Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2147371_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-4704
APD
7. februar 2020
EUU alm. del
svar på spørgsmål 117 fra stillet efter ønske fra
Rasmus Nordqvist (ALT) den 10. januar 2020 til
udviklingsministeren
Spørgsmål
Hvordan forholder ministeren sig til situationen i Eritrea, hvor EU-
fondsmidler bruges til at støtte projekter, der forbryder sig mod
menneskerettighederne og anvender tvangsarbejde, og hvordan vil
ministeren arbejde for, at Eritrea ikke kan modtage EU-udviklings-
støttemidler til projekter, der gennemføres under disse urimelige forhold,
jf. bl.a. beskrivelsen
af sagen i The New York Times i artiklen ”How
Forced Labor in Eritrea Is Linked to E.U.-Funded
Projects”, den 8.
januar 2020? I forlængelse heraf bedes ministeren også svare på, hvordan
ministeren vil sikre, at EU-midler generelt ikke kan bruges til at
finansiere projekter eller arbejde, der ikke lever op til EU’s værdier og
principper? (Link
til artikel:
https://www.nytimes.com/2020/01/08/world/europe/conscription-eritreaeu.html)
Svar
Jeg vil indlede med at understrege, at regeringen naturligvis arbejder for at
fremme menneskerettighederne og tager skarpt afstand fra tvangsarbejde.
Jeg er meget bekymret over menneskerettighedssituationen i Eritrea, som
på trods af visse positive udviklinger i regionen desværre fortsat er yderst
kritisk.
Eritrea befinder sig i en del af verden på Afrikas Horn, der i årtier har
været præget af store udfordringer, ustabilitet og konflikt. En væsentlig
nyhed fra regionen var fredsaftalen mellem Etiopien og Eritrea, som blev
indgået i juli 2018. Fredsaftalen afsluttede formelt den 30 år lange konflikt
mellem landene. Fredsaftalen gav udsigt til en mulig åbning af Eritrea mod
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om situationen i Eritrea, hvor EU-fondsmidlers bruges at støtte projekter, der forbryder sig mod menneskerettighederne, til ministeren for udviklingssamarbejde, kopi til udenrigsministeren
2
omverden efter mange års isolation; en isolation, der ofte har været
begrundet med den uafsluttede konflikt med Etiopien. Selv om
gennemførelsen af fredsaftalen fortsat udestår, har det internationale
samfund og EU, herunder Danmark, anerkendt fredsaftalen som en
bevægelse i retning af fred og forsoning.
Det er denne type bevægelse, EU vil forsøge at hjælpe på vej i Eritrea. På
den ene side med politisk dialog og på den anden side med enkelte,
målrettede projekter, som det i artiklen nævnte vejprojekt. Vejprojektet
sigter mod at hjælpe med tilnærmelsen mellem Etiopien og Eritrea og
dermed også hjælpe med at realisere fredsaftalen. Konkret skal projektet
renovere en af de centrale veje, der forbinder de to lande. Det kan forbedre
mulighederne for udvikling i Eritrea og samtidig hjælpe med adgang for
Etiopien til havnebyerne i Eritrea. EU finansierer materiale og udstyr til
projektet,
som gennemføres og monitoreres af FN’s kontor for
projektledelse, UNOPS. Ved gennemførelsen af programmet skal
FN’s
krav til adgang til monitorering overholdes.
Lad mig samtidig sige, at vi fra dansk side har understreget vores dybe
bekymring over den manglende udvikling og manglende tegn på større
åbenhed i Eritrea, selv efter fredsaftalen med Etiopien. Vi er opmærk-
somme på de kritikpunkter, der er blevet rejst i forhold til det EU- støttede
vejprojekt i Eritrea, og som fremhæves i den avisartikel, der henvises til i
spørgsmålet. For regeringen er det centralt, at EU ikke giver køb på sine
værdier og principper. Vi har derfor sagt, at arbejdsforholdene under EU-
støttede projekter skal være i orden, og at der skal tages løbende, kritisk
bestik af projekterne. EU-kommissionen har bekræftet, at de løbende vil
revurdere og om nødvendigt suspendere projektet, såfremt helbreds- og
sikkerhedsmæssige forhold for arbejderne ikke er i orden. Det ligger mig
på sinde, at vi fra dansk side er i tæt kontakt til EU-Kommissionen og
andre EU-medlemslande herom.
Danmark og EU fordømmer menneskerettighedskrænkelser i Eritrea og
forholder sig stærkt kritisk til den såkaldte ”nationale værnepligt”.
EU og
medlemslande tager disse spørgsmål op i såkaldte artikel 8-drøftelser med
Eritrea
og i internationale fora som FN’s Menneskerettighedsråd.
Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at denne slags situationer er fuld af svære
valg. Skal EU engagere sig eller vende ryggen til. Skal vi søge muligheden
og tage de risici, der følger med. Det er vanskelige dilemmaer. Spørgsmålet
er, hvordan EU bedst kan forsøge at hjælpe i den givne situation, her
Eritreas befolkning og tilnærmelsen mellem Eritrea og Etiopien. I denne
omgang har Danmark valgt at bakke op om de EU-støttede projekter på
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om situationen i Eritrea, hvor EU-fondsmidlers bruges at støtte projekter, der forbryder sig mod menneskerettighederne, til ministeren for udviklingssamarbejde, kopi til udenrigsministeren
3
betingelse af tæt opfølgning. For når EU engagerer sig, skal det ske med
fuld respekt for EU’s værdier og principper.
Det gælder i alle indsatser.
Derfor engagerer vi os fra dansk side tæt i beslutninger og udmøntning af
EU-støttede indsatser, både i Bruxelles og ude på ambassaderne, og hvor
vi holder EU og samarbejdspartnere fast herpå og også er parate til at
genbesøge vores støtte, hvis situationen tilsiger det.
Med venlig hilsen
Rasmus Prehn