Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0260 Bilag 2
Offentligt
2238666_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
1. september 2020
2020-5927
Indhold
1. Forslag til forordning om fastsættelse af foranstaltninger for at bidrage til et
bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien ................... 2
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0002.png
1. Forslag til forordning om fastsættelse af foranstaltninger for at bi-
drage til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-
pandemien
KOM nr. (2020) 260
Nyt notat.
Resumé
COVID-19-pandemien har også ramt jernbanesektoren med hidtil usete nega-
tive konsekvenser. Jernbanesektoren har strategisk betydning for EU og er
dertil afgørende for EU’s strategi
om en mere bæredygtig transportsektor.
Europa-Kommissionen har på den baggrund fremsat
forslag til en
forord-
ning, der vil betyde, at medlemslandene kan fjerne en række afgifter, der op-
kræves af sektoren, for at lette sektoren økonomisk. Infrastrukturforvalterens
indtægtstab på den konto skal da kompenseres af medlemslandet.
Forslaget har dels til formål at supplere den eksisterende ramme for jernba-
nesektoren for at gøre det lettere for nationale myndigheder og jernbaneinte-
ressenter at afbøde en række negative konsekvenser af pandemien.
Foranstaltningerne er tidsbegrænsede fra 1. marts 2020 til 31. december
2020 med mulighed for forlængelse. Vedtages forordningen, vil den indføre
undtagelser til det direktiv, der regulerer området og er implementeret af
medlemslandene i national ret. Det er dog medlemslandene selv, der afgør om
og hvordan foranstaltningerne gennemføres.
For Danmark omfatter de relevante foranstaltninger i forslaget spektret fra
fritagelse for sporadgangsafgifter (i dansk ret betegnet infrastrukturafgifter)
til nedsættelse samt udsættelse af betaling af dem. Hertil kommer fritagelse
for reservationsafgifter (i dansk ret betegnet afbestillingsgebyrer).
Det er vanskeligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget, da
disse afhænger af, hvordan det konkret udmøntes i Danmark. Der vil således
være stor forskel på, om forslaget blot udmøntes ved en forlænget betalings-
frist for infrastrukturafgifter, eller om det udmøntes ved en fuld suspendering
af infrastrukturafgifterne i et givent antal måneder.
Med udgangspunkt i regnskabstallene for 2019 forventes der et samlet må-
nedligt indtægtstab på ca. 58 mio. kr., hvis der indføres en fuld suspendering
af alle infrastrukturafgifter.
Side 2/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0003.png
Forslaget forventes at være på dagsorden til Coreper I den 11. september
2020, hvor Rådet skal give formandsskabet mandat til forhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet.
Regeringen agter at støtte mandatet.
Baggrund
Covid-19-pandemien har ført til et større økonomisk chok med negative konse-
kvenser for økonomierne i EU og på verdensplan. Konsekvensernes omfang af-
hænger dels af pandemiens varighed og dels af dens geografiske udbredelse.
Konkret har pandemien haft hidtil usete følger for transportsektoren i alminde-
lighed og for jernbanesektoren i særdeleshed. Hvis der ikke gribes ind, vil pan-
demien få alvorlige følger også på lang sigt for den internationale trafik, fragt-
mængder og passagertal, digitaliseringsfremskridt, markedsåbning og mar-
kedsstrukturer. For at afbøde virkningerne af pandemien iværksættes der nu en
række ambitiøse politiske tiltag, der strækker sig over mange områder. Dette
forslag til forordning vedrører foranstaltninger, der er møntede på at bidrage til
et bæredygtigt jernbanemarked.
Jernbanesektoren har strategisk betydning for EU. Den yder et afgørende bi-
drag til EU's samlede økonomi og beskæftigelse ved direkte at beskæftige over 1
million mennesker, heraf ca. 600 000 i jernbanevirksomhederne og 440 000
hos infrastrukturforvalterne (ved udgangen af 2016). Pandemien kan medføre
et stort antal konkurser og likviditetsproblemer i jernbanesektoren, og den på-
virker hele forsyningskæden med konsekvenser for jernbanevirksomheder, spe-
ditører og logistikvirksomheder. Også infrastrukturforvaltere og operatører af
servicefaciliteter vil blive ramt af de økonomiske konsekvenser.
