Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2233920_0001.png
21. august 2020
J.nr. 2020 - 6509
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 278 af 22. juli 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om ministerens holdning til artiklen "European Commission proposes using treaty provision over tax rules", til skatte ministeren, kopi til udenrigsministeren og justitsministeren
2233920_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til, at EU-kommissionen ifølge artiklen "European Com-
mission proposes using treaty provision over tax rules", www.rte.ie, 15. juli 2020, forsøger
at omgå EU-traktatens krav om enstemmighed i spørgsmål om skattepolitik ved angive-
ligt at anvende traktatens art. 116?
Svar
Skattepolitik er som udgangspunkt et nationalt anliggende for EU-medlemsstaterne. Arti-
kel 113 og 115 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) giver
imidlertid Rådet mulighed for, efter en særlig lovgivningsprocedure, enstemmigt at ved-
tage foranstaltninger til tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestem-
melser på skatteområdet. Proceduren forudsætter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg.
Artikel 116 TEUF omhandler fjernelse af forskelle i medlemsstaternes nationale lovgiv-
ning, som forvansker konkurrencevilkårene. Efter denne bestemmelse kan Europa-Kom-
missionen i et tilfælde, hvor der identificeres bestående forskelle i eller administrativt fast-
satte bestemmelser, der forvansker konkurrencevilkårene inden for det indre marked og
derved fremkalder en fordrejning, som bør fjernes, holde samråd med de pågældende
medlemsstater herom.
Fører dette samråd ikke til en aftale, som fjerner den pågældende fordrejning, kan Rådet
og Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure vedtage direktiver,
der er nødvendige for at opnå dette formål. Efter den almindelige lovgivningsprocedure
er Europa-Parlamentet og Rådet ligestillede medlovgivere, og Rådet træffer beslutning
med kvalificeret flertal.
Artikel 116 er ikke tidligere blevet anvendt ved fremsættelse af direktivforslag på skatte-
området.
Forslaget om at anvende artikel 116 på skatteområdet er imidlertid på det seneste i for-
skellige medier, herunder i den artikel af 15. juli 2020, som spørger henviser til, blevet
gengivet som en overvejelse fra Europa-Kommissionens side.
Europa-Kommissionen nævner også overordnet muligheden for at anvende artikel 116
TEUF på skatteområdet i den nyligt udstedte
meddelelse ”En handlingsplan for en ret-
færdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien”
af 15. juli 2020. Europa-
Kommissionen angiver i denne sammenhæng, at man vil undersøge nærmere, hvordan
man fuldt ud kan anvende de bestemmelser i TEUF, der giver mulighed for at vedtage
nye forslag på skatteområdet ved brug af den almindelige lovgivningsprocedure, herunder
artikel 116.
Det ses i disse sammenhænge imidlertid ikke at være konkretiseret nærmere, hvilken kon-
kret fordrejning af konkurrencevilkårene inden for det indre marked, som vil være rele-
vant i denne sammenhæng, hvilke medlemsstaters lovgivning, der i så fald vil være tale
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om ministerens holdning til artiklen "European Commission proposes using treaty provision over tax rules", til skatte ministeren, kopi til udenrigsministeren og justitsministeren
2233920_0003.png
om, hvilke konkrete initiativer, der forventes fremsat med hjemmel i art. 116, og vurde-
ringen af nødvendigheden heraf. Regeringen vil tage nærmere stilling til spørgsmålet om
Kommissionens aktivering af artikel 116, hvis dette måtte blive konkretiseret nærmere.
Regeringen er overordnet enig med Europa-Kommissionen i, at der i øjeblikket pågår en
uhensigtsmæssig konkurrence mellem EU’s medlemslande, når det kommer til niveauet
for selskabsskat. Regeringen ønsker derfor en effektiv bund under selskabsskatten i EU,
så ræset mod bunden stopper. Dette bør både indebære fælles minimumskrav til selskabs-
skattebasen og en bund under selskabsskattesatserne, som vil kræve omfattende forhand-
linger i EU. Regeringen bakker desuden generelt op om en ambitiøs indsats på skatteom-
rådet.
.
Side 3 af 3