Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 09-10-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2014164
Dok. nr.: 1413791
Folketingets Europaudvalg har den 30.september 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
337 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 337:
”Ministeren
bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan for-
byde smagsstoffer i tobak til vandpiber og tyggetobak.”
Svar:
I forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaks-
varer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love (tobakslov-
forslaget), som udmønter den nationale handleplan mod børn og unges rygning, er
det, i overensstemmelse med aftalen, bl.a. foreslået, at indføre et forbud mod salg af
tobaksvarer med kendetegnende aromaer andre end tobakssmag og mentolsmag.
Dette drejer sig om andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak, for eksempel tyg-
getobak og vandpibetobak, samt urtebaserede rygeprodukter
–
dog således at pibe-
tobak og cigarer undtages fra forbuddet og således fortsat må sælges med alle typer
af kendetegnende aromaer.
Udkastet til tobakslovforslag er blevet notificeret til Europa-Kommissionen, som den
17. juli 2020 har svaret på Danmarks notifikation med en udførlig udtalelse.
Kommissionen har i udtalelsen tilkendegivet, at forslaget om forbud mod kendeteg-
nende aromaer i tobaksvarer andre end cigaretter og rulletobak er i strid med tobaks-
varedirektivets artikel 7, stk. 1 og 12. Efter stk. 1 forbyder medlemsstaterne markeds-
føring af tobaksvarer med en kendetegnende aroma. Efter stk. 12 undtages andre to-
baksvarer end cigaretter og rulletobak fra forbuddet i stk. 1. Kommissionen kan
trække u dtagelser tilbage ”hvis der sker e væsentlig
ændring i forholdene som kon-
stateret i e rapport fra Ko
issio e ”, e det gælder ge erelt for EU og ka ikke
benyttes af det enkelte medlemsland.
Kommissionen har ikke i sin udførlige udtalelse forholdt sig til, hvorvidt det foreslå-
ede smagsforbud kan være i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets art. 24,
stk. 3. Herefter kan en medlemsstat forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer eller
relaterede produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat,
hvis bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundhe-
den, idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med
tobaksvaredirektivet. Kommissionen godkender eller forkaster forbuddet inden for
seks måneder efter en vurdering af, om det er begrundet, nødvendigt og proportio-
nalt og ikke en skjult handelshindring.