Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0322 Bilag 8
Offentligt
2142106_0001.png
Talepunkt
orientering af FIU
21. januar 2019
KGE/MJG
[Indledende bemærkninger]
Jeg vil i dag
orientere jer om forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle ramme
den såkaldte MFF
forud for
forelæggelsen af forhandlingsoplæg i Europaudvalget i
morgen.
Det er en vigtig sag, som har store økonomiske
konsekvenser for Danmark. Både fordi støttemodtagere i
Danmark modtager mange penge fra EU-budgettet og i
særdeleshed fordi de udgiftsniveauer, som nogle lægger op
til, markant vil begrænse vores muligheder for at finansiere
nationale prioriteter til f.eks. velfærd [eller skattelettelser]
herhjemme de næste mange år ud i fremtiden.
Bare for at nævne et [ekstremt] eksempel. Så vil fx
Grækenland, Portugals og Europa-Parlamentets forslag om
et udgiftsniveau på 1,3 pct. af BNI svare til et dansk
merbidrag på godt
11 mia. kr. om året
ift. i dag!
Det er selvfølgelig ikke en realistisk landingsbane. Men det
viser, hvor store økonomiske konsekvenser der er på spil.
Vi har heldigvis en god tradition for bred enighed om den
danske tilgang til så vigtige EU-sager som denne. Den
tradition håber jeg meget vi kan videreføre. Det vil også
gøre, at Danmark står stærkt i EU-forhandlingerne. Med
opbakning fra et bredt udsnit af Folketingets partier på tværs
af de traditionelle blokke.
Det er også i den ånd, at vi har lagt op til at videreføre den
tidligere regerings
linje på MFF’en. En linje som skiftende
danske regeringer har haft de sidste årtier.
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
Side 2 af 7
Jeg håber derfor, at der er opbakning til at videreføre den
historiske danske, budgetrestriktive linje, hvor vi samtidigt
arbejder hårdt for et mere moderne budget og for at beholde
den danske rabat.
Nu til lidt om den videre proces. Derefter går vi til
substansen og regeringens holdning hertil.
Vi er nået et godt stykke vej siden Kommissionens forslag
blev offentliggjort i maj 2018. Godt halvandet år er gået.
Mange møder er blevet afholdt. På substansen er der
omvendt stadig et stykke vej endnu.
Vi arbejder med udgangspunkt i den forhandlingsboks, som
det tidligere finske formandskab udarbejdede.
Heri indgår for første gang konkrete beløbsangivelser. Der er
dermed tale om det første reelle kompromisforslag. Men
ikke det sidste.
Med forhandlingsboksen er udgiftslofterne reduceret fra 1,11
pct. af BNI i Kommissionens forslag til 1,07 pct. af BNI.
Det er bl.a. sket ved, at nogle af de meget markante
udgiftsstigninger er blevet modereret. Så der er tale om lidt
mindre
men stadig store
stigninger.
På Det Europæiske Råd i december blev MFF-
forhandlingerne overladt til formanden for Det Europæiske
Råd, Charles Michel. Han vil indkalde til et nyt topmøde, når
han vurderer at tiden er moden. Selvom vi ikke kender
datoen herfor, er det min klare vurdering, at tiden nu er den
rette til at forelægge et forhandlingsoplæg samt at orientere
Finansudvalget.
[Regeringens holdning til udgiftsniveauet]
Storbritanniens udtræden af EU efterlader et betydeligt hul i
EU’s budget.
Briterne har hidtil bidraget med 10-15 mia.
euro om året
netto. De penge mangler vi nu.
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
2142106_0003.png
Side 3 af 7
Vi mener, at EU-budgettet skal tilpasses den nye
økonomiske virkelighed i et EU bestående af 27
medlemslande. Konkret ved at budgettet holdes på 1,00 pct.
af EU’s
bruttonationalindkomst (BNI). Ligesom i dag.
Det vil betyde, at EU's udgifter kan stige i takt med, at
økonomien vokser. Det mener jeg, er en rimelig tilgang, der
sikrer at EU fortsat kan løfte vigtige, fælles opgaver. Men det
betyder samtidigt, at der skal prioriteres lige så skarpt i EU
som herhjemme.
Danmark vil fortsat yde et stort bidrag til EU-budgettet. Men
der må være en grænse. De stigninger i EU-bidraget, som
Kommissionen lægger op til, vil betyde at vi hvert år skal
undvære milliardbeløb, der ellers kunne være brugt på f.eks.
velfærd herhjemme.
[Det er ikke helt ligetil at svare på, hvor meget det konkret
vil koste Danmark, fordi især indtægtssiden stadig er
uafklaret. Det er vores bedste skøn, at Kommissionens
forslag til udgiftsniveau vil føre til et dansk merbidrag på
omkring 6 mia. kr.
om året
ift. indeværende periode. Med
formandskabets forhandlingsboks vil det danske merbidrag
være på omkring 5 mia. kr. om året ift. indeværende periode.]
Det er altså mange penge vi taler om her. Penge som vi i
stedet kunne bruge på andre prioriteter herhjemme.
På udgiftssiden vil vi derfor
lægge stor vægt på, at EU’s
udgifter under den flerårige finansielle ramme skal holde sig
inden for 1,00 pct. af EU’s BNI.
Danmarks udgifter til EU bør altså ikke overstige et
udgiftsniveau for
MFF’en på 1,00 pct. af EU’s BNI.
Men det er ikke nok, at det samlede budget tilpasses til den
nye økonomiske virkelighed. Det er også helt centralt, at der
er rimelighed i, hvordan regningen fordeles.
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
2142106_0004.png
Side 4 af 7
Vi mener, at måden EU-budgettet finansieres på i dag
fungerer godt. Og vi ser egentlig ikke nogen grund til at
ændre radikalt på systemet, hvis det bare handler om at flytte
rundt på regningen. Men vi kan være åbne over for at
undersøge og drøfte nye, grønne indtægtskilder, hvis de kan
forbedre miljø eller klima og ikke stiller Danmark ringere
økonomisk.
Vi vil derfor også lægge stor vægt på, at Danmarks finansielle
stilling ikke forringes gennem nye tiltag på EU-budgettets
indtægtsside.
Det vil sige, at eventuelle nye indtægtskilder ikke bør føre til,
at den danske finansieringsandel bliver større.
Samtidig er jeg også nødt til at slå fast, at vi har svært ved at
se, hvordan det skulle lade sig gøre at sikre rimelighed i,
hvordan regningen fordeles uden der fortsat tildeles rabatter.
Vi kan ikke acceptere en tilbagevenden til situationen før den
indeværende MFF, hvor Danmark betalte til at finansiere
andre velhavende landes rabatter uden selv at få en rabat.
Det var en negativ særbehandling af Danmark, der var
uacceptabel.
Vi vil derfor lægge afgørende vægt på, at Danmarks rabat
bibeholdes.
[Regeringens indholdsmæssige prioriteter]
På det indholdsmæssige har vi selvfølgelig en række helt
centrale prioriteter. Det er vigtigt, at vi sikrer en fornuftig
anvendelse af EU-midlerne.
Vi mener helt generelt,
at EU’s udgifter i
højere grad end i
dag skal målrettes de største, fælles udfordringer. Til gengæld
skal der bruges mindre på traditionelle politikområder, og de
områder, hvor EU-merværdien er til at overse.
Vi skal prioritere migrationsindsatsen. Et styrket EU-budget
bør bidrage til færre spontane asylansøgere i Europa og
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
2142106_0005.png
Side 5 af 7
bedre beskyttelse til langt flere flygtninge og asylansøgere i
nærområderne og langs migrationsruterne.
Det ser vi som et naturligt skridt på vej mod et mere
retfærdigt og humant asylsystem.
Det handler bl.a. om en betydelig styrkelse af den europæiske
grænseforvaltning og beskyttelse af de ydre grænser.
Men det handler også om indsatsen relateret til Afrika og
nærområderne. Vi skal skabe bedre fremtidsmuligheder for
de mange unge afrikanere, der overvejer at søge mod
Europa. Dermed imødegår vi nogle af de grundlæggende
årsager, som får folk til at forlade deres hjem og bevæge sig
ud på en ofte farefuld rejse.
Vi vil derfor lægge vægt på en betydelig tilførsel af midler til
migrationsindsatsen som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et
mere retfærdigt og humant asylsystem og bedre beskyttelse i
nærområderne, herunder særligt med fokus på Afrika.
Også EU’s klimaindsats må og skal prioriteres højere end i
dag.
Det handler først og fremmest om måden vi bruger pengene
på. Her skal vi i meget højere grad end i dag tænke klima ind
som en tværgående prioritet.
Andelen af EU’s udgifter,
der rettes mod klimaformål, skal
derfor øges. Men det også vigtigt at understrege, at
udgiftsmål ikke kan stå alene. Der er behov for en bedre
opfølgning på klimaindsatsen og et øget fokus på den
faktiske klimaeffekt. Det er i sidste ende det det handler om.
Vi vil derfor lægge vægt på, at
mindst
25 pct. af EU’s udgifter
bidrager til klimarettede tiltag og en styrket opfølgning på
klimaindsatsen.
Det vurderer vi er ambitiøst, men også muligt.
Det betyder, at vi også er klar til at øge ambitionerne på de
enkelte sektorområder. Men det er vigtigt, at fokus er på den
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
2142106_0006.png
Side 6 af 7
faktiske klimavirkning, og at det samlet set skal være
mindst
25 pct.
af EU’s udgifter, der skal rettes mod klimaindsatsen.
Vi er også åbne over for at se på måden vi finansierer
budgettet. I dag er det i overvejende grad landenes velstand,
der afgør deres EU-bidrag. Vi er åbne over for, at se på om
landenes fremskridt i den grønne omstilling fremadrettet kan
afspejles i deres EU-bidrag på en fornuftig måde.
Vi vil derfor være åbne over for ændringer til indtægtssiden
af EU’s budget, der kan bidrage til at understøtte den grønne
omstilling, herunder indførelsen af et bidrag baseret på ikke-
genanvendt plastemballage og fx et fast bidrag baseret på
kvotehandelssystemet.
Vi skal også prioritere forskningsindsatsen i EU. Og
investere i tiltag, som styrker Europa, udvikler nye grønne
teknologier og sikrer vores arbejdspladser.
Den europæiske forskningsindsats, hvor der fokuseres på de
dygtigste forskere og de bedste projekter på tværs af Europa,
er et væsentligt element i arbejdet for at
fremme EU’s
konkurrenceevne.
Vi vil derfor lægge vægt på en prioritering af
excellencebaseret forskning.
Endelig er vi fra regeringens side opmærksomme på den
store betydning EU’s nuværende støtte til Grønland har for
grønlænderne.
Vi vil derfor arbejde for en fastholdelse af bevillingen til
Grønlandsinstrumentet.
Den danske linje er fra visse sider blevet kaldt ”ekstrem”
eller et udtryk for modstand mod EU.
Til dem der måtte mene det, må jeg gøre det helt klart.
Regeringens tilgang er ikke et udtryk for en skepsis over for
EU. Tværtimod skal vores tilgang ses i lyset af, at vi oprigtigt
ønsker at passe på EU. At vi arbejder for et bedre EU. Der
kom (2018) 0322 - Bilag 8: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 113 om ministeren vil oversende talepair fra lukket samråd den 23. januar 2020 om EU's flerårige finansielle ramme, til finansministeren
Side 7 af 7
fokuserer på de store, fælles udfordringer vi står over for. Et
EU der lader medlemslandene selv håndtere de opgaver,
som medlemslandene bedst selv kan håndtere. Så de fælles
kræfter fokuseres bedre.
Borgerne skal kunne mærke, at deres bidrag til EU bruges
fornuftigt på fælles udfordringer.
Det er også vigtigt at gøre det helt klart, at vi er parate til at
øge det danske bidrag til EU. Men der bliver nødt til at være
en grænse for stigningen i EU-bidraget.
Vi har også en opgave i at passe på borgernes penge. Vi har
nemlig også klare prioriteter i Danmark. Det gælder bl.a. på
velfærden.
[Afsluttende bemærkninger]
Som jeg nævnte indledningsvis, er den flerårige finansielle
ramme en sag, der er forbundet med meget betydelige
statsfinansielle og europapolitiske konsekvenser.
På meget kort formel vil vi fokusere den danske
forhandlingsindsats på at nå et udgiftsniveau på 1,00 pct. af
BNI med en moderne prioritering og hvor det er afgørende,
at vi beholder Danmarks rabat. Det er en videreførelse af
den tidligere regerings tilgang og på linje med de øvrige
sparsommelige lande
– ’Frugal Four’.
Meget står på spil: For Danmark og for Europa. Jeg håber
derfor også, at partierne vil bakke op om regeringens
forhandlingsoplæg til den overordnede MFF-aftale når jeg
forelægger dette i Europaudvalget i morgen.