Danmark har dog fortsat ingen planer om
at deltage, og arbejder løbende på at sikre, at vi ikke skal bidrage til finansieringen. Danmark
har fremført denne holdning siden starten af drøftelserne om instrumentet i forbindelse med
eurotopmøde i december 2018. Europaudvalget er løbende blevet informeret om instrumentet
og den danske holdning, senest forud for Økofin 9. juli (Udvalget fik samlenotat 28. juni og
skriftlig orientering 4. juli). Der ventes større klarhed om instrumentet i den kommende tid, og
jeg vil komme tilbage til sagen her i udvalget.
Side 21
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
FO
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3717 (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2019
EUU alm. del (19)
bilag 2 (kommenteret dagsorden)
Justitsministeren
oplyste, at der var 13 sager på rådsmødedagsordenen; nogle var ikke
overraskende omfattet af retsforbeholdet. De fleste punkter var statusopdateringer, politiske
drøftelser og rådskonklusioner. Ministeren ville i sin tale fokusere på
punktet om EU’s tiltræ-
delse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som han forelagde til forhandlings-
oplæg. Herudover ville han komme ind på punktet om Eurojust og Danmarks samarbejdsaftale
i den sammenhæng.
Udlændinge- og integrationsministeren
havde blot ét punkt på dagsordenen: implementerin-
gen af de to forordninger om interoperabilitet, som hans forgænger allerede havde orienteret
om, og som Rådet havde vedtaget. Til sidst i forelæggelsen ville han orientere om to sager ved
EU-Domstolen.
1. Styrkelse af den gensidige tillid
drøftelse af EU-tiltag til bekæmpelse af korruption
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 4)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
2. Rådskonklusioner om fortsættelse af arbejdet i Eurojust med at facilitere og styrke
samarbejdet mellem nationale myndigheder på retsområdet
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 9)
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 2 handler om Eurojust
altså det agentur, der be-
skæftiger sig med det retlige samarbejde i straffesager i EU. Der er lagt op til vedtagelse af
rådskonklusioner, hvor Rådet opfordrer Eurojust til at fortsætte arbejdet med at understøtte og
styrke samarbejdet mellem de nationale myndigheder på retsområdet. Det handler bl.a. om, at
Eurojust skal fortsætte med at have et tæt samarbejde med Europol samt en tæt kontakt til
medlemsstaterne.
Jeg er selvfølgelig fuldstændig enig i, at Eurojust skal fortsætte det gode arbejde med at
hjælpe medlemsstaterne i sager om grænseoverskridende kriminalitet.
Danmark deler ambitionen om at skabe et godt og effektivt samarbejde mellem de nationale
myndigheder på retsområdet, og Eurojust er en vigtig myndighed i den sammenhæng. Af
samme grund er jeg også rigtig glad for, at jeg i forbindelse med afholdelsen af rådsmødet på
Danmarks vegne skal underskrive samarbejdsaftalen mellem Danmark og Eurojust. Danmark
stod jo ellers til af falde ud af Eurojust-samarbejdet, når den nye forordning om Eurojust træder
Side 22
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
i kraft til december. Men med samarbejdsaftalen med Eurojust sikres et fortsat tæt samarbejde
mellem de danske myndigheder og Eurojust. Det er til glæde for både Danmark og for alle de
øvrige medlemsstater.
3. Præsentation af Eurojust af det nyligt oprettede register til brug for at understøtte
retsforfølgelsen af terrorisme
Præsentation
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 12)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
4. Forhandlingsmandat til en aftale mellem EU og USA om adgang til e-beviser,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet
Status
KOM (2019) 0070
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 15)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Forhandlingsmandat til 2. tillægsprotokol til Europarådets budapestkonvention
Status
KOM (2019) 0071
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 19)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt
6. Oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO)
Status
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 23)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt
Side 23
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
FO
7.
EU’s tiltrædelse til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Vedtagelse af supplerende forhandlingsdirektiver til Kommissionen
SEK (2010) 0305
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 27)
EUU alm. del (18)
bilag 320 (udvalgsmødereferat side 450, senest behandlet i
EUU 30/11-18)
Justitsministeren:
Jeg forelægger som nævnt sagen til forhandlingsoplæg. Det er en sag
med en længere historie, og den er ikke helt ukompliceret. Jeg vil starte med at ridse forløbet i
sagen op.
Danmark har som bekendt ligesom de andre EU-medlemsstater tiltrådt Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention. Det har EU ikke. Men det fremgår af Lissabontraktaten, at EU skal
tiltræde konventionen. EU’s charter
om grundlæggende rettigheder beskytter også menneske-
rettighederne. Desuden udgør de grundlæggende rettigheder, som er garanteret ved menne-
skerettighedskonventionen, generelle principper i EU-retten. Men da EU ikke har tiltrådt kon-
ventionen, er Unionen ikke forpligtet af menneskerettighedskonventionen, og en person kan
ikke klage til Menneskerettighedsdomstolen for at få taget stilling til, om EU har overholdt kon-
ventionen.
Hvis EU tiltræder konventionen, vil borgere og virksomheder fremover kunne klage over EU til
Menneskerettighedsdomstolen. Det kan f.eks. være en klage over en afgørelse, som Kommis-
sionen har truffet på konkurrenceområdet. EU’s tiltrædelse vil også have betydning i en situa-
tion, hvor en medlemsstat fuldt korrekt har anvendt en EU-forordning. Her vil Menneskeret-
tighedsdomstolen kunne tage stilling til, om EU har krænket konventionen.
Europaudvalget gav i 2010 forhandlingsmandat til, at den daværende regering kunne støtte, at
Kommissionen fik mandat til at indlede forhandlinger med Europarådets medlemsstater om
EU’s tiltrædelse af menneskerettighedskonventionen, forudsat at der blev taget hensyn til for-
skellige problemstillinger, som EU’s tiltrædelse rejste.
