Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2145004_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-23858
JTEU
3. februar 2020
EUU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 111 fra Morten
Messerschmidt stillet den 7. januar 2020 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en liste over de sager, der har været indbragt
for EU-Domstolen efter artikel 8 i protokol 2 til TEUF vedr. anvendelsen
af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Svar
Protokollen
om
anvendelse
af
nærhedsprincippet
og
proportionalitetsprincippet (protokol nr. 2) blev i sin nuværende form
indført med Lissabontraktaten, der trådte i kraft den 1. december 2009.
Artikel 8 i protokol nr. 2 fastslår, at EU-Domstolen har kompetence til at
træffe afgørelser vedrørende retsakters overtrædelse af nærhedsprincippet
i sager, der anlægges i henhold til artikel 263 i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde om annullationssøgsmål.
Udenrigsministeriet fører ikke sine egne lister over sager for EU-
Domstolen målrettet nærhedsprincippet.
Til brug for besvarelsen har Udenrigsministeriet foretaget en række
søgninger i EU-Domstolens database over retspraksis, Curia. Der er
således foretaget følgende søgninger: 1) en søgning på henvisninger i
retspraksis til protokol nr. 2 ved brug af protokollens CELEX-nummer,
2) en fritekstsøgning på protokollens navn, og 3) en fritekstsøgning på
”nærhedsprincippet” i sagstypen ”annullationssøgsmål”, da artikel 8 i
protokol nr. 2 henviser til denne sagstype.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om oversendelse af liste over de sager, der har været indbragt for EU-Domstolen efter artikel 8 i protokol 2 til TEUF vedr. anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, til udenrigsministeren
2145004_0002.png
2
Der er i forbindelse med disse søgninger ikke fundet henvisninger til
artikel 8 i protokol nr. 2, ligesom ingen af ovennævnte søgemetoder har
givet et udfald, der med sikkerhed identificerer alle relevante sager
vedrørende anvendelsen af nærhedsprincippet.
Udenrigsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af svaret rettet
henvendelse til Kommissionen med henblik på at afklare, om der
udarbejdes en opgørelse over sager anlagt ved EU-Domstolen i henhold
til artikel 8 i protokol nr. 2. Det ses ikke at være tilfældet.
Kommissionen udgiver årligt en rapport om nærhedsprincippet. Heri
redegøres blandt andet for væsentlige afgørelser fra EU-Domstolen
vedrørende nærhedsprincippet, herunder sager anlagt efter artikel 263 i
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, der regulerer EU-
Domstolens kompetence til at prøve lovligheden af EU-retsakter.
Udenrigsministeriet har på baggrund af Kommissionens rapporter
udarbejdet nedenstående liste over væsentlige sager for Retten og
Domstolen siden ikrafttrædelsen af protokol nr. 2, som er af betydning for
anvendelsen af nærhedsprincippet.
Liste over væsentlige sager vedrørende anvendelsen af nærhedsprincippet
Sag C-288/11 P, Mitteldeutsche Flughafen
Domstolen bekræftede i dom af 19. december 2012, at nærhedsprincippet
ikke finder anvendelse på statsstøtteområdet, hvor Kommissionen har
enekompetence.
Sag C-221/10 P, Artegodan
I dom af 19. april 2012 fastslog Domstolen, at nærhedsprincippet og
kompetencereglerne mere generelt ikke afføder individuelle rettigheder,
hvorfor en overtrædelse af disse regler ikke i sig selv medfører ansvar uden
for kontraktforhold for EU og EU’s institutioner.
Sag T-31/07, Du Pont de Nemours m.fl. mod Kommissionen
I dom af 12. april 2013 fremhævede Retten, at nærhedsprincippet kun
finder anvendelse på områder, som ikke falder under EU’s enekompetenc.
