Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 970
Offentligt
2245589_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2020-29-35-00134/NINNO
Den 15. september 2020
MFVM 121
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet
chlordecon i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for aktivstof
chlordecon i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksi-
malgrænseværdier på baggrund af revurdering for stoffet chlordecon. Ændringerne betyder, at der
er maksimalgrænseværdier, der sættes ned. Forslaget er udarbejdet på baggrund af en anmodning
fra Frankrig og en udtalelse fra EFSA. EFSA har ud fra den toksikologiske vurdering fra Frankrig
vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt ac-
ceptable for forbrugerne. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og er
enige med EFSA i, at eksponeringen forventes at holde sig under de af Frankrig fastsatte grænser for
toksikologisk effekt. DTU anfører dog, at det ikke har været muligt at finde tilstrækkelig information
om den franske toksikologiske vurdering til at vurdere denne. På den baggrund har DTU heller ikke
vurderet risikoen for eventuelle kombinationseffekter. Det bemærkes, at der alene er tale om maksi-
malgrænseværdier, der sættes ned. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 28. - 29. september 2020. En vedtagelse af forsla-
get vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund
at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retnings-
linjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 970: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlordecon i eller på specifikke produkter
2245589_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 28.
29. september 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderet med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vur-
dering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 970: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlordecon i eller på specifikke produkter
2245589_0003.png
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af en udtalelse fra EFSA, at bilag III ændres med hensyn til mak-
simalgrænseværdier for stoffet chlordecon. Maksimalgrænseværdierne foreslås sat ned på initiativ fra
Frankrig, som på baggrund af en national risikovurdering har indført lavere maksimalgrænseværdier
for chlordecon i visse animalske produkter, særligt for at beskytte befolkningen på de franske øer Gua-
deloupe and Martinique, hvor stoffet findes i jorden efter tidligere anvendelse.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Chlordecon
Animalske produkter fra
svin, kvæg, får, geder, dyr
af hestefamilien, fjerkræ
og andre opdrættede
landdyr
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af en anmodning fra Frankrig og en udtalelse fra EFSA. EFSA har
ud fra den toksikologiske vurdering fra Frankrig vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende mak-
simalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 970: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet chlordecon i eller på specifikke produkter
2245589_0004.png
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget. DTU er enige med EFSA i, at ekspo-
neringen forventes at holde sig under de af Frankrig fastsatte grænser for toksikologisk effekt. DTU
anfører dog, at det ikke har været muligt at finde tilstrækkelig information om den franske toksikologi-
ske vurdering til at vurdere denne. På den baggrund har DTU heller ikke vurderet risikoen for eventu-
elle kombinationseffekter. Det bemærkes, at der alene er tale om maksimalgrænseværdier, der sættes
ned.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Planteværn anfører, at EFSA siden oprettelsen har bidraget til et højt videnskabeligt niveau som
grundlag for europæiske lovgivningsinitiativer, og at EFSA har medvirket til en styrkelse af fødevare-
sikkerheden i Europa. Dansk Planteværn konstaterer derfor med tilfredshed, at forslagets ændringer af
grænseværdier sker på et videnskabeligt solidt grundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4