Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0645 Bilag 2
Offentligt
2148688_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
6. februar 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 76 (Alm. del) af 20.
januar 2020 stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (formand)
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet i udvalget den 16. januar 2020 om ERU alm. del
sam-
rådsspørgsmål I (ecofin-rådsmødet 21. januar 2020) bedes ministeren oversende et
notat til udvalget indeholdende en redegørelse og status for implementeringen af
handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december
2018 og for eventuelle yderligere initiativer vedr. bekæmpelse af hvidvask, som ikke
indgår i handlingsplanen.
Svar
EU-landene (ECOFIN) besluttede i december 2018 en handlingsplan for at be-
kæmpe hvidvask. Handlingsplanen indeholder initiativer, der efter planen skal gen-
nemføres i perioden 2019-20. Handlingsplanen skal ses i lyset af en række alvorlige
sager på hvidvaskområdet i flere EU-lande. ECOFIN opfordrede samtidig til, at
EU-landene fremskyndede deres nationale implementering af 4. og 5. hvidvaskdi-
rektiv.
Handlingsplanen sigter på at gennemføre en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag,
som særligt skal gennemføres af de europæiske finansielle tilsynsmyndigheder
(ESA’erne
(omfattende alle EU-lande), herunder især EBA for bankområdet), de
nationale finanstilsyn (prudentielle tilsynsmyndigheder) og hvidvasktilsynsmyndig-
heder, Kommissionen og bankunionens fælles tilsynsmyndighed (ECB/SSM).
Der er siden december 2018 sket fremskridt med at gennemføre handlingsplanen,
jf. bilag 1.
1
Bl.a. har Kommissionen foretaget en analyse af de seneste hvidvasksager
i EU (en såkaldt post mortem analyse), EBA har udarbejdet en vejledning om sam-
arbejde og udveksling af information mellem tilsynsmyndigheder involveret i be-
kæmpelsen af hvidvask, der er aftalt en ramme for samarbejde mellem hvidvasktil-
synsmyndigheder, og EBA er i gang med at evaluere EU-landenes indsatser på hvid-
vaskområdet. Et videre arbejde med handlingsplanen ventes at pågå i 2020.
Link til ECOFIN’s handlingsplan,
december 2018:
https://www.consilium.europa.eu/me-
dia/37283/st15164-en18.pdf.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
2148688_0002.png
Side 2 af 8
Ud over handlingsplanen har EU-landene i december 2019 vedtaget konklusioner
om EU’s
strategiske prioriteter
for nye tiltag på hvidvaskområdet,
jf. bilag 2.
2
Kom-
missionen anmodes heri
bl.a. om at se på mulighederne for yderligere at styrke EU’s
hvidvaskregler, herunder hvorvidt nogle aspekter af
EU’s
hvidvaskdirektiv med for-
del kan adresseres i en forordning, samt ved at se på muligheder og udfordringer
ved at bruge teknologisk innovation i hvidvaskbekæmpelse.
Kommissionen anmodes også om at iværksætte en undersøgelse af mulighederne,
fordele og ulemper ved at tildele visse ansvarsområder og kompetencer på hvid-
vaskområdet til en EU-myndighed med en uafhængig struktur og direkte beføjelser
overfor visse forpligtede enheder udvalgt af EU-myndigheden baseret på en risiko-
baseret tilgang, under hensyn til grænseoverskridende aspekter. Hvis relevant, og
baseret på en grundig konsekvensanalyse, anmodes Kommissionen om at fremsætte
forslag herom parallelt med bestræbelser på at opnå en højere grad af harmonisering
gennem en forordning. Det bemærkes, at tilsynet med hvidvask og terrorfinansie-
ring i dag sker på nationalt niveau i alle EU-lande.
Eventuelle forslag fra Kommissionen som led i nye tiltag på hvidvaskområdet vil
som udgangspunkt skulle vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet, afhængig af
hjemmel i EU-traktaten (TEUF).
Handlingsplanen og nye tiltag på hvidvaskområdet bygger videre på allerede beslut-
tede EU-initiativer i form af 4. og 5. hvidvaskdirektiv,
jf. bilag 3.
Rådet og Europa-
Parlamentet vedtog 4. hvidvaskdirektiv i 2015, hvor der var frist for national imple-
mentering i midten af 2017. Der blev opnået enighed om 5. hvidvaskdirektiv i 2018,
som er trådt i kraft 10. januar 2020. Hvidvaskdirektivet er et minimumsharmonise-
ringsdirektiv, der gør det muligt for EU-landene at have strammere regler nationalt.
Derudover har EU-landene og Europa-Parlamentet i 2019 vedtaget en revision af
forordningen om ESA’erne. Med revisionen blev EBA givet en række specifikke
nye kompetencer på hvidvaskområdet. Bl.a. blev EBA’s hvidvaskudvalg styrket og
gjort permanent. Udvalget skal stå for centraliseret indsamling af data, ligesom det
skal overvåge og analysere nationale hvidvaskmyndigheders indsats.
Handlingsplanen og nye tiltag suppleres af de nationale tiltag på hvidvaskområdet,
som EU-landene måtte have besluttet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Link til
ECOFIN’s
konklusioner, december 2019:
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-relea-
ses/2019/12/05/money-laundering-council-sets-strategic-priorities-for-further-reforms/.
2
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
2148688_0003.png
Side 3 af 8
Bilag 1: Handlingsplan for bekæmpelse af hvidvask, 2019-20
Tabel 1
EU handlingsplan for initiativer 2019-20 til bekæmpelse af hvidvask, status februar 2020
Mål
1.
At identifiere
de faktorer der
bidrog til de
seneste
hvidvasksager i
EU-
kreditinstitutter,
hvilket skal
danne grundlag
for evt.
yderligere tiltag
på længere sigt.
2.
Kortlægge
relevante risici
ift. hvidvask og
terrorfinansiering
(herefter alene
’hvidvask’)
og
bedste praksis
(’best practices’)
for, hvordan det
prudentielle
tilsyn kan
håndtere disse
risici.
3.
Styrke
tilsynsmæssig
konvergens vha.
fælles
vejledninger om
hvordan
bekæmpelse af
hvidvask mv.
kan indarbejdes i
det prudentielle
tilsyn.
Tiltag
Ansvarlige
Kommissionen,
ESA’erne
(EBA,
ESMA, EIOPA), i
samarbejde med
bankunionens
fælles tilsyn
(ECB/SSM), EU-
landene og de
nationale tilsyns-
myndigheder.
Tidsho
risont
Status
Foretage en grundig analyse af
de seneste skandaler på
området
(”post mortem”)
der
involverer EU-kreditinstitutter.
Midt
2019
Kommissionens rapport er offentliggjort juli 2019.
3
A)
Identifiere relevante aspekter
af bekæmpelse af hvidvask for
prudentielle formål (tilsyn med
EBA, i
kapital- og likviditetskrav mv.).
samarbejde med
EIOPA og ESMA,
B)
Identifiere kerneområder ift.
hvor relevant,
disse risici hvor der er behov for samt prudentielle
styrket tilsyn fra de prudentielle og
tilsynsmyndigheder.
hvidvasktilsynsmy
ndigheder.
C)
Identifiere ’best practices’ ift.
at indarbejde hvidvask i det
prudentielle tilsyn.
Specifiere hvordan de
prudentielle tilsynsmyndigheder
bør tage højde for
hvidvaskrisici, bl.a. ifm.
processer for a) tilladelse, b)
vurdering af akvisitioner, c)
egnethedsvurderinger (’fit &
proper’)
af ledelsen, d)
gennemgang af den interne
risikostyring.
EBA, i
samarbejde med
EIOPA og ESMA
hvor relevant,
samt relevante
tilsynsmyndighed
er for hvidvask
mv.
Kortlægning er i gang i ESA/EBA arbejdsgrupper.
Resultaterne af EBA’s
sager vedr. brud på EU-
lovgivning (’Breach
of Union Law’ (BuL)),
samt
hvidvaskevalueringer og post mortem analyse vil
informere dette arbejde.
Der er igangsat EBA-projekter, som søger at koble
det prudentielle tilsyn med hvidvasktilsyn mhp. at
kortlægge relevante risici fsva. hvidvask (se punkt
4 C) og 6 E)).
Udviklingen af fælles vejledning er i gang. Det
sker bl.a. på baggrund af standarder fra Basel-
komitéen fra november 2019 om samarbejde
mellem prudentielle tilsynsmyndigheder og
hvidvasktilsynsmyndigheder. Basel-komiteens
standarder er aktuelt i høring.
4
Udgan
gen af
2019
Udgan
gen af
2019
4.
Sikre effektivt
samarbejde
mellem de
prudentielle
tilsynsmyndighe
der og
hvidvasktilsynsm
yndigheder.
A)
Samarbejde gennem de
forskellige faser i
tilsynsprocessen, mhp. at
etablere tilfredsstillende kanaler
for løbende informations-
udveksling, på linje med 5.
hvidvaskdirektiv.
Prudentielle
tilsyns-
myndigheder,
hvidvasktilsynsmy
ndigheder samt
ESA’erne.
B)
Kortlægge hvilke
hvidvasktilsynsmyndigheder der
er de relevante modparter for
de prudentielle
ESA’erme
Arbejdet sker i sammenhæng med kortlægning
under punkt 2, som vil blive brugt til at identificere
hvor, og i hvilken form, en fælles vejledning er
mest nødvending.
Samarbejdet vil blive styrket gennem:
1)
Etablering af tilsynskollegier vedr. hvidvask.
ESA’erne offentliggjorde i december 2019 en
vejledning om samarbejde mellem
prudentielle og hvidvasktilsynsmyndigheder i
hvidvasktilsynskollegier.
5
Januar
2)
Multilateral aftale mellem ECB/SSM og
2020
kompetente hvidvaskmyndigheder (se punkt
4 D)).
6
3)
Sikre effektivt link med prudentielle
tilsynskollegier. EBA er i gang med at
etablere en database til at understøtte
effektiv informationsudveksling mellem
kompetente myndigheder.
Relevante lister over myndigheder er i gang med
Udgan
at blive opført, i to faser:
gen af
1)
Først en overordnet liste, som EBA allerede
2019
har opført.
Link til Kommissionens rapport vedr. seneste formodede hvidvasksager involverende kreditinstitutter i EU:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/report_assessing_recent_alleged_money-laundering_cases_invol-
ving_eu_credit_institutions.pdf.
4
Link til høring af retningslinjer fra Basel-komitéen om sammenhæng og samarbejde mellem prudentielle til-
synsmyndigheder og hvidvasktilsynsmyndigheder:
https://www.bis.org/bcbs/publ/d483.htm.
5
Link til retningslinjer fra ESA’erne om samarbejde mellem prudentielle tilsynsmyndigheder og hvidvasktil-
synsmyndigheder i tilsynskollegier:
https://eba.europa.eu/esas-transform-way-competent-authorities-coope-
rate-each-other-amlcft-matters.
6
Link til multilateral aftale mellem ECB/SSM og kompetente hvidvaskmyndigheder om informationsudveks-
ling:
https://eba.europa.eu/esas-announce-multilateral-agreement-on-the-exchange-of-information-between-
the-ecb-and-aml-cft-competent-authorities.
3
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
2148688_0004.png
Side 4 af 8
Tabel 1
EU handlingsplan for initiativer 2019-20 til bekæmpelse af hvidvask, status februar 2020
Mål
Tiltag
tilsynsmyndigheder, ift.
grænseoverskridende
koncerner.
Ansvarlige
Tidsho
risont
2)
Status
Dernæst vil der blive udført en yderligere
kortlægning i takt med oprettelsen af
hvidvasktilsynskollegier. Nogle EU-lande
mangler fortsat at etablere deres
tilsynskollegier.
Basel-komiteens standarder om samarbejde
mellem prudentielle og
hvidvasktilsynsmyndigheder vedrører også, hvilke
hvidvasktilsynsmyndigheder, der er relevante
modparter for de prudentielle tilsynsmyndigheder
(se punkt 3).
C)
Sende et klart signal til
sektoren om, at de prudentielle
tilsynsmyndigheder også vil
tage højde for hvidvaskrisici,
under hensyn til de to typer
tilsynsmyndigheders respektive
kompetencer, samt at der er et
tæt samarbejde mellem de to
typer af tilsynsmyndigheder.
D)
Færdiggøre en bred
multilateral aftalememorandum
mellem alle relevante
myndigheder vedr. hvidvask på
linje med 5. hvidvaskdirektiv
Prudentielle
tilsyns-
myndigheder
samt
hvidvasktilsynsmy
ndigheder.
Midt
2019
EBA har i juli 2019 offentliggjort en udtalelse om,
hvordan hvidvaskrisici indarbejdes i det
prudentielle tilsyn.
7
ECB/SSM,
tilsynsmyndig-
heder ift. hvidvask
mv. med støtte fra
ESA’erne.
ECB/SSM,
prudentielle
tilsynsmyndighed
er,
hvidvasktilsynsmy
ndigheder, i
samarbejde med
ESA’erne,
hvor
relevant.
Januar
2019
Aftalememorandum er gjort færdig i januar 2019
(se punkt 4 A)).
E)
Sikre velfungerende
muligheder for i praksis at sikre,
at hvidvasktilsynsmyndigheder
kan kommunikere bekymringer
til ECB/SSM, samt at ECB/SSM
kan tage højde for disse i sit
tilsyn.
A)
Klargøre de prudentiellle
tilsynsmyndigheders grad af
diskretion ifm., samt kriterierne
for, inddragelse af tilladelse ved
konstatering af alvorlige brud på
reglerne for hvidvask uht.
forskelle i praksis og juridiske
rammer i EU-landene.
B)
Sikre uniform fortolkning af
bestemmelserne om seriøse
brud på reglerne for hvidvask
mv. i kapitalkravsdirektivet
(CRD).
Midt
2019
Igangværende. ECB/SSM er i gang med at styrke
sit fokus på hvidvaskrisici som led i sit prudentielle
tilsyn, herunder ved styrket kommunikation med
hvidvasktilsynsmyndigheder.
Der er startet et arbejde op med at forstå,
hvorledes hensyn ift. hvidvask har spillet en rolle i
hidtidige inddragelser af banktilladelser.
EBA anfører arbejdet:
1)
Gennem sin hvidvaskkomité (AMLC,
bestående af de nationale antihvidvask
myndigheder i EU-landene og EBA’s
egne
medarbejdere), mhp. at udvikle en fælles
forståelse for, hvad der udgør et alvorligt brud
på hvidvaskreglerne i EU.
2)
Sammen med de nationale prudentielle
tilsynsmyndigheder og ECB/SSM mhp. at
udvikle en fælles fortolkning fsva. et alvorligt
brud på hvidvaskreglerne og overvejelser om
inddragelse af banktilladelse.
Arbejdet vil
fortsætte i EBA’s nye og styrkede
hvidvaskkomité (AMLSC), som erstatter den
tidligere komité i EBA (AMLC).
Arbejdet informerer tiltag under punkt 5 C) og D).
5.
Klargøre
aspekter ift.
inddragelse af
tilladelse
ESA’erne, i
samarbejde med
de prudentielle
tilsyns-
C)
Sikre konsistent fortolkning
myndigheder
af konsekvenserne af
samt
inddragelse af licens, særligt ift.
hvidvasktilsynsmy
behovet for at videreføre kritiske
ndigheder.
funktioner i kreditinstituter,
involvering af
afviklingsmyndighederne,
beskyttelse af indskud, samt
mulighed for indskydergaranti-
fonden til at suspendere
udbetaling af indskud.
D)
Identifiere tiltag tilgængelige
for de prudentielle
tilsynsmyndigheder for at
adressere prudentielle hensyn
Midt
2019
Link til holdning fra EBA om integration af hvidvaskrisici i det prudentielle tilsyn:
https://eba.eu-
ropa.eu/the-eba-calls-for-communication-to-credit-institutions-about-the-relevance-of-aml-cft-concerns-
from-a-prudential-perspective.
7
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
2148688_0005.png
Side 5 af 8
Tabel 1
EU handlingsplan for initiativer 2019-20 til bekæmpelse af hvidvask, status februar 2020
Mål
Tiltag
som følge af hvidvaskrisici samt
brud på reglerne herfor.
A)
Overvåge implementeringen
af ESA’ernes
fælles vejledning
om risikobaseret tilsyn, og
udvide disse fsva.
administrative sanktioner for
brud på reglerne for hvidvask
mv. Dette uht. forskellig praksis
og juridiske rammer i EU-
landene samt uden at ændre på
EU-landenes muligheder for at
pålægge strafferetlige
sanktioner.
