Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0111 Bilag 2
Offentligt
2165595_0001.png
Dato
J. nr.
18. marts 2020
2020-2142
Skriftlig forelæggelse af dagsordenspunkt 1 om forslag til forord-
ning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstilla-
delser i lufthavne
Der afholdes møde i de faste repræsentanters komite (Coreper II) den 20.
marts 2020. Coreper skal drøfte Europa-Kommissionens forslag til forordning
om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstilladelser i lufthavne
med henblik på at give Ministerrådet mandat til at påbegynde forhandlinger
med Europa-Parlamentet om vedtagelse af forslaget. Der henvises til kommen-
teret dagsorden, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. marts
2020.
1. Forordning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og
landingstilladelser i lufthavne
Mandat til forhandlinger med Europa-Parlamentet
Europa-Kommissionen har ved KOM (2020) 111 af 13. marts 2020 fremsat for-
slag til forordning om midlertidig afvigelse fra kravene til start- og landingstil-
ladelser i lufthavne.
Den nuværende regulering af start- og landingstilladelser (slots) fastslår, at et
slot i en lufthavn skal benyttes i minimum 80 pct. af tiden, såfremt et luftfarts-
selskab vil have tildelt samme slot i næste års trafikprogram. Slots er i de travle
lufthavne meget værdifulde, hvilket angiveligt har bevirket, at nogle luftfarts-
selskaber har følt sig nødsaget til at flyve næsten tomme fly rundt fra lufthavn
til lufthavn for at være sikre på at få samme slot næste år. Det er dog både øko-
nomisk uhensigtsmæssigt for luftfartsselskabet og dårligt for klimaet.
Forslaget betyder, at de nationale slotskoordinatorer, som i dag fordeler slots
til luftfartsselskaberne, med hjemmel i forordningen kan betragte alle slots, der
er tildelt et luftfartsselskab i perioden 1. marts 2020 til 30. juni 2020, som væ-
rende udnyttet. For slots til Kina og Hong Kong gælder perioden fra 23. januar
2020, da flyvninger til disse lande blev påvirket først. Herved får luftfartssel-
skaberne den fornødne tryghed til at kunne lade flyene stå på jorden, hvis der
ikke er et kommercielt grundlag for at flyve en rute.
kom (2020) 0111 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedrørende revision af forordning om start-og landingstilladelser i lufthavne
2165595_0002.png
Perioden kan forlænges af Europa-Kommissionen ved vedtagelse af en delege-
ret retsakt. Europa-Kommissionen tildeles denne beføjelse i en afgrænset peri-
ode på et år fra ikrafttrædelsestidspunktet og kan til enhver tid ophæves af Eu-
ropa-Parlamentet eller Ministerrådet.
Luftfartsområdet er et af de transportområder, der er blevet hurtigst og hårdest
ramt af Covid-19. Efterspørgslen på flyrejser er faldet drastisk, hvorfor det eu-
ropæiske luftfartsmarked pt. er stort set lukket ned. Det har store økonomiske
konsekvenser for både lufthavne og luftfartsselskaber.
Regeringen finder det derfor positivt, at Europa-Kommissionen med kort var-
sel har fremsat et forordningsforslag, som muliggør en midlertidig afvigelse fra
kravene i slotsforordningen om udnyttelse af et slot.
Regeringen kan støtte
forslaget, og vil arbejde for, at suspensionsperioden ud-
vides til at omfatte hele sommertrafikprogrammet for at give mere sikkerhed
for luftfartsselskaberne.
Det er denne indstilling, regeringen ønsker mandat til i Folketingets Europaud-
valg.
Side 2/2