Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2184503_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
30. april 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 190 (Alm. del) af 3. april
2020 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang, Ungarn får adgang til de sidste par
ugers foreslåede og vedtage økonomiske tiltag i EU i relation til COVID-19?
Svar
Som led i en fælles indsats for at adressere konsekvenserne forårsaget af COVID-
19, har Kommissionen fremlagt en række forslag med henblik på at muliggøre ini-
tiativer, der kan bidrage til at afbøde de økonomiske konsekvenser af COVID-19
gennem f.eks. EU-budgettet. Mulighederne for at adressere COVID-19-relaterede
konsekvenser er som udgangspunkt tilgængelig for alle medlemslandene.
Regeringen lægger vægt, at
EU’s
fundamentale værdier, herunder retsstatsprincip-
pet skal respekteres af medlemslande, der står til at modtage midler som følge af
de økonomiske tiltag relateret til COVID-19. Regeringen arbejder i forlængelse
heraf målrettet for at fremme forslaget om en såkaldt retsstatsmekanisme, der vil
gøre det muligt
under nærmere fastlagte betingelser
at lade manglende efterle-
velse af retsstatsprincippet
få budgetmæssige konsekvenser for EU’s medlems-
lande.
COVID-19-rettede budgetinitiativer gennem fonde under delt forvaltning
Kommissionen fremlagde den 13. marts forslag til et ”Coronavirus Response In-
vestment Initiative”(CRII).
Heri indgår tiltag, som muliggør anvendelse af de
Europæiske Struktur- og Investeringsfonde til finansiering af COVID-19 relate-
rede udgifter. Kommissionen har i forbindelse med offentliggørelsen af CRII op-
lyst, at forslaget vil muliggøre anvendelse af i alt 37 mia. euro på tværs af EU,
heraf 5.603 mio. euro fsva. Ungarn,
jf. tabel 1.
Forslaget giver medlemslandene mulighed for at anvende tilbageværende midler
under Struktur- og Investeringsfondene. Der er således ikke tale om nye milder,
men mulighed for at målrette allerede landefordelte midler, der endnu ikke er
forpligtiget til konkrete projekter, mod COVID-19-rettede tiltag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om i hvilket omfang, Ungarn får adgang til de sidste par ugers foreslåede og vedtage økonomiske tiltag i EU i relation til COVID-19, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2184503_0002.png
Side 2 af 4
Det vil ifølge Kommissionen give Ungarn mulighed for at målrette 5.603 mio.
euro af deres landefordelte midler under samhørighedspolitikken, samt Hav- og
Fiskerifonden til COVID-19-tiltag,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordeling af midler ifølge Kommissionen
Midler frigivet
som likviditet
122
37
294
18
328
73
355
1.161
312
174
1
853
7
118
222
1
855
9
14
13
1.125
405
491
115
527
24
23
7.677
244
7.922
Midler komplementeret
fra EU-budgettet
690
29
869
20
498
222
1.421
2.984
338
984
1
1.465
39
674
1.264
1
4.748
39
11
6
6.310
1.407
2.588
471
1.948
24
23
29.074
311
29.384
Samlede investe-
ring sfa. forslaget
812
66
1.163
38
826
295
1.776
4.145
650
1.158
2
2.318
46
792
1.486
2
5.603
48
25
19
7.435
1.812
3.079
586
2.475
48
46
36.751
555
37.306
Tilbageværende midler
(efter forslag, inkl. national
medfinansiering)
546
373
3.956
47
1.906
397
0
7.086
1.311
0
0
8.945
0
0
0
0
0
0
0
25
0
0
0
0
146
349
460
25.547
2.408
27.954
(mio. euro)
Bulgarien
Belgien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Irland
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
EU27
UK
EU28
Anm.: Beløb angivet eksklusiv Interreg-midler.
Ifølge UK’s udtrædelsesaftale gælder Strukturfondsforordningen
også for UK fremtil afslutningen af indeværende programmeringsperiode.
Kilde: EU-Kommissionens tekniske præsentation af 13. marts 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om i hvilket omfang, Ungarn får adgang til de sidste par ugers foreslåede og vedtage økonomiske tiltag i EU i relation til COVID-19, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 3 af 4
Som opfølgning på ønske fra en række medlemslande har Kommissionen den 2.
april fremlagt forslag til et såkaldt
”Coronavirus Response Investment Initiative
Plus” (CRII+), som i tillæg til tidligere forslag har til formål, at øge fleksibiliteten i
udmøntningen af samhørighedsmidler yderligere, så endnu ikke udmøntede sam-
hørighedsmidler kan anvendes til initiativer, der kan afbøde de socioøkonomiske
konsekvenser af COVID-19. Medlemslandenes mulighed for at målrette samhø-
righedsmidlerne afhænger således fortsat af landets samlede tildeling under fon-
dene, der endnu ikke er forpligtiget til specifikke projekter.