B)
Styrke
ESA’ernes
fælles
vejledning om risikobaseret
tilsyn vedr. fælles procedurer og
metoder for
tilsynsmyndighederne for
finansielle institutters
overholdelse af reglerne om
hvidvask.
C)
Opfølgning på
ESA’erne
Kommissionens anbefalinger til
ESA’erne i
en rapport fra
Kommissionen fra 2017 om en
overnational risikovurdering,
samt opdatere rapporten.
D)
Færdiggøre vejledning om
samarbejde og
informationsudveksling mellem
prudentielle tilsynsmyndigheder
og hvidvasktilsynsmyndigheder,
som vil etablere hvidvasktilsyns-
kollegier, uht. bredest mulig
informationsdeling.
E)
Færdiggøre en fælles ESA-
udtalelse om risiciene for
hvidvask mv. der påvirker EU’s
finansielle system, som skal
udgives hvert andet år], der
følger af artikel 6(5) i
hvidvaskdirektivet.
Ansvarlige
Tidsho
risont
Status
Udgan
gen af
2019
EBA har gennem sin hvidvaskkomité påbegyndt
overvågning og evaluering af EU-landenes
nationale hvidvasktilsyn mhp. at identificere
styrker og svagheder. Arbejdet vil fortsætte i
2020.
8
Der er ikke nyt fsva. vejledning om administrative
sanktioner.
6.
Forbedre
tilsynet med
hvidvask mv. og
forbedre
udvekslingen af
information
mellem de
relevante
myndigheder
Udgan
gen af
2019
Igangværende. Overvågning og analyse under 6
A) vil informere forbedringen af vejledninger vedr.
risikobaseret tilsyn.
Januar
2019
Færdiggjort. ESA’erne har sendt et fælles svar til
Kommissionen i januar 2019.
Midt
2019
Vejledning fra ESA’erne er færdig (se punkt 4 A)).
Januar
2019
Udtalelse er offentliggjort i oktober 2019.
9
7.
Dele ’best
practices’ ift.
tilsyn med
hvidvask og
finde grund for
konvergens heri
under forståelse
for nationale
specificiteter i
relation til
hvidvask.
8.
Forbedre
ESA’ernes
kapacitet til at
gøre bedre brug
af de
eksisterende
tilsynsmæssige
Udvikle programmer for
regelmæssig udveksling af
medarbejdere mellem
tilsynsmyndighederne og
potentielt med ESA’erne.
Tilsynsmyndighed
erne for hvidvask,
i samarbejde med
ESA’erne.
Midt
2019
EBA’s hvidvaskkomité har drøftet og blevet
enige
om at fremme udvekslingsprogrammer, herunder
gennem intern kommunikation.
A)
Foretage strikse, ikke-
overlappende, evalueringer af
tilsynsmyndighederne
(prudentielle og ift. hvidvask) for
at identifiere svagheder og
bedste praksis.
ESA’erne
Nu
EBA har påbegyndt en flerårig proces med
evalueringer. EBA har færdiggjort en første
evalueringsrunde. Evalueringer vil fortsætte i
2020.
Link til EBA’s arbejdsprogram for 2020:
https://eba.europa.eu/about-us/work-programme/current-work-
programme.
9
Link
til holdning fra ESA’erne om hvidvaskrisici i den finansielle sektor i EU:
https://eba.europa.eu/esas-
highlight-money-laundering-and-terrorist-financing-risks-in-the-eu-financial-sector.
8
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
2148688_0006.png
Side 6 af 8
Tabel 1
EU handlingsplan for initiativer 2019-20 til bekæmpelse af hvidvask, status februar 2020
Mål
kompetencer og
værktøjer
Tiltag
Ansvarlige
Tidsho
risont
Status
EBA er begyndt at give tilbagemeldinger og
vejledninger til de kompetente tilsynsmyndigheder,
som den har evalueret, mhp. at styrke deres
hvidvasktilsyn med banker mv.
Erfaringerne fra evalueringerne vil blive brugt til:
1)
At udvikle EBA’s træningsprogrammer.
