Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2111537_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019-41951
Europapolitisk kontor
24. november 2019
EUU alm. del
svar på spørgsmål 41 af den 28. oktober 2019 til
udenrigsministeren
Spørgsmål
Nuværende udenrigsminister og tidligere gruppeformand for den danske
socialdemokratiske gruppe i Europa-Parlamentet Jeppe Kofod skrev den
15. januar 2019 i en Facebookkommentar til Kommissionens forslag om
at harmonisere
selskabsskatterne i EU, at ”det
[er] en god nyhed for
Danmark, at vi nu gør op med skattelylande som Luxembourgs mulighed
for at nedlægge veto mod nødvendige tiltag mod international skatte-
fusk”. Er regeringen
enig i dette udsagn, og vil regeringen arbejde for et
opgør med EU-landenes vetoret på skatteområdet?
Svar
Der foregår i øjeblikket en uhensigtsmæssig konkurrence mellem EU’s
medlemslande, når det kommer til niveauet for selskabsskat. Regeringen
ønsker en effektiv bund under selskabsskatten i EU, så ræset mod bunden
stopper. Det indebærer både fælles minimumskrav til selskabsskattebasen
og en bund under selskabsskattesatserne.
Grundlæggende synes jeg, som jeg også tidligere har tilkendegivet, at der
er særlige forhold forbundet med skatteområdet, herunder finansieringen
af den danske velfærdsmodel, som gør, at skattepolitikken generelt bør
fastsættes af Danmark. Samtidigt er det vigtigt, at vi kan træffe effektive
beslutninger i Rådet med henblik på at bekæmpe skatteundgåelse.
I forhold til det specifikke spørgsmål om overgang til kvalificeret flertal i
forhold til vedtagelsen af forslag om en effektiv bund under selskabsskat-
ten, har regeringen endnu ikke taget konkret stilling.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om regeringens holdning til Kommissionens forslag om harmonisering af selskabsskatterne i EU, til udenrigsministeren
2
Kommission fremsatte i efteråret 2018 og starten af 2019 fire meddelelser
om at anvende Lissabon-traktatens
såkaldte ”passerellebestemmelser”
for
at overgå fra enstemmighed til kvalificeret flertal ved afstemninger i Rådet
på en række afgrænsede områder inden for hhv. den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik, energipolitik, socialpolitik og skatteområdet. Meddelel-
serne omfattede alene en række idéer og overvejelser. Der er således ikke
endnu fremsat konkrete forslag til overgang til kvalificeret flertal. Det vi-
des ikke endnu nøjagtigt, om eller hvordan den nye Kommission vil gå
videre med spørgsmålet.
Generelt indebærer spørgsmålet om overgang til kvalificeret flertal på nye
områder et dilemma:
På den ene side
vil brugen af kvalificeret flertal alt andet
lige føre til en mere effektiv beslutningsproces end enstemmighed blandt
28 medlemslande.
På den anden side
er det naturligvis ikke tilfældigt, at der
stadig er en række områder, hvor der træffes beslutninger ved enstemmig-
hed. Det skyldes, at der som regel er tale om særligt politisk følsomme
emner.
Regeringen vil tage nærmere stilling til spørgsmålet, når det bliver relevant,
f.eks. hvis der fremlægges et konkret forslag om overgang til kvalificeret
flertal.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod