Folketingets Europaudvalg
Jan E. Jørgensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 3. februar 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 133 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan
E. Jørgensen (V)
Spørgsmål nr. 133:
”Vil ministeren oversende a) en liste over årsager til arbejdsretlige konflikter, der
er blevet kendt ulovlige af EU-Domstolen, og b) en liste over EU-Domstolens be-
grundelser for at kende arbejdsretlige konflikter ulovlige?”
Svar:
I præjudicielle sager er det de nationale domstole, der har kompetence til at på-
kende lovligheden af en konkret konflikt, mens EU-Domstolen udtaler sig om for-
tolkningen af EU-retten.
Hvis der med ”arbejdsretlige konflikter” sigtes til sager, hvor fagbevægelsen var
direkte part i den nationale sag, der blev forelagt EU-Domstolen, findes der kun et
enkelt eksempel på en dom fra EU-Domstolen, hvor domstolen har udtalt, at de
konkrete kollektive kampskridt var i strid med EU-retten, nemlig sag C-341/05,
Laval-sagen.
Konklusionen på dommen er som følger:
”Artikel 49 EF og artikel 3 i Europa-Parlamentet
og Rådets direktiv 96/71/EF af
16. december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tje-
nesteydelser skal fortolkes således, at de er til hinder for, at en fagforening i en
medlemsstat, hvor arbejds- og ansættelsesvilkårene på de områder, der er nævnt i
direktivets artikel 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g), er fastsat i lovgivningen, bort-
set fra bestemmelser om mindsteløn, gennem kollektive kampskridt i form af en blo-
kade af byggepladser, som det er tilfældet i hovedsagen, forsøger at få en tjeneste-
yder, der har hjemsted i en anden medlemsstat, til at indlede forhandlinger om løn-
niveauet til de udstationerede arbejdstagere samt at tiltræde en kollektiv overens-
komst, hvis bestemmelser på visse af de nævnte områder fastsætter mere fordelag-
tige betingelser end dem, der følger af den relevante lovgivning, mens andre vedrø-
rer områder, der ikke er nævnt i direktivets artikel 3”.
27. februar 2020
J.nr.
2020 - 924