Europaudvalget 2019-20
JOIN (2020) 0008 Bilag 1
Offentligt
2225325_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Fælles meddelelse fra Europa-Kommissionen og Unionens Højtstående Repræsentant
for Udenrigsanliggender og Sikkerhedspolitik vedr. bekæmpelse af desinformation om
COVID-19.
JOIN (2020) 8 final
Nyt notat
1. Resumé
EU-kommissionen og den høje repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik fremlagde d. 10 juni
en fælles meddelelse om bekæmpelse af desinformation om COVID-19. Meddelelsen indeholder en række
foranstaltninger, som Kommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste vil indføre for at imødegå desinformation
under COVID-19 samt nogle mere fremadskuende planer. Meddelelsen indeholder også opfordringer til
medlemsstaterne samt de digitale platforme. Den fælles meddelelse forventes ikke i sig selv at have
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet. Hvis den fælles meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil disse
konsekvenser blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
2. Baggrund
Kommissionen og den Høje Repræsentant har d. 10 juni fremlagt en fælles meddelelse om
bekæmpelse af desinformation om COVID-19. Meddelelsen kommer på opfordring af Det
Europæiske Råd af 26. marts 2020 samt et ønske fra
EU’s udenrigsministre
3. april 2020 om at
intensivere kampen mod desinformation under COVID-19. Herudover har Europa-
Parlamentet i deres beslutning af 17.april 2020 opfordret til EU-initiativer for at imødegå
desinformation om COVID-19.
3. Formål og indhold
Meddelelsen skitserer de overordnede udfordringer desinformation har forårsaget EU og
medlemsstaterne under COVID-19, og hvordan EU har reageret på dem. Den giver samtidig
afklaring af de vigtigste begreber i desinformationssammenhæng.
Under COVID-19-krisen har EU og dets medlemsstater, ifølge meddelelsen, stået over for en
såkaldt infodemi
1
. Det har skabt grobund for spredning af vildledende sundhedsoplysninger,
konspirationsteorier, ulovlig hadefuld tale, svindel over for forbrugere, cyberkriminalitet samt
påvirkningsoperationer og desinformationskampagner fra navnlig Rusland og Kina.
EU’s svar på udfordringerne har bygget på eksisterende værktøjer,
herunder fra
handlingsplanen mod desinformation fra 2018. EU StratCom task forces (under den fælles
udenrigstjeneste) har løbende udgivet analyser og afdækket desinformation, mens
EU’s
Rapid
Alert System er blevet brugt til videndeling, ligesom der er blevet koordineret proaktiv
kommunikation. Samtidig har EU styrket samarbejdet med NATO og G7 om desinformation
samt ført en dialog med flere af de online platforme, hvorfra desinformation ofte spredes.
1
En overflod af information, som ofte er forkert eller unøjagtigt og som spredes hurtigt.
join (2020) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af desinformation om covid-19
2225325_0002.png
Derudover lægger meddelelsen op til en række fremadrettede initiativer på kort sigt, som også
kan spille ind i
EU’s fremtidige arbejde med desinformation. Tiltagene falder i en række
kategorier (”Styrkelse
af strategisk kommunikation i og uden for EU”,
”Et
bedre samarbejde i
EU”,
”Samarbejde
med tredjelande og internationale partnere”,
”Større
gennemsigtighed på
onlineplatforme om desinformation og påvirkningsoperationer”,
”Sikring
af ytringsfriheden og
den frie debat”,
”Bevidstgørelse
af borgerne”,
og ”Beskyttelse
af folkesundheden og
forbrugernes rettigheder”). Nedenfor følger et udsnit af de vigtigste initiativer.
Meddelelsen lægger op til at styrke samarbejdet internt i EU omkring desinformation (herunder
med nationale myndigheder og civilsamfundet) samt med tredjelande og internationale
partnere. Det omfatter blandt andet de sociale platforme, WHO og NATO. Herudover
opfordres medlemsstaterne til at anvende Rapid Alert System og andre passende midler til at
samarbejde.
Meddelelsen opfordrer endvidere til, at sociale platforme intensiverer deres arbejde for at
bekæmpe de risici, som krisen har medført. Bl.a. vha. større gennemsigtighed på online
platforme om desinformation og påvirkningsoperationer, idet platformene månedligt under
krisen vil blive bedt om at fremlægge rapporter om deres politikker og foranstaltninger til
håndtering af COVID-19 desinformation, herunder hvorvidt der er registreret manipulerende
adfærd. Samtidig bør platformene også styrke deres samarbejde med faktatjekkere og forskere
blandt andet ved at give større adgang til platformenes data. Kommissionen selv vil også styrke
sit samarbejde med faktatjekkere og forskere.
