SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
17. marts 2020
2020-2142
1. Revision af forordning om start- og landingstilladelser i lufthavne
KOM nr. (2020) 111
Resumé
Luftfartsbranchen er blevet særligt hårdt og hurtigt ramt af udbredelsen af
Covid-19 i takt med, at en lang række lande verden over har indført ind- og
udrejseforbud samt forskellige restriktioner i den frie bevægelighed.
Danmark var blandt de første lande i Europa til at indføre flyveforbud fra de
lande og regioner, hvortil Udenrigsministeriet frarådede alle rejser (de så-
kaldte røde områder). Siden hen indførte Danmark et indrejseforbud, hvorved
alle personer uden et anerkendelsesværdigt formål bliver afvist ved grænse
og bedt om at vende tilbage til deres udgangspunkt.
Luftfartsbranchen er pt. gået i stå. Der er ingen passagerer, og flere selskaber
har sendt langt størstedelen af medarbejderne hjem. Fly holder langtidspar-
keret på landingsbanen i lufthavnene.
I dette lys har flere luftfartsselskaber været udfordret af en artikel i den så-
kaldte slotsforordning, som regulerer start- og landingstilladelser (slots) i eu-
ropæiske lufthavne. Det fremgår af forordningen, at et luftfartsselskab skal
benytte et slot i minimum 80 pct. af tiden, såfremt lutfartsselskabet vil være
sikker på at få tildelt samme slot i næste års trafikprogram. Det har resulteret
i, at der i nogle tilfælde angiveligt har fløjet næsten tomme fly rundt fra luft-
havn til lufthavn. Dette er hverken klimamæssigt eller økonomisk hensigts-
mæssigt.
Europa-Kommissionen har derfor efter opfordring fra flere medlemslande,
herunder Danmark, udarbejdet et forslag til ændring af forordningen af slots,
der medfører, at alle slots, der er tildelt et luftfartsselskab i perioden 1. marts
2020 til 30. juni 2020 samt 23. januar 2020 til 30. juni 2020 for slots til Kina
og Hong Kong, skal betragtes som værende udnyttet.