Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0321 Bilag 11
Offentligt
2119674_0001.png
Hovedtalepunkt
Samråd om administrationsudgifter i
MFF’en
25. november 2019
Udvalget har indkaldt til samråd om
administrationsudgifterne i Kommissionens forslag til
EU’s
næste flerårige finansielle ramme.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for tre spørgsmål:
1) Hvad det er for administrative udgifter i EU-budgettet,
som statsministeren mener er ”fuldstændig gak”.
2) Hvilket niveau bør de administrative udgifter i EU-
budgettet have.
3) Hvilke initiativer planlægger regeringen at tage, for at
sikre, at de 35 mia. kr. i øgede administrative udgifter,
som statsministeren har omtalt, i stedet kan gå til
velfærdssamfundet og ikke til et endnu større EU-
budget.
EU står over for store udfordringer, som den næste MFF skal
forsøge at adressere: Klimaforandringerne bliver stadig mere
presserende. Der er fortsat et pres på migration til Europa fra
særlig Nordafrika. Samtidig står EU over for en ny
virkelighed med Brexit. EU bliver mindre
for første gang
nogensinde. Både i størrelse og i velstand.
EU står altså ikke over for færre udfordringer. Men der bliver
færre til at betale regningen. Det kræver, at vi bruger pengene
fornuftigt. At vi vender hver en euro. Også
administrationsudgifterne.
Kommissionen har i sit forslag til den næste MFF lagt op til
en stigning i administrationsudgifterne på 7 pct. i forhold til i
dag. Det svarer til ca. 5 mia. euro eller hele 35 mia. kr.
kom (2018) 0321 - Bilag 11: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 69 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. november 2019 om statsministerens udtalelser om administrative udgifter i EU-budgettet, fra finansministeren
Side 2 af 4
Den stigning vedrører alene administrationsudgifterne under
budgetkategori 7. Det vil sige udgifter til EU's institutioner
som Rådet, Kommissionen, Europa-Parlamentet, Domstolen
mv. Det er altså ikke de administrative udgifter til agenturer
som fx Frontex.
En stor del af udgiftsstigningen på 35 mia. kr. skyldes
stigninger i pensionsudbetalingerne. Der skal ikke være nogen
tvivl om, at
EU’s ansatte
selvfølgelig skal have deres pension.
Men samtidig har Kommissionen foreslået, at lønudgifterne
skal stige med ca. 25 mia. kr. i forhold til i dag. Det svarer til
en stigning på 11 pct. Kommissionen har oplyst, at stigningen
skyldes forventede lønstigninger til de EU-ansatte og
generelle forfremmelser. Kommissionen lægger dermed op til
at beholde det nuværende antal ansatte i EU's institutioner.
Jeg er meget kritisk over for, at antallet af medarbejdere i
EU's institutioner ikke tilpasses den nye situation, hvor EU
bliver et meget stort medlemsland mindre. Hver gang EU har
optaget nye medlemslande, er antallet af EU-ansatte steget.
Det giver mening. Fordi der fx er behov for medarbejdere
som har indsigt i de nye landes særlige økonomiske,
arbejdsmarkedsmæssige og politiske forhold.
Men der bør være en vis symmetri, så antallet af EU-ansatte
og dermed de samlede lønudgifter
falder, når EU bliver
mindre.
Alene 2020 budgettet
som Danmark stemte imod
er der
lagt op til at øge antallet af EU-årsværk med 500. Det er vel
at mærke det sidste år inden Storbritannien udtræder af EU.
Når Storbritannien som forventet udtræder, falder
EU’s
befolkning med 12,5 pct. EU's BNP bliver også ca. 16 pct.
mindre. Og netto bliver der 46 færre medlemmer i Europa-
Parlamentet. Hertil kommer en række assistenter mv.
kom (2018) 0321 - Bilag 11: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 69 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. november 2019 om statsministerens udtalelser om administrative udgifter i EU-budgettet, fra finansministeren
Side 3 af 4
Tilbage i 2013 blev Kommissionen, Rådet og Europa-
Parlamentet blev enige om, at antallet af fast personale i EU's
institutioner skulle reduceres med i alt 5 pct. over en periode
på 5 år. Svarende til 1 pct. reduktion om året.
Alligevel står vi i dag i en situation, hvor Kommissionens,
Europa-Parlamentets og Rådets lønudgifter i 2020 er højere
end i 2014. Det skyldes især, at antallet af kontraktansættelser
er steget markant.
Hertil kommer, Europa-Parlamentet
ikke
har overholdt
aftalen og reduceret antallet af fastansat EU-personale med
5% over perioden.
Nu mener Kommissionen så, at antallet af EU-ansatte i 2020
skal fastholdes frem mod 2027. Det eneste, der åbenbart skal
ske, er at de ansatte skal have mere i løn.
Så for at svare helt konkret på Udvalgets
første
spørgsmål, så
synes jeg især, at det er de store stigninger i lønudgifterne
og at man ikke tilpasser antallet af ansatte til en ny situation
med færre til at betale for gildet
der er helt gak. [Det er jo
ikke fordi de ansatte i EU-institutionerne har et lavt
lønniveau i forvejen. Tværtimod.]
Hertil kommer, at der bør være muligheder for
effektiviseringspotentialer i administrationen af EU. F.eks.
burde man gå meget grundigt til værks for at undersøge
mulighederne for digitale løsninger, sammenlægning af
kontorbygninger, fælles løn- og HR-systemer osv.
Og for at svare helt konkret på Udvalgets
andet
spørgsmål
om, hvilket udgiftsniveau EU's administrationsudgifter bør
have. Så mener jeg, at EU's administrationsudgifter
fremadrettet bør være på et lavere niveau end i dag. Især fordi
EU bliver et meget stort medlemsland mindre.
kom (2018) 0321 - Bilag 11: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 69 om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. november 2019 om statsministerens udtalelser om administrative udgifter i EU-budgettet, fra finansministeren
Side 4 af 4
Regeringen arbejder målrettet for at reducere udgifterne i
Kommissionens forslag til den næste MFF. Det gør vi i tæt
samarbejde med andre budgetansvarlige lande som fx
Sverige, Nederlandene, Østrig og Tyskland.
Men når det kommer til arbejdet med at trimme EU's
administrationsudgifter, er kredsen af ligesindede lande
faktisk meget bredere. Det er mit klare indtryk, at langt de
fleste medlemslande er ganske kritiske over for
Kommissionens forslag om at bruge så mange flere penge på
at administrere EU. Penge som i stedet kunne gå til borgere,
virksomheder, universiteter osv.
Det håber jeg var svar på Udvalgets
tredje
spørgsmål om, hvad
regeringen gør for at reducere EU's administrationsudgifter.
Vi arbejder meget aktivt på at skabe bred opbakning i Rådet
til en stram og budgetansvarlig linje, når det kommer EU's
administrationsudgifter.
Det håber jeg var svar på Udvalgets spørgsmål. Nu vil jeg se
frem til jeres uddybende spørgsmål.