Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2142195_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. B (alm. del)
EUU og besvarelse af samrådsspm. H
(alm. del) UUI
9. januar 2020
Hvornår:
2. januar 2020
Sags nr.
Akt-id
2019 - 15826
1069945
DET TALTE ORD GÆLDER
Tekst:
Samrådsspm. B: Udlændinge- og integrationsministeren
bedes redegøre for og uddybe statsministerens udtalelse i
åbningstalen til Folketinget den 1. oktober 2019, der lød
som følger: ”Vores regering ønsker selvfølgelig at hjælpe
mennesker på flugt, men vi skal gøre det i nærområder-
ne, for der kan vi nemlig hjælpe flest. Jeg vil selv stille
mig i spidsen for et nyt asylsystem
mere retfærdigt og
mere humant
– og det tager jeg med til Bruxelles” (Fol-
ketingstidende 2019-20, tillæg F, møde 1, kl. 12:30).
Samrådsspm. H: Vil ministeren redegøre for, hvornår re-
geringen vil udarbejde og iværksætte planer for at reali-
sere Socialdemokratiets valgløfte om et nyt asylsystem,
som ifølge Socialdemokratiets
oplæg ”Retfærdig og rea-
listisk
en udlændingepolitik der samler Danmark”
kan
realiseres af Danmark alene?
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
2
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålene, som hermed besvares
samlet.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at regeringen ikke har
tænkt sig at fremlægge en plan for, hvordan vi vil realise-
re ambitionerne om et nyt asylsystem, for vi er allerede i
fuld gang med arbejdet. Vi ser på, hvilke skridt og tiltag
der kan bringe os nærmere et nyt asylsystem, og vi er i
dialog med andre lande og relevante aktører.
Jeg har set frem til at få mulighed for at tale om den vig-
tige dagsorden, som handler om behovet for et nyt asyl-
system i Europa, der er mere retfærdigt og mere humant.
Hvorfor er Danmark så optaget af denne dagsorden, når
tallene for spontane asylansøgninger er rekordlave set
med nationale briller? Det er vi, fordi denne regering har
de europæiske og globale briller på. Og her ser det straks
vanskeligere ud, end når vi kun ser på Danmark.
Der er fortsat et rekordhøjt antal af flygtninge i verden,
hvoraf mange opholder sig i EU’s nabolande. Alene i
Tyrkiet opholder der sig mere end 3,5 mio. flygtninge.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
3
Nogle af dem vælger at betale kyniske menneskesmugle-
re for at rejse videre mod Europa. De søger mod EU,
navnlig fordi de tiltrækkes af en række EU-landes vel-
færdssystemer, herunder det danske.
Mange af disse mennesker lider en ulykkelig skæbne. De
udsættes for overgreb undervejs eller dør i forsøget på at
nå EU. Vi har sikker alle hørt historierne om, at Middel-
havet endte som kirkegård for personer på vej mod Eu-
ropa.
Mange når også hele vejen til Europa og til vores asylsy-
stemer i EU [647.165 registrerede asylansøgere i 2018
inkl. gentagne asylansøgninger og 519.980 i 2019 til og
med september].
Ca. halvdelen af dem viser sig imidlertid ikke at være
flygtninge. Alligevel ender mange med at forblive i EU
som afviste asylansøgere. Det er der forskellige grunde
til.
I Danmark er der en gruppe afviste asylansøgere, der
nægter at samarbejde om at rejse hjem. Og det koster
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
4
dyrt. I 2018 kostede det ca. 300.000 kroner årligt at have
en person indkvarteret på et udrejsecenter.
Og det er i det hele taget dyrt at have et asylsystem inden
for Europas grænser. I 2016, som var et af de dyreste år,
brugte Danmark for eksempel ca. 3 mia. kr. på asylind-
kvarteringssystemet.
FN’s Flygtningehøjkommissariat,
UNHCR, har oplyst at
de i 2016 brugte ca. 2,4 mia. kr. på asylansøgere og
flygtninge i Kenya, Niger, Tyrkiet, Egypten og Rwanda.
