Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 942
Offentligt
2242229_0001.png
8. september 2020
Notat om regeringens besvarelse af Kommissionens høring vedr. den
kommende retsakt for digitale tjenester (Digital Services Act)
Kommissionen har iværksat en offentlig høring vedr. den kommende rets-
akt om digitale tjenster, Digital Services Act. Høringen leder op til den for-
ventede fremsættelse af en retsakt, som Kommissionen ventes at præsen-
tere inden årets udgang. Det konkrete indhold heraf er endnu ukendt, men
ventes bl.a. at indebære en revision af det eksisterende e-handelsdirektiv.
Regeringen ser frem til den kommende opdatering af reglerne. I lyset af
den indflydelse, som enkelte store online platforme har fået over de seneste
år er det nødvendigt på europæisk plan at adressere de problemer, som det
eksisterende e-handelsdirektiv ikke længere løser.
Særligt er der behov for, at de største og mest indflydelsesrige platforme
tillægges et ansvar for at finde og fjerne ulovligt indhold, der svarer til deres
rolle i samfundet. Fra regeringens side mener man således, at platforme bør
have en erhvervsmæssig diligenspligt (såkaldt "duty of care"), hvormed de
pålægges at gøre en indsats, der med rimelighed kan forventes af dem i
forhold til deres størrelse og formåen. Ansvarsfritagelsen knyttes dermed
op på, at platformene aktivt bidrager til at bekæmpe ulovligt indhold online.
F.eks. vil man kunne forvente af tech-giganterne, at de udvikler algoritmer
til at finde ulovligt indhold, mens det samme ikke vil kunne forventes af
mindre platforme. Samtidig bør platformenes indsats være relevant i for-
hold til den type indhold, der findes på deres sider. ”Duty of care” princip-
pet vil være fremtidssikkert, idet den indsats, man vil kunne forvente at
platformene, vil ændre sig med tiden, når nye og mere sofistikerede tekno-
logiske løsninger vinder frem.
Derudover er der behov for tiltag, der kan sikre, at platforme hurtigt og
effektivt nedtager ulovligt indhold ved henvendelse derom samt at de stilles
over for krav om at udarbejde transparensrapporter. Endelig ønsker man fra
dansk side at adressere nuværende udfordringer med, at tilsynsmyndighe-
der i det medlemsland, hvor en platform er etableret, ikke agerer på hen-
vendelser om platformens lovovertrædelser fra tilsynsmyndigheder i andre
medlemslande.