Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0300 Bilag 2
Offentligt
2218164_0001.png
Notat
Samlenotat
vedr. EU’s budget for 2021
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
26. juni 2020
Kommissionen har d. 24. juni fremlagt forslag til EU's budget for 2021. Normalvis fremsættes
budgetforslaget tidligere, end hvad der har været tilfældet i år. Forsinkelsen skal ses i lyset af de
igangværende forhandlinger om den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Kommissionens forslag til EU’s 2021-budget
tager udgangspunkt i Kommissionens forslag til den
flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Kommissionen forventes på et senere tidspunkt at
præsentere et ændringsbrev til 2021-budgettet, som vil tage udgangspunkt i en færdigforhandlet
aftale om den kommende flerårige finansielle ramme.
Kommissionens forslag til EU's 2021-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på
166,7 mia. euro. Det foreslåede forpligtelsesniveau svarer ifølge Kommissionens til 1,19 pct. af
BNI. I forhold til 2020-budgettet (inkl. ændringsbudget 1-5) er der tale om et fald i forpligtelses-
bevillingerne på ca. 3,7 pct. svarende til ca. 6,4 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 163,5 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,17 pct. af BNI. I forhold til 2020-budgettet (inkl.
ændringsbudget 1-5) er der tale om en stigning i betalingsbevillingerne på ca. 5,1 pct. svarende til
ca. 7,9 mia. euro.
Vedtages Kommissionens forslag uændret, vurderes det danske EU-bidrag i 2021 at udgøre ca.
25,5 mia. kr. Der vil kunne komme ændringer til estimatet, når der foreligger mere sikker viden
om det endelige EU-budget for 2021.
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter imødekommes i et
endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale bør imødekomme Danmark
og andre
budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau for margin, udgiftspolitiske
prioriteringer, samlet set lavere udgiftsniveau end foreslået af Kommissionen, modernisering og kli-
maindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 24. juni 2020 forslag til EU's budget for 2021, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2020. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles
mod en aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget, efter der er indgået en
aftale om den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0002.png
Side 2 af 15
Kommissionens forslag
til EU’s budget for
2021 er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme for 2021-
2027 (MFF). Kommissionen forventes at præsentere et ændringsbrev til forslag til
2021-budgettet, efter der er indgået en aftale om den kommende MFF.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2021-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2021-budgettet
1)
Mia. euro, løbende pri-
ser
2020-budget
2)
2021 budgetforslag
Forskel
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
ser
ser
ser
1. Vækstpolitikker
2. Samhørighed
3. Landbrug
4. Migration
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboskab og verden
7. Administration
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
21,9
62,7
59,9
2,4
4,4
10,8
10,2
172,2
19,1
53,8
57,9
2,2
2,7
9,0
10,2
154,9
21,4
51,5
58,4
3,1
2,2
16,1
10,5
163,1
0,0
17,6
62,6
56,2
2,7
1,8
10,4
10,5
161,9
0,6
-0,5
-11,2
-1,4
0,7
-2,2
5,3
0,2
-9,1
-1,5
8,8
-1,6
0,6
-0,9
1,4
0,2
6,9
-2,4%
-17,8%
-2,4%
29,3%
-50,2%
48,6%
2,2%
-5,3%
-7,8%
16,3%
-2,8%
25,6%
-33,9%
15,5%
2,2%
4,5%
Andre særlige fleksibili-
tetsinstrumenter
I alt
Margen
3)
0,9
173,1
0,7
155,6
3,6
166,7
1,8
1,7
163,5
4,3
2,8
-6,4
1,0
7,9
323,5%
-3,7%
140,5%
5,1%
Anm.: 1) Det understreges, at udgiftskategorierne mellem MFF 2014-2020 og Kommissionens forslag til MFF
2021-2027 er ikke direkte sammenlignelige. Dertil kommer, at Den Europæiske Udviklingsfond (EDF) i
Kommissionens forslag er integreret i budgettet modsat indeværende MFF 2014-2020, hvor
EDF’en er
placeret uden for udgiftsloftet.
2) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
3) Ifølge Kommissionens fortolkning af nuværende MFF-forordningen finansieres betalingerne til de sær-
lige fleksibilitetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande fortolker den
nuværende MFF-forordning således, at alle betalinger skal finansieres inden for betalingsloftet. Der er i
ovenstående tabel taget udgangspunkt i Kommissionens fortolkning af hensyn til sammenligningsgrundlag.
4) Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2021
samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
Af det foreslåede betalingsniveau på 163,5 mia. euro kan 133,8 mia. euro ifølge
Kommissionen henføres til betalinger relateret til uindfriede forpligtelser fra inde-
værende MFF 2014-2020 samt direkte støtte under landbrugspolitikken. 13,6 mia.
euro kan ifølge Kommissionen henføres til nye forpligtelser der planlægges i 2021,
mens de resterende ca. 16,1 mia. euro kan henføres til særlige instrumenter, agen-
turer, pilotprojekter mv.
Det låneprovenu som følger af Kommissionens forslag til et genopretningsinstru-
ment (Nex Generation EU), der blev præsenteret sammen med det reviderede
MFF-forslag for 2021-2027 foreslås indført på budgettet som formålsbestemte
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0003.png
Side 3 af 15
indtægter. Det indebærer, at udgifter finansieret hermed ikke medregnes under
EU-budgettets udgiftslofter. Genopretningsinstrumentet vil således ikke være gen-
stand for forhandling ifm. vedtagelsen af EU’s budget for 2021.
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa. Kommissionens budget-
forslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for 21.356 mio. euro svarende
til et fald på ca. 518 mio. euro eller 2,4 pct. ift. 2020-budgettet. Det efterlader en
margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på 445 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 17.573 mio. euro svarende til et fald på 1.497
mio. euro eller 7,8 pct. ift. 2020,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at 12,27 mia. euro (70
pct.) af betalingsniveauet kan henføres til forpligtelser indgået i den foregående fler-
årige finansielle ramme 2014-2020 og tidligere.
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for kategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro
løbende priser
2020-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
11.606
254
639
538
2.082
92
1.105
570
20
28
75
1.506
338
89
19.070
2021 budgetforslag
Forplig-
telser
12.265
399
864
478
3.015
1.338
Betalinger
9.920
398
614
708
2.105
179
1.039
575
24
36
127
1.997
343
34
21.356
445
547
24
33
86
1.652
343
72
17.573
Forskel
Forplig-
telser
-928
-133
499
-162
-997
1.252
-173
-32
0
3
52
143
6
-48
-518
Betalin-
ger
-1,686
-144
-25
170
24
87
-67
-22
4
5
11
146
5
-18
-1.497
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-7,0%
-33,3%
136,7%
-25,4%
-24,9%
1.453,6%
-100,0%
-5,3%
0,7%
9,4%
68,6%
7,7%
1,8%
-58,9%
-2,4%
Betalin-
ger
-14,5%
-36,2%
-4,0%
31,6%
1,1%
94,5%
-6,0%
-3,9%
17,6%
19,4%
14,6%
9,7%
1,5%
-19,7%
-7,8%
Horizon Europe
Euratom
ITER
InvestEU
CEF
Digital Europa
EFSI
Indre marked program
Bekæmpelse af svig
FISCALIS
CUSTOMS
Det Europæiske Rumpro-
gram
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
13.193
266
365
640
4.012
86
173
607
24
33
75
1.854
336
82
21.879
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens forslag til 2021-budgettet samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0004.png
Side 4 af 15
3.1.2 Budgetkategori 2
–Samhørighed
og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. Derudover er der fokus på, at samhørighedspolitikken skal bidrage til den
grønne omstilling og implementering af Paris-aftalen. I flere mindre velstående
medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig del af de offentlige investe-
ringer.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2020
Budgetforslaget til kategori 2 indeholder midler til samhørighedspolitikken på
51.487 mio. euro i forpligtelser og 62.625 mia. euro i betalinger. Det svarer til et
fald i forpligtelser på 11.170 euro eller 17,8 pct. og en stigning i betalinger på 8.785
mio. euro eller 16,3 pct. ift. 2020,
jf. tabel 3.
Der efterlades en margen på 243 mio. euro til forpligtelsesloftet.
EU's samhørighedspolitik udgør ca. 1/3 af hele EU's budget i Kommissionens for-
slag til den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Det bemærkes, at 57,1 mia. euro (91 pct.) af betalingsniveauet kan henføres til for-
pligtelser indgået i den foregående flerårige finansielle ramme 2014-2020 og tidli-
gere.
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for kategori 2
Samhørighed og værdier
Mio. euro,
løbende priser
2020-budget
2021 budgetforslag
Betalinger
32.045
11.348
109
220
15.375
2.579
127
237
111
211
219
62.625
-51
83
-22
36
-46
Forskel
Forskel i pct.
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
ERDF
Samhørighedsfonden
RRF
EURI
ESF+
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Andet
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
14.632
2.885
187
224
139
175
245
62.656
13.122
2.740
173
197
140
175
224
53.840
32.161
11.874
87
27.520
9.441
57
28.743
5.854
116
220
12.655
2.885
136
306
117
211
199
51.487
243
Forpligt-
Forplig-
Betalinger
Betalinger
elser
telser
-3.418
-6.020
30
220
1.977
4.525
1.908
53
220
2.253
-161
-46
39
-29
36
-5
8.785
-27,3%
37,0%
-15,7%
20,5%
-18,8%
-17,8%
-13,5%
17,2%
-5,9%
-26,7%
19,8%
-20,6%
20,6%
-2,4%
16,3%
-10,6%
-50,7%
34,2%
16,4%
20,2%
92,5%
-11.170
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2021
samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0005.png
Side 5 af 15
Det samlede fald i forpligtelser skyldes primært faldende forpligtelser til Samhø-
righedsfonden og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (ERDF). Beta-
lingsniveauet overstiger forpligtelsesniveauet i budgetforslaget. Det skyldes særligt
vedtagelsen af
Corona Response Investment Initiativ (CRII)
og
Corona Response Investment
Initiativ Plus (CRII+).
Initiativerne forventes at medføre en acceleration af struktur-
fondsimplementeringen, hvilket vil fremrykke betalingerne til strukturfondene i
2021. Det skyldes navnlig introduktionen af fuld fleksibilitet mellem fondene og
den midlertidige mulighed for 100 pct. EU-medfinansiering.
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). Landbrugspoli-
tikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne samt søjle 2, der indeholder udgif-
ter til
EU’s landdistriktspolitik.
Kommissionens budgetforslag til kategori 3 for 2021 indebærer samlede bevillinger
på 58.441 mio. euro i forpligtelser, svarende til et fald på ca. 2,4 pct. og 56.250 mio.
euro i betalinger, svarende til et fald på ca. 2,8 pct. ift. 2020-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en margen på 215 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Det bemærkes, at 15,7 mia. euro (28 pct.) af betalingsniveauet kan henføres til for-
pligtelser indgået i den foregående flerårige finansielle ramme 2014-2020 og tidli-
gere.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Mio. euro,
løbende priser
2020-budget
2021 budgetforslag
Betalinger
40.165
14.715
918
374
0
14
64
58.441
215
64
56.250
20
3
-1.447
3
3
-1.614
4,1%
-2,4%
-19,0%
4,1%
-2,8%
Forskel
Forpligt-
Betalinger
elser
-3.231
304
-129
110
-3.215
1.595
5
2
Forskel i pct.
Forpligt-
Betalinger
elser
-7,4%
2,1%
-11,7%
18,7%
-7,4%
12,2%
0,6%
0,5%
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
LIFE
JTF
Pilotprojekter mv.
Agenturer
I alt
Margen
20
62
59.888
18
62
57.864
43.410
14.699
1.108
590
43.380
13.120
912
372
40.179
15.003
979
700
1.516
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2021
samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
Ca. 71 pct. af betalingerne (40,2 mia. euro) i budgetkategori 3 vedrører landbrugs-
støtten i søjle 1 (markedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle
2) med ca. 26 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
Landbrugsudgifterne i søjle 1 falder fra 2020 til 2021 med ca. 3,2 mia. euro i for-
pligtelser, svarende til ca. 7,4 pct. og tilsvarende også ca. 3,2 mia. euro i betalinger,
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
Side 6 af 15
svarende ligeledes til ca. 7,4 pct. Faldet i den direkte landbrugsstøtte er den primære
årsag til det lavere udgiftsniveau for forpligtelser og betalinger under budgetkategori
3.
Kommissionen foreslår at afsætte 488 mio. euro gennem en mekanisme for finan-
siel disciplin til en reserve til eventuelle kriser i landbrugssektoren. Reserven, der
finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil kunne bringes i anvendelse ved
større kriser i EU’s landbrugs-
og fødevaresektor. Uforbrugte midler fra reserven
fra 2020 bliver tilbageført til den direkte støtte i 2021 og udbetalt til de europæiske
landmænd.
Landbrugsstøttens første søjle består primært af direkte betalinger og markeds-
støtte. For så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at
afsætte 2.603 mio. euro, hvilket er en opjustering på 157 mio. euro ift. 2020-bud-
gettet. For så vidt angår
den direkte støtte
falder denne i 2021 samlet set med 3,2 mia.
euro ift. 2020. Kommissionen henviser til, at niveauet særligt skal ses i lyset af Stor-
britanniens udtrædelse.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten
ses en mindre stigning i forpligtelser på 304 mio.
euro svarende til 2,1 pct. fra 2020 til 2021. På betalingssiden forventer Kommissi-
onen udgifter til landdistriktspolitikken på 14.715 mio. euro, svarende til en stigning
i betalinger på 12,2 pct.
