Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2156727_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Jan E. Jørgensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 3. februar 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 133 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan
E. Jørgensen (V)
Spørgsmål nr. 133:
”Vil ministeren oversende a) en liste over årsager til arbejdsretlige konflikter, der
er blevet kendt ulovlige af EU-Domstolen, og b) en liste over EU-Domstolens be-
grundelser for at kende arbejdsretlige konflikter ulovlige?”
Svar:
I præjudicielle sager er det de nationale domstole, der har kompetence til at på-
kende lovligheden af en konkret konflikt, mens EU-Domstolen udtaler sig om for-
tolkningen af EU-retten.
Hvis der med ”arbejdsretlige konflikter” sigtes til sager, hvor fagbevægelsen var
direkte part i den nationale sag, der blev forelagt EU-Domstolen, findes der kun et
enkelt eksempel på en dom fra EU-Domstolen, hvor domstolen har udtalt, at de
konkrete kollektive kampskridt var i strid med EU-retten, nemlig sag C-341/05,
Laval-sagen.
Konklusionen på dommen er som følger:
”Artikel 49 EF og artikel 3 i Europa-Parlamentet
og Rådets direktiv 96/71/EF af
16. december 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tje-
nesteydelser skal fortolkes således, at de er til hinder for, at en fagforening i en
medlemsstat, hvor arbejds- og ansættelsesvilkårene på de områder, der er nævnt i
direktivets artikel 3, stk. 1, første afsnit, litra a)-g), er fastsat i lovgivningen, bort-
set fra bestemmelser om mindsteløn, gennem kollektive kampskridt i form af en blo-
kade af byggepladser, som det er tilfældet i hovedsagen, forsøger at få en tjeneste-
yder, der har hjemsted i en anden medlemsstat, til at indlede forhandlinger om løn-
niveauet til de udstationerede arbejdstagere samt at tiltræde en kollektiv overens-
komst, hvis bestemmelser på visse af de nævnte områder fastsætter mere fordelag-
tige betingelser end dem, der følger af den relevante lovgivning, mens andre vedrø-
rer områder, der ikke er nævnt i direktivets artikel 3”.
27. februar 2020
J.nr.
2020 - 924
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om årsager til arbejdsretlige konflikter, der er blevet kendt ulovlige af EU-Domstolen, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
I den også meget omtalte Viking-sag, C-438/05, overlod EU-Domstolen det til den
nationale domstol at vurdere de kollektive kampskridts saglige formål og proporti-
onalitet.
I begge de nævnte sager fulgte EU-Domstolen ikke den daværende danske rege-
rings synspunkt om, at konfliktretten ikke var omfattet af traktatens regler om fri
udveksling af tjenesteydelser (Laval, præmis 86-87) hhv. etablering (Viking, præ-
mis 39-40).
Selvom det kun er en enkelt sag, hvor EU-Domstolen har udtalt sig konkret om
lovligheden, har dens praksis haft vidtrækkende betydning, idet EU-lovgivningen
skal fortolkes og anvendes på samme måde i alle EU-landene. Dermed har praksis
betydet, at fagbevægelsen i Danmark ikke over for en udenlandsk tjenesteyder kan
konflikte for krav om, at tjenesteyderen indgår overenskomst med bestemmelser
om lokal forhandling.
Hertil kommer, at dommene i Laval og Viking, der faldt med en uges mellemrum i
december 2007, i det efterfølgende halve år blev fulgt af to domme, der af bl.a. den
europæiske fagbevægelse blev set som en fortsættelse af linjen, hvorefter økonomi-
ske rettigheder i form af retten til fri bevægelighed har forrang for arbejdstagernes
rettigheder:
I Rüffert-sagen (C-346/06) og Luxembourg-sagen (C-319/06) konstaterede EU-
Domstolen, at den tyske delstat Niedersachsen hhv. Luxembourg stillede krav, der
gik videre end udstationeringsdirektivet.
Selvom sagerne ikke var om arbejdsretlige konflikter som defineret ovenfor, havde
Rüffert-sagen dog nær tilknytning til problemstillingen vedr. kollektive rettigheder,
idet sagen vedrørte delstatslovgivningens krav om, at der ved opgaver i offentlige
udbud skulle betales løn i henhold de på leveringsstedet gældende kollektive over-
enskomster. Ifølge domstolen levede delstatslovgivningen ikke op til udstatione-
ringsdirektivets definition på hverken ”lovgivning” eller ”overenskomster, der fin-
der generel anvendelse”. Da overenskomsten ikke fandt generel anvendelse i pri-
vate kontrakter, fandt domstolen ikke, at det var berettiget af hensyn til arbejdsta-
gernes beskyttelse at stille krav om overenskomstmæssige vilkår i offentlige kon-
trakter.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2