Notat
Foreløbige beregninger af statsfinansielle konsekvenser ved
Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020
2. juni 2020
Kommissionen præsenterede den 27. maj meddelelse vedr. et revideret MFF-forslag samt en
tilhørende genopretningsplan. Det bemærkes, at nedenstående foreløbige beregninger af kon-
sekvenserne er med forbehold for de underliggende, tekniske informationer, som løbende af-
klares med Kommissionen.
På baggrund af det foreliggende, skønner Finansministeriet foreløbigt, at MFF-forslaget af 27.
maj 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske EU-udgifter på ca. 6,7 mia.
kr. (+34 pct.) i forhold til det årlige gennemsnit for den nuværende MFF periode 2014-2020
(dog undtaget de ekstra COVID-19 relaterede udgifter i 2020),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbigt skøn for årlige danske EU-udgifter sfa. revideret MFF-forslag af 27. maj
Forhandlings-
boks februar
+5,2
-
+26%
-
Rev. MFF-forslag pr. 27. maj
2020
+2,0
-
2021-2027
+6,7
+0,4
+34%
-
2028-2058
ukendt
+2,1
-
Mia. kr. (2018-priser)
EU-udgifter
heraf skønnede renter og låneafdrag
2
2014-2020
1
19,7
-
Anm.: Der er tale om foreløbige beregninger, som vil skulle konsolideres, når en række tekniske antagelser er afklaret. På
indtægtssiden er taget udgangspunkt i forhandlingsboks af 14/2 ekskl. ETS-bidrag. Antaget vekselkurs på 7,45. Efter
fast prakis antages fuld udnyttelse af betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de faktiske bidrag vil afhænge af de
årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem mv. Den Europæiske Fredsfacilitet nævnes
ikke i forslaget, hvorfor udgifter hertil antages på nivaeu med den seneste forhandlingsboks.
1
Ekskl. øget fleksibilitet i
udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020 som foreslået af Kommissionen..
2
Der er
antaget en nominel rentesats på 0,5 pct. samt årlig inflation på 2 pct., jf. Kommissionens antagelser samt finansiering
via EU-budgettets finansieringsnøgle. Der er teknisk antaget en lineær afdragsprofil over perioden 2028 til 2058.
Kilde: Finansministeriets foreløbige beregninger.
Kommissionen har foreslået et udgiftsniveau i den ordinære MFF inden for den flerårige
ramme på ca. 8.195 mia. kr., hvilket er ca. 38,5 mia. kr. mere end i seneste forhandlingsboks.
Med udgangspunkt i BNI-prognoserne der fulgte det oprindelige MFF-forslag, skønnes ud-
giftslofterne dermed
at svare til 1,08 pct. af EU’s BNI. Hertil kommer
forventeligt ca. 341 mia.
kr., der teknisk er placeret uden for den flerårige ramme.
I tillæg til den ordinære MFF foreslås oprettelsen af et genopretningsinstrument, hvorved der
kan optages fælles EU-lån for 5.588 mia. kr. Der lægges op til, at låneprovenuet udmøntes i
form af merudgifter til en række EU-programmer (ca. 3.725 mia. kr.) samt udlån til medlems-
stater (ca. 1.863 mia. kr.). Merudgifterne medregnes ikke under
EU’s udgiftsloft og tilbagebeta-
les af alle EU-lande fra 2028 til 2058, mens udlån tilbagebetales af lånemodtagere.
De samlede, potentielle udgifter i MFF-pakken udgør således i alt ca. 14,1 billioner kr.
Pakken indeholder ligeledes en justering af indeværende MFF for 2014-2020, hvorved der læg-
ges op til at øge udgifterne med ca. 86 mia. kr. i 2020. Det skønnes isoleret set at øge det dan-
ske EU-bidrag med op til ca. 2 mia. kr.
Det understreges, at ovenstående beregninger vil skulle konsolideres, herunder i samarbejde
med Kommissionen og andre EU-medlemslande.