Folketingets Europaudvalg
Den 3. juni 2020
MFVM 066
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 7. maj stillet følgende spørgsmål 207 (EUU alm.
del) efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 207:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke EU-regler for anprisning af produkter, der har fået
Miljøstyrelsens kemikalieinspektion til at konkludere, at man ikke med juridisk sikkerhed kan
konkludere, at anprisninger af plejeprodukter, som "sensitive" eller "sensitiv hud", er vildledende,
selvom produkterne indeholder parfume og allergifremkaldende stoffer.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
”Reglerne
om vildledende markedsføring af kosmetiske produkter findes i kosmetikforordningen
1
og anprisningsforordningen
2
. Ifølge kosmetikforordningens artikel 20, stk. 1, må kosmetiske
produkter, som gøres tilgængelige på markedet, ikke anvende tekster, betegnelser, mærker,
afbildninger eller andre figurer eller symboler, der tillægger disse produkter egenskaber eller
funktioner, som de ikke besidder.
Det fremgår endvidere af artikel 2 i anprisningsforordningen, at der påhviler den ansvarlige
person en række krav i forhold til anprisninger. Den ansvarlige person skal sikre, at ordlyden i
anprisningen vedrørende det kosmetiske produkt er i overensstemmelse med de fælles kriterier i
anprisningsforordningens bilag I og med dokumentation for den anpriste virkning af det
kosmetiske produkt i det dossier med produktinformationer, der er omhandlet i
kosmetikforordningens artikel 11.
Anprisningsforordningens bilag I, kriterie 6: Beslutningstagning på et velinformeret grundlag,
indeholder en række krav til anprisninger. Det fremgår således af kriterie 6, nr. 1, at anprisninger
skal være klare og forståelige for gennemsnitsslutbrugeren. Endvidere fremgår det af kriterie 6,
nr. 2, at anprisninger er en integreret del af produkter og skal indeholde oplysninger, der gør det
muligt for gennemsnitsslutbrugeren at træffe et informeret valg. Endelig fremgår det af kriterie 6,
nr. 3, at der i markedsføringsmeddelelser skal tages højde for målgruppen (befolkningen i
relevante medlemsstater eller segmenter i befolkningen, f.eks. slutbrugere med forskellig alder og
køn) og dens evne til at forstå meddelelsen. Markedsføringsmeddelelser skal være klare, præcise,
relevante og forståelige for målgruppen.
1
Forordning (EF) Nr. 1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiske produkter.
Forordning (EU) Nr. 655/2013 af 10. juli 2013 om fastsættelse af fælles kriterier for underbygning af
anprisninger i forbindelse med kosmetiske produkter
2
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk