Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 975
Offentligt
2246970_0001.png
Den 17. september 2020
MFVM 124
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
diclofop, fluopyram, ipconazol og terbuthylazin i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fire
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne diclofop,
fluopyram, ipconazol og terbuthylazin. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der
sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres og
maksimalgrænseværdier, der er sat på detektionsgrænsen, og som justeres, så den svarer til, hvad
man teknisk kan måle i laboratoriet. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget
en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 28. - 29. september 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes at
betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som
den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2 i
pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 975: Notat om komitésag om grænseværdier for pesticidrester efter diclofop m.fl.
2246970_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
Kommissionen - med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder.
Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har
gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 28.
29. september 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er
færdigvurderede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet
anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid
på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 975: Notat om komitésag om grænseværdier for pesticidrester efter diclofop m.fl.
2246970_0003.png
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne diclofop, fluopyram, ipconazol og
terbuthylazin.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over
baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
3
Diclofop
Fluopyram
Kartofler, tropiske rod- og
knoldgrøntsager,
gulerødder, kepaløg, kål
(undtagen kålrødder og
spæde brassicablade),
havesalat, spinat, bønner
og ærter uden bælg,
animalske produkter fra
svin, kvæg, får, geder og
dyr af hestefamilien.
Appelsiner, citroner,
limefrugter, trænødder,
solbær og ribs,
stikkelsbær, hyben,
morbær, azarolhvidtjørn,
hyldebær, mangofrugter,
kartofler, maniokker,
salepmaranta, rødbeder,
løg, tomater, sød
peberfrugt, auberginer,
langskulpet vinterkarse,
rød sennep, urter og
spiselige blomster, bønner
og ærter uden bælg,
linser, de fleste
olieholdige frø, boghvede
og andre
pseudokornarter, rug,
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 975: Notat om komitésag om grænseværdier for pesticidrester efter diclofop m.fl.
2246970_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
Fluopyram
Fluopyram
baldrian, ginseng,
animalske produkter fra
svin, kvæg, får, geder, dyr
af hestefamilien, fjerkræ
og andre opdrættede
landdyr samt mælk, æg og
vildtlevende landlevende
hvirveldyr.
Grapefrugter,
mandariner, kernefrugter,
blommer, spisedruer,
tranebær, søde kartofler,
yams, knoldselleri,
peberrod, jordskokker,
pastinakker, persillerod,
radiser, havrerod, kålroer,
majroer, cucurbitae med
spiselig skræl, meloner,
broccoli, blomkål,
rosenkål, kinakål,
grønkål, kålrabi, en række
hoved- og pluksalat og
salatplanter, spinat,
bladbeder, brøndkarse,
bønner og ærter med
bælg, artiskokker, porrer,
bælgfrugter, valmuefrø,
sennepsfrø, alm durra,
blomster, blade og urter,
humle, lakrids og
gurkemeje.
Sukkermajs, bladselleri,
alm. hirse og ris.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
3
Ipconazol
Terbuthylazin
Urter og spiselige
blomster samt te, kaffe,
urteudtræk, kakao og
johannesbrød, humle, de
fleste krydderier og
animalske produkter.
Citrusfrugter,
kernefrugter, druer,
kartofler, sukkermajs,
bælgplanter, ærter,
olieholdige frø, majs, alm.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 975: Notat om komitésag om grænseværdier for pesticidrester efter diclofop m.fl.
2246970_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
durra, humle,
sortkommen og
koriander.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 975: Notat om komitésag om grænseværdier for pesticidrester efter diclofop m.fl.
2246970_0006.png
Dansk Planteværn anfører, at EFSA siden oprettelsen har bidraget til et højt videnskabeligt niveau som
grundlag for europæiske lovgivningsinitiativer, og at EFSA har medvirket til en styrkelse af
fødevaresikkerheden i Europa. Dansk Planteværn konstaterer derfor med tilfredshed, at forslagets
ændringer af grænseværdier sker på et videnskabeligt solidt grundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6