2)
At informere tilpasning af ESA’ernes
hvidvask-vejledninger vedr. risikobaseret
tilsyn.
Igangværende.
B)
Baseret på ovenstående
evalueringer, forøge antallet af
kurser med fokus på hvidvask
mv. tilgængelige for
tilsynsmyndighederne, samt
give tematisk vejledning til
myndighederne.
C)
Løbende overvåge behovet
for at undersøge brud på EU-
retten fsva. hvidvask.
D)
Gøre større brug af
EBA’s
anti-hvidvaskkomité som forum
for udveksling af synspunkter
vedr. tilsyn med og risiko ift.
hvidvask.
E)
Fremme brugen af de
eksisterende tilsynskollegier til
at forbedre koordinationen og
informationsudveksling om
konkrete sager med hvidvask
mv. samt samspillet mellem
kollegier for prudentielt tilsyn og
tilsyn med hvidvask.
F)
Bruge artikel 33 i ESA-
forordningerne i dets
nuværende form som juridisk
basis for at udvikle en strategi
for interaktionen med tilsyns-
myndighederne for hvidvask
mv. i tredjelande.
Færdiggjort. EBA’s hvidvaskkomité er styrket og
gjort permanent.
Igangværende. ESA’erne har i
november 2018
udgivet vejledninger der skal forbedre
samarbejdet og informationsudveksling mellem
hvidvask-myndighederne i EU.
ESA’erne offentliggjorde i december 2019 en
vejledning om samarbejde mellem prudentielle og
hvidvasktilsynsmyndigheder (se punkt 4 A)).
Igangværende.
ESA’ernes
vejledning om
samarbejde mellem prudentielle og
hvidvasktilsynsmyndigheder omhandler også
samarbejde med tredjelande (se punkt 4 A)).
Anm.:
’Hvidvask’ refererer til
både hvidvask og terrorfinansiering. Grøn: Tiltag er gennemført. Orange: Tiltag er ved at blive
gennemført. EBA: Den europæiske tilsynsmyndighed for banker, ESMA: den europæiske tilsynsmyndighed for værdipapirer og
markeder, EIOPA: den europæiske tilsynsmyndighed for forsikring og pension. EBA, ESMA og EIOPA kaldes for ESA’erne
(de europæiske finansielle tilsynsmyndigheder) og omfatter alle EU-landes nationale finansielle tilsynsmyndigheder.
Kilde: Handlingsplan til bekæmpelse af hvidvask,
Kommissionen, ESA’erne og egen tilvirkning. EBA’s hjemmeside vedr. bekæmpelse
af hvidvask og terrorfinansiering:
https://eba.europa.eu/regulation-and-policy/anti-money-laundering-and-countering-
financing-terrorism.
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
Side 7 af 8
Bilag 2: Rådskonklusioner om bekæmpelse af hvidvask, december 2019
Rådet (ECOFIN) vedtog 5. december 2019 konklusioner om EU-landenes strate-
giske prioriteter for arbejdet med nye tiltag til at bekæmpe hvidvask. Rådskonklu-
sionerne udtrykker bl.a. følgende (prioriteret uddrag):
Punkt 7.
Potentielle reformer af EU’s rammer for bekæmpelse af hvidvask
skal udfærdiges på en dækkende måde, tage højde for seneste ændringer af
hvidvaskreglerne
og tiltag som led i EU’s
hvidvaskhandlingsplan samt tage
højde for de forskellige kompetente myndigheders rolle i hvidvaskbekæm-
pelse, under hensyn til det indre marked, finansiel stabilitet og sikkerhed i EU.
Punkt 16.
Kommissionen opfordres til som en prioritet at analysere mulige
restriktioner i de nuværende hvidvaskregler fsva. effektiv informationsud-
veksling og samarbejde mellem alle relevante kompetente myndigheder vedr.
hvidvask som følge af den nuværende lovgivning. Kommissionen anmodes
om, hvis relevant, at fremsætte forslag til at ændre lovgivningen.
Punkt 17.
Kommissionen opfordres til at overveje muligheden for at etablere
en mekanisme, der skal koordinere og understøtte finansielle efterretningsen-
heders (FIU’s) grænseoverskridende arbejde,
herunder gennem strategisk
samarbejde og fælles analyser.
Punkt 18.
Kommissionen anmodes om at se på mulighederne for yderligere
at styrke EU’s hvidvaskregler, herunder hvorvidt nogle aspekter af hvidvask-
direktivet bedre kan adresseres i en forordning, samt ved at se på muligheder
og udfordringer ved at bruge teknologisk innovation i hvidvaskbekæmpelse.
Kommissionen anmodes om at prioritere den finansielle sektor, men også
overveje yderligere styrkelser af rammerne for dele af den ikke-finansielle sek-
tor, under hensyn til effekter af gennemførelsen af nylig vedtaget lovgivning.
Punkt 19.
Kommissionen anmodes om at se på forskellige alternativer til at
sikre et konsistent hvidvasktilsyn af høj kvalitet i hele EU, med særlig fokus
på robust og effektiv efterlevelse af lovgivningen, også når grænseoverskri-
dende aspekter og samarbejde mellem myndigheder er involveret.
Punkt 20.
Kommissionen anmodes om særligt at iværksætte en undersøgelse
af mulighederne, fordele og ulemper ved at tildele visse ansvarsområder og
kompetencer til en EU-myndighed på hvidvaskområdet med en uafhængig
struktur og direkte beføjelser overfor visse forpligtede enheder udvalgt af
EU-myndigheden baseret på en risikobaseret tilgang, under hensyn til græn-
seoverskridende aspekter. Hvis relevant, og baseret på en grundig konse-
kvensanalyse, anmodes Kommissionen om at fremsætte forslag herom paral-
lelt med bestræbelser på at opnå en højere grad af harmonisering gennem en
regulering.
Punkt 21.
Kommissionen anmodes om at arbejde på de i konklusionerne
beskrevne tiltag i tæt koordination med EU-landene og give en status hvert
halve år, første gang i juni 2020.
kom (2018) 0645 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 76 om redegørelse og status for implementeringen af handlingsplanen for bekæmpelse af hvidvask siden Rådets vedtagelse i december 2018, fra finansministeren
Side 8 af 8
Bilag 3: 4. og 5. hvidvaskdirektiv
Med
4. hvidvaskdirektiv
har man:
Gjort tilgangen til bekæmpelsen af hvidvask mere
risikobaseret,
dvs. at myn-
digheder og virksomheder prioriteter ressourcer og tilsyn, hvor risikoen for
hvidvask anses for at være størst.
Formaliseret adgangen til, at man på tværs af EU-landene udveksler oplysninger
og samarbejder om bekæmpelsen af hvidvask. Det kan fx ske gennem oprettelse
af såkaldte
hvidvasktilsynskollegier
for finansielle virksomheder. Her kan
bl.a. de nationale hvidvasktilsynsmyndigheder for finansielle virksomheder med
aktiviteter i tre eller flere lande og EBA udveksle oplysninger og dele erfaringer
om den pågældende virksomhed. Det er som udgangspunkt frivilligt for hvid-
vasktilsynsmyndigheden i EU-landet, hvor virksomheden har hovedsæde, om
man vil etablere et hvidvasktilsynskollegium.
Etableret en forpligtelse til at udarbejde en
EU-sortliste
over højrisikotredje-
lande, ligesom der bliver stillet krav om et nationalt register med oplysninger
om reelle ejere af selskaber.
Med
5. hvidvaskdirektiv
styrkes hvidvaskreglerne på følgende områder:
Udvidelse af hvidvaskreglerne til i højere grad at omfatte
forudbetalte (ano-
nyme) betalingskort.
Udvidelse af hvidvaskreglerne til at omfatte udbydere af
virtuelle valutaer
(fx
Bitcoins) samt kunsthandlere.
Minimumsharmonisering af
skærpede kundekendskabsprocedurer,
som
banker mv. skal udføre over for kunder fra højrisikojurisdiktioner.
Krav om at EU-landene hver især skal have et
register el. lign. over bank- og
betalingskonti
og krav om at informationen i disse registre udveksles med an-
dre EU-lande.
Styrkelse af EU-landenes
nationale finansielle efterretningsmyndigheder
(FIU’er),
herunder give dem mulighed for at hente informationer direkte fra
banker mv.
Udveksling af information og offentlighed om reelle ejere
af selskaber,
fonde (trusts) mv.