I slutningen af året udgjorde denne gruppe over
3.800.000 mennesker.
Hvis nogen mener, at pengene bruges bedst muligt i dag,
er vi uenige. For tallene indikerer i mine øjne, at de pen-
ge, vi bruger i Danmark, kan hjælpe mange flere menne-
sker, hvis vi bruger dem i nærområderne og langs migra-
tionsruterne tættere på, hvor problemerne faktisk er.
For ellers står vi tilbage med et uretfærdigt og inhumant
asylsystem, der er sårbart over for udnyttelse. Og det ud-
fordrer Europas og Danmarks tryghed, sikkerhed og
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
5
sammenhængskraft. Det skal vi have gjort op med. Det
er ikke en realistisk vej at fortsætte med.
Vi har behov for at få et nyt sæt spilleregler. Det mener
regeringen, og det fornemmer jeg umiddelbart, at en lang
række regeringer på tværs af Europa mener. Og tiden er
moden til for alvor at få gjort noget ved problemerne.
En ny EU-Kommission er tiltrådt og forventes at komme
med et nyt asyl- og migrationsudspil i løbet af 2020. Det
giver en unik mulighed for en frisk start på migrations-
dagsordenen i Europa.
[Retfærdigt og Humant Asylsystem]
Og hvad er det så regeringens ideer og tanker går ud på?
Regeringen vil gerne bidrage aktivt for, at vi får skabt et
mere retfærdigt og humant asylsystem i Europa.
Målet er at få en markant nedgang i spontane asylansøge-
re i EU; at langt færre dør i Middelhavet og udsættes for
overgreb på migrationsruterne, og at vi får en markant
bedre beskyttelse til flere flygtninge i nærområderne og
langs migrationsruterne.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
6
Adgangen til Europa skal kontrolleres af Europa
ikke
af menneskesmuglere.
Endvidere skal genbosætning
dvs. kvoteflygtninge
gennem FN-systemet
gradvist blive den primære og
lovlige vej til beskyttelse i Europa. Og endelig skal flere
irregulære migranter og afviste asylansøgere hjemsendes.
Hvordan opnår vi så alt det? Der er tale om et komplekst
arbejde. Og regeringen har derfor identificeret en lang
række indsatsområder. Jeg vil blot her nævne nogle:
o
Vi skal hjælpe flere flygtninge bedre i deres nær-
områder.
o
Vi skal styrke asyl-og grænsemyndighederne i tred-
jelande langs migrationsruterne, herunder særligt af
myndighederne i EU’s nabolande.
Det skal bidrage
til at sikre en stærkere og mere effektiv grænsekon-
trol og asylbehandling. Og det kan også tjene som
trædesten til et bredere samarbejde med myndighe-
derne i de relevante lande om migrationsudfordrin-
gerne.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
7
o
Vi skal etablere hasteasylprocedurer af grundløse
asylansøgninger i alle EU-lande, så man hurtigt kan
få afklaret, om asylansøgerne er flygtninge eller
personer, der skal tilbagesendes med det samme.
o
Vi skal styrke
EU’s evne til at udsende irregulære
migranter og afviste asylansøgere ved aktivt at bru-
ge alle udenrigspolitiske redskaber.
o
Og ja, så skal vi også se på muligheden for at etab-
lere et modtagecenter uden for EU. Men det vil jeg
vende tilbage til.
Jeg anerkender fuldt ud, at ambitionen om at skabe et ret-
færdig og humant asylsystem er meget svær at realisere,
og det er en ambition, som bliver lettere at løfte, hvis vi
arbejder sammen med ligesindede lande i EU, med EU-
Kommissionen og med EU's relevante agenturer som
EU's asylstøttekontor [EASO] og EU's grænseagentur
[Frontex] plus med vigtige internationale FN-aktører
som UNHCR og IOM.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
8
Det er ikke en lille opgave. Tværtimod. Men det er fuld-
stændig afgørende, at vi kommer i gang, så vi kan erstat-
te junglelov og anarki med ordnede og humane forhold.
[Specifikt om modtagecenter]
Etableringen af et modtagecenter i et tredjeland er et af
de elementer, som vi kigger på. Det er ikke det eneste,
men det er et af dem.
Ideen fra dansk side er, at spontane asylansøgere, der
kommer til EU
herunder til Danmark
skal overføres
til et modtagecenter i et tredjeland. Her skal asylbehand-
lingen så ske. Og er der tale om flygtninge, skal de have
beskyttelse i tredjelandet. I de tilfælde, hvor asylansøge-
ren får afslag på asyl, vil den pågældende skulle sendes
hjem.
Dermed vil dem, der sætter sig i bevægelse, ikke kunne
opnå ophold i EU. De vil i stedet få beskyttelse uden for
EU. Og på den måde kan vi være med til at fjerne inci-
tamentet til, at man vælger at tage den farlige rejse over
Middelhavet.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
9
Og ja, lignende ideer har været luftet før i forskellige af-
skygninger, både herhjemme og i andre EU-lande. Og
det er et svært og komplekst spørgsmål. Det vil jeg ikke
lægge skjul på.
Men modtagecenteret er en af de løsningsmodeller, som
denne regering tror på, vil kunne have en stor effekt.
Derfor skal vi prøve igen og vende hver en sten for at
finde vejen til en model, som kan fungere.
Og her er det vigtigt at være ærlige: Vi
kan
ikke realisere
denne ambition uden, at vi også har et tredjeland, der øn-
sker at indgå i et samarbejde om etableringen af et mod-
tagecenter. Så jeg kan ikke garantere, at vi ender med et
modtagecenter, men jeg kan garantere, at det er det, vi
arbejder for.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg ikke nærer nogen
illusion om, at vi om et par år har en fælles europæisk
løsning på et nyt asylsystem, som fuldstændig spejler vo-
res forslag. Men det betyder ikke, at vi ikke skal gå i
gang med opgaven og drive arbejdet så langt som over-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
10
hovedet muligt. Vi skal også huske på, at vi er langt fra
den eneste regering i EU, der vil noget nyt.
Det blev senest bekræftet under statsministerens besøg
hos præsident Macron i Paris. Og jeg har selv senest
drøftet spørgsmålet med min tyske kollega i Berlin. Beg-
ge lande er enige i, at vi har brug for en ny tilgang til
dagsordenen, og de deler samme grundanalyse af den
nuværende situation som Danmark.
Og netop det er et af de første skridt på vej mod et nyt
asylsystem: at vi mødes med andre lande og drøfter for-
skellige ideer og løsningsmodeller. I den forbindelse an-
erkender jeg, at andre EU-lande har andre løsningsfor-
slag end de danske. Men jeg konstaterer også, at der er
mange lighedspunkter.
I december fik jeg også lejlighed til at tale med den nye
EU-kommissær for migrationsområdet, Ylva Johansson,
da hun var på besøg i København. Selvom kommissæren
her gav udtryk for, at etableringen af modtagecentre uden
for Europa ikke er et af de elementer, Kommissionen vil
se på i forbindelse med EU's kommende asyl- og migra-
tionspagt, så var det tydeligt for mig, at vi i bund og
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9/1-20 om et nyt asylsystem, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
11
grund vil det samme som Kommissionen: nemlig have
kontrol over migrationen til EU.
Og jeg mener heller ikke, at det er enten eller, når vi taler
om EU's europæiske asyldagsorden og de danske tanker
om modtagecentre uden for EU. Det er både og.
For mig er det afgørende, at der bliver lyttet til de danske
tanker, og at andre medlemslande deler den danske ana-
lyse af, at det europæiske asylsystem har spillet fallit, og
at der er behov for få at nye ideer på bordet.
Om den endelig løsning bliver som det, den danske rege-
ring forestiller sig
det kan jeg ikke love, men jeg kan
love, at jeg vil gøre mit for, at vi kommer så langt med
regeringens ønsker som overhovedet muligt.
Regeringen er i gang, og vi hører gerne alle gode ideer
også meget gerne fra jer rundt om bordet.
Tak for ordet.