Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0111 Bilag 1
Offentligt
2165173_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
17. marts 2020
2020-2142
1. Revision af forordning om start- og landingstilladelser i lufthavne
KOM nr. (2020) 111
Resumé
Luftfartsbranchen er blevet særligt hårdt og hurtigt ramt af udbredelsen af
Covid-19 i takt med, at en lang række lande verden over har indført ind- og
udrejseforbud samt forskellige restriktioner i den frie bevægelighed.
Danmark var blandt de første lande i Europa til at indføre flyveforbud fra de
lande og regioner, hvortil Udenrigsministeriet frarådede alle rejser (de så-
kaldte røde områder). Siden hen indførte Danmark et indrejseforbud, hvorved
alle personer uden et anerkendelsesværdigt formål bliver afvist ved grænse
og bedt om at vende tilbage til deres udgangspunkt.
Luftfartsbranchen er pt. gået i stå. Der er ingen passagerer, og flere selskaber
har sendt langt størstedelen af medarbejderne hjem. Fly holder langtidspar-
keret på landingsbanen i lufthavnene.
I dette lys har flere luftfartsselskaber været udfordret af en artikel i den så-
kaldte slotsforordning, som regulerer start- og landingstilladelser (slots) i eu-
ropæiske lufthavne. Det fremgår af forordningen, at et luftfartsselskab skal
benytte et slot i minimum 80 pct. af tiden, såfremt lutfartsselskabet vil være
sikker på at få tildelt samme slot i næste års trafikprogram. Det har resulteret
i, at der i nogle tilfælde angiveligt har fløjet næsten tomme fly rundt fra luft-
havn til lufthavn. Dette er hverken klimamæssigt eller økonomisk hensigts-
mæssigt.
Europa-Kommissionen har derfor efter opfordring fra flere medlemslande,
herunder Danmark, udarbejdet et forslag til ændring af forordningen af slots,
der medfører, at alle slots, der er tildelt et luftfartsselskab i perioden 1. marts
2020 til 30. juni 2020 samt 23. januar 2020 til 30. juni 2020 for slots til Kina
og Hong Kong, skal betragtes som værende udnyttet.
kom (2020) 0111 - Bilag 1: Samlenotat vedr. slots-forordningen
2165173_0002.png
Baggrund
Luftfartsområdet er et af de transportområder, der er blevet hårdest ramt af
Covid-19. Efterspørgslen på flyrejser er faldet drastisk, og det har store økono-
miske konsekvenser for både lufthavne og luftfartsselskaber. Samtidig er rejse-
aktiviteten fra luftfarten med til at sprede smitten fra land til land, hvilket også
har været tilfældet i Danmark.
På luftfartsområdet besluttede transportministeren den 11. marts 2020 at ind-
føre et flyveforbud fra lande eller regioner, hvortil Udenrigsministeriet frarå-
dede alle rejser (de røde områder). Fra den 14. marts 2020 indførte Danmark
indrejseforbud i Danmark, hvorved ikke danske indrejsende skal have et aner-
kendelsesværdigt formål for at komme igennem grænsekontrollen. Luftfarts-
branchen er ligeledes omfattet af de økonomiske garanti- og støtteordninger,
som regeringen har præsenteret.
Den nuværende regulering af start- og landingstilladelser (slots) fastslår, at et
slot i en lufthavn skal benyttes i minimum 80 pct. af tiden, såfremt et luftfarts-
selskab vil have tildelt samme slot i næste års trafikprogram. Det har angiveligt
betydet, at nogle luftfartsselskaber har følt sig nødsaget til at flyve næsten
tomme fly rundt fra lufthavn til lufthavn for at være sikre på at få samme slot
næste år. Slots er i de travle lufthavne meget værdifulde, og det kan i nogle til-
fælde bedre betale sig for et lutfartsselskab at flyve et tomt fly til en lufthavn
frem for at miste den tildelte slot. Det er dog både økonomisk uhensigtsmæs-
sigt for luftfartsselskabet og dårligt for klimaet.
Formål og indhold
Europa-Kommissionen fremsatte den 13. marts 2020 et forslag til ændringen af
forordningen om slots, der medvirker, at alle slots, der er tildelt et luftfartssel-
skab i perioden 1. marts 2020 til 30. juni 2020, skal betragtes som værende ud-
nyttet. For slots til Kina og Hong Kong gælder perioden fra 23. januar 2020, da
flyvninger til disse lande blev påvirket først.
Forslaget vil give de nationale slotskoordinatorer, som i dag fordeler slots til
luftfartsselskaberne, hjemmel til at betragte de tildelte slots i ovennævnte peri-
ode som udnyttet. Herved får luftfartsselskaberne den fornødne tryghed til at
kunne lade flyene stå på jorden, hvis der ikke er et kommercielt grundlag for at
flyve en rute.
Forslaget giver Europa-Kommissionen beføjelse til at forlænge perioden ved
vedtagelse af en delegeret retsakt, såfremt Kommissionen finder, at der er be-
hov herfor. Kommissionen skal basere sin vurdering på data fra Eurocontrol,
som er den europæiske organisation for lufttrafikstyring. Kommissionen skal
løbende følge udviklingen på luftfartsmarkedet og præsentere en rapport
herom til medlemslandene den 15. april 2020.
Side 2/6
kom (2020) 0111 - Bilag 1: Samlenotat vedr. slots-forordningen
2165173_0003.png
Forslaget giver Kommissionen denne beføjelse i en afgrænset periode på et år
fra ikrafttrædelsestidspunktet. Beføjelsen kan til enhver tid ophæves af Europa-
Parlamentet eller Ministerrådet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret på EU-niveau ved forordning nr. 95/93 af 18. januar
1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fælles-
skabets lufthavne. Forslaget ændrer i den gældende forordnings artikel 10 og
12.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da det
fjerner incitamentet til at flyve tomme fly.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for luft-
fartsselskaber i den nuværende situation, idet luftfartsselskaberne kan sætte fly-
ene på jorden i stedet for at flyve tomme rundt, som angiveligt har været tilfældet
i de seneste uger.
Omvendt kan det have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for lufthav-
nene, som herved ikke opnår betaling fra luftfartsselskaber for benyttelse af luft-
havnen. Det bemærkes dog, at lufthavnenes brancheorganisation offentligt har
udtrykt opbakning til forslaget. Samlet set vurderes tiltaget således at være posi-
tivt.
Side 3/6
kom (2020) 0111 - Bilag 1: Samlenotat vedr. slots-forordningen
2165173_0004.png
Konsekvenser for klima og miljø
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for klima og miljø, idet luft-
fartsselskaberne kan holde flyene på jorden i stedet for at flyve halvtomme rundt
fra lufthavn til lufthavn, som angiveligt har været tilfældet nogle steder.
Høring
Forslaget har været i lynhøring fra den 14.-17. marts 2020 i EU-specialudvalget
for transport. Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 14. marts 2019 om oven-
nævnte.
Vi støtter den midlertidige ændring i reguleringen, der giver tiltrængt fleksibili-
tet i den øjeblikkelige situation. Dansk Erhverv kan samtidig tilslutte sig den
fleksible udløbsdato på reguleringen, bestemt af Kommissionen.
Airport Coordination Denmark
Det er et vigtigt tiltag for branchen, som ACD naturligvis støtter. Jeg vedhæfter
fælles svar fra EuAca, hvor vi ser frem til en hurtigt behandling af omhandlende
”The European Airport Coordinators Association welcomes the
European Com-
mission’s proposal to the
EU Council and EU Parliament to amend the Slot
Regulation (ECC95/93) in order to grant a temporary waiver to the 80% usage
of slots, the so-called use-it-or-lose-it rule, in the context of COVID-19 out-
break. EUACA coordinators acknowledge this initiative that meets the position
expressed by its members and shall act on it.
This amendment which requires the European Council’s and the European Par-
liament’s approval, will
need some weeks to be processed. As indicated in the
previous EUACA communication on this topic and since the waiver period of the
Commission’s proposal also covers the end of the current Winter 2019/2020
sea-
son, EUACA coordinators agree to anticipate the implementation of the Com-
mission’s proposal. They
will consider all flight cancelations as described in the
proposal as operated for the determination of
carriers’ historic precedence in or-
der not to compromise the preparation of the Winter 2020/2021 season sched-
uling process for which the coordinators’
decision for the historic precedence de-
termination is to be made at international level by April 20th, 2020 and to give
the Airlines Industry some certainty for its current schedules adjustments in this
unprecedented situation.
Side 4/6
kom (2020) 0111 - Bilag 1: Samlenotat vedr. slots-forordningen
2165173_0005.png
This anticipation is based on
the assumption that the Commission’s proposal will
be adopted in time. This is the reason why EUACA urges the EU Parliament and
the EU Council to swiftly act on this Commission’s
Slot Regulation amendment
proposal.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
ES takker for muligheden for at deltage i denne høring.
ES støtter dette forslag til revision af Slotsforordningen, både dens indhold og
processen, idet det er meget vigtigt så hurtigt som muligt at få vedtaget de fore-
slåede ændringer til Slotsforordningen.
Dansk Industri Transport og Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport finder forslaget meget vig-
tigt, og støtter det uden forbehold. Vi ser frem til, at det gennemføres hurtigst
muligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev behandlet på et arbejdsgruppemøde i Rådet den 17. marts 2020,
hvor der var bred opbakning til forslaget blandt medlemslandene.
På mødet var der opbakning fra en række medlemslande, inklusiv Danmark, til
at forlænge perioden frem til udgangen af sommertrafikprogrammet med hen-
blik på at give luftfartsselskaberne mere sikkerhed. Kommissionen var umiddel-
bart tilbageholdende heroverfor, idet forslaget giver Kommissionen beføjelser til
at forlænge periode via vedtagelse af en delegeret retsakt, hvorfor Kommissionen
ikke så et behov for at ændre forslaget.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen med kort varsel har fremsat et
forordningsforslag, som vil gøre det muligt for luftfartsselskaber at holde deres
fly på jorden uden frygt for at miste de værdifulde start- og landingstilladelser i
europæiske lufthavne.
Regeringen ser gerne, at perioden udvides til at omfatte hele sommertrafikpro-
grammet, da dette vil give mere sikkerhed for luftfartsselskaberne. Det er dog
ikke afgørende, idet forslaget indeholder mulighed for, at Kommissionen kan
forlænge perioden ved vedtagelse af en delegeret retsakt.
Regeringen vurderer, at det i denne særlige situation er nødvendigt at give
Kommissionen beføjelse til at udstede en delegeret retsakt, som forlænger peri-
oden, hvis det er nødvendigt, idet regeringen noterer, at beføjelsen er gældende
Side 5/6
kom (2020) 0111 - Bilag 1: Samlenotat vedr. slots-forordningen
2165173_0006.png
i et år fra ikrafttrædelsestidspunktet og til enhver tid kan ophæves af Minister-
rådet eller Europa-Parlamentet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6