Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2156720_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Jan E. Jørgensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 3. februar 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 135 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan
E. Jørgensen (V)
Spørgsmål nr. 135:
”Vil
ministeren redegøre for dommene i Laval- og Viking Line-sagerne, som bl.a.
blev fremhævet i forbindelse med Folketingets førstebehandling af beslutningsfor-
slag B 106 om en arbejdsmarkedsprotokol til Lissabontraktaten (2018-19, 1. sam-
ling), og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, om konfliktretten efter den
danske model er blevet indskrænket af EU-Domstolens afgørelser og i givet fald
hvordan?”
Svar:
Jeg vedlægger daværende beskæftigelsesministers svar af 30. januar 2008 for en
gennemgang af Laval- og Vikingdommene. Deraf fremgår bl.a.:
”Det vurderes umiddelbart, at dommen i Viking Line ikke vil få direkte betydning
for den danske retstilstand vedrørende fagforeningers ret til at konflikte. Derimod
vurderes det, at dommen i Laval kan få betydning for den nuværende danske rets-
tilstand.”
Denne vurdering viste sig som bekendt at holde stik. Det var således nødvendigt i
udstationeringsloven at indsætte en bestemmelse om, at konflikt mod udenlandske
virksomheder med udstationerede arbejdstagere kun kan iværksættes under nær-
mere betingelser. Den første betingelse er, at ”der forinden over for den udenland-
ske tjenesteyder er henvist til bestemmelser i de kollektive overenskomster, der
indgås af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder
på hele det danske område”. Den anden betingelse er, at ”det skal af disse overens-
komster med den fornødne klarhed fremgå, hvilken løn der efter overenskomsterne
skal betales.”
Den sidste betingelse betyder, at der ikke kan konfliktes for sædvanlig overens-
komst inden for fx byggeriet, hvor en stor del af lønnen forhandles lokalt. Det var
det, som de svenske fagforeninger gjorde i Laval-sagen. Som nævnt i vedlagte no-
tat fastslår EF-domstolen, at kollektive kampskridt som dem, der blev anvendt i La-
val-sagen,
ikke kan begrundes ud fra hensynet til at beskytte arbejdstagerne, ”når
den lønforhandling, som de kollektive kampskridt har til formål at gennemføre i
27. februar 2020
J.nr.
2020 - 924
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om en redegørelse for dommene i Laval- og Viking Line-sagerne, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
2156720_0002.png
forhold til en virksomhed, der har hjemsted i en anden medlemsstat, indgår i en na-
tional kontekst, der er kendetegnet ved, at der ikke findes bestemmelser af nogen
som helst art, der er tilstrækkeligt præcise og tilgængelige til, at det ikke i praksis
gøres umuligt eller urimeligt vanskeligt for en sådan virksomhed at få klarhed over,
hvilke forpligtelser den skal overholde med hensyn til mindstelønnen”.
Jeg henviser i øvrigt til mit samtidige svar på EUU spm. 133 (alm. del), hvor jeg
også nævner Rüffert-dommen og Luxembourg-dommen.
Dommene, og særligt Laval, har givet anledning til stor utilfredshed og uro. Det
gælder både på europæisk plan og i Danmark.
For næsten 10 år siden udgav den tidligere kommissær for det indre marked, Mario
Monti, en rapport om det indre marked
1
, hvori han beskrev, hvordan de fire domme
Viking, Laval, Rüffert og Kommissionen mod Luxembourg
fra år 2007-08 gav
ny næring til en gammel og aldrig bilagt strid mellem på den ene side fortalerne for
øget økonomisk integration og på den anden side dem, der ser fokuseringen på fri
bevægelighed og fjernelse af begrænsninger heri som en afmontering af den ar-
bejdstagerbeskyttelse, som findes i de enkelte medlemsstater. Monti fandt, at skær-
pelsen af dette modsætningsforhold kunne betyde, at dele af offentligheden, fagfor-
eninger og andre forsvarere af arbejdstagerinteresser, ville tage afstand fra det indre
marked, som de ellers gennem tiden havde været vigtige fortalere for.
Jeg er helt enig i disse overvejelser. Selvom der er sket forbedringer siden i form af
det såkaldte håndhævelsesdirektiv og senere revisionen af udstationeringsdirekti-
vet, er der stadig det modsætningsforhold, som Mario Monti omtalte. De nævnte
konkrete forbedringer har jo ikke løst de grundlæggende problemstillinger, fx at
der ikke kan konfliktes for sædvanlig overenskomst.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
1
A new strategi for the single market, Report to the President of the European Commission
José Manuel Barroso by Mario Monti, 9 May 2010
2