Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0260 Bilag 1
Offentligt
2228382_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
20. juli 2020
2020-5927
Indhold
1. Forslag til forordning om fastsættelse af foranstaltninger for at bidrage til et
bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien ................... 2
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0002.png
1. Forslag til forordning om fastsættelse af foranstaltninger for at bi-
drage til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-
pandemien
KOM nr. (2020) 260
Nyt notat.
Resumé
COVID-19-pandemien har også ramt jernbanesektoren med hidtil usete nega-
tive konsekvenser. Jernbanesektoren har strategisk betydning for EU og har
dertil afgørende for EU’s strategi for en mere bæredygtig transportsektor.
EU-Kommissionen har på den baggrund foreslået en forordning, der vil be-
tyde, at medlemslande kan fjerne en række afgifter, der opkræves af sektoren,
for at lette sektoren økonomisk. Infrastrukturforvalterens indtægtstab på den
konto skal da kompenseres af medlemslandet.
Forslaget har dels til formål at supplere den eksisterende ramme for jernba-
nesektoren for at gøre det lettere for nationale myndigheder og jernbaneinte-
ressenter at afbøde en række negative konsekvenser af pandemien og dels til
formål at reagere på akutte behov i sektoren, så længe konsekvenserne mær-
kes.
Foranstaltningerne er tidsbegrænsede, fra 1. marts 2020 til 31. december
2020, med mulighed for forlængelse. Vedtages forordningen, vil den indføre
undtagelser til det direktiv, der regulerer området og er implementeret af
medlemslandene i national ret. Det er dog medlemslandene selv, der afgør om
og hvordan foranstaltninger gennemføres.
For Danmark omfatter de relevante foranstaltninger i forslaget spektret fra
fritagelse for sporadgangsafgifter (i dansk ret betegnet infrastrukturafgifter)
til nedsættelse samt udsættelse af betaling af dem. Hertil kommer fritagelse
for reservationsafgifter (i dansk ret betegnet afbestillingsgebyrer).
Det er vanskeligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget, da
disse afhænger af, hvordan det konkret udmøntes i Danmark. Der vil således
være stor forskel på, om forslaget blot udmøntes ved en forlænget betalings-
frist for infrastrukturafgifter, eller om det udmøntes ved en fuld suspendering
af infrastrukturafgifterne i et givent antal måneder.
Med udgangspunkt i regnskabstallene for 2019 forventes der et samlet må-
nedligt indtægtstab på ca. 58 mio. kr., hvis der indføres en fuld suspendering
af alle infrastrukturafgifter.
Side 2/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0003.png
Transport- og Boligministeriet forudsætter, at indtægtstab på kontoen dæk-
kes ved tilførsel af finansiering fra statskassen på forslag til lov om tillægsbe-
villing for 2020 efter forelæggelse af aktstykke for Finansudvalget.
Baggrund
Covid-19-pandemien har ført til et større økonomisk chok med negative konse-
kvenser for økonomierne i EU og på verdensplan. Konsekvensernes omfang af-
hænger dels af pandemiens varighed og dels af dens geografiske udbredelse.
Konkret har pandemien haft hidtil usete følger for transportsektoren i alminde-
lighed og for jernbanesektoren i særdeleshed. Hvis der ikke gribes ind, vil pan-
demien få alvorlige følger også på lang sigt for den internationale trafik, fragt-
mængder og passagertal, digitaliseringsfremskridt, markedsåbning og mar-
kedsstrukturer. For at afbøde virkningerne af pandemien iværksættes der nu en
række ambitiøse politiske tiltag, der strækker sig over mange områder. Dette
forslag til forordning vedrører foranstaltninger, der er møntede på at bidrage til
et bæredygtigt jernbanemarked.
Jernbanesektoren har strategisk betydning for EU. Den yder et afgørende bi-
drag til EU's samlede økonomi og beskæftigelse ved direkte at beskæftige over 1
million mennesker, heraf ca. 600 000 i jernbanevirksomhederne og 440 000
hos infrastrukturforvalterne (ved udgangen af 2016). Pandemien kan medføre
et stort antal konkurser og likviditetsproblemer i jernbanesektoren, og den på-
virker hele forsyningskæden med konsekvenser for jernbanevirksomheder, spe-
ditører og logistikvirksomheder. Også infrastrukturforvaltere og operatører af
servicefaciliteter vil blive ramt af de økonomiske konsekvenser.
Jernbanetransporten er desuden afgørende for EU's strategi for en mere bære-
dygtig transportsektor, for den økonomiske og sociale samhørighed og for at
forbinde europæerne inden for og på tværs af medlemsstaterne. De europæiske
jernbaner transporterer hvert år omkring 1,6 milliarder ton gods og 9 milliar-
der passagerer. Jernbanetransport er et vigtigt led i EU's samlede transportsy-
stem og giver ren mobilitet og høj effektivitet. Det er den mest bæredygtige og
miljøvenlige transportform, og derfor er jernbanetransport afgørende for at nå
målene i Kommissionens grønne pagt.
Efter udbruddet af covid-19 er mængden af passager- og godstransport på bane
faldet betydeligt på grund af restriktioner og lavere efterspørgsel. Midlertidige
begrænsninger for rejseforbindelserne mellem EU's medlemsstater betyder, at
de fleste internationale passagertogforbindelser ikke længere betjenes, mens de
indenlandske transporter på bane er faldet med op til 90 % i forhold til sidste
år. Efterspørgslen efter passagertransport i 2020 som helhed forventes at ligge
betydeligt under niveauet i 2019.
Jernbanegodsoperatørerne oplever faldende transportmængder. En af hoved-
årsagerne er, at efterspørgslen fra visse sektorer ophørte, da produktionen gik i
Side 3/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0004.png
stå, fordi de fleste medlemsstater havde indført nedlukningsforanstaltninger,
der forårsagede et sammenbrud i efterspørgslen. Efterspørgslen efter jernbane-
transport stiger nu langsomt, og selvom der endnu ikke er fuld klarhed over
dens udvikling, forventes det at efterspørgslen efter godstransport vil ligge un-
der sidste års niveau.
Formål og indhold
Kommissionens forslag lægger op til, at medlemslande kan fjerne en række af-
gifter, der opkræves af sektoren, for at lette sektoren økonomisk. Infrastruktur-
forvalterens indtægtstab på den konto skal da kompenseres af medlemslandet.
Forslaget har dels til formål at supplere den eksisterende ramme for jernbane-
sektoren for at gøre det lettere for nationale myndigheder og jernbaneinteres-
senter at afbøde en række negative konsekvenser af pandemien og dels til for-
mål at reagere på akutte behov i sektoren, så længe konsekvenserne mærkes.
For Danmark omfatter de relevante foranstaltninger i forslaget spektret fra fri-
tagelse for sporadgangsafgifter (i dansk ret betegnet infrastrukturafgifter) til
nedsættelse samt udsættelse af betaling af dem. Hertil kommer fritagelse for
reservationsafgifter (i dansk ret betegnet afbestillingsgebyrer). Foranstaltnin-
gerne dækker for referenceperioden 1. marts 2020 til 31. december 2020. Det
foreslås dog, at Kommissionen tillægges beføjelser til at forlænge perioden om
nødvendigt.
De foreslåede foranstaltninger omfatter følgende:
(1)
Afgifter for sporadgang
beløb svarende til de direkte omkostninger:
I henhold til direktivets artikel 31, stk. 3, skal afgifterne for minimums-
adgangsydelserne fastsættes som de omkostninger, der påløber direkte
som følge af togtjenesten. Denne bestemmelse forhindrer i princippet,
at afgifterne fastsættes på et lavere niveau. Det foreslås at fravige den
for at give medlemsstaterne og infrastrukturforvalterne størst mulig
handlingsfrihed i referenceperioden. I Danmark hører disse under in-
frastrukturafgifter.
(2)
Tillæg:
Artikel 32 giver medlemsstaterne mulighed for at opkræve til-
læg, der fastsættes i forhold til de respektive jernbanemarkedssegmen-
ters betalingsevne. Muligheden udnyttes ikke i Danmark, og foranstalt-
ningen er derfor ikke relevant.