Jernbanetransporten er desuden afgørende for EU's strategi om en mere bære-
dygtig transportsektor, for den økonomiske og sociale samhørighed og for at
forbinde europæerne inden for og på tværs af medlemsstaterne. De europæiske
jernbaner transporterer hvert år omkring 1,6 milliarder ton gods og 9 milliar-
der passagerer. Jernbanetransport er et vigtigt led i EU's samlede transportsy-
stem og giver ren mobilitet og høj effektivitet. Det er den mest bæredygtige og
miljøvenlige transportform, og derfor er jernbanetransport afgørende for at nå
målene i Kommissionens grønne pagt.
Efter udbruddet af covid-19 er mængden af passager- og godstransport på bane
faldet betydeligt på grund af restriktioner og lavere efterspørgsel. Midlertidige
begrænsninger for rejseforbindelserne mellem EU's medlemsstater betyder, at
de fleste internationale passagertogforbindelser ikke længere betjenes, mens de
indenlandske transporter på bane er faldet med op til 90 % i forhold til sidste
år. Efterspørgslen efter passagertransport i 2020 som helhed forventes at ligge
betydeligt under niveauet i 2019.
Side 3/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0004.png
Jernbanegodsoperatørerne oplever faldende transportmængder. En af hoved-
årsagerne er, at efterspørgslen fra visse sektorer ophørte, da produktionen gik i
stå, fordi de fleste medlemsstater havde indført nedlukningsforanstaltninger,
der forårsagede et sammenbrud i efterspørgslen. Efterspørgslen efter jernbane-
transport stiger nu langsomt, og selvom der endnu ikke er fuld klarhed over
dens udvikling, forventes det at efterspørgslen efter godstransport vil ligge un-
der sidste års niveau.
Formål og indhold
Kommissionens forslag lægger op til, at medlemslandene kan fjerne en række
afgifter, der opkræves af sektoren, for at lette sektoren økonomisk. Infrastruk-
turforvalterens indtægtstab på den konto skal da kompenseres af medlemslan-
det.
Forslaget har dels til formål at supplere den eksisterende ramme for jernbane-
sektoren for at gøre det lettere for nationale myndigheder og jernbaneinteres-
senter at afbøde en række negative konsekvenser af pandemien og dels til for-
mål at reagere på akutte behov i sektoren, så længe konsekvenserne mærkes.
For Danmark omfatter de relevante foranstaltninger i forslaget spektret fra fri-
tagelse for sporadgangsafgifter (i dansk ret betegnet infrastrukturafgifter) til
nedsættelse samt udsættelse af betaling af dem. Hertil kommer fritagelse for
reservationsafgifter (i dansk ret betegnet afbestillingsgebyrer). Foranstaltnin-
gerne dækker for referenceperioden 1. marts 2020 til 31. december 2020. Det
foreslås dog, at Kommissionen tillægges beføjelser til at forlænge perioden om
nødvendigt.
De foreslåede foranstaltninger omfatter følgende:
(1)
Afgifter for sporadgang
beløb svarende til de direkte omkostninger:
I henhold til Markedsåbningsdirektivets artikel 31, stk. 3, skal afgif-
terne for minimumsadgangsydelserne fastsættes som de omkostninger,
der påløber direkte som følge af togtjenesten. Denne bestemmelse for-
hindrer i princippet, at afgifterne fastsættes på et lavere niveau. Det fo-
reslås at fravige den for at give medlemsstaterne og infrastrukturforval-
terne størst mulig handlingsfrihed i referenceperioden. I Danmark hø-
rer disse under infrastrukturafgifter.
(2)
Tillæg:
Artikel 32 giver medlemsstaterne mulighed for at opkræve til-
læg, der fastsættes i forhold til de respektive jernbanemarkedssegmen-
ters betalingsevne. Muligheden udnyttes ikke i Danmark, og foranstalt-
ningen er derfor ikke relevant.
(3)
Reservationsafgifter:
I henhold til artikel 36 kan infrastrukturforval-
tere opkræve en passende afgift for kapacitet, som er tildelt, men ikke
Side 4/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0005.png
udnyttes. Pandemien har forårsaget alvorlige forstyrrelser i jernbane-
trafikken, som har ført til omfattende annulleringer af kanalreservatio-
ner. De tilgrundliggende hændelser var og er fortsat uden for jernbane-
virksomhedernes kontrol. Desuden har de givet anledning til (midlerti-
dig) overkapacitet. Det kan derfor antages, at den incitamentsvirkning,
der er formålet med reservationsafgifter i henhold til artikel 36, ikke er
relevant for så vidt angår referenceperioden. I Danmark bruges beteg-
nelsen afbestillingsgebyrer. BaneDanmark har tidligere på foråret ind-
stillet, at afbestillingsgebyret blev suspenderet af samme grund.
(4)
Kompensation fra medlemsstaterne:
I henhold til direktivets artikel 8,
stk. 4, vil infrastrukturforvalterens indkomsttab som følge af oven-
nævnte punkter (afgifter baseret på direkte omkostninger, tillæg og re-
servationsafgifter) blive kompenseret. For hvert af de ovennævnte
punkter vil en nedsættelse af afgifterne, som medlemsstaterne måtte
tillade i henhold til den foreslåede forordning, medføre indkomsttab for
infrastrukturforvalteren, og i henhold til denne bestemmelse er med-
lemsstaterne forpligtet til at sikre, at driftsregnskaberne for infrastruk-
turforvaltere, der lider tab som følge af bl.a. uventet lavere efterspørg-
sel, udviser balance over en periode på 5 år under normale forretnings-
vilkår. Indkomsttab hos infrastrukturforvalterne som følge af de ned-
sættelser, der er omhandlet i den foreslåede forordning, er pr. defini-
tion udelukket i henhold til direktivet i dets nuværende form. Det fore-
slås derfor, at der ydes kompensation til infrastrukturforvalterne inden
for en kortere frist end den, der er fastsat i artikel 8, stk. 4, i nævnte di-
rektiv, dvs. senest den 31. december i året efter det år, hvor tabet op-
stod.
(5)
Justering af netvejledningen:
Netvejledningen, der i Danmark beteg-
nes Netredegørelsen, indeholder en detaljeret redegørelse for alminde-
lige regler, tidsfrister, procedurer og kriterier for afgifts- og kapacitet-
stildelingsordningerne, herunder oplysninger om ansøgning om infra-
strukturkapacitet. Ifølge forslaget skal netvejledningen ajourføres og
ændres uden ophold.
Foranstaltningerne vil give sig udslag i et indkomsttab for infrastrukturforval-
terne, som kompenseres af medlemsstaterne, således at infrastrukturforvalte-
rens driftsregnskaber udviser balance senest den 31. december i året efter det
år, hvor infrastrukturforvalteren led tabet.
Det fremgår af forslaget, at medlemslandene selv afgør, om de vil gennemføre
foranstaltningerne fastsat ved forordningen.
Infrastrukturforvalterens netvejledning skal da opdateres uden ophold. Ba-
nedanmarks gældende netvejledning er Netredegørelsen 2020, der afløses af
Side 5/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0006.png
Netredegørelsen 2021 den 13. december 2020. Således skal begge opdateres for
perioden 1. marts til 31. december 2020.
I kompromisforslaget er der ikke foreslået nogen ændringer til selve foranstalt-
ningerne, og det rummer overordnet følgende: For det første forbedring af
sproget og præcisering af krydshenvisninger. Hertil kommer også tilvirkning af
dele af præamblen til de tilsvarende dele i to andre forordninger relateret til
COVID-19. For det andet er fravigelse af den periode på otte uger, der er om-
handlet i artikel 4 i protokol nr. 1 om de nationale parlamenters rolle i EU ud-
gået, fordi en sådan fravigelse ikke længere er nødvendig. For det tredje er en
sondring mellem passagertransporter og godstransporter blevet indført i præ-
amblen. For det fjerde er en notifikationspligt for medlemslande (artikel 2.5)
blevet tilføjet. Endelige er forholdene, der berettiger en forlængelse af forord-
ningen, blevet præciseret (artikel 5).
Forslagets initiativer skal hastegennemføres som reaktion på det pandemiske
udbrud af covid-19. En nærmere vurdering af de erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, herunder de administrative konsekvenser, se afsnit 7, bør ikke bremse
denne proces og udestår således.
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Initiativet til forslaget er baseret på
artikel 91 i traktaten om EU’s funktions-
måde. Markedsåbningsdirektivet er udstedt med hjemmel i traktaten. Direkti-
vets bestemmelser om afgiftsprincipper og om den årlige netvejledning udgør
omfattende regulering af infrastrukturafgifterne på EU-plan.