Sag T-526/10, Inuit Kanatami m.fl. mod Kommissionen
Retten fremhævede i dom af 25. april 2013, at nærhedsprincippet finder
anvendelse for EU-foranstaltninger, der er baseret på artikel 114 i TEUF
om harmonisering af national lovgivning vedrørende det indre markeds
funktion, for så vidt som denne bestemmelse alene giver EU
enekompetence til at fjerne hindringer for det indre markeds funktion og
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om oversendelse af liste over de sager, der har været indbragt for EU-Domstolen efter artikel 8 i protokol 2 til TEUF vedr. anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, til udenrigsministeren
3
ikke en enekompetence til at regulere økonomiske aktiviteter i det indre
marked.
Sag C-508/13, Estland mod Parlamentet og Rådet
I dom af 18. juni 2015 fastslog Domstolen, at prøvelsen af retsakters
overholdelse af nærhedsprincippet skal foretages for retsakten som helhed
og ikke for de enkelte bestemmelser. Domstolen præciserede endvidere,
at nærhedsprincippet ikke har til formål at begrænse EU’s kompetence på
grund af situationen i de enkelte medlemsstater, men alene stiller krav til,
at det vurderes, om den påtænkte foranstaltning bedre kan gennemføres
på EU-plan. Endelig bemærkede Domstolen, at begrundelsespligten i
forhold til nærhedsprincippet ikke kræver særlig begrundelse for de
enkelte tekniske beslutninger, idet det er tilstrækkeligt at angive det formål,
der i det væsentligste forfølges i den givne retsakt.
Sag T-461/13, Spanien mod Kommissionen
Retten bekræftede i dom af 26. november 2015, at nærhedsprincippet ikke
finder anvendelse på revision på statsstøtteområdet.
Sagerne C-358/14, Polen mod Parlamentet og Rådet, C-477/14, Pillbox og C-
547/14, Philip Morris
Domstolen fandt, at for så vidt angår retsakter med et dobbelt formål, som
det i sagen omhandlede direktiv, der forfulgte det dobbelte mål om den
rette
funktion
af
det
indre
marked
samt
et
højt
sundhedsbeskyttelsesniveau, skal den indbyrdes afhængighed af disse mål
tages i betragtning ved vurdering af overholdelsen af nærhedsprincippet.
Selv hvis målet om højt sundhedsbeskyttelsesniveau bedst kunne forfølges
på nationalt plan, ville dette medføre uens regulering i medlemsstaterne,
hvilket ville være i modstrid med formålet om den rette funktion af det
indre marked. Således kunne retsakten med rimelighed skønnes bedst at
kunne opnås på EU-plan og var derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Sag T-28/16, Tyskland mod Kommissionen
I dom af 3. april 2017 fandt Retten, at selvom rollefordelingen mellem
Kommissionen og medlemsstaterne i en given retsakt medfører, at
medlemsstaterne overlades udarbejdelsen af nationale regler, er
Kommissionen uanset forpligtet til at undersøge, om medlemsstaterne
faktisk opfylder deres forpligtelser, uden at dette tillægger Kommissionen
beføjelse til at pålægge bestemte regler i forhold til den nationale
lovgivning.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om oversendelse af liste over de sager, der har været indbragt for EU-Domstolen efter artikel 8 i protokol 2 til TEUF vedr. anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, til udenrigsministeren
4
Sag T-122/15, Landeskreditbank Baden-Württemberg
Förderbank mod Den
Europæiske Centralbank
Retten bekræftede i dom af 16. maj 2017, at nærhedsprincippet ikke finder
anvendelse på områder, hvor EU har enekompetence, hvorfor det ikke er
relevant at vurdere dets overholdelse, herunder om foranstaltningen
kunne have været gennemført på national plan.
Sag C-151/17, Swedish Match AB
Domstolen bekræftede i dom af 22. november 2018, at retsakter, der
forfølger et dobbelt formål, ikke indebærer en overtrædelse af
nærhedsprincippet, selv hvis det ene formål bedre kunne nås på nationalt
plan, når den indbyrdes afhængighed af de to formål medfører, at
regulering på nationalt plan i forhold til det ene formål ville stride mod det
andet formål.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod