Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0287 Bilag 3
Offentligt
2221883_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2020
Koordinationskontoret
Oliver Arieli
2020-619-0315
1549303
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Kommissionens forslag til en henstilling om de midlertidige restriktio-
ner for ikke-essentielle rejser ind i EU
Denne skriftlige forelæggelse vedrører en orientering om den overordnede
danske tilgang til genåbning af grænserne mod tredjelande i forbindelse med
Kommissionens forslag til henstilling om de midlertidige restriktioner for
ikke-essentielle rejser ind i EU (COM(2020) 287). Der henvises generelt til
samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. juni
2020.
1. Genåbning af grænserne mod tredjelande
Genåbning af grænserne mod tredjelande er samtidig et spørgsmål om gen-
åbning af EU’s ydre grænser, som i det store hele har været lukket under
COVID-19-krisen. På den baggrund har regeringen lagt afgørende vægt på
at finde en koordineret EU-tilgang, hvor vi i Danmark fortsat beholder kon-
trollen med, hvilke lande vi i sidste ende tillader indrejse fra.
2. EU-modellen
Der har de seneste dage været forhandlinger om den nærmere udmøntning
af fælles europæiske kriterier for genåbning for tredjelande. Resultatet af
disse forhandlinger er mundet ud i et forslag til en henstilling til medlems-
landene, og selvom den ikke vil være bindende for Danmark eller de andre
lande, vil man fra dansk side følge tilgangen i henstillingen.
Der anlægges en forsigtig tilgang, som blandt andet i forhold til antal nye
smittede
det vil sige incidens
er mere restriktiv end den danske model
for genåbning for EU- og Schengenlande samt Storbritannien. Kravet om
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2020) 0287 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
incidens ligger således omkring eller under EU-snittet pr. 15. juni 2020 på
ca. 16 nye smittede pr. 100.000 indbyggere over 14 dage. Til sammenlig-
ning er det danske incidenskriterium for åbningen over for EU- og Schen-
genlande samt Storbritannien 20 nye smittede pr. 100.000 indbyggere pr.
uge.
Tilgangen bliver fælles for hele EU, og der er udarbejdet en fælles EU-liste
over lande, der opfylder kriteriet om incidens samt tager højde for landenes
generelle respons til COVID-19, herunder for så vidt angår testning, over-
vågning, kontaktsporing og behandling. Listen ventes at blive ajourført hver
14. dag.
På baggrund af den fælles EU-liste vil medlemslandene kunne træffe beslut-
ning om, hvorvidt de vil åbne for landene på listen. Der lægges således op
til en fleksibel tilgang, hvor landene kan åbne for færre tredjelande, end dem
der fremgår af listen, men omvendt ikke bør åbne for flere.
3. Nationale sikkerhedsventiler
Fra dansk side støttes en fælles EU-tilgang baseret på objektive kriterier,
idet det også er vigtigt ikke at slippe kontrollen. Der kan tænkes at være
lande på EU-listen, hvis sundhedssystemer adskiller sig en del fra EU-lan-
denes, og hvor der efter de danske myndigheders vurdering ikke nødvendig-
vis vil være den samme sikkerhed for pålideligheden af indrapporteringerne
og intensiteten af testningen.
Derfor er det regeringens opfattelse, at der er behov for nationale sikker-
hedsventiler, der kan sikre, at smitten ikke løber løbsk. Fra dansk side sup-
pleres den fælles EU-model derfor med tre nationale sikkerhedsventiler.
For det første
har regeringen besluttet, at hvis EU-modellen på et senere
tidspunkt mod forventning skulle ændre sig således, at den bliver mere lem-
pelig end den nationale model for EU- og Schengenlandene samt Storbri-
tannien, vil vi fra dansk side fravælge de tredjelande, der ikke overholder
det incidenskriterium, som vi har fastsat for EU- og Schengenlandene samt
Storbritannien.
For det andet
anvendes et forsigtighedsprincip, der indebærer, at man fra
dansk side som udgangspunkt og på baggrund af en individuel vurdering
alene åbner for tredjelande, som alle EU-landene åbner for. Med andre ord
vil vi som udgangspunkt og på baggrund af en individuel vurdering ikke
2
kom (2020) 0287 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af midlertidige restriktioner for ikke-essentielle rejser ind i EU
åbne for lande, der fravælges af andre EU-lande af sundhedsmæssige årsa-
ger.
For det tredje
holdes der fast i, at det skal være muligt at lukke for et land
eller en region, hvis smitten stiger hurtigt, eller data og oplysninger ikke
vurderes at være retvisende, uanset at landet fremgår af EU-listen.
For at sikre en kontrolleret genåbning af de danske grænser nedsættes der
en gruppe af repræsentanter fra Statens Serum Institut, Udenrigsministeriet
og Justitsministeriet, der skal vurdere, om Danmark skal åbne for landene
på EU-listen.
3