Dertil har Kommissionen fremlagt forslag om at udvide anvendelsesmulighederne
under Den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dårligst Stillede, herunder
bl.a. mulighed for støtte til fødevarehjælp gennem elektroniske vouchere. Kom-
missionen har ikke oplyst hvordan midlerne fordeles mellem medlemslandene,
men tildelingen af midlerne er ligeledes fastsat i landekonvolutter. Det er derfor
muligt for medlemslandene at målrette uforpligtede midler fra fonden mod CO-
VID-19.
COVID-19-rettede budgetinitiativer gennem fonde under direkte og indirekte forvaltning
Kommissionen har også lagt op til at udvide anvendelsesområdet for Solidaritets-
fonden, således at den også vil omfatte offentlige sundhedskriser. Hertil fremhæ-
ves, at COVID-19 ses som grundlag for at kunne yde støtte fra Globaliseringsfon-
den, hvor det vil være muligt at støtte afskedigede, herunder sfa. konsekvenserne
forbundet med COVID-19, hvis der kan observeres et fald i BNP i to på hinan-
den følgende kvartaler.
Som led i ændringsbudget 1 for 2020 har Kommissionen lagt op til at øge bevillin-
gen til EU’s civilbeskyttelsesmekanisme
i 2020 med
125 mio. euro i forpligtelser. 80
mio. euro målrettes indkøb af sundhedsudstyr, som vil være tilgængeligt for alle EU-
lande og blive fordelt til medlemslandene ved kapacitetsudfordringer i de nationale
sundhedsvæsener. 45 mio. euro målrettes repatriering af EU-borgere, der er strandet i
lande uden for EU, og hvor den enkelte medlemsstat har udtømt mulighederne for på
kommercielle vilkår at få borgerne hjem.
Som led i ændringsbudget 2 for 2020 har Kommissionen lagt op til at øge bevillin-
gen til EU’s civilbeskyttelsesmekanisme med yderligere 300 mio. euro i 2020
til
fælles indkøb af sundhedsudstyr. Hertil kommer, at Kommissionen lægger op til
at mobilisere EU’s nødhjælpsinstrument (ESI) og samlet set afsætte 2,7 mia. euro i
forpligtelser hertil. Midler under nødhjælpsinstrumentet har bl.a. til formål at sikre
opkøb af sundhedsudstyr, en koordineret transport af medicinsk udstyr og af pati-
enter i grænseregioner til nærliggende hospitaler med ledig kapacitet, rekruttering
af ekstra sundhedspersonel samt etablering af felthospitaler. Det er muligt for alle
medlemslande at søge de tilgængelige midler under direkte forvaltning efter de
gældende forordningsbestemte regler, hvorfor fordelingen af midlerne mellem
medlemslandene ikke er fastlagt på forhånd.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om i hvilket omfang, Ungarn får adgang til de sidste par ugers foreslåede og vedtage økonomiske tiltag i EU i relation til COVID-19, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 4 af 4
EU-finansieringsinstrumenter
Herudover har Kommissionen og EIB-gruppen foreslået en handlingsplan, der skal
bidrage til mobilisering af investeringer for op til 40 mia. euro til ramte små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) med finansieringsbehov som følge af de øko-
nomiske og finansielle konsekvenser af COVID-19. Bl.a. lægges der op til at mobi-
lisere investeringer for op til 8 mia. euro via eksisterende EU-finansieringsinstru-
menter rettet mod europæiske SMV'er, og vil hovedsageligt ske gennem en øget
garantistillelse til banker som låner ud til SMV’er, men også gennem
bl.a. investe-
ringer i fonde, hvor den Europæiske Investeringsfond (EIF) allerede har forpligtet
sig.
Som tillæg til handlingsplanen har EIB-gruppen forslået etablering af en EU CO-
VID-19 garantifond byggende på nationale garantier fra EU-landene på 25 mia.
euro samlet set. Fonden skal understøtte finansiering for 200 mia. euro på tværs af
EU til virksomheder med finansieringsbehov som følge af de økonomiske og fi-
nansielle konsekvenser af COVID-19, og særligt små og mellemstore virksomhe-
der. Deltagelse i fonden er på frivillig basis, og kun deltagende lande kan bruge
garantifonden. EIB oplyser i forbindelse med forslaget, at der sigtes efter, at alle
EU-lande deltager.
Endelig har Kommissionen stillet forslag om et instrument til at yde finansiel assi-
stance til EU-lande mhp. at understøtte nationale ordninger mod ledighed såsom
lønkompensationsordninger o.l. tiltag i lyset af COVID-19. Den finansielle assi-
stance kan være op til 100 mia. euro for EU-landene samlet set i form af lån til EU-
lande og blive tilvejebragt af Kommissionen ved lån på kapitalmarkeder mv. på
basis af nationale garantier fra hvert EU-land til EU-budgettet. De nationale garan-
tier skal tilsammen udgøre mindst 25 mia. euro.
De relevante EU-finansieringsinstrumenter er efterspørgselsdrevne samt er mulige
at ansøge for alle medlemslande. Dvs. at projekter som medlemslandene eller deres
virksomheder måtte ansøge om finansiering til, vurderes samt godkendes inden for
rammerne af ordningerne. Fordelingen af investeringerne er derfor ikke på forhånd
fordelt mellem medlemslandene.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister