Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
9. marts 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 150 af 10. februar 2020
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om en hjemtagning af driftsopgaven af ”Digital Post”, hvor
det offentlige får monopol på levering af såkaldt digital post til borgerne fra of-
fentlige og private aktører, kan gennemføres i henhold til EU-retten.
Svar
Den gældende lov om Digital Post fra offentlige afsendere giver offentlige afsen-
dere ret til at anvende Digital Post-løsningen, men de forpligtes ikke til at anvende
den. Private virksomheder er ikke omfattet af loven som afsendere, og kan derfor
benytte de løsninger, som de ønsker, til kommunikation med deres kunder.
Digitaliseringsstyrelsen har udbudt Digital Post-løsningen på vegne af de offent-
lige afsendere, som har behov for at kunne kommunikere sikkert med borgere og
virksomheder i Danmark via Digital Post.
Det gennemførte udbud vedrører både udvikling og drift af den ny Digital Post-
løsning, og det blev vundet af leverandøren Netcompany i efteråret 2019. Udbud-
det blev gennemført i overensstemmelse med
EU’s udbudslovgivning, herunder
med juridisk bistand fra Kammeradvokaten.
Digitaliseringsstyrelsen får med den nye Digital Post-løsning et større ejerskab til
løsningen samt ansvar for bl.a. tekniske snitflader, dokumentformater og bruger-
grænseflader. Det sker for at kunne skabe bedre sammenhæng for brugerne til øv-
rige offentlige løsninger. Samtidig gøres de tekniske integrationer fra de over 500
myndigheder, som er tilsluttet Digital Post-løsningen, mindre afhængige af speci-
fikke leverandørers teknologier.
I forhold til en eventuel fremtidig hjemtagning af driftsopgaven for Digital Post,
således forstået at driften varetages i en offentlig myndighed uden udbud, vil det i
henhold til den nuværende lovgivning alene være muligt for så vidt angår offent-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk