Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322 Bilag 14
Offentligt
2213908_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 244 (Alm. del) af 29. maj
2020 stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen (RV)
Spørgsmål
Hvad forventer ministeren, at Danmarks årlige bidrag bliver til EU's 7 årige bud-
getramme (MFF) årligt, i danske kroner, set i lyset af Kommissionens udspil (27.
maj) på 1.100 mia. EUR + 750 mia. EUR, og hvordan er niveauet sammenlignet
med den seneste MFF periode (2014-2021)?
Ministeren bedes redegøre for bidrag under følgende scenarier:
Bidrag baseret på de 1.100 mia. EUR, og hvor der ses bort fra genopretnings-
planen á 750 mia. EUR.
Med genopretningsplan. Samlet budget på 1.600 mia. EUR (1.100mia EUR på
MFF +500 mia. EUR til genopretningsplan/tilskud) med en tilbagebetalingstid
over 30. år startende fra 2028 med indførelse af nye egenindtægter (alle de af
Kommissionen foreslået egenindtægter).
Med genopretningsplan. Samlet budget på 1.600 mia. EUR (1.100 mia. EUR på
MFF +500 mia. EUR til genopretningsplan/tilskud) med en tilbagebetalingstid
over 30. år startende fra 2028 uden indførelse af nye egenindtægter.
Svar
Kommissionen præsenterede den 27. maj meddelelse vedr. et revideret MFF-for-
slag samt en tilhørende genopretningsplan. Det bemærkes, at nedenstående fore-
løbige beregninger af de statsfinansielle konsekvenser er med forbehold for de un-
derliggende, tekniske informationer, som løbende afklares med Kommissionen.
Kommissionen har foreslået et udgiftsniveau i den ordinære MFF inden for den
flerårige ramme på 1.100 mia. euro (ca. 8.195 mia. kr.).
I tillæg til den ordinære MFF foreslås oprettelsen af et genopretningsinstrument,
hvorved der kan optages fælles EU-lån for 750 mia. euro (ca. 5.588 mia. kr.) Der
lægges op til, at låneprovenuet udmøntes i form af merudgifter til en række EU-
programmer for 500 mia. euro (ca. 3.725 mia. kr.) samt udlån til medlemsstater for
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 14: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 244 om hvad Danmarks årlige bidrag bliver til EUs 7 årige budgetramme (MFF) årligt, i danske kroner, fra finansministeren
2213908_0002.png
Side 2 af 3
250 mia. euro (ca. 1.863 mia. kr.).
Merudgifterne medregnes ikke under EU’s ud-
giftsloft og tilbagebetales af alle EU-lande fra 2028 til 2058, mens udlån tilbagebe-
tales af lånemodtagere.
På baggrund af det foreliggende, skønner Finansministeriet foreløbigt, at MFF-
forslaget af 27. maj 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske
EU-udgifter på ca. 6,7 mia. kr. (+34 pct.) i forhold til det årlige gennemsnit for
den nuværende MFF periode 2014-2020 (dog undtaget de ekstra COVID-19 rela-
terede udgifter i 2020),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbigt skøn for årlige danske EU-udgifter sfa. revideret MFF-forslag af 27. maj
Mia. kr. (2018-priser)
EU-udgifter
heraf skønnede renter og låneafdrag
2014-2020
1
19,7
-
2021-2027
26,5
0,4
Forskel
+6,7
0,4
Forskel (pct.)
+34%
-
Anm.: Der er tale om foreløbige beregninger, som vil skulle konsolideres, når en række tekniske antagelser er afklaret. På
indtægtssiden er taget udgangspunkt i forhandlingsboks af 14/2 ekskl. ETS-bidrag. Antaget vekselkurs på 7,45. Efter
fast prakis antages fuld udnyttelse af betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de faktiske bidrag vil afhænge af de
årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem mv. Den Europæiske Fredsfacilitet nævnes
ikke i forslaget, hvorfor udgifter hertil antages på nivaeu med den seneste forhandlingsboks.
1
Ekskl. øget fleksibilitet i
udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020 som foreslået af Kommissionen.
Kilde: Finansministeriets foreløbige beregninger.
Det skønnes foreløbigt , at Danmarks bidrag til fælles lån for 500 mia. euro under
genopretningsinstrumentet, der udmøntes i form af tilskud gennem en række EU-
programmer, vil udgøre gennemsnitligt 0,4 mia. kr. årligt over perioden 2021-
2027, svarende til Kommissionens antagelser herfor. Hertil kommer et foreløbigt
skønnet gennemsnitligt dansk bidrag i perioden 2028-2058 på skønnet 2,1 mia. kr.
årligt, idet det her er teknisk antaget, at den gennemsnitlige nominelle rentesats
udgør 0,5 pct., at inflationstaksten i afdragsperioden fastholdes på 2 pct. p.a. som
antaget af Kommissionen og med en lineær afdragsprofil frem mod 2058. Det be-
mærkes hertil, at Kommissionen den 8. juni 2020 har oplyst, at man tager ud-
gangspunkt i en ydelse på 0,6 pct. i 2021 stigende til 1,2 pct. i 2027, hvor forpligti-
gelserne forventes at toppe. Anvendes denne sats over perioden, vil de danske ud-
gifter til renter og afdrag fra 2028 og frem være højere end de foreløbige skøn.
Kommissionen angiver i meddelsen af 27. maj en række potentionelle nye
indtægtskilder, der på sigt
vil kunne medgå til finansieringen af EU’s budget
og
evt. tilbagebetaling af fælles EU-lån. Der foreligger dog ikke på nuværende
tidspunkt konkrete forslag herom. Det er med foreliggende oplysninger derfor
ikke muligt at beregne de potentielle indtægtsprovenuer forbundet herved,
herunder fordelingen af disse bidrag på medlemslande.
kom (2018) 0322 - Bilag 14: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 244 om hvad Danmarks årlige bidrag bliver til EUs 7 årige budgetramme (MFF) årligt, i danske kroner, fra finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister