Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Erhvervsminister Simon Kollerup
Justitsminister Nick Hækkerup
7. november 2019
Dok. 194862
Kære erhvervsminister Simon Kollerup og justitsminister Nick Hækkerup
Vi skriver til jer i anledning af de forhandlinger, der pågår i disse dage i EU-rådsregi vedr.
direktivet om forbrugernes kollektive interesser (gruppesøgsmål). Vi kan forstå, at
forhandlingerne er fremskredne, og at formandskabets ambition er at opnå en generel
indstilling i forbindelse med rådsmødet ultimo november.
Vi vil derfor her på falderebet gerne give vores synspunkter til kende i håb om, at regeringen
på forbrugernes vegne vil støtte op om direktivforslaget i en så ambitiøs form som muligt.
Det er en stigende erkendelse i EU, at der er behov for at inddrage forbrugerorganisationerne
i håndhævelsesopgaverne om forbrugerbeskyttelse. Det skyldes bl.a., at forbruger-
organisationerne har andre muligheder for at være i direkte dialog med forbrugerne samt et
andet blik for hvilke sager, der fylder i forbrugernes hverdag, end myndighedernes typisk
mere nøgterne blik. Endelig er myndighederne naturligt nok ofte mere optagede af at sikre
reglernes overholdelse, end af at varetage de berørte forbrugeres interesser i de pågældende
sager. Så uanset at håndhævelse af gældende lovgivning principielt er en myndighedsopgave,
er virkeligheden den, at der er en række tilfælde, hvor myndighederne ikke kan eller vil løfte
opgaven
–
eller hvor et engagement fra forbrugerorganisationerne kan være et tiltrængt
supplement til myndighedernes håndhævelse.
Myndighedernes fokus vil således for det første typisk være på den rene håndhævelse af f.eks.
konkurrencereglerne eller GDPR. De færreste myndigheder vil i den forbindelse have
hjemmel til også at opnå erstatning, ombytning, reparation, prisnedsættelse etc. til de
forbrugere, hvis rettigheder konkret er blevet krænkede. Et godt eksempel er netop
overtrædelse af GDPR, hvor Datatilsynet ikke har hjemmel til at opnå erstatning til den
krænkede part. Et andet eksempel er Forbrugerombudsmandens virksomhed, der jo heller
ikke nødvendigvis sikrer kompensation eller mangelsbeføjelser til forbrugerne.
For det andet, er der mange sager, som slet ikke bliver forfulgt af de håndhævende
myndigheder. Effektive gruppesøgsmålsregler
–
og allerhelst muligheden for at relevante
forbrugerorganisationer kan anlægge opt-out søgsmål som f.eks. i Norge, Portugal og
Holland
–
ville give forbrugerne mulighed for at få den oprejsning, myndighederne ikke
kan/vil give dem. Som eksempel kan nævnes Volkswagen-sagen, hvor det i høj grad ville give
mening, hvis europæiske forbrugere i samlet flok kunne anlægge søgsmål i Tyskland.