Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 976
Offentligt
2246987_0001.png
Den 17. september 2020
MFVM 125
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat, L-cystein, lambda-
cyhalothrin, maleinhydrazid, mefentrifluconazol, natrium-5-nitroguaiacolat,
natrium-o- og natrium-p-nitrophenolat samt triclopyr i eller på specifikke pro-
dukter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 13 aktiv-
stoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser og revurderinger for stof-
ferne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat, L-cystein, lambda-cyhalothrin,
maleinhydrazid, mefentrifluconazol, natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o- og natrium-p-nitrop-
henolat samt triclopyr. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op,
maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres og maksimal-
grænseværdier, der er sat på detektionsgrænsen, og som justeres, så den svarer til, hvad man tek-
nisk kan måle i laboratoriet. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 28. - 29. september 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes,
at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og IV til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 976: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat m.v. i eller på specifikke produkter
2246987_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforord-
ningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 28.
29. september 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgræn-
seværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vur-
dering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 976: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat m.v. i eller på specifikke produkter
2246987_0003.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og bilag
IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne aclonifen, boscalid, komælk, etofen-
prox, ferripyrophosphat, L-cystein, lambda-cyhalothrin, maleinhydrazid, mefentrifluconazol, natrium-
5-nitroguaiacolat, natrium-o- og natrium-p-nitrophenolat samt triclopyr.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til
ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Aclonifen
Sød peberfrugt, blomster,
blade og urter samt krydde-
rier i form af frø og frugter.
Boscalid
Granatæbler samt honning
og andre biavlsprodukter.
Komælk
Ikke specificeret på afgrø-
der
Etofenprox
Blommer.
Ferripyrophosphat
Ikke specificeret på afgrø-
der
Det foreslås, at maksimalgræn-
seværdierne ikke længere er
midlertidige, da der nu er tilve-
jebragt supplerende information
om restforsøg og analysemeto-
der.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som
er en liste over pesticider, der
ikke skal fastsættes en grænse-
værdi for, fordi restindhold af
pesticiderne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som
er en liste over pesticider, der
ikke skal fastsættes en grænse-
værdi for, fordi restindhold af
1
3
1
1
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 976: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat m.v. i eller på specifikke produkter
2246987_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
L-cystein
Ikke specificeret på afgrø-
der
Lambda-cyhaloth-
rin
Krydderier i form af frø.
Lambda-cyhaloth-
rin
Maleinhydrazid
Krydderier i form af frug-
ter.
Cikorierødder.
Mefentrifluconazol
Mefentrifluconazol
Sum af natrium-5-
nitroguaiacolat,
natrium-o-nitrop-
henolat og na-
trium-p-nitrop-
henolat
Triclopyr
Kernefrugter, stenfrugter,
druer, solsikkekerner, raps-
frø, sukkerroerødder, lever
fra svin samt andre animal-
ske produkter fra svin,
kvæg, får, geder, dyr af he-
stefamilien og fjerkræ.
Nyre fra kvæg samt mælk
fra kvæg, får og geder.
Druer og humle.
pesticiderne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som
er en liste over pesticider, der
ikke skal fastsættes en grænse-
værdi for, fordi restindhold af
pesticiderne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat op.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
3
1
1
1
1
Kiwifrugter.
Maksimalgrænseværdien fore-
slås sat op.
Det foreslås, at maksimalgræn-
seværdierne ikke længere er
midlertidige, da der nu er tilve-
jebragt supplerende information
om restforsøg og analysemeto-
der.
Ny maksimalgrænseværdi fore-
slås fastsat. Maksimalgrænse-
værdien har hidtil ligget på de-
tektionsgrænsen.
1
1
1
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 976: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat m.v. i eller på specifikke produkter
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 976: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne aclonifen, boscalid, komælk, etofenprox, ferripyrophosphat m.v. i eller på specifikke produkter
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6