Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0093 Bilag 1
Offentligt
2173611_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens meddelelse
”Påpegning
og håndtering af hin-
dringer på det indre marked” (KOM (2020) 93)
1.
Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) præsenterede den 10. marts
2020 meddelelsen ”Påpegning
og håndtering af hindringer på det indre
marked” (KOM (2020) 93). Meddelelsen identificerer de 13 hyppigst rap-
porterede barrierer på det indre marked og hovedårsager til barriererne
samt kommer med anbefalinger til tiltag, som skal begrænse barriererne.
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også må
være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettigheder. Re-
geringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, og ser frem til Kom-
missionens videre arbejde med at fjerne barrierer på det indre marked.
Regeringen anser meddelelsen som et godt faktabaseret udgangspunkt for
Kommissionens indsats for at sikre bedre håndhævelse og mere ensartet im-
plementering, som er beskrevet i meddelelsen en.
”Langsigtet
handlingsplan
for bedre gennemførelse og håndhævelse
af reglerne for det indre marked”
(KOM (2020) 94).
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 10. marts 2020 meddelelsen ”Påpegning
og håndtering af hindringer
på det indre marked” (KOM
(2020) 93). Med-
delelsen blev modtaget i dansk sprogversion den 18. marts 2020.
Meddelelsen er en del af en pakke af meddelelser, der også indeholder ”Lang-
sigtet handlingsplan for bedre gennemførelse og håndhævelse af reglerne for
det indre marked” (KOM
(2020) 94),
”En SMV-strategi
for et bæredygtigt
og digitalt Europa”
(KOM
(2020) 103),
”En ny industristrategi for Europa”
(KOM (2020) 102), samt
”En
ny cirkulær handlingsplan for et renere og mere
konkurrencedygtigt Europa (KOM (2020) 98).
Med meddelelsen følger Kommissionen op på Det Europæiske Råds opfor-
dring fra 22. marts 2019 (ST 1 2019 INIT) om at fjerne alle tilbageværende
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0002.png
uberettigede barrierer på det indre marked samt at undgå nye uberettigede
barrierer.
Rådet for konkurrenceevne opfordrede i maj 2019 (9743/19) til, at uberetti-
gede barrierer for handel i EU skulle fjernes, særligt for tjenesteydelser, og
anmodede Kommissionen om at færdiggøre en undersøgelse af eksisterende
barrierer i marts 2020.
Kommissionens meddelelse om barrierer på det indre marked bygger på re-
sultaterne i to rapporter. Dels
”Resultattavlen
for forbrugermarkederne
2019”,
som bygger på en analyse af europæiske forbrugeres
holdninger til
grænseoverskridende handel. Dels
rapporten ”Brugerrejser i det indre mar-
ked: Praktiske forhindringer og barrierer”
(SWD (2020) 54), der både om-
handler virksomhedernes eksport af varer og tjenesteydelser og etablering af
virksomhed i et andet EU-land.
3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at identificere eksisterende bar-
rierer på det indre marked, og hvorledes disse barrierer kan fjernes. Medde-
lelsen oplister de 13 hyppigst rapporterede barrierer på det indre marked, som
virksomheder og forbrugere oplever. Meddelelsen tager udgangspunkt i bru-
gerrejser for hhv. virksomheder og forbrugere, og grupperer barriererne efter,
hvor i eksport- eller købsprocessen barriererne findes. Det er særligt
SMV’er
og fagfolk, der rammes hårdest af de 13 barrierer. Derudover redegør Kom-
missionen for hovedårsager til barriererne og giver bud på de vigtige tiltag
for at fjerne eller mindske barriererne.
De 13 hyppigst rapporterede barrierer på det indre marked er følgende:
1. Vanskeligheder med at få adgang til oplysninger om bl.a. mulighederne
på markederne og potentielle samarbejdspartnere samt problemer med
at skaffe viden om relevante lovregulerede krav.
2. Besværlige og komplekse administrative procedurer i forbindelse med
salg af varer eller tjenesteydelser i en anden medlemsstat.
3. Ulige adgang til offentlige indkøb.
4. Ineffektivitet, som skyldes nationale tekniske krav, standarder eller
andre regler i bestemte sektorer, som strider mod EU-regler.
5. Særligt servicesektoren oplever problemer vedrørende adgangskrav i
relation til specifikke aktiviteter eller professioner.
6. Forbrugere og virksomheder oplever, at deres grænseoverskridende
købsanmodning bliver afvist.
7. Forbrugernes manglende tillid til grænseoverskridende onlinekøb.
8. Forbrugere er mål for grænseoverskridende svindel.
9. Byrdefulde procedurer på grund af forskelle i skattesystemer og forvalt-
ninger.
10. Problemer med at løse handelsretlige konflikter og opkrævning af beta-
linger.
2
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0003.png
11. Problemer med at registrere erhvervsaktivitet i andre medlemsstater.
12. Mangel på kvalificeret arbejdskraft og misforhold mellem efterspurgte
og udbudte kvalifikationer, hvilket hindrer virksomhederne i at ekspan-
dere på det indre marked.
13. Sprogbarrierer.
Kommissionen har identificeret følgende hovedårsager til barriererne:
1. Valg af lovgivning på EU-niveau og nationalt i medlemsstaterne
Én af forklaringerne på, at virksomheder fx oplever komplekse administra-
tive procedurer og nationale tekniske krav, er medlemsstaternes forskellige
tilgange til at implementere EU-regulering. Dette problem er særligt gæl-
dende inden for servicesektoren. Her oplever virksomheder ofte forskellige
nationale adgangskrav og krav til erhvervsudøvelse, såsom tilladelsesordnin-
ger og forsikringskrav. De forskellige nationale tekniske krav er også særligt
gældende på områder, hvor EU ikke har nogen eller har begrænset lovgiv-
ningsmæssige beføjelser. Det gælder fx på det sociale- og uddannelsesområ-
det.
Endvidere peger Kommissionen på, at barriererne også skyldes fleksibilitet
på harmoniserede områder. På nogle områder, som fx på dele af forbruger-
området, har medlemsstaterne mulighed for at overimplementere ved at fast-
sætte standarder, der ligger over den fastlagt EU-regulering. Dette giver for-
skellige regler, der bl.a. kan gøre det vanskeligere for forbrugerne og virk-
somhederne at forstå reglerne og omfanget af deres rettigheder.
Desuden kan sammenhængen mellem lovgivning
ofte på EU-niveau og na-
tionalt niveau
og hyppige ændringer i national lovgivning også forklare år-
sagen til barriererne. Det er både med til at skabe juridisk usikkerhed for virk-
somhederne og øge virksomhedernes efterlevelsesomkostninger. Herudover
skyldes nogle af barriererne, at de falder inden for områder, hvor EU-lovgiv-
ningen forfølger andre legitime politiske målsætninger, som fx forbruger- el-
ler miljøbeskyttelse, og hvor der i EU-lovgivningen skal findes en balance
mellem sådanne målsætninger og den frie bevægelighed på det indre marked.
2. Gennemførelse og håndhævelse af EU-regler
Mangelfuld implementering i medlemsstaterne og mangelfuld håndhævelse
af de eksisterende EU-regler er en grundlæggende årsag til de fleste af de 13
barrierer i meddelelsen. Servicesektoren er et af de områder, hvor der er et
uudnyttet potentiale på grund af manglende håndhævelse af eksisterende
regler. Derudover fremhæver Kommissionen også, at manglende anven-
delse af princippet om gensidig anerkendelse på vareområdet
1
er en af for-
klaringerne på, at virksomheder oplever problemer på det indre marked.
1
For varer, som ikke er omfattet harmoniseret EU-lovgivning skal myndighederne som
udgangspunkt anerkende produkterne, hvis de lovligt sælges i andre medlemsstater.
3
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0004.png
For så vidt angår håndhævelsen af eksisterende regler fremhæver Kommis-
sionen ikke et specifikt lovgivningsområde, men peger i stedet på vigtig-
heden af det nuværende implementeringsarbejde med nyligt vedtagne rets-
akter, der giver medlemsstaterne håndhævelsesbeføjelser, som fx Mar-
kedsovervågningsforordningen (2019/1020). Kommissionen henviser til,
at der behov en generel indsats, hvorfor Kommissionen har fremsat med-
delelsen om en " Langsigtet handlingsplan for bedre gennemførelse og hånd-
hævelse af reglerne for det indre marked” (KOM (2020) 94).
3. Administrativ kapacitet og praksis
En tredje årsag, som Kommissionen påpeger som en af forklaringerne på de
13 hyppigst rapporterede barrierer, er manglen på digitale løsninger. Mang-
lende digitale tjenester er især medvirkende til at skabe barrierer i forhold til
adgang til information om regler og krav i medlemsstaterne. Kommissionen
angiver her, at implementeringen af den fælles digitale portal (2018/1724) vil
lette adgangen til sådanne oplysninger.
Utilstrækkelig koordination mellem Kommissionen og nationale myndighe-
der imellem underminerer en effektiv håndhævelse af reglerne og en fair kon-
kurrence på det indre marked. Dette spørgsmål er særlig relevant i forbindelse
med markedsovervågning af produkter, hvor forskellige synspunkter hos
markedsovervågningsmyndighederne er blevet identificeret som en hindring
for grænseoverskridende aktiviteter. Også på serviceområdet fører utilstræk-
keligt eller ineffektivt samarbejde mellem de nationale myndigheder ofte til
forskelligartede regler og procedurer, som pålægges virksomhederne.
Utilstrækkelig administrativ kapacitet hos nationale myndigheder, der skal
implementere indre markedsregler nationalt, regionalt eller lokalt, er også en
af forklaringerne. Dette er særligt en grundlæggende årsag til barrierer rela-
teret til situationer, hvor virksomheder fx ønsker at byde på et offentlig ud-
bud.
4. Generelt virksomheds- og forbrugermiljø i medlemsstaterne
Derudover påpeger Kommissionen, at barriererne skyldes medlemsstaternes
forskellige virksomheds- og forbrugermiljøer
2
. Bl.a. har Kommissionen i det
europæiske semesters landespecifikke henstillinger (KOM (2019) 500) op-
fordret medlemsstaterne til at afskaffe de mest problematiske regulerings-
mæssige og administrative byrder i den offentlige forvaltning og i erhvervs-
miljøet.
5. Kulturelle forskelle mv.
2
Kommissionen opfordrer til at forbedre nationale virksomhedsmiljøer gennem speci-
fikke initiativer herfor i sin SMV-strategi for et bæredygtigt og digitalt Europa (KOM
(2020) 103).
4
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0005.png
Endelig er der en række årsager til barrierer på det indre marked, som bunder
blandt andet forskellige i præferencer hos forbrugerne, de forskellige sprog i
EU-landene, geografi samt infrastrukturelle forhold.
Kommissionen peger på følgende tiltag for at fjerne eller mindske barrierene:
Medlemsstaterne og Europa-Parlamentet opfordres bl.a. til hurtigt at vedtage
alle indre marked- og e-forvaltningsrelevante forslag i den kommende bud-
getperiode for 2021-2027. Derudover opfordres medlemsstaterne til at sikre,
at al national regulering, som har en negativ indflydelse på det indre marked,
har hjemmel i EU-retten. Medlemsstaterne skal endvidere gøre en større ind-
sats for at overholde reglerne på det indre marked, udfase eksisterende barri-
erer og hindre at nye opstår. Samtidig skal medlemsstaterne sikre tilstrække-
lige ressourcer til de administrative enheder, som implementerer reglerne på
det indre marked. Endelig skal medlemsstaterne sikre effektiviteten af natio-
nale informationscentre, hvor små og mellemstore virksomheder (SMV’er)
kan få koordinerede svar om efterlevelse af regler på det indre marked.
Ud over anbefalinger til medlemsstaterne og Europa-Parlamentet fremhæver
Kommissionen også sin egen rolle i forhold til at fjerne og mindske barrierer
i det indre marked. Kommissionen fremhæver bl.a., at handlingsplanen for
bedre implementering og håndhævelse af indre markedsreglerne (KOM
(2020) 94), vil bevirke til at sikre bedre gennemførelse og håndhævelse af
EU-regulering. Derudover vil Kommissionen undersøge mulighederne for
yderligere EU-regulering, som kan adressere barriererne. Kommissionen vil
rapportere om resultatet af denne analyse i 2021. Kommissionen vil også fort-
sætte med at arbejde med medlemsstaterne om deres nationale barrierer samt
styrke Kommissionens program for målrettet og effektiv regulering (REFIT),
som skal sikre, at EU-lovgivningen på en effektiv måde giver resultater, der
er gode for borgerne og virksomhederne med så få omkostninger som muligt.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
5
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0006.png
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Det er
muligt, at enkelte initiativer, der er listet i meddelelsen, vil få lovgivnings-
mæssige konsekvenser på sigt.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske eller statsfinansielle
konsekvenser.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 20. marts 2020. Der er modta-
get svar fra Danske Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri og Forbruger-
rådet TÆNK. Nedenfor findes en opsummering af deres bemærkninger:
Dansk Erhverv (DE)
er positive over, at Kommissionen har udarbejdet en
rapport over barrierer på det indre marked, som afspejler, at det indre marked
stadig ikke er integreret i tilstrækkelig grad. Dette stemmer overens med er-
faringer hos DE, ligesom DE er enige i rapportens beskrivelse af barriererne
på det indre marked. DE mener, at der skal større fokus på barriererne, og at
der skal gøres mere for at afdække og afhjælpe disse og derved indfri det
store uforløste potentiale på det indre marked.