Problemstillingerne handlede bl.a. om, at både EU og den berørte medlemsstat skulle have
mulighed for at forsvare sig. Endvidere skulle der findes en mekanisme, som kunne sikre, at
EU-Domstolen fik mulighed for at udtale sig om de EU-retlige aspekter af klagesagerne, før
sagen blev behandlet af Menneskerettighedsdomstolen.
Kun Dansk Folkeparti udtalte sig imod forhandlingsoplægget i 2010. Mandatet til Kommissio-
nen blev herefter vedtaget, og det lykkedes i 2013 at nå til enighed med Europarådets med-
lemsstater om et udkast til en tiltrædelsestraktat.
Udkastet til tiltrædelsestraktat indeholdt forskellige bestemmelser, som havde til formål at tage
højde for den særlige konstruktion, som EU udgør, herunder de problemstillinger, som blev
Side 24
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
fremhævet i forhandlingsoplægget i 2010. Efterfølgende blev udkastet til tiltrædelsestraktat fo-
relagt for EU-Domstolen, der i december 2014 udtalte, at udkastet ikke var foreneligt med EU-
retten. Domstolen pegede bl.a. på, at udkastet til tiltrædelsestraktat ikke i tilstrækkeligt omfang
fastlagde forholdet mellem EU-retten og menneskerettighedskonventionen.
Jeg vil ikke gennemgå alle elementerne i EU-Domstolens udtalelse, men kun fremhæve de
væsentlige. EU-Domstolen pegede bl.a.
på en konflikt mellem EU’s princip om gensidig aner-
kendelse og menneskerettighedskonventionen.
Princippet om gensidig anerkendelse indebærer, at EU-medlemsstaterne som det helt klare
udgangspunkt skal lægge til grund, at de andre medlemsstater overholder EU-retten og navn-
lig de grundlæggende rettigheder. Det kan eksempelvis være relevant, når en person udleve-
res til strafforfølgelse i en anden stat.
Menneskerettighedskonventionen pålægger i sådanne situationer i videre omfang medlems-
staterne at kontrollere andre medlemsstaters overholdelse af de grundlæggende rettigheder.
Den konflikt, der herved kan opstå mellem princippet om gensidig anerkendelse og menneske-
rettighedskonventionen, er ifølge Domstolen ikke løst i tiltrædelsestraktaten. Herudover pe-
gede EU-Domstolen på en problemstilling på området for den fælles udenrigs- og sikkerheds-
politik
det såkaldte FUSP-område.
EU-Domstolens kompetence på dette område er begrænset. Det medfører, at der kan være
handlinger eller undladelser, som efter udkastet til tiltrædelsestraktat kan blive prøvet af Men-
neskerettighedsdomstolen, men hvor EU-Domstolen ikke har kompetence til at foretage en
prøvelse.
Herved ville domstolsprøvelsen blive overladt til en domstol, der er ekstern i forhold til EU, og
det er ifølge EU-Domstolen ikke i overensstemmelse med EU-retten.
Kommissionen har igennem længere tid, efter at udtalelsen forelå, overvejet, hvordan man
skulle håndtere de problemstillinger, som EU-Domstolens udtalelse rejser. Kommissionen har
imidlertid nu fundet en vej, og formandskabet lægger derfor op til, at forhandlingerne med Eu-
roparådets medlemsstater kan genoptages, og at Kommissionen gives supplerende forhand-
lingsdirektiver, som har til formål at løse de problemer, som EU-Domstolen har peget på.
Forhandlingsdirektiverne vil indebære, at en række ændringer af tiltrædelsestraktaten skal for-
handles på plads.
Ændringerne af tiltrædelsestraktaten skal bl.a. sikre, at der tages højde for princippet om gen-
sidig tillid mellem EU-medlemsstaterne, der som nævnt indebærer, at EU-medlemsstater i
visse tilfælde skal lægge til grund, at andre EU-medlemsstater overholder de grundlæggende
Side 25
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
rettigheder. Ændringerne skal også sikre, at der inden for den fælles udenrigs- og sikkerheds-
politik ikke er områder, hvor der er mulighed for at klage til Menneskerettighedsdomstolen,
men hvor EU-Domstolen ikke har kompetence til at tage stilling til det pågældende spørgsmål.
Herudover skal der tages højde for forskellige andre problemstillinger, som EU-Domstolen har
rejst. Det drejer sig overordnet om at sikre, at EU’s tiltrædelse af menneskerettighedskonventi-
onen ikke indebærer omgåelse af EU-retten. Og at Menneskerettighedsdomstolen kun får
kompetence til at tage stilling til, om EU har overholdt menneskerettighedskonventionen, men
ikke hvordan EU-retten f.eks. skal fortolkes.
Regeringen støtter, at EU tiltræder menneskerettighedskonventionen. Ikke kun fordi det står i
Lissabontraktaten, at EU skal tiltræde, men også fordi det vil forbedre menneskeretsbeskyttel-
sen af borgerne og virksomhederne. Desuden vil det være et vigtigt politisk signal, at ikke kun
medlemsstaterne, men også EU bliver forpligtet af menneskerettighedskonventionen.
FO
Forhandlingsoplægget, som jeg søger opbakning til i dag, lyder:
At man fra dansk side støtter, at forhandlingerne om et nyt udkast til en tiltrædelsestraktat, der
tager højde for de problemstillinger, som EU-Domstolens udtalelse om det foreliggende udkast
rejser, genoptages snarest muligt med de supplerende forhandlingsdirektiver.
Europaudvalgets mandat fra 2010 om, at regeringen kunne støtte, at Kommissionen fik man-
dat til at indlede forhandlinger
med Europarådets medlemsstater om EU’s tiltrædelse af men-
neskerettighedskonventionen, er stadig gældende. Det forhandlingsoplæg, jeg søger tilslutning
til i dag, vedrører kun de supplerende forhandlingsdirektiver og udgør derfor et supplement til
udvalgets mandat fra 2010.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at det langt fra er givet, at det vil være muligt at nå til
enighed om en ny tiltrædelsestraktat med Europarådets medlemsstater.
Skulle det lykkes, vil Rådet senere med enstemmighed skulle vedtage en rådsafgørelse, der
bemyndiger EU til at tiltræde traktaten, og Europa-Parlamentet skal godkende tiltrædelsen.
Desuden skal alle Europarådets medlemsstater ratificere traktaten. Endelig skal der vedtages
interne regler i EU til gennemførelse af tiltrædelsestraktaten.
Vi er med andre ord endnu langt fra mål, og hvis processen bevæger sig godt fremad, vil rege-
ringen vende tilbage til Europaudvalget ved senere lejligheder. Men det er efter regeringens
opfattelse rigtig positivt, at forhandlingerne med Europarådets medlemsstater nu starter op
igen.
Morten Messerschmidt
oplyste, at Dansk Folkeparti stod samme sted som i 2010. I samleno-
tatet står der, at ”sagen ikke forventes at medføre ændringer i gældende dansk ret”.
Et par
uger tidligere havde der under justitsministerens besøg i udvalget været en nærmest ophedet
samtale, idet nogle af udvalgets føderalister blev stærkt provokeret over, at ministeren kaldte
Side 26
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
EU-Domstolen for dynamisk. Eftersom det samme kunne siges om Menneskerettighedsdom-
stolen, forekom det ham underligt, at der blev taget så nonchalant på, at kompetencen for
begge domstole blev udvidet. Fire dage tidligere havde Danmark tabt en sag ved Menneske-
rettighedsdomstolen: Der var kommet en afgørelse om, at det nu skulle betragtes som tortur at
udlevere en stærkt kriminel kurder med psykiske problemer til Tyrkiet, fordi han ikke kan taler
sproget. Det havde fire dommere afgjort uden et folkeligt mandat, men med beføjelser til at un-
derkende både Landsretten og Højesteret. Den afgørelse ville medføre ændringer i ikke bare
den administrativ, men også den lovgivningsmæssige praksis. Så det var naivt
eller i værste
fald vildledende
at ministeren sagde, at den direkte indflydelse, som Menneskerettigheds-
domstolen nu ville få på EU-Domstolens virke, ikke ville føre til ændringer i dansk ret. Regerin-
gen gav udtryk for, at der var general opbakning i Rådet. Betød det, at der trods alt stadig var
nogle derude, der forsvarede, at det er de folkevalgte, der bestemmer, hvordan retten skal ind-
rettes? Eller havde alle kapituleret over for menneskerettighedsregimet og overladt til det dom-
merne at afgøre, hvad der er den uigenkaldelige sandhed?
Søren Søndergaard
bad ministeren hjælpe Enhedslisten ud af et dilemma. Partiet ønskede
som det blev lovet i processen op med godkendelsen af Lissabontraktaten
at EU skulle god-
kende menneskerettighedskonventionen. Desværre var der lagt op til, at effekten af en tiltræ-
delse blev mindre, end det var hensigten med den aftale, som Europa-Parlamentet havde ind-
gået med Rådet og Europarådet, og som han som europaparlamentariker selv havde været
med til at forhandle på plads. Den aftale var nu blevet underkendt af EU-Domstolen med den
begrundelse, at den lagde for meget vægt på menneskerettigheder som fortolket af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstol. Der var opstillet 7 punkter, hvor Menneskerettigheds-
domstolen ikke må blande sig i menneskerettighederne, som fortolket af EU-Domstolen. EU-
Domstolen også slog fast,
”at nationale niveauer af beskyttelse hverken må stride mod charte-
ret eller mod EU-rettens
forrang, enhed eller effektivitet”.
Han henviste til Vaxholm-dommen,
hvor både charteret og EU-retten var inddraget. Her talte svenske arbejdere i et baltisk firma,
der renoverede en skole i Stockholm, for, at deres udenlandske kolleger skulle aflønnes lige
så godt som dem. Domstolen vedtog med henvisning til EU-retten og charteret, at det ikke
kunne komme på tale, fordi det ville være en forhindring for den frie bevægelighed, hvis esti-
ske arbejdere i Sverige skulle have samme løn som de svenske arbejdere. Det er den type re-
elle problemer, man løber ind i, når man blander EU-retten og den frie bevægelighed ind i
spørgsmålet om menneskerettigheder. Det var bekymrende, så Enhedslisten havde mest lyst
til at udtale sig imod forhandlingsoplægget, der udgjorde en svækket udgave af den ellers ud-
mærkede aftale. Omvendt skulle man videre. Så kunne ministeren hjælpe Enhedslisten med
dilemmaet?
Søren Søndergaard kom også ind på, at EU-Domstolen sagde, at da den ikke selv havde
kompetence inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, måtte Menneskerettigheds-
domstolen ikke beskæftige sig med det ud fra et menneskerettighedssynspunkt. Hvad drejede
det sig egentlig om? Tortur, overgreb på fanger? Kunne ministeren redegør, hvad man øn-
skede undtaget?
Side 27
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Den fungerede formand
tilføjede, at der da måtte være tale om et beskedent krav fra En-
hedslisten, at ministeren skulle løse partiets dilemma.
Justitsministeren
svarede Morten Messerschmidt, at man godt kunne konstruere en situa-
tion, hvor dansk ret ville blive indirekte påvirket af domstolens fortolkninger, men at pligtsubjek-
terne for tiltrædelse ikke var nationalstaterne, men derimod EU. Ministeren kunne oplyse, at
forventningen var, at alle medlemslandene ville være positivt indstillet over for at ratificere
EU’s tiltrædelse.
Den kunne i øvrigt kun vedtages ved enstemmighed.
Ministeren svarede Søren Søndergaard, at EU-Domstolens vurdering af, at EU ikke kunne til-
træde den foreliggende aftale, var resultatet af legalitetsprøvelsen. Domstolen vurderede, at
rammen skulle korrigeres. Han var ikke i tvivl om, at Europa-Parlamentet havde været op-
mærksom på de retlige rammer, da den tidligere aftale blev lavet, men nogle gange kommer
EU-Domstolen med afgørelser, man ikke lige har set komme. Ministeren sagde, at hvis han
skulle give eksempler på, hvilke områder der blev påvirket af EU-Domstolens manglende kom-
petence
på FUSP’en, skulle han bede om
formandens tilladelse til at lukke mødet, så han
kunne give en grundig forklaring om forhandlingsdirektiverne. Han kunne dog give et eksempel
på en udenrigspolitisk handling, som ville kunne blive prøvet af Menneskerettighedsdomstolen:
Hvis EU giver mandat til en fredsbevarende mission i et tredjeland, og en borger i landet bliver
dræbt eller frihedsberøvet uretmæssigt, vil det være relevant at klage til Menneskerettigheds-
domstolen over EU, der har givet mandat til missionen. I den situation vil EU-Domstolen med
sin manglende kompetence på området ikke kunne agere i sagen.
Katarina Ammitzbøll
støttede mandatet, men ville gerne vide, om man så på de implikationer,
som tiltrædelsen muligvis kunne have på de nuværende politikker såsom migrations- og asyl-
politik og udviklingen af disse.
Morten Messerschmidt
sagde, at menneskeretten som disciplin fordrer en enorm tilbagehol-
denhed fra domstolene. Den ydmyghed, som man kender fra de danske domstole, og som
bunder i
hvis han huskede rigtigt
grundlovens paragraf 64 om, at dommere skal gå ydmygt
til værket og kun holde sig til lovens ord, så man ikke i de internationale domstoles fortolk-
ningsstil. Menneskerettighedsdomstolen tilsiger en bogstavsnær arbejdsgang, men i virke-
ligheden er der en meget bred og ekspansiv fortolkningsstil. Det kunne man konstatere så sent
som 4 dage forinden, hvor Danmark blev dømt med et snævert flertal. Den personudvisning,
som var godkendt af Højesteret i henhold til de regler, som et flertal af danskere indirekte
havde ønsket igennem Folketingets sammensætning
var blevet underkendt på grundlag af
noget så generelt som et forbud med tortur. De fleste finder ordet tortur med fysisk mishand-
ling
ikke med, at en person ikke kan få adækvat sygdomsbehandling i et land, som man
grundet en voldsom kriminalitet bliver udvist til. Hvordan kunne man tilslutte sig, at Menneske-
rettighedsdomstolen nu fik udvidet beføjelse til alt det, der var overdraget til EU? Der var her
tale om at overlade sin fremtid i hænderne på mennesker, man ikke kender, som ikke har be-
skæftiget sig med dansk retskultur og lovgivning. Disse dommere fik nu en udvidet beføjelse
Side 28
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
ikke bare på udlændingeområdet, men også inden for arbejdsretlige anliggender, fundamen-
tale rettigheder og principielt også på grundloven. EU-Domstolen havde jo qua handels-
gesellschaft-dommen fra 1970 taget stilling til, at EU-retten også går forud for grundloven.
Skulle det ske, at Menneskerettighedsdomstolen afsiger en dom, der strider mod grundloven,
vil Højesteret alt andet lige have pligt til at sige, at der skal en grundlovsændring til for, at den
også gælder for Danmark. Men kommer der en EU-dom, som er bygget på en menneskerettig-
hedsdom, kan det godt være, at Højesteret mener det samme, men EU-retten mener det mod-
satte. Man kan sige, at ved at menneskeretten bliver en del af EU-retten, bliver menneskeret-
ten nu også overstatslig, når den implementeres i acquisen (gældende EU-ret). I konklusion
måtte han sige, at det undrede ham, at ministeren med sin ellers oprigtige og demokratiske til-
gang kunne sige, at der ikke var nogle særlige problemer ved en tiltrædelse, når virkeligheden
var, at en domstol fik flere beføjelser til dag for dag at æde sig tættere ind på det, som ministe-
ren og Folketinget var valgt til at varetage.
Søren Søndergaard
syntes, at ministerens eksempel var interessant, men ville dog ikke bede
om at få mødet lukket for at høre flere. Han ville gerne vide, hvad præcedens var. Her påtog
man sig et ansvar med et menneskerettighedsaspekt; det ville man have lov at gøre, men fordi
EU-Domstolen ikke har kompetence på FUSP-området, mente man, at Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol heller ikke skulle det, selv om den netop var sat i verden for at be-
dømme den slags
og selv om alle medlemslandene var medlem af Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol. Kunne f.eks. Rusland og Aserbajdsjan danne et fællesskab og sige, at
det skal menneskerettighedsdomstolen ikke blande sig i? Det var ikke en særlig hensigtsmæs-
sig udvikling. Ministeren bekræftede, at man havde bevæget sig væk fra den oprindelige inten-
tion og det løfte, der blev givet forud for accept af Lissabontraktaten.
Enhedslisten endte med at konkludere, at man måtte videre i processen og satse på, at demo-
kratiske lande som Norge og Island i Europarådet ville sætte spørgsmålstegn ved, om det
kunne være rigtigt, og hvad det kunne betyde for andre, deres alliancer og mulighed for at
holde sig uden for domstolssystemet. Tyrkiet kunne f.eks. danne en alliance med Aserbajd-
sjan. Enhedslisten støttede mandatet med ovenstående bemærkninger. Der skulle ikke herske
tvivl om, at det var partiets håb var, at de nævnte problematikker kom på dagsordenen i forbin-
delse med et nyt mandat.
Jan E. Jørgensen
meddelte, at Venstre støttede mandatet. Partiet havde et mere enkelt per-
spektiv på sagen.
