Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2103478_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. november 2019
MFVM 944
Mogens Jensens besvarelse af spørgsmål nr. 25 (EUU alm. del) stillet den 14. oktober 2019 efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 25
”På møde i Europaudvalget d. 11. oktober 2019 udtalte ministeren, at mandatet vedr. fiskekvoter
i Østersøen til det kommende rådsmøde d. 14. -15. oktober holder sig inden for den videnskabelige
rådgivning. Vil ministeren redegøre for, hvorledes regeringens forhandlingsoplæg for fiskekvoter for
de enkelte fiskebestande i Østersøen holder sig inden
for ICES’ anbefalinger?”
Svar
Kommissionen har i sit forslag til fiskerimuligheder for Østersøen for 2020 lagt henholdsvis rådgiv-
ningen fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES), og den flerårige forvaltningsplan for be-
stande i Østersøen til grund for forslaget. For de bestande, hvor ICES følger den flerårige forvaltnings-
plan, angiver ICES dette i sin rådgivning. Hvor dette ikke er muligt, angiver ICES, at rådgivningen er
sket på baggrund af MSY-princippet om maksimalt bæredygtigt udbytte af fiskeressourcen eller på
baggrund af forsigtighedsprincippet.
I regeringens forhandlingsoplæg til kvoter i Østersøen for 2020 lægges der vægt på at sikre et bære-
dygtigt fiskeri for alle bestande, og at kvoterne fastsættes på baggrund den videnskabelige rådgivning
og forvaltningsplaner. I forhandlingsoplægget blev der fokuseret på de syv bestande, som Danmark
fisker på.
Det er anført i oplægget, at regeringen finder, at reduktionen for torsk i den vestlige Østersø bør være
mindre end Kommissionen lægger op til (3.065 tons). For den vestlige torskebestand angiver ICES, at
kvoten inden for rammerne af den flerårige forvaltningsplan kan ligge mellem 3.065 og 8.866 tons for
det kommercielle fiskeri efter torsk. Der skulle dog være særlige betingelser opfyldt for at gå længere
op end 5.105 tons. Der var således i rådgivningen en bredere ramme for kvotefastsættelsen. Det var
inden for dette interval op til 5.105 tons, at regeringen ønskede at fastsætte kvoten. Dette er således i
overensstemmelse med både rådgivningen og den flerårige forvaltningsplan. Dertil kommer, at Kom-
missionens forslag
og Rådets beslutning - indeholdt en supplerende forvaltningsforanstaltning i
form af en lukkeperiode, hvilket ikke var en del af ICES-rådgivningen.
I forhandlingsoplægget blev vigtigheden af, at der ved fastsættelse af kvoten for bifangst af torsk i den
østlige Østersø blev taget hensyn til landingsforpligtelsen, understreget. Med en nulkvote, som var
anbefalingen fra ICES, ville det ikke blive muligt at opretholde fiskerier efter andre bestande, hvor
torsk forekommer som bifangst. I november 2019 forventes ICES at fremlægge rådgivning om niveau-
et for uundgåelige bifangster af torsk i den østlige del af Østersøen i fiskeri, der ikke er målrettet torsk i
den østlige del af Østersøen. Hvis det niveau, der anbefales af ICES, afviger fra det niveau, der blev
vedtaget af Rådet i oktober 2019, forventes det, at Kommissionen vil foreslå en ændring af kvoten for
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 25: MFU spm. om, hvorledes regeringens forhandlingsoplæg for fiskekvoter for de enkelte fiskebestande i Østersøen holder sig inden for ICES’ anbefalinger, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling, kopi til udenrigsministeren
torsk i den østlige del af Østersøen for at sikre, at den fastsættes i overensstemmelse med rådgivningen
fra ICES og kun omfatter uundgåelige bifangster fra den pågældende bestand i andre fiskerier.
For sild i den vestlige Østersø anbefalede ICES en nul-fangst, mens Kommissionen foreslog en kvote
på 2.651 tons med henvisning til den flerårige forvaltningsplan for Østersøen. ICES-rådgivningen gives
samlet for vestsild i Østersøen og sild i Skagerrak/Kattegat. Bestanden er tillige fælles med Norge i
Skagerrak, og eftersom Norge ikke har godkendt
EU’s flerårige
forvaltningsplan for Østersøen, lægger
ICES ikke denne plan til grund for rådgivningen for denne bestand. ICES anvendte i stedet for MSY-
tilgangen for denne bestand. Det er imidlertid vigtigt at pointere, at ICES har godkendt værdierne,
som anvendes i forvaltningsplanen, for henholdsvis fiskeridødelighed og gydebiomasse, og med for-
valtningsplanen gives der mulighed for at fastsætte en lidt højere kvote i forhold til Kommissionens
forslag.
Ifølge den flerårige forvaltningsplan skal der indføres supplerende forvaltningstiltag, når bestanden
ligger under den laveste grænseværdi for gydebiomassen, hvilket gydebiomassen gør for tiden. Kom-
missionens forslag indeholdt et supplerende tiltag, idet Kommissionen havde valgt at lægge en meget
lav værdi for fiskeridødeligheden til grund for forslaget set i forhold til værdierne herfor i den flerårige
forvaltningsplan. Den kvote, der blev vedtaget for 2020, er således i overensstemmelse med forvalt-
ningsplanen, og ville også have været det, selvom fiskeridødeligheden havde været lidt højere. Når der
fastsættes en kvote for vestsild indebærer dette, at det tager lidt længere tid at bringe bestanden over
grænseværdien for gydebestanden end ved en nul-kvote. Dertil kommer, at regeringen tillige har øn-
sket at lægge vægt de socioøkonomiske konsekvenser af hensyn til lokalsamfundene, hvilket er i over-
ensstemmelse med artikel 2 i forordning 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik.
Med hensyn til brisling har ICES rådgivet med henvisning til den flerårlige forvaltningsplan. Regerin-
gen har lagt den flerårige forvaltningsplan til grund for sin holdning om en mindre reduktion i kvoten
for brisling end foreslået af Kommissionen, idet det inden for rammerne af den flerårige forvaltnings-
plan er muligt at anvende den højeste værdi for fiskeridødeligheden, hvilket var den ramme, regerin-
gen lagde til grund for forhandlingsoplægget. Dette var således inden for rådgivningen.
For rødspætte havde ICES anbefalet en større kvote end Kommissionen
med henvisning til forsigtig-
hedsprincippet
havde foreslået. Regeringen har henvist til, at den, i det omfang det var muligt inden
for rammerne af MSY-grundlaget, ville arbejde for en højere kvote end foreslået af Kommissionen.
Regeringen har anerkendt, at det for at kunne bevare bestanden som en MSY-reguleret bestand, ikke
har været muligt at få en højere kvote end foreslået af Kommissionen. Regeringen har således fulgt
rådgivningen.
For de øvrige bestande har regeringen fulgt ICES-rådgivningen, idet der dog for laks ifølge rådgivnin-
gen fra ICES, ville have været muligt at fastsætte en højere kvote end Kommissionen foreslog. Rege-
ringen støttede på dette punkt Kommissionens forslag.
Mogens Jensen
/
Nis Christensen
2