Dato
J. nr.
18. marts 2020
2020-2142
Skriftlig forelæggelse af dagsordenspunkt 1 om forslag til forord-
ning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstilla-
delser i lufthavne
Der afholdes møde i de faste repræsentanters komite (Coreper II) den 20.
marts 2020. Coreper skal drøfte Europa-Kommissionens forslag til forordning
om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstilladelser i lufthavne
med henblik på at give Ministerrådet mandat til at påbegynde forhandlinger
med Europa-Parlamentet om vedtagelse af forslaget. Der henvises til kommen-
teret dagsorden, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. marts
2020.
1. Forordning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og
landingstilladelser i lufthavne
Mandat til forhandlinger med Europa-Parlamentet
Europa-Kommissionen har ved KOM (2020) 111 af 13. marts 2020 fremsat for-
slag til forordning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstil-
ladelser i lufthavne.
Den nuværende regulering af start- og landingstilladelser (slots) fastslår, at et
slot i en lufthavn skal benyttes i minimum 80 pct. af tiden, såfremt et luftfarts-
selskab vil have tildelt samme slot i næste års trafikprogram. Slots er i de travle
lufthavne meget værdifulde, hvilket angiveligt har bevirket, at nogle luftfarts-
selskaber har følt sig nødsaget til at flyve næsten tomme fly rundt fra lufthavn
til lufthavn for at være sikre på at få samme slot næste år. Det er dog både øko-
nomisk uhensigtsmæssigt for luftfartsselskabet og dårligt for klimaet.
Forslaget betyder, at de nationale slotskoordinatorer, som i dag fordeler slots
til luftfartsselskaberne, med hjemmel i forordningen kan betragte alle slots, der
er tildelt et luftfartsselskab i perioden 1. marts 2020 til 30. juni 2020, som væ-
rende udnyttet. For slots til Kina og Hong Kong gælder perioden fra 23. januar
2020, da flyvninger til disse lande blev påvirket først. Herved får luftfartssel-
skaberne den fornødne tryghed til at kunne lade flyene stå på jorden, hvis der
ikke er et kommercielt grundlag for at flyve en rute.