April 2020
Model for implementering af producentansvar på emballage
Danmark skal være foregangsland for cirkulær økonomi, og producentansvar på emballage kan være motor-
vejen dertil, hvis det bliver implementeret rigtigt. Producentansvarets overordnede mål er at sikre at embal-
lage, der sættes på markedet, kan genanvendes, at det bliver indsamlet, forbehandlet og genanvendt med
mindst muligt tab af materialer i processen, og at det så vidt muligt genanvendes på samme eller bedre kva-
litetsniveau som originalemballagen.
Det opnår man ved at pålægge producenterne ansvar for finansiering og håndtering af affaldsbehandlingen.
Det skaber direkte incitament for producenter til at markedsføre emballager, der har høj værdi i genanven-
delsen, og til at etablere et effektivt affaldssystem der leverer genanvendte materialer i høj kvalitet, som kan
indgå i nye produkter
Følgende papir beskriver en model for implementeringen af producentansvar på emballage, der kan levere
rammen for øget og bedre genanvendelse i Danmark såvel som samfundsøkonomiske gevinster.
BAGGRUND FOR MODELLEN
Det reviderede affaldsdirektiv og emballagedirektiv påbyder:
1) implementering af et producentansvar for emballage senest 1. januar 2025
2) indsamling af organisk affald fra 2023 og
3) indsamling af tekstiler fra 2025.
Der er mange, meget forskellige bud på, hvordan producentansvaret for emballage skal implementeres. Di-
rektivet giver mulighed for henholdsvis en finansiel og organisatorisk model for varetagelse af producenter-
nes ansvar. Under alle omstændigheder skal direktivets genanvendelseskrav realiseres. Hvis det skal lykkes
at have en fungerende ordning den 1. januar 2025, er det centralt at få så meget tid til den praktiske imple-
mentering som muligt, så både virksomheder og kommuner kan omstille sig.
Der skal være en sammenhæng mellem pligt og redskaber på affaldsområdet.
Det er vigtigt, at der er en klar ansvarsfordeling for håndteringen af emballageaffaldet, ellers kan vi ikke leve
op til de genanvendelseskrav, som EU og den danske lovgivning fastsætter. Det er afgørende, at dem der får
ansvaret, også får redskaberne til at styre de processer, som affaldet skal igennem, herunder indsamling,
sortering og genanvendelse.
Ansvarsfordeling og de konkrete krav til affaldshåndteringen skal reflekteres i den nationale og de kommu-
nale affaldsplaner. Får producenterne ansvaret for håndtering af store dele af affaldet, skal kravene til de
kommunale affaldsplaner ændres.
Uden en tæt sammenhæng mellem design, indsamling, sortering og genanvendelse, og dermed et samar-
bejde mellem producenter, affaldsbehandlere, staten og kommuner, vil det ikke lykkedes at hæve genanven-
delsen markant.
SKITSTE FOR IMPLEMENTERING AF PRODUCENTANSVAR PÅ EMBALLAGE
Fremadrettet skal producenterne af emballage løfte en større del af ansvaret for affaldshåndtering i Dan-
mark. For at gøre det nemt for borgerne og for at opretholde god drift og udvikling, er et samlet system for
indsamlingen afgørende. Vi skal undgå parallelle systemer. Affaldet omfattet af denne model forstås derfor
som alle de tørre genanvendelige fraktioner (papir, pap, plast, glas, metal og tekstiler). Det omfatter både
emballageaffald og andet affald, da der ikke lægges op til et indsamlingssystem med opdeling ved husstanden
af fraktionerne i emballage og ikke-emballage. For at dele regningen korrekt laves en nøglefordeling mellem
emballage og ikke-emballage i affaldsspandene. Eksempelvis er affaldet i spanden til plastik ca.
82 pct. em-
ballage.
Virksomheder og kommuner afregner derefter, da producenterne kun skal betale for emballagen.
1