Forordningen vil blive gældende ret, men medlemslandene får råderum til selv
at afgøre, om foranstaltningerne skal gennemføres, og i givet fald hvordan de
gennemføres. Herved tages der hensyn til, hvilke midler medlemslandene har
til rådighed i form af offentlig finansiering.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau. En fravigelse af reglerne på området
Side 6/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0007.png
(som den foreslåede midlertidige suspendering af sporadgangsafgifter, tillæg og
reservationsafgifter) vil derfor kræve gennemførelse af en EU-retsakt.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret af jernbaneloven (lov nr. 686 af 27. maj 2015) og to
bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i jernbaneloven:
Bekendtgørelse nr. 1379 af 1. december 2015 om betaling af brug af sta-
tens jernbanenet og om miljøtilskud til godstransport på jernbane m.v.,
Bekendtgørelse nr. 1233 af 25. november 2019 om infrastrukturafgifter
m.v. for statens jernbanenet.
Side 7/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
Sporadgangsafgifterne er endvidere optaget på Finansloven på konto
§28.63.06. Baneafgifter mv. (Transport- og Boligministeriet/BaneDanmark).
Netredegørelsen udstedes årligt af BaneDanmark og indeholder en detaljeret
redegørelse for almindelige regler, tidsfrister, procedurer og kriterier for af-
gifts- og kapacitetstildelingsordningerne, herunder oplysninger om ansøgning
om infrastrukturkapacitet. Den gældende netredegørelse, Netredegørelsen
2020, afløses den 13. december 2020 af Netredegørelse 2021.
Vedtages forordningen, og vælger den danske stat at gøre brug af forordnin-
gens muligheder for at nedsætte, give afkald på eller udsætte sporadgangsafgif-
terne og reservationsafgifterne (i dansk lovgivning benævnt hhv. infrastruktur-
afgifter og aflysningsgebyrer), skal BaneDanmark uden ophold ajourføre netre-
degørelsen med de betingelser, der anvendes på baggrund af de foranstaltnin-
ger, som den danske stat har truffet i henhold til forordningen.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget til forordning vedtages, ændres retstilstanden for reguleringen på
EU-plan midlertidigt, for perioden 1. marts 2020 til 31. december 2021. Alt efter
om Danmark vælger at benytte ordningen, og alt efter hvordan det da gennem-
føres, ændres retstilstanden herhjemme, og det skal reflekteres i Netredegørel-
serne for 2020 og 2021, der skal opdateres uden ophold.
En vedtagelse af forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i den for-
stand, at regelsættet
andet end Netredegørelserne - skal ændres, da forordnin-
gen vil få direkte retskraft i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0008.png
Statsfinansielle konsekvenser
Det er vanskeligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser af forslaget, da
disse afhænger af, hvordan det konkret udmøntes i Danmark. Der vil således
være stor forskel på, om forslaget blot udmøntes ved en forlænget betalingsfrist
for infrastrukturafgifter, eller om det udmøntes ved en fuld suspendering af in-
frastrukturafgifterne i et givent antal måneder.
I tabel 1 nedenfor fremgår indtægterne på § 28.63.06. Baneafgifter mv. i 2019,
herunder det månedlige gennemsnit. Med udgangspunkt i regnskabstallene for
2019 forventes der et samlet månedligt indtægtstab på ca. 58 mio. kr., hvis der
indføres en fuld suspendering af alle infrastrukturafgifter. Der er taget udgangs-
punkt i tal fra 2019, idet 2020-tallene fra marts og frem er påvirket af den redu-
cerede trafikmængde særligt over Øresundsforbindelsen sfa. grænselukningen
mod Sverige, men da denne kan blive ændret i de kommende måneder, vurderes
det mest retvisende at tage udgangspunkt i realiserede 2019-tal til generiske be-
regninger af effekterne af forslaget, som potentielt vil skulle dække en periode
frem til udgangen af 2020
dvs. også efter en eventuel normalisering af trafik-
ken over Øresund.
Tabel 1: Samlede indtægter og udgifter for BaneDanmark på § 28.63.06. Ba-
neafgifter mv. i 2019 samt gennemsnit pr. måned
Kategori, mio. kr.
Indtægter
Togkilometerafgifter for passagertog og mate-
riel
Togkilometerafgift, godstog
Broafgift Storebælt, persontog
Broafgift Storebælt, godstog
Broafgift Øresund, persontog
Broafgift Øresund, godstog
Overførsel til Trafikverket
Indtægter i alt
Udgifter
Miljøtilskud, godstog
Betaling Storebæltsforbindelsen
Betaling Øresundsforbindelsen
Betaling Øresundsbanen
Udgifter i alt
Total
Note: Indtægter er med positivt fortegn, udgifter er med negativt fortegn.
Side 8/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
Resultat 2019
Gennemsnit
pr.
313131313131313
måned 2019
131313131313131
313131313131313
131313131313131
240,13
17,96
220,70
71,64
126,43
25,07
-5,56
696,37
313131313131313
20,01
131313131313131
1,50
313131313131313
18,39
5,97
313131313131313
10,54
131313131313131
2,09
313131313131313
-0,46
131313131313131
58,03
313131313131313
131313131313131
131313131313131
313131313131313
-17,15
-292,44
-255,82
-40,20
-605,61
90,76
131313131313131
-1,43
313131313131313
-24,37
131313131313131
-21,32
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
-3,35
-50,47
7,56
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0009.png
Side 9/12
Det bemærkes, at en række af udgifterne på § 28.63.06. Baneafgifter mv. er knyt-
tet til indtægterne på kontoen. Det drejer sig om betalingen til A/S Storebælts-
forbindelsen, der som udgangspunkt skal tilsvare indtægterne, samt miljøtil-
skuddet, hvor der ligeledes sigtes mod, at det tilsvarer de afgifter, som godstra-
fikken betaler for at benytte banestrækningerne ekskl. de faste forbindelser. Der
vil i forbindelse med en eventuel suspendering af infrastrukturafgifterne således
skulle tages stilling til håndteringen af betalingen til A/S Storebæltsforbindelsen
og udbetalingen af miljøtilskuddet.
Det bemærkes endvidere, at en suspendering af infrastrukturafgifterne også kan
have konsekvenser for overførslen fra BaneDanmark til det svenske Trafikver-
ket, der indgår under indtægter i Tabel 1, eftersom overførslen afhænger af pro-
venuet fra afgifterne vedrørende anden persontrafik end Øresundstogtrafikken
og DSB's trafik mellem København og Ystad.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der kan på det foreliggende grundlag ikke foretages en samfundsøkonomisk vur-
dering af forslaget.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En eventuel suspendering af infrastrukturafgifterne og aflysningsgebyrer vil
medføre tilsvarende reducerede udgifter hos jernbaneoperatørerne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring fra 6. juli 2020 til 14. august 2020 i EU-specialud-
valget for transport. Der er modtaget følgende høringssvar:
DSB
Transport- og Boligministeriet har i en mail af 6. juli 2020 anmodet om be-
mærkninger til EU-Kommissionens forslag om fastsættelse af foranstaltninger
for at bidrage til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pan-
demien. DSB har følgende bemærkning til forslaget.
DSB støtter, at medlemslandene i referenceperioden får mulighed at nedsætte,
fjerne eller udsætte jernbaneoperatørernes betaling af infrastrukturrelaterede
afgifter.
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0010.png
Sund & Bælt Holding A/S
Sund & Bælt Holding A/S har modtaget nedenstående og vedlagte høring.
Selskabet har ikke bemærkninger til selve forslaget, men forudsætter at blive
inddraget, såfremt Danmark beslutter at udnytte de muligheder, der fremgår af
forslaget. Det er desuden vores forståelse, at vi i henhold til forslaget vil blive
kompenseret for eventuelle tab som følge heraf.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk takker for muligheden for at afgive høringssvar til kom-
missionens forslag om en forordning om foranstaltninger for at bidrage til et
bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien.
Covid-19-pandemien har indtil videre haft store økonomiske konsekvenser for
jernbanetransporten i hele Europa. Det risikerer at ramme passagererne i form
af højere billetpriser, færre afgange, nedlæggelse af ruter og konkurser. Derfor
er det godt, at forordningen giver mulighed for, at medlemslandene kan tillade,
at infrastrukturforvalterne kan nedsætte, udskyde eller fritage jernbaneselska-
berne for en række afgifter. Det er samtidig positivt for passagererne, at det slås
fast, at medlemsstaterne kompenserer infrastrukturforvalterne for det følgende
økonomiske tab, således at de manglende indtægter fra afgifter ikke går ud over
deres opgaver med vedligehold og opgradering af jernbanenettet. Det er gene-
relt vigtigt, at der fortsat sikres, at transportvirksomhederne har gode rammer
for at opretholde et serviceniveau, der gør den kollektive transport attraktiv,
samtidig med at de kan fastholde sikkerhedsforanstaltninger, der mindsker ri-
sikoen for smitte med covid-19 mest muligt. Man bør derfor sikre, at et større
tilskud til infrastrukturforvalterne ikke går fra andre dele af den kollektive
transport.
Ud over disse generelle kommentarer, har vi ikke nogen bemærkninger.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at del-
tage i høring over KOM(2020)260 final Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS FORORDNING om fastsættelse af foranstaltninger for at bidrage
til et bæredygtigt jernbanemarked på baggrund af covid-19-pandemien.
ES har ikke bemærkninger til forslaget.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Side 10/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0011.png
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetin-
gelserne for rådgivende ingeniørvirksomheder.
Forhandlingssituation
Formandskabets intention er at køre en så hurtig proces som muligt afhængigt
af, om medlemslandene kan acceptere teksten og støtter en hasteprocedure.
Formandskabet har oplyst, at såfremt Europa-Parlamentet ønsker at køre en
hasteprocedure, vil man søge at opnå en vedtagelse i Rådet hurtigst muligt i
september 2020 på betingelse af, at en hasteprocedure kan fungere for alle par-
ter.
Ved behandling i arbejdsgruppen for landtransport har enkelte medlemslande
spurgte nærmere ind til, om det var muligt for medlemslandene at differentiere
imellem godstransport og passagertransport. Formandskabet har på arbejds-
gruppemøde den 1. september fremsat et ændringsforslag for at imødekomme
medlemslandenes ønsker.
Et medlemsland har fremsat et forslag om for det første tilføjelse af et krav om
økonomisk begrundelse for tiltag til medlemslandenes notifikationspligt, og for
det andet tilføjelse af at Kommissionens konstatering af blivende nedgang i
godtransporter på jernbanen ikke alene beror på data, men også en økonomisk
analyse af den data.
Det er formandskabets intention at færdiggøre diskussionerne om kompromis-
forslaget på arbejdsgruppemødet for landtransport den 1. september 2020 og
derefter indhente mandat fra Rådet til forhandlinger med Europa-Parlamentet
i Coreper I den 11. september. Endelig godkendelse forventes at finde sted gen-
nem skriftlig procedure når enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet fo-
religger.
Det er dernæst formanskabets forventning, at forslaget kan præsenteres for Eu-
ropa-Parlamentet i uge 38.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt stemt over for Kommissionens forslag også i dets nuvæ-
rende udformning som kompromisforslag.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen med kort varsel har fremsat et
forordningsforslag, som vil gøre det muligt at respondere på jernbanesektorens
udfordringer som led i arbejdet for et bæredygtigt jernbanemarked.
Regeringen arbejder for, at gennemførelsen af de forskellige foranstaltninger er
frivillig, og finder det
vigtigt,
at forslaget har indbygget fleksibilitet i form af
Side 11/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
kom (2020) 0260 - Bilag 2: Samlenotat vedr. et bæredygtigt jernbanemarked
2238666_0012.png
valgfrihed mellem foranstaltningerne og med hensyntagen til medlemsstaters
økonomiske muligheder.
Regeringen mener, at der bør sondres mellem passagertransport og godstrans-
porter, og det skal være et prærogativ for medlemslandene at afgøre unilateralt,
om de vil anvende forordningens foranstaltninger på både passagertransport
og godstransport eller alene en af dem.
Forslaget indeholder mulighed for, at Kommissionen kan forlænge perioden
ved vedtagelse af en delegeret retsakt. Dette er en fleksibilitet, der giver mulig-
hed for at respondere på jernbanesektorens behov, hvis de skulle strække sig
ud over referenceperioden. Regeringen vurderer, at det i den særlige situation
er nødvendigt at give Kommissionen beføjelse til at udstede en delegeret rets-
akt, som forlænger perioden, som endnu et bidrag til at sikre et bæredygtigt
jernbanemarked.
Regeringen undersøger fortsat mulighederne og konsekvenserne ved at gen-
nemføre forslagets foranstaltninger. Regeringen kan foreløbig indikere en inte-
resse i at gennemføre ordningen med at suspendere afbestillingsgebyrer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotatet er fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 27.
juli 2020.
Side 12/12
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313
131313131313131
313131313131313