Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2124409_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
12. december 2019
Internationalt Politikon-
tor
Sagsbeh: Emil Thomas Hilligsøe
Thomsager
Sagsnr.: 2019-0032/06-0099
Dok.:
1304755
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 78 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 15. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, med hvilken begrundelse Europol udelukker lande, som har en operationel aftale med Europol, fra at initiere operationelle møder på baggrund af analyser foretaget under Europol Analysis System (EAS), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 78 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalget:
”Ministeren
bedes oplyse med hvilken begrundelse Europol
udelukker lande, som har en operationel aftale med Europol, fra
at initiere operationelle møder på baggrund af analyser foretaget
under Europol Analysis System (EAS).”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Formålet
med Europols databaser Serious Organised Crime
(SOC) og Counter Terrorism (CT) er at understøtte de analyse-
aktiviteter, der finder sted i de respektive analyseprojekter i Eu-
ropol med henblik på at bekæmpe organiseret kriminalitet og
andre former for alvorlig kriminalitet samt at monitorere den or-
ganiserede og alvorlige kriminalitet i Europa på strategisk og
operationelt niveau.
Analyserne leveres til medlemsstaterne og tredjelande med en
operationel samarbejdsaftale i forskellige former varierende fra
simple til mere dybdegående analyserapporter. På baggrund af
analyserne kan der initieres operationelle møder med henblik på
at koordinere indsatser mod et fælles mål eller for at medvirke
til, at medlemsstaterne deler viden om bestemte kriminelle per-
soner eller organisationer.
Det følger af artikel 14 i Danmarks samarbejdsaftale med Euro-
pol, at danske eksperter kan inviteres til at deltage i operative
analyseprojekter under de betingelser, der gælder for tredje-
lande. Europol har hidtil været afvisende over for, at Danmark
efter samarbejdsaftalen kan initiere operationelle møder på bag-
grund af de operative analyseprojekter. Europol har dog i et en-
kelt tilfælde i slutningen af november 2019 givet Danmark mu-
lighed for at initiere et sådan møde. På den baggrund har Rigs-
politiet nu rettet henvendelse til Europol for at afsøge mulighe-
derne for, at Danmark generelt fremover kan initiere operatio-
nelle møder på baggrund af operative analyseprojekter.”
Justitsministeriet afventer aktuelt, at EU-Kommissionen i løbet af 2020 eva-
luerer Danmarks Europol-aftale og vil i den forbindelse selvsagt bistå EU-
Kommission med at skabe det bedst mulige grundlag for evalueringen. Der
henvises herom til den samtidige besvarelse af spørgsmål 75 (Alm. del) fra
Folketingets Europaudvalg.
2