EMRK’s artikel
6 om retfærdig rettergang siger, at hvis en virksomhed bliver
dømt efter dansk lovgivning ved en dansk domstol, kan man klage til Menneskerettighedsdom-
stolen, hvis virksomheden mener ikke at have fået en retfærdig rettergang. Bliver man dømt
ved EU-Domstolen og får en bøde, kan man til gengæld ikke klage til Menneskerettigheds-
domstolen. Det virkede besynderligt. Dansk Folkepartis modstand undrede ham, for konklusio-
nen måtte være, at danske virksomheder er dårligere beskyttet, hvis det er EU, der kommer
efter dem med krav om bøde eller straf, end hvis det er de danske myndigheder. Hvordan
kunne man være imod, at borgere og virksomheder ligestilles, hvad enten, der er EU eller de
danske myndigheder, der tager en sag op?
Side 29
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Den fungerende formand
meddelte, at Socialistisk Folkeparti ikke kunne deltage i dagens
møde, men havde givet besked om, at partiet støttede forhandlingsoplægget.
Justitsministeren
svarede Katarina Ammitzbøll, at det danske forbehold medfører, at Dan-
mark ikke er bundet af regler, som indføres med hjemmel i indvandring og asyl. En tiltrædelse
fik altså ikke betydning for Danmark.
Ministeren bekræftede over for Morten Messerschmidt, at svaret var det samme som tidligere:
Når EU tiltræder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, er pligtsubjektet EU. Men
som han også tidligere havde anerkendt, var det ikke det samme som, at det ikke kunne få in-
direkte virkning på Danmark. Han anerkendte og var også bekymret over den aktivisme, der
ikke alene blev udvist fra EU-Domstolens side, men også i nogle sammenhænge af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedsdomstols.
Justitsministeren svarede Søren Søndergaard, at det ikke forholder sig sådan, at fordi rettighe-
der ikke kan prøves, findes de ikke. Når
FUSP’en
er involveret i en mission ude i verden, vil
man stadig være omfattet af de rettigheder, som EU står på og har. Domstolen havde krævet
nogle ændringer til den aftale, der ellers var forhandlet på plads. Om det kunne lade sig gøre,
afhang af, om Europarådet i forhandlingerne ville acceptere dem. Hvis de sagde nej, ville man
befinde sig i en ny og besværlig situation.
Morten Messerschmidt
mente ikke, at ministerens svar til Katarina Ammitzbøll var korrekt.
Det var rigtigt, at Danmark ikke var omfattet af direktiverne på retsområdet og derfor ikke var
bundet af afgørelser truffet med hjemmel i dem. Men kun 2 uger tidligere havde udvalget og
udlændinge- og integrationsministeren diskuteret EU-dommen om familiesammenføring vedta-
get med hjemmel i associeringsaftalen med Tyrkiet, og der gjaldt forbeholdet ikke. Det samme
gjorde sig gældende i de sager, der blev vedtaget med hjemmel i reglerne om vandrende ar-
bejdstagere som f.eks. Zambrano-dommen og Metock-dommen. Hvis EU-Domstolen fremover
i videre omfang skulle bygge på praksis for Menneskerettighedsdomstolen, ville dommene
være langt mere på individets side modsat det folkelige fællesskab. Der ville altså være langt
flere afgørelser til fordel for den afviste udlænding, så det var usandt at sige, at det ikke ville få
betydning for dansk udlændingepolitik. Ministeren havde gentaget sin bekymring domstolen
aktivistiske fortolkningsstil, så det var Morten Messerschmidt ubegribeligt, hvorfor regeringens
forhandlingsoplæg ikke indeholdt overvejelser om, hvad man kan gøre for at begrænse den
stil. Danmark kunne sige nej til tiltrædelsen og stoppe processen. Men regeringen stillede ikke
krav om, at problemet blev løst eller om at indføre dissensmulighed ved EU-Domstolen. Den
kom heller ikke med krav om at skele til den danske grundlovs paragraf 64 om, at dommerne i
deres kald har at rette sig efter loven. Der skulle retsgarantier for at bremse domstolenes kon-
stante forsøg på at underminere regler, der er vedtaget af Folketinget. Ellers kunne Dansk Fol-
keparti ikke give bakke op om tiltrædelsen til konventionen. Han opfordrede ministeren til at
overveje, hvad regeringen skulle komme til bordet med under forhandlingerne i Bruxelles for at
Side 30
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
sikre, at EU-Domstolen og Menneskerettighedsdomstolen i en ny rædselsfuld symbiose ikke
bare fortsatte sit angreb mod dansk politik og mod grundloven.
Justitsministeren
påpegede, at associeringsaftalen med Tyrkiet ikke har hjemmel i den del,
som Danmark har forbehold over for, men i andre bestemmelser i traktaten, hvor der ikke er et
dansk forbehold. På spørgsmålet om, hvordan man kunne forholde sig til den aktivistiske for-
tolkningsstil, at hvis man skulle have ændringer igennem, ville det ikke ske ved at tage enkelt-
sager som gidsler. Det skulle ske ad andre veje. Selv om han var kritisk over for den aktivisti-
ske fortolkningsstil, var han ikke der, hvor han mente, at det gjorde EU-samarbejdet ikke var
ønskværdigt. Han så gerne situation anderledes, end den var, men ville ikke stille sig uden for
døren, fordi han ikke fik det, som han ville have det.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlings-
oplæg, idet kun Dansk Folkeparti havde ytret sig imod det.
Side 31
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
8. Grundlæggende rettigheder: a) Udfordringer vedrørende grundlæggende rettigheder
i 2020 og frem - meningsudveksling
med direktøren for EU’s Agentur for
Grundlæggende Rettigheder (FRA) og b) vedtagelse af rådskonklusioner om 10-året
for EU’s Charter
Udveksling af synspunkter/ Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2019) 0257
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 36)
Se også punkt 7.
Katarina Ammitzbøll
spurgte, om det finske formandskabs indsats for at se på charteret om
fundamentale rettigheder som en helhed, ville påvirke de enkeltes rettigheder på de områder,
hvor der havde været uenighed om blandt landene
særlig LGBTI og religionsspørgsmål. Fik
det finske forslag en udvandende effekt eller en større garanti for, at rettighederne beskyttes?
Justitsministeren
sagde, at Rådet året tidligere ikke kunne vedtage rådskonklusionerne, fordi
Polen og Ungarn ikke ville støtte dem. Det skyldtes bl.a., at konklusionerne indeholdt et afsnit
om LGBTI-rettigheder. Rådet havde i år vedtaget at fokusere på charterets anvendelse som
helhed frem for de enkelte rettigheder, som havde ført til drøftelser af rådskonklusionerne.
Fordi man ikke var konkret, var der en forventning om, at konklusionerne ville blive vedtaget,
men det var ikke til at sige, om der var medlemslande, der ville modsætte sig. Ministeren be-
kræftede, at det, man ellers kunne opnå på f.eks. LGBTI-området, gik lidt tabt, fordi man skulle
nå til enighed. Han tilføjede, at rådskonklusionerne ikke er juridisk bindende; det er charteret,
der gælder.
Side 32
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
9.
Evaluering af EU’s adfærdskodeks for bekæmpelse af ulovlig hadefuld tale på
internettet
Status
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 41)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt, men besvarede spørgsmål fra ud-
valget.
Morten Messerschmidt
ville gerne kende ministerens klare definitionen på had. Nogle hader
kapitalismen, andre hader præsident Trump. Hvornår hader man nok til, at der bliver lukket
ned for ens ytringsfrihed? Er det, når talen udgør agitation til handling? Man kan ikke have, at
folk opfordrer til vold, røveri etc., men det er vel ikke ulovligt at hade foie gras? Skal hadet
være rettet mod en særlig gruppe mennesker for at kunne kaldes had? Her var der lagt op til
en åben, totalitær definition; det gik justitsministeren vel ikke ind for?
Justitsministeren
mente, at det var en interessant og ganske omfattende diskussion, som
kom tættere og tættere på med kræfter, der betjener sig af demokratiske værktøjer til at under-
minere demokratiet. Ifølge adfærdskodekset var definitionen på ulovlig
hadefuld tale: ”Offentlig
tilskyndelse til vold eller had rettet mod en gruppe af personer
eller et medlem af en sådan
gruppe
der er defineret under henvisning til race, hudfarve, religion, herkomst eller national
eller etnisk oprindelse.”
10. Rådskonklusioner om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 44)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt, men besvarede spørgsmål fra ud-
valget.
Morten Messerschmidt
spurgte,
om EU’s samarbejdskonstellationer stod i vejen
for Dan-
marks muligheder for at bekæmpe seksuelt misbrug af børn.
Justitsministeren
bekræftede, at det danske nej i 2015 til at omdanne retsforbeholdet til en
tilvalgsordning havde kostet noget på muligheden for at være med i visse beslutningsproces-
ser, men at de aftaler, der var lavet med Europol og Eurojust gjorde, at Danmark kunne
kæmpe sig ind i det praktiske samarbejde og opretholde den ønskede beskyttelse.
Side 33
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
11. Terrorbekæmpelse
højreekstremisme og højreekstremistisk terror
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 47)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt, men besvarede spørgsmål fra ud-
valget.
Morten Messerschmidt
havde i Europols årsrapporter konstateret en overrepræsentation af
venstreekstremistisk vold i Europa. Den højreekstremistiske vold var i kvantitative størrelser
langt mindre. Så hvorfor var der et specifikt instrument rettet mod højreekstremisme, men ikke
venstreekstremisme? Mennesker, der bliver udsat for vold, må finde det nogenlunde lige ube-
hageligt, om den bunder i højre- eller venstreekstremisme.
Justitsministeren
anerkendte, at man godt kunne undre sig og mente, at højre- og venstre-
ekstremismen og i øvrigt den islamiske ekstremisme, der ikke anerkender den frie verdens
grundlæggende principper og værdier, skal bekæmpes lige hårdt. Svaret på, hvorfor der har
kun var tale om højreekstremisme, måtte være, at højreekstremisme var genstand for netop
denne sag på dagsordenen.
12. Nye teknologier og indre sikkerhed, herunder 5G
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 50)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
13. Indre sikkerhed og hybride trusler
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3717
bilag 2 (samlenotat side 53)
Justitsministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 34
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
14. Implementering af interoperabilitet
Udveksling af synspunkter
KOM (2017) 0793 og KOM (2017) 0794
Rådsmøde 3717
bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (18)
bilag 549 (udvalgsmødereferat side 906, senest behandlet i
EUU 1/3-19)
Udlændinge- og integrationsministeren:
De to forordninger blev vedtaget den 20. maj 2019.
De har til formål at gøre en række eksisterende og kommende it-systemer på området for sik-
kerhed, grænser og migration interoperable
altså, de skal kunne tale sammen. Det betyder, at
der kan udveksles data, deles informationer og gives autoriserede brugere adgang til hurtig og
systematisk information vedrørende personer, der rejser ind i Schengenområdet. Delingen af
informationer vil ske under hensyntagen til gældende, individuelle rettigheder og databeskyttel-
sesgarantier.
Under rådsmødet er der lagt op til en drøftelse af implementeringen af de to forordninger både
på EU-plan og nationalt plan. Det er min forventning, at Kommissionen på rådsmødet vil frem-
lægge en tidsplan for den tekniske implementering af forordningerne.
Det er Kommissionens forventning, at forordningerne er fuldt implementerede primo 2024. Det
kan synes langt ude i fremtiden. Årsagen er, at en række af systemerne først skal udvikles og
implementeres.
For så vidt angår gennemførelse af forordningerne herhjemme, kan jeg fortælle, at der er etab-
leret et tværministerielt program for en samlet implementering af alle vedtagne og kommende
EU-retsakter, der vedrører it-systemer på området for grænser, sikkerhed og migration. Og det
program omfatter også de to forordninger.
Regeringen mener overordnet set, at det er væsentligt, at der sker en rettidig implementering
af de to forordninger på såvel EU-plan som i medlemsstaterne, da det har betydning for bl.a.
effektiv kontrol med EU’s ydre grænser og irregulær migration og dermed også for en øget
sik-
kerhed internt i Schengenområdet.
Side 35
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
15. Eventuelt
Spørgsmål til justitsministeren (se også punkt 1 under finansministeren):
Kim Valentin
ville gerne have afklaret meningen bag følgende citat fra statsministerens åb-
ningstale:
”Jeg
vil selv stille mig i spidsen for arbejdet med et nyt asylsystem, mere retfærdigt,
mere humant. Det budskab vil jeg tage med til
Bruxelles” og ”Regeringen
vil sætte en ny og
progressiv retning for dansk europapolitik.” Hvad var processen for den afstemning, der måtte
komme omkring retsforbeholdet?
Den fungerende formand
gjorde det klart, at det spørgsmål ikke var på dagsordenen, men
omvendt var det et spørgsmål til en tale, som lige havde afholdt været i salen. Han oplyste
justitsministeren om, at finansministeren havde fået stillet det samme spørgsmål, men han
kunne ikke svare på det.
Justitsministeren
tilsluttede sig det udmærkede svar, som finansministeren havde givet på
spørgsmålet.
Den fungerende formand
spurgte til afklaring, hvad det svar så var, for finansministeren
havde ikke besvaret spørgsmålet.
Justitsministeren
responderede, at svaret netop var, at der ikke var et svar.
Kim Valentin
ville gerne finde frem til en løsning på, hvordan han kunne få et svar på spørgs-
målet om fortolkningen af statsministerens åbningstale. Var der lagt op til en afstemning om
retsforbeholdet? Hvis ikke, hvorfor? Hvis man lavede om på asylsystemet, skulle man jo have
retsforbeholdet op til diskussion. Han forventede ikke et svar på dette møde.
Justitsministeren
påpegede, at da Kim Valentin sagde, at han ikke forventede svar, behø-
vede ministeren ikke at vende tilbage til det.
Side 36
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
16. Siden sidst
Begge ministre havde bemærkninger til punktet siden sidst.
Justitsministeren:
Under siden sidst vil jeg kort orientere om whistleblowerdirektivet. Whist-
leblowerdirektivet går helt kort fortalt ud på at styrke overholdelse af EU-lovgivningen gennem
beskyttelse af whistleblowere. Direktivet sikrer en minimumsbeskyttelse over for whistleblo-
were på en række specifikke områder og finder både anvendelse på personer, der arbejder i
den offentlige og i den private sektor. Forslaget indebærer en forpligtelse til at etablere klare
kanaler til indberetning af overtrædelser både internt i enheden og eksternt.
Op til rådsmødet den 7.-8. marts 2019 blev der her i udvalget givet en status over forhandlin-
gerne om whistleblowerdirektivet af min forgænger, som lovede udvalget en orientering om
den endelige kompromistekst.
Man har fra dansk side under forhandlingerne om whistleblowerdirektivet arbejdet for at på-
virke direktivets indhold i overensstemmelse med en række prioriteter.
Prioriteterne gik bl.a. på
at modificere den omvendte bevisbyrde,
at arbejdsmarkedets parters autonomi respekteres,
at arbejde for mere fleksibilitet i forslaget,
at afklare tvivlsspørgsmål i forhold til sammenhængen med anden eksisterende
sektorlovgivning, og
at grænsen for hvilke private virksomheder (alle med mere end 50 eller flere ar-
bejdstagere), der omfattes af forslaget, hæves.
I den kompromistekst, som Europa-Parlamentet og Rådet blev enige om i foråret 2019, er
nogle af de danske prioriteter afspejlet. Det fremgår nu klart af teksten, at arbejdsmarkedets
parters autonomi skal respekteres.
På andre punkter havde man gerne set, at flere af de danske prioriteter var afspejlet i kompro-
misteksten. Men sådan er det jo i en forhandlingssituation, hvor der er mange modsatrettede
interesser på spil.
Kompromisteksten er hen over sommeren blevet gennemgået af juristlingvisterne, og Europa-
Parlamentet vedtog i september i år formelt teksten.
Whistleblowerdirektivet er nu på dagsordenen som et A-punkt for rådsmødet den 7.-8. oktober
2019 med henblik på, at der skal stemmes om dets endelige vedtagelse. Danmark vil i den for-
bindelse stemme for direktivet.
Side 37
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
Fristen for at gennemføre direktivet i dansk ret er 2 år. For mellemstore virksomheder (mere
end 50 og færre end 250 arbejdstagere) gælder dog en 4-årig frist for implementering af direk-
tivet.
Udlændinge- og integrationsministeren:
Inden jeg orienterer om de to sager ved Den Euro-
pæiske Domstol, kan jeg tilføje, at formandskabet har indbudt til en frokost om migrationssitua-
tionen. For mit eget vedkommende ser jeg frem til at lytte til mine kollegers vurdering af den
aktuelle situation. Jeg regner med selv at benytte lejligheden til at orientere om, at Danmark har
fået en ny regering, der har en ambition om et Europa med styr på de ydre grænser. Det euro-
pæiske asylsystem skal være retfærdigt og humant, hvor grundtanken som bekendt er, at flere
skal hjælpes bedre i nærområderne.
Søren Søndergaard
spurgte, om ministeren ville tage ordet under frokostdebatten. Tyrkiet/Sy-
rien-situationen var en del af et storpolitisk projekt, så havde Danmark tænkt sig at bidrage til,
at Erdogan var i færd med at udvide sine interesser langt ind i Syrien.
Udlændinge- og integrationsministeren
forventede, at Søren Søndergaards spørgsmål af
stor betydning for europæisk migration- og asylpolitik ville blive rejst på det kommende DER-
møde. Derfor ville han ikke tage det op på rådsmødet. Hvis han blev spurgt, ville han sige, at
der var været en diskussion om omfordeling; Maltaerklæringen var en aftale lavet mellem
Tyskland, Frankrig, Italien og Malta. Hvis ministeren blev spurgt om, hvorvidt den danske rege-
ring planlagde at deltage i den midlertidige omfordelingsordning, var svaret nej.
a) Retssagen ved EU-domstolen C-93/18, Bajratari
EUU alm. del (19)
bilag 3 (orientering om Generaladvokatens forslag til
afgørelse)
EUU alm. del (17)
bilag 689 (notat om afgivelse af indlæg i sagen)
Udlændinge- og integrationsministeren
EU-Domstolen har for 2 dage siden afsagt en dom
på EU-opholdsområdet. Dommen vedrører en mindreårig unionsborgers ret til ophold som selv-
forsørgende i en anden medlemsstat end sin egen. Sagen er forelagt af en domstol i Nordirland.
Udvalget er her den 30. september 2019 orienteret om generaladvokatens forslag til afgørelse i
sagen.
Spørgsmålet i sagen var, om indkomst fra en tredjelandsforælders beskæftigelse, der er udøvet
ulovligt
det vil sige uden opholds- og arbejdstilladelse
skal tages i betragtning ved vurderin-
gen af, om en mindreårig unionsborger kan anses for at råde over tilstrækkelige midler som
grundlag for en opholdsret som selvforsørgende efter EU-opholdsdirektivet.
Jeg tror, at de fleste vil være enige i det grundlæggende synspunkt, at man ikke bør kunne opnå
opholdsret på baggrund af ulovligt arbejde. Derfor er det også en sag, som vi fra dansk side har
Side 38
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
været meget opmærksomme på, og som den tidligere regering har afgivet både skriftligt og
mundtligt indlæg i. EU-Domstolen har i dommen ikke anlagt den samme fortolkning af EU-reg-
lerne, som vi fra dansk side har argumenteret for.
I dommen fastslås det, at indkomst fra en forælders beskæftigelse udøvet uden opholds- og
arbejdstilladelse skal tælle med ved vurderingen af et unionsborgerbarns ret til ophold som selv-
forsørgende. Vi vil analysere dommen nærmere og vurdere dens betydning for dansk admini-
strativ praksis. Jeg vil selvfølgelig orientere udvalget om udfaldet af analysearbejdet.
Morten Messerschmidt
udbad sig ministerens holdning til, om dommen var baseret på et po-
litisk eller et juridisk spørgsmål. Der var tale om en ulovligt residerende, der tjente sorte penge,
og om, hvorvidt indkomsten kunne overføres til et barn, der af den vej fik lovligt ophold i et lan-
det. Selv ville han kalde det politisk, men hvis man nu antog, at det var et juridisk spørgsmål,
kunne ministeren så i sin vildeste fantasi forestille sig, at en dansk domstol ville sige, at der var
lovligt ophold på det grundlag? Det mente han ikke. Hvis ministeren var bare lidt enig med
ham, skulle de så ikke sige, at EU-Domstolen kunne rende dem en hatfuld?
Udlændinge- og integrationsministeren
erkendte, at han havde været lidt været overrasket
over udfaldet af dommen, for det virker umiddelbart politisk helt uholdbart, at man kan optjene
opholdsret ved at opholde sig og arbejdet illegalt i et land. Så man nærmere på det, var der
tale en person, der havde haft lovligt ophold, men som havde bevaret sit opholdskort, fordi det
ikke var blevet inddraget af medlemslandet. Vedkommende havde fortsat med at betale skat
og være en del af det sociale sikringssystem. Det drejede sig altså ikke om en person, der
bare var rejst illegalt ind i et land og havde taget sort arbejde
der var tale om en mest passiv
medlemsstat. Sagen forekom ham altså lidt mindre alvorlig end første gang, han læste om
den. Man var ved at analysere, om domme fik konsekvenser for den danske administration.
Udvalget ville blive nærmere orienteret. Ministeren oplyste, at han havde været med til at af-
tale i regi af Skatteministeriet under den tidligere regering, at der skal laves registersammen-
køring hurtigst muligt, så man sikrer, at personer, der får udstedt skattekort, også har opholds-
og arbejdstilladelser.
b) Retssagen ved EU-Domstolen C-70/18, A m.fl.
EUU alm. del (19)
bilag 4 (orientering om Generaladvokatens forslag til
afgørelse)
EUU alm. del (17)
bilag 677 (notat om afgivelse af indlæg i sagen)
Udlændinge- og integrationsministeren:
Denne dom faldt i går, og udvalget er i forgårs ori-
enteret skriftligt om generaladvokatens udkast til afgørelse i sagen. Udvalget er også tidligere
orienteret om sagen den 24. maj 2018. Sagen, som er indbragt af en hollandsk domstol, handler
om udlændingemyndighedernes optagelse, opbevaring og behandling af biometriske data om
Side 39
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 88: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 4/10-19
1. europaudvalgsmøde 4/10-2019
tyrkiske statsborgere i et register i forbindelse med visumansøgning samt deling af disse oplys-
ninger. Altså når man søger visum til Danmark, skal man opgive nogle biometriske data, og det
kan f.eks. være fingeraftryk.
Formålet med at optage og opbevare de biometriske data er, at de efterfølgende kan anvendes
til at fastslå, registrere og efterprøve udlændinges identitet og således forhindre og bekæmpe
svig med identitet og dokumenter.
Nu er dommen modtaget i ministeriet, som er i gang med at kigge grundigt på præmisserne i
dommen. Fordi vi først fik den i går, kan jeg ikke udtale mig skråsikkert om indholdet af og
konsekvenserne ved dommen, men jeg kan sige, at den ligger i nogenlunde forlængelse af,
hvad der har været vores egen indlæg i sagen, nemlig at det er rimeligt, at vi optager data.
Mødet sluttede kl. 13.02.
Side 40