Dansk Industri (DI)
ser barriere-rapporten, som det første skidt i arbejdet
for at finde effektive løsninger på problemerne på det indre marked. DI roser
Kommissionen for at have taget udgangspunkt i et brugerperspektiv, som vi-
ser, at mange barrierer går på tværs af virksomheder og sektorer, hvilket også
er DI’s erfaring. DI havde dog gerne set større klarhed omkring, hvorvidt
Kommissionens tiltag adresserer og afhjælper alle barrierer og hovedårsager.
DI
oplyser, at de barrierer, som om rapporten omtaler, i vidt omfang svarer
til de barrierer, som DI har identificeret hos deres medlemmer i en medlems-
undersøgelse fra 2017-2018. DI kritiserer dog, at Kommissionens rapport
ikke forholder sig til de barrierer, virksomhederne oplever som følge af
manglende europæiske standarder.
Dansk Byggeri
meddelte, at man ikke havde særlige bemærkninger til
meddelelsen.
6
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
2173611_0007.png
Forbrugerrådet TÆNK
kan støtte op omkring rapportens afsnit om im-
plementering og håndhævelse af reglerne på det indre marked.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte indsatsområder el-
ler initiativer. Der forventes overordnet opbakning blandt medlemslandene
til Kommissionens videre arbejde med at lempe og fjerne barriererne på
det indre marked. Der forventes særligt opbakning fra en større gruppe af
lande, som i fællesskab har opfordret Kommissionen til at fremsætte en
ambitiøs handlingsplan.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen anser et effektivt indre marked som det primære redskab til at
sikre danske jobs, vækst og konkurrenceevne, idet det indre marked også
må være fair, beskytte mod social dumping og sikre lønmodtagerrettighe-
der. Regeringer hilser Kommissionens meddelelse velkommen, og ser
frem til Kommissionens videre arbejde med at fjerne barrierer på det indre
marked.
Regeringen anser meddelelsen som et godt faktabaseret udgangspunkt for
Kommissionens indsats for at sikre bedre håndhævelse og mere ensartet im-
plementering, som er nærmere beskrevet i meddelelsen om en
”Langsigtet
handlingsplan for bedre gennemførelse og håndhævelse af reglerne for det
indre marked” (KOM (2020) 94).
Regering er positiv overfor, at Kommissionen vil igangsætte en analyse på
baggrund af den netop offentliggjorte rapport om barrierer på det indre mar-
ked, med fokus på, om der er behov for ny EU-regulering.
Regeringen anser digitaliseringsklar og fremtidssikker regulering for at være
et vigtigt instrument i forhold til at fjerne barrierer for iværksættere og små
og mellemstore virksomheder, der ønsker at skalere på tværs af det indre
marked. Regeringen finder, at meddelelsen illustrerer den stigende komplek-
sitet på det indre marked. Regeringen arbejder således for, at der etableres
kvivkskranker (”one-stop-shop”), der forpligter medlemsstaterne til at give
virksomhederne et skræddersyet og koordineret svar om de regler, som virk-
somheden skal efterleve. Dette vil gøre det nemmere for virksomheder at
identificere relevante informationer og procedurer.
Regeringen finder det vigtigt, at de videre politiske drøftelse ikke foregri-
ber forhandlingerne om den kommende finansielle ramme, idet regerin-
gens hovedprioritet for MFF-forhandlingerne er at realisere et samlet ud-
giftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU27's BNI.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
7
kom (2020) 0093 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om håndtering af hindringer på det indre marked
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8