Europaudvalget 2019-20
KOM (2019) 0400 Spørgsmål 11
Offentligt
Forhandlingsoplæg vedr. EU’s budget for 2020
forelagt for Europaudvalget 28. august 2019
Regeringen lægger vægt på, at både niveauet for forpligtelser og betalinger reduceres i forhold til
Ko
issio e s forslag. Det er vigtigt for regeri ge , at EU’s
budget underlægges skarpe prioriteringer på
lige fod med de nationale budgetter. Det vil regeringen kæmpe hårdt for sammen med ligesindede lande i
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Regeringen vil lægge afgørende vægt på, at de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme,
overholdes.
Kommissionen har efterladt en margen til betalingsloftet på 18,8 mia. euro, som efterlader plads til
uforudsete udgifter, der opstår i løbet af året. Regeringen ser på linje med Rådets position mulighed for at
øge denne margen.
Kommissionen foreslår en mindre margen til loftet for forpligtelser på 1,8 mia. euro. Regeringen er derfor
enig i Rådets position, hvorefter der er behov for større reduktioner i forpligtelser end i betalinger.
Regeringen
fi der det vigtigt, at EU’s udget respekterer pri ipper for e su d fi a sforvalt i g.
Regeringen finder det derfor positivt, at Rådet i sit forslag afviser Kommissionens fortolkning af
finansordningens artikel 15. stk. 3.
I relation til budgettets indhold
fi der regeri ge det positivt, at de grø e o stilli g prioriteres i EU’s
budget. Regeringen støtter, at Kommission har hævet niveauet af klimamainstreaming til 21 pct.
Regeringen vil arbejde for, at niveauet på 21 pct. fastholdes eller bliver forhøjet.
Regeringens holdning til de enkelte budgetkategorier er følgende:
Angående budgetkategori 1a (vækstpolitikkerne) indeholder Kommissionens forslag meget store
stigninger, som med fordel kan reduceres med henblik på at sikre et lavere samlet EU-budget. Der
arbejdes fra dansk side for, at udgifterne til vækstpolitikkerne
herunder ikke mindst forskning
prioriteres i det samlede EU-budget.
Angående budgetkategori 1b (samhørighedspolitik) vil regeringen arbejde for, at budgetkategorien
bidrager til en overordnet reduktion i det samlede budget.
Med hensyn til budgetkategori 2 (landbrugspolitik) arbejdes der for en retvisende budgettering.
Det skal ses i lyset af, at hovedparten af udgifterne til landbrugspolitikken har karakter af direkte
støtte til landmændene, hvor niveauet er fastlagt i forordningen herom.
For så vidt a går udgetkategori 3 sikkerhed og orgerska , ser regeri ge positivt på, at EU’s
grænsekontrolsagentur Frontex prioriteres.
For budgetkategori 4 (globale EU) lægger regeringen
vægt på, at EU’s ekster e igratio stiltag
prioriteres. Regeringen finder det desuden positivt, at finansiering af grønlandsinstrumentet
fastholdes.
Med hensyn til budgetkategori 5 (administration) vægtes en stram og budgetansvarlig linje.