Kommissionen har i meddelelsen ligeledes stort fokus på at sikre, at COVID-19-krisen ikke
bruges som påskud for at undergrave grundlæggende rettigheder eller misbruges politisk på
anden vis
2
. Der er særligt fokus på at sikre ytringsfriheden, mediepluralisme samt retten til at
granske statens handlinger under krisen. Blandt andet opfordres Parlamentet og Rådet til at
vedtage en genopretningspakke for at genoprette og styrke mediesektorens
modstandsdygtighed, ligesom medlemsstaterne også opfordres til at støtte medier, der er ramt
af krisen samtidig med, at de respekterer mediernes uafhængighed. Kommissionen og den høje
repræsentant vil ligeledes arbejde for at støtte pressefrihed samt civilsamfundsaktører og
uafhængige medier i tredjelande.
Meddelelsen peger desuden på vigtigheden af at fremme autoritativ information og gøre
borgerne bevidste om farerne ved mis- og desinformation. Der er i den sammenhæng fokus på
særligt udsatte borgere, f.eks. unge og børn. Der lægges derfor bl.a. op til at ajourføre
handlingsplanen for digital dannelse med initiativer, hvor der udarbejdes oplysningsmateriale
om desinformation.
COVID-19-krisen har ligeledes øget mulighederne for udnyttelse af forbrugere igennem
vildledende markedsføringsteknikker samt bedrageri og svindel. Det har blandt andet ført til, at
platformene på Kommissionens opfordring har fjernet millioner af vildledende annoncer for
ulovlige eller usikre produkter, og Kommissionen har optrappet samarbejdet med platformene
om at udvikle automatiske værktøjer til at opspore vildledende annoncer. Platformene bør
løbende orientere om effektiviteten af deres arbejde samt nye tendenser. Kommissionen vil på
join (2020) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af desinformation om covid-19
længere sigt undersøge, om de kan stille en fælles værktøjskasse til rådighed for de nationale
forbrugerbeskyttelsesmyndigheder, ligesom man vil styrke det internationale samarbejde på
området.
Klar og lettilgængelig kommunikation og korrekt information er ifølge meddelelsen afgørende
for folkesundheden under COVID-19-krisen. Kommissionen og den høje repræsentant vil
derfor prioritere strategisk kommunikationskapacitet samt koordinering af kommunikationen
med medlemsstaterne. Det indebærer bl.a. at man vil lette udvekslingen af COVID-19-
informationsmateriale og styrke EU-delegationernes kapacitet til strategisk kommunikation.
Samtidig lægges der op, at Kommissionens repræsentationer i medlemsstaterne fremadrettet
spiller en mere aktiv rolle i nationale debatter i form af faktabaseret information hvor
nødvendigt
særligt på de sociale medier.
De indeholdte foranstaltninger vil, ifølge meddelelsen, blive iværksat hurtigst muligt. Det vil
også skabe grundlaget for en mere langsigtet tilgang som led i den europæiske handlingsplan for
demokrati (Democracy Action Plan), der forventes fremlagt ultimo 2020, såvel som retsakten
om digitale tjenester (Digital Services Act).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den fælles meddelelse forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller
beskyttelsesniveauet. Det vurderes dog, at det er muligt, at meddelelsen vil være et
referencepunkt for evt. fremtidige initiativer.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for civilbeskyttelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den fælles meddelelse ventes generelt at få en positiv modtagelse fra medlemslandene, idet det
bemærkes, at der løbende i EU-regi har været stort fokus på behovet for at imødegå
desinformation, særligt i den seneste tid i forbindelse med COVID-19.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionen og den høje repræsentants fælles meddelelse om
desinformation under COVID-19-krisen velkommen og støtter en ambitiøs europæisk tilgang
til bekæmpelsen af desinformation. Det er i dansk interesse at sikre, at EU bidrager aktivt til
imødegåelsen af desinformation og påvirkningskampagner.
join (2020) 0008 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af desinformation om covid-19
Regeringen støtter derfor fortsat også
arbejdet i EU’s center
for strategisk kommunikation og
Rapid Alert System. Regeringen er desuden enig i den mere trusselsbaserede tilgang til
desinformation fra statslige og ikke-statslige aktører, som meddelelsen lægger op til.
Regeringen støtter endvidere Kommissionens udmelding om, at sociale platforme bør
intensivere deres arbejde for at bekæmpe de risici, som krisen har medført, hvor det skønnes
rigtigt at lægge fokus på øget gennemsigtighed fra platformene. Det er i dansk interesse at sikre,
at platformene tager et samfundsmæssigt ansvar for at imødegå spredningen af mis- og
desinformation.
Endelig støtter regeringen generelt initiativerne til at sikre en mere faktabaseret dialog, herunder
i form af styrkelse af EU’s strategiske kommunikation og tættere dialog mellem
medlemsstaterne om desinformationsdagsordenen. Det er dog i dansk optik vigtigt, at
indsatserne skaber merværdi og implementeres på effektiv vis uden et unødigt stort
ressourcetræk. Det er endvidere vigtigt for Danmark, at samarbejdet sker på et frivilligt
grundlag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.