Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2204200_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 211 alm. del stillet af udvalget den 7. maj
2020 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om danske kommuner, på linje med ord-
ning indført af
Amsterdam byråd 1. januar 2018, må indføre en ”ja-tak”-
ordning, hvor borgere som udgangspunkt ikke modtager reklamer på de-
res adresse, medmindre de aktivt har tilmeldt sig via et ”ja-tak”-
klistermærke på deres brevkasse.
Svar:
Som jeg også nævner i mit svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 210
alm. del, er jeg ikke bekendt med ordningen i Amsterdam.
Jeg kan dog generelt anføre, at i Danmark er virksomheders muligheder
for at markedsføre sig overordnet reguleret i markedsføringsloven, der
gælder for hele Danmark. Der er ikke i markedsføringsloven mulighed
for, at der på kommunalt niveau sker fravigelser fra loven. Hvis der skul-
le ændres i virksomhedernes muligheder for at markedsføre sig, som fx
ved en ”ja tak”-ordning,
så ville det skulle ske ved en ændring af mar-
kedsføringsloven og således gælde for hele Danmark.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup