Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2220556_0001.png
Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 172
Offentligt
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. april 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Halit Sert
Sagsnr.: 2020-0032/06-0110
Dok.:
1440857
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 172 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 24. marts 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Anna-Sophie Saugmann-Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvorvidt artikel 154 kan anvendes til en generel mindsteløn for alle EU’s medlemslande, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 172 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Skal
svaret på spørgsmål 160 (alm. del, folketingsåret 2019-
20) forstås sådan, at den danske overdragelse af beføjelser til
EU én til én følger det,
som EU’s egne myndigheder måtte ud-
lede af de traktater, Danmark har tiltrådt, sådan at der ikke er
mulighed for national efterprøvelse heraf?”
Svar:
1.
Der blev med spørgsmål 160 (Alm. del), som Retsudvalget stillede til
justitsministeren den 25. februar 2020, spurgt til, om Justitsministeriet me-
ner, at Danmark har overført beføjelse til EU efter grundlovens § 20 til, at
der kan fastsættes regler om mindstelønninger på EU-niveau med bindende
retskraft for Danmark. Spørgsmålet blev besvaret den 24. marts 2020.
Som der redegøres uddybende for i det følgende, skal besvarelsen af 24.
marts 2020 ikke forstås sådan, at der ikke efter dansk ret kan foretages en
national prøvelse af, om en EU-retsakt, der efter EU-institutionernes (EU-
lovgivers og EU-Domstolens)
opfattelse har hjemmel i EU’s traktatgrund-
lag, overskrider grænserne for den ved tiltrædelsesloven foretagne suveræ-
nitetsafgivelse.
2.
De beføjelser, som er overladt til EU, er i tiltrædelsesloven (lov nr. 447
af 11. oktober 1972 om Danmarks tiltrædelse af De Europæiske Fællesska-
ber med senere ændringer) afgrænset ved en traktathenvisning.
Det fremgår således af § 2 i tiltrædelsesloven, at beføjelser, som efter grund-
loven tilkommer rigets myndigheder, i det omfang, det er fastsat i de i § 4
nævnte traktater mv., udøves af Den Europæiske Unions institutioner. Lo-
vens § 4 indeholder henvisninger til det traktatgrundlag, der indfører bl.a.
de regler, der nu er indeholdt i artikel 153 i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), hvorefter der i et vist omfang kan udstedes
bindende EU-retsakter om bl.a. arbejdsvilkår.
Højesteret udtalte sig i den såkaldte Maastricht-dom (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1998, side 800) om de danske domstoles mulighed for at efter-
prøve spørgsmål om, hvorvidt en EF (nu EU)-retsakt, som er opretholdt af
EF (nu EU)-Domstolen, overskrider grænserne for den ved tiltrædelseslo-
ven foretagne suverænitetsafgivelse (pr. 9.6):
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvorvidt artikel 154 kan anvendes til en generel mindsteløn for alle EU’s medlemslande, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
”Ved tiltrædelsesloven er det anerkendt, at kompetencen til at
prøve lovligheden og gyldigheden af EF-retsakter tilkommer
EF-domstolen. Dette indebærer, at danske domstole ikke kan
anse en EF-retsakt for uanvendelig i Danmark, uden at spørgs-
målet om dens forenelighed med Traktaten har været prøvet af
EF-domstolen, og at danske domstole i almindelighed kan
lægge til grund, at EF-domstolens afgørelser herom ligger inden
for suverænitetsafgivelsens grænser. Højesteret finder imidler-
tid, at det følger af bestemthedskravet i grundlovens § 20, stk. 1,
sammenholdt med danske domstoles adgang til at prøve loves
grundlovsmæssighed, at domstolene ikke kan fratages adgangen
til at prøve spørgsmål om, hvorvidt en EF-retsakt overskrider
grænserne for den ved tiltrædelsesloven foretagne suverænitets-
afgivelse. Danske domstole må derfor anse en EF-retsakt for
uanvendelig i Danmark, hvis der skulle opstå den ekstraordi-
nære situation, at det med den fornødne sikkerhed kan fastslås,
at en EF-retsakt, der er opretholdt af EF-domstolen, bygger på
en anvendelse af Traktaten, der ligger uden for suverænitetsaf-
givelsen ifølge tiltrædelsesloven. Tilsvarende gælder med hen-
syn til fællesskabsretlige regler og retsprincipper, som beror på
EF-domstolens
praksis.”
Det følger af det ovenstående, at der efter dansk ret kan foretages en national
prøvelse af, om en EU-retsakt, der efter EU-institutionernes (EU-lovgivers
og EU-Domstolens)
opfattelse har hjemmel i EU’s traktatgrundlag, over-
skrider grænserne for den ved tiltrædelsesloven foretagne suverænitetsafgi-
velse.
3.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 160 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg, er det endnu uklart, om og hvordan Kommissionen vil
anvende artikel TEUF 153 til indirekte at fremme, at arbejdstagere får en
anstændig løn.
Som anført i besvarelsen vil der
hvis Kommissionen fremlægger et forslag
herom
skulle foretages en vurdering heraf, herunder af, om forslagets ind-
hold ligger inden for rammerne af de beføjelser, der er overladt til EU i
medfør af den danske tiltrædelseslov.
3