Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 901
Offentligt
2231457_0001.png
Udenrigsminister Jeppe Kofod
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Om inddragelse af Udenrigspolitisk Nævn i forbindelse med
indførelse og ophævelse af midlertidige rejserestriktioner og
grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af covid-19
Kære Jeppe
Som bekendt har regeringen ifølge Grundlovens § 19, stk. 3 en forpligtelse til
at rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn forud for enhver beslutning af
større udenrigspolitisk rækkevidde.
Ved lov nr. 54 af 5. marts 1954 om Det udenrigspolitiske Nævn er der fastsat
nærmere regler om Nævnet. Nævnslovens § 2 gengiver rådsføringspligten i
grundlovens § 19, stk. 3, og tilføjer desuden, at Nævnet har til opgave med
regeringen at drøfte sager af betydning for landets udenrigspolitik og at mod-
tage oplysninger fra regeringen om udenrigspolitiske forhold.
Spørgsmålet om, hvorvidt en beslutning er af større udenrigspolitisk række-
vidde, er ikke nærmere præciseret i grundloven eller i nævnsloven. Spørgs-
målet om, hvorvidt en beslutning er ”af større udenrigspolitisk rækkevidde” be-
ror således i vidt omfang på et skøn.
Nævnet noterer sig i den forbindelse Lov- og Parlamentssekretariatets notat af
23. februar 2000 om inddragelse af Folketinget og Nævnet i forbindelse med
regeringens udenrigspolitiske beslutninger, samt Justitsministeriets og Uden-
rigsministeriets fælles notat af 18. juni 2020 om rådføringspligten i Grundlo-
vens § 19, stk. 3, som blev udarbejdet på anmodning fra Nævnets medlemmer,
og hvori der bl.a. henvises til Henrik Zahles kommentarer om anvendelsesom-
rådet for grundlovens § 19, stk. 3, i Danmarks Riges Grundlov med kommen-
tarer, 2. udg. (2006), side 193. Zahle anfører, at ved udøvelsen af skønnet må
der
udover en udenrigspolitisk vurdering af den enkelte sag
også inddrages
den betydning, som Danmarks holdning i sagen kan have, og den politiske
interesse for det pågældende emne i Danmark. Nævnet noterer sig endvidere,
at notatet ud fra en samlet vurdering konkluderer, at indførelsen af indrejsere-
striktioner og grænsekontrol som led i covid-19-indsatsen ikke udgjorde en be-
slutning af større udenrigspolitisk rækkevidde, jf. Grundlovens § 19, stk. 3.
Beslutningen i marts 2020 om indførelse af indrejserestriktioner og grænse-
kontrol blev, i lyset af den meget alvorlige situation, truffet med meget kort
10. juli 2020
Det Internationale
Sekretariat
J.nr.: 18-000472-10
Charlotte Faber
International koordinator
[email protected]
+45 3337 3624
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 901: Kopi af UPN alm. del - bilag 191: Brev fra Det Udenrigspolitiske Nævn til udenrigsministeren vedr. inddragelse af Udenrigspolitisk Nævn i forbindelse med indførelse og ophævelse af midlertidige rejserestriktioner og grænsekontrol i forbindelse med håndteringen af covid-19
2231457_0002.png
varsel og i en periode, hvor lignende beslutninger blev truffet af de fleste rege-
ringer både i Europa og internationalt. Regeringen inddrog ikke Nævnet forud
for beslutningen, men orienterede partilederne, ligesom regeringen skriftligt
orienterede relevante folketingsudvalg. Nævnet blev heller ikke orienteret
efterfølgende, ligesom Nævnet først blev inddraget i forhold til den gradvise
lempelse af rejserestriktionerne og grænsekontrollen, da Nævnet selv tog ini-
tiativ hertil.
I forlængelse heraf bemærker Nævnet, at Nævnet gerne havde været inddra-
get i forbindelse med regeringens beslutning om lukningen af grænserne og
de indførte rejserestriktioner, såvel som i regeringens efterfølgende strategi for
ophævelse af midlertidige rejserestriktioner og grænsekontrol.
Nævnet udtrykker derfor tilfredshed med udenrigsministerens tilsagn om frem-
over at inddrage Nævnet, herunder orientere Nævnet forud for ethvert større
skridt, som regeringen agter at tage til afvikling af de danske indrejserestrikti-
oner.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard
Formand
Side 2 | 2