(3)
Reservationsafgifter:
I henhold til artikel 36 kan infrastrukturforval-
tere opkræve en passende afgift for kapacitet, som er tildelt, men ikke
udnyttes. Pandemien har forårsaget alvorlige forstyrrelser i jernbane-
trafikken, som har ført til omfattende annulleringer af kanalreservatio-
ner. De tilgrundliggende hændelser var og er fortsat uden for jernbane-
virksomhedernes kontrol. Desuden har de givet anledning til (midlerti-
dig) overkapacitet. Det kan derfor antages, at den incitamentsvirkning,
Side 4/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0005.png
der er formålet med reservationsafgifter i henhold til artikel 36, ikke er
relevant for så vidt angår referenceperioden. I Danmark bruges beteg-
nelsen afbestillingsgebyrer. Banedanmark har tidligere på foråret ind-
stillet, at afbestillingsgebyret blev suspenderet af samme grund.
(4)
Kompensation fra medlemsstaterne:
For hvert af de ovennævnte punk-
ter (afgifter baseret på direkte omkostninger, tillæg og reservationsaf-
gifter) vil en nedsættelse af afgifterne, som medlemsstaterne måtte til-
lade i henhold til den foreslåede forordning, medføre indkomsttab for
infrastrukturforvalteren. Disse indkomsttab vil i princippet blive kom-
penseret i henhold til artikel 8, stk. 4, i Markedsåbningsdirektivet. I
henhold til denne bestemmelse er medlemsstaterne forpligtet til at
sikre, at driftsregnskaberne for infrastrukturforvaltere, der lider tab
som følge af bl.a. uventet lavere efterspørgsel, udviser balance over en
periode på 5 år under normale forretningsvilkår. Indkomsttab hos in-
frastrukturforvalterne som følge af de nedsættelser, der er omhandlet i
den foreslåede forordning, er pr. definition udelukket i henhold til Mar-
kedsåbningsdirektivet i dets nuværende form. Det foreslås derfor, at
der ydes kompensation til infrastrukturforvalterne inden for en kortere
frist end den, der er fastsat i artikel 8, stk. 4, i nævnte direktiv, dvs. se-
nest den 31. december i året efter det år, hvor tabet opstod.
(5)
Justering af netvejledningen:
Netvejledningen, der i Danmark beteg-
nes Netredegørelsen, indeholder en detaljeret redegørelse for alminde-
lige regler, tidsfrister, procedurer og kriterier for afgifts- og kapacitet-
stildelingsordningerne, herunder oplysninger om ansøgning om infra-
strukturkapacitet. Ifølge forslaget skal netvejledningen ajourføres og
ændres uden ophold.
Foranstaltningerne vil give sig udslag i et indkomsttab for infrastrukturforval-
terne, som kompenseres af medlemsstaterne, således at infrastrukturforvalte-
rens driftsregnskaber udviser balance senest den 31. december i året efter det
år, hvor infrastrukturforvalteren led tabet.
Det fremgår af forslaget, at medlemslandene selv afgør, om de vil gennemføre
foranstaltningerne fastsat ved forordningen.
Infrastrukturforvalterens netvejledning skal da opdateres uden ophold. Ba-
nedanmarks gældende netvejledning er Netredegørelsen 2020, der afløses af
Netredegørelsen 2021 den 13. december 2020. Således skal begge opdateres for
perioden 1. marts til 31. december 2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
Side 5/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0006.png
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Initiativet til forslaget er baseret på artikel 91 i traktaten om EU’s funktions-
måde. Markedsåbningsdirektivet er udstedt med hjemmel i traktaten. Direkti-
vets bestemmelser om afgiftsprincipper og om den årlige netvejledning udgør
omfattende regulering af infrastrukturafgifterne på EU-plan.
Forordningen vil blive gældende ret, men medlemslandene får råderum til selv
at afgøre, om foranstaltningerne skal gennemføres, og i givet fald hvordan de
gennemføres. Herved tages der hensyn til, hvilke midler medlemslandene har
til rådighed i form af offentlig finansiering.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau. En fravigelse af reglerne på området
(som den foreslåede midlertidige suspendering af sporadgangsafgifter, tillæg og
reservationsafgifter) vil derfor kræve gennemførelsen af en EU-retsakt.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret af jernbaneloven (lov nr. 686 af 27. maj 2015) og to
bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i jernbaneloven:
Bekendtgørelse nr. 1379 af 1. december 2015 om betaling af brug af sta-
tens jernbanenet og om miljøtilskud til godstransport på jernbane m.v.,
Bekendtgørelse nr. 1233 af 25. november 2019 om infrastrukturafgifter
m.v. for statens jernbanenet.
Side 6/10
Sporadgangsafgifterne er endvidere optaget på Finansloven på konto
§28.63.06. Baneafgifter mv. (Transport- og Boligministeriet / Banedanmark).
Netredegørelsen udstedes årligt af Banedanmark og indeholder en detaljeret
redegørelse for almindelige regler, tidsfrister, procedurer og kriterier for af-
gifts- og kapacitetstildelingsordningerne, herunder oplysninger om ansøgning
om infrastrukturkapacitet. Den gældende netredegørelse, Netredegørelsen
2020, afløses den 13. december 2020 af Netredegørelse 2021.
Vedtages forordningen, og vælger den danske stat at gøre brug af forordnin-
gens muligheder for at nedsætte, give afkald på eller udsætte sporadgangsafgif-
terne og reservationsafgifterne (i dansk lovgivning benævnt hhv. infrastruktur-
afgifter og aflysningsgebyrer), skal Banedanmark uden ophold ajourføre netre-
degørelsen med de betingelser, der anvendes på baggrund af de foranstaltnin-
ger, som den danske stat har truffet i henhold til forordningen.
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0007.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget til forordningen vedtages, ændres retstilstanden for reguleringen
på EU-plan midlertidigt, for perioden 1. marts 2020 til 31. december 2021. Alt
efter om Danmark vælger at benytte ordningen, og alt efter hvordan det da gen-
nemføres, ændres retstilstanden herhjemme, og det skal reflekteres i Netredegø-
relserne for 2020 og 2021, der skal opdateres uden ophold.
En vedtagelse af forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i den for-
stand, at regelsættet
andet end Netredegørelserne - skal ændres, da forordnin-
gen vil få direkte retskraft i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er vanskeligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget, da
disse afhænger af, hvordan det konkret udmøntes i Danmark. Der vil således
være stor forskel på, om forslaget blot udmøntes ved en forlænget betalingsfrist
for infrastrukturafgifter, eller om det udmøntes ved en fuld suspendering af in-
frastrukturafgifterne i et givent antal måneder.
I tabel 1 nedenfor fremgår indtægterne på § 28.63.06. Baneafgifter i 2019, her-
under det månedlige gennemsnit. Med udgangspunkt i regnskabstallene for
2019 forventes der et samlet månedligt indtægtstab på ca. 58 mio. kr., hvis der
indføres en fuld suspendering af alle infrastrukturafgifter. Der er taget udgangs-
punkt i tal fra 2019, idet 2020-tallene fra marts og frem er påvirket af den redu-
cerede trafikmængde særligt over Øresundsforbindelsen sfa. grænselukningen
mod Sverige, men da denne kan blive ændret i de kommende måneder, vurderes
det mest retvisende at tage udgangspunkt i realiserede 2019-tal til generiske be-
regninger af effekterne af forslaget, som potentielt vil skulle dække en periode
frem til udgangen af 2020
dvs. også efter en eventuel normalisering af trafik-
ken over Øresund.
Side 7/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0008.png
Side 8/10
Tabel 1: Samlede indtægter og udgifter for Banedanmark på § 28.63.06. Bane-
afgifter i 2019 samt gennemsnit pr. måned
Kategori, mio. kr.
Indtægter
Togkilometerafgifter for passagertog og mate-
riel
Togkilometerafgift, godstog
Broafgift Storebælt, persontog
Broafgift Storebælt, godstog
Broafgift Øresund, persontog
Broafgift Øresund, godstog
Overførsel til Trafikverket
Indtægter i alt
Udgifter
Miljøtilskud, godstog
Betaling Storebæltsforbindelsen
Betaling Øresundsforbindelsen
Betaling Øresundsbanen
Udgifter i alt
Total
Note: Indtægter er med positivt fortegn, udgifter er med negativt fortegn.
Resultat 2019
Gennemsnit
måned 2019
pr.
240,13
17,96
220,70
71,64
126,43
25,07
-5,56
696,37
20,01
1,50
18,39
5,97
10,54
2,09
-0,46
58,03
-17,15
-292,44
-255,82
-40,20
-605,61
90,76
-1,43
-24,37
-21,32
-3,35
-50,47
7,56
Transport- og Boligministeriet forudsætter, at indtægtstab på kontoen dækkes
ved tilførsel af finansiering fra statskassen på forslag til lov om tillægsbevilling
for 2020 efter forelæggelse af aktstykke for Finansudvalget. Det bemærkes i
denne sammenhæng, at dette vil være i tråd med tidligere år, hvor eventuelle
overskud på § 28.63.06. Baneafgifter ligeledes er tilgået statskassen.
Det bemærkes, at en række af udgifterne på § 28.63.06. Baneafgifter er knyttet
til indtægterne på kontoen. Det drejer sig om betalingen til A/S Storebæltsfor-
bindelsen, der som udgangspunkt skal tilsvare indtægterne, samt miljøtilskud-
det, hvor der ligeledes sigtes mod, at det tilsvarer de afgifter, som godstrafikken
betaler for at benytte banestrækningerne ekskl. de faste forbindelser. Der vil i
forbindelse med en eventuel suspendering af infrastrukturafgifterne således
skulle tages stilling til håndteringen af betalingen til A/S Storebæltsforbindelsen
og udbetalingen af miljøtilskuddet.
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0009.png
Det bemærkes endvidere, at en suspendering af infrastrukturafgifterne også kan
have konsekvenser for overførslen fra Banedanmarks til det svenske Trafikver-
ket, der indgår under indtægter i Tabel 1, eftersom overførslen afhænger af pro-
venuet fra afgifterne vedrørende anden persontrafik end Øresundstogtrafikken
og DSB's trafik mellem København og Ystad.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der kan på det foreliggende grundlag ikke foretages en samfundsøkonomisk vur-
dering af forslaget.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En eventuel suspendering af infrastrukturafgifterne og aflysningsgebyrer vil
medføre tilsvarende reducerede udgifter hos jernbaneoperatørerne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport med frist den
14. august. Da høringsvar endnu ikke foreligger vil disse fremgå af et revideret
grund- og nærhedsnotat.
Forhandlingssituation
Forslaget har endnu ikke været behandlet arbejdsgruppen for landtransport,
hvorfor forhandlingssituationen endnu ikke kendes.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt stemt over for forslaget. Regeringen finder det positivt,
at Kommissionen med kort varsel har fremsat et forordningsforslag, som vil
gøre det muligt at respondere på jernbanesektorens udfordringer som led i ar-
bejdet for et bæredygtigt jernbanemarked.
Regeringen arbejder for, at gennemførelsen af de forskellige foranstaltninger er
frivillig, og finder det
vigtigt,
at forslaget har indbygget fleksibilitet i form af
valgfrihed mellem foranstaltningerne og med hensyntagen til medlemsstaters
økonomiske muligheder.
Side 9/10
kom (2020) 0260 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien
2228382_0010.png
Forslaget indeholder mulighed for, at Kommissionen kan forlænge perioden
ved vedtagelse af en delegeret retsakt. Dette er en fleksibilitet, der giver mulig-
hed for at respondere på jernbanesektorens behov, hvis de skulle strække sig
ud over referenceperioden. Regeringen vurderer, at det i den særlige situation
er nødvendigt at give Kommissionen beføjelse til at udstede en delegeret rets-
akt, som forlænger perioden, som endnu et bidrag til at sikre et bæredygtigt
jernbanemarked.
Regeringen undersøger fortsat mulighederne og konsekvenserne ved at gen-
nemføre forslagets foranstaltninger, men den kan foreløbig indikere en inte-
resse i at gennemføre ordningen med at suspendere afbestillingsgebyrer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10