Det forventes, at Kommissionen i lighed med tidligere år ved fremlæggelsen af et
ændringsbrev til budgetforslaget vil indarbejde evt. ændringer i forventningerne til
priserne på landbrugsprodukter, valutakurser og bødeindtægter.
Grundet de igangværende forhandlinger om den kommende MFF samt den frem-
tidige landbrugspolitik, vurderer Kommissionen, at implementeringen af den refor-
merede landbrugspolitik først vil finde sted i 2022. Derfor vil landbrugspolitikken i
2021 blive gennemført under gældende regler i MFF 2014-2020, men med udgangs-
punkt i de budgetmæssige rammer for den kommende MFF 2021-2027.
Forpligtigelserne til
miljø- og klimaprogrammet
(LIFE) stiger med 110 mio. euro fra
2020 til 2021 svarende til 18,7 pct. Betalingerne stiger med 1,8 mio. euro, svarende
til en stigning på 0,5 pct. ift. 2020. Stigningen kan delvist henføres til en oppriori-
tering af initiativer, der fokuserer på at sikre biodiversitet, naturbevaring og energi-
effektivisering.
Som et nyt element i Kommissionens forslag indgår mekanismen for en retfærdig
omstilling (JTM), der er udset til at være et af hovedelementerne i den europæiske
grønne pagt. Mekanismen har til hensigt at yde finansiel og praktisk støtte til regi-
oner mest påvirket af den grønne omstilling. JTM består af tre søjler; en fond for
retfærdig omstilling (JTF), en ordning under InvestEU og en offentlig lånefacilitet
til at mobilisere yderligere investeringer til udvalgte regioner.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0007.png
Side 7 af 15
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 4 indebærer samlede forpligtelser
for 3.061 mio. euro svarende til en stigning på 693 mio. euro eller 29,3 pct. ift. 2020-
budgettet. Der efterlades en margen på 226 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Forslaget indeholder betalinger for 2.724 mio. euro svarende til en stigning på 555
mio. euro eller 25,6 pct. ift. 2020,
jf. tabel 5.
Det bemærkes, at 1,3 mia. euro (49 pct.) af betalingsniveauet kan henføres til for-
pligtelser indgået i den foregående flerårige finansielle ramme 2014-2020 og tidli-
gere.
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for budgetkategori 4
Migrations og grænseforvaltning
Mio. euro
løbende priser
2021 budgetfor-
slag
2020-budget
Forskel
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forplig-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
telser
ser
ser
Asyl- og Migrationsfond
EASO
Instrumentet for grænsefor-
valtning og visa
Instrument for finansiel
støtte til toldkontroludstyr
Frontex
Eu-LISA
I alt
Margen
422
240
2.368
422
196
2.168
1.229
118
359
953
118
479
1.104
138
850
175
567
228
3.061
226
1.227
138
530
43
567
220
2.724
145
-12
693
145
23
556
34,4%
-5,2%
29,3%
34,4%
-12,0%
25,6%
-125
20
491
274
20
51
-10,2%
16,5%
136,8%
28,8%
16,5%
10,6%
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kommissionens forslag til 2021-budgettet samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
Kilde:
Den samlede stigning i forpligtelser for budgetkategori 4 kan primært henføres til
en stigning på 491 mio. euro til Instrumentet for grænseforvaltning og visa og en
betydelig
stigning for EU’s grænsekontrolsagentur Frontex med 145 mio. euro
sva-
rende til 34 pct. Stigningen i betalingsniveauet skyldes primært en stigning på 274
mio. euro til Asyl- og Migrationsfonden samt 145 mio. euro til Frontex.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 5 indebærer samlede forpligtelser
for 2.189 mio. euro svarende til et fald på 2,2 mia. euro eller 50,2 pct. ift. 2020-
budgettet. Der efterlades en margen på 171 mio. euro op til forpligtelsesloftet.
Forslaget indeholder betalinger for 1.811 mio. euro svarende til et fald på 928 mio.
euro eller 33,9 pct. ift. 2020,
jf. tabel 6.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0008.png
Side 8 af 15
Det bemærkes, at 460 mio. euro (25 pct.) af betalingsniveauet kan henføres til for-
pligtelser indgået i den foregående flerårige finansielle ramme 2014-2020 og tidli-
gere.
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for kategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro,
løbende priser
2020-budget
2021 budgetforslag
Betalinger
190
128
125
30
62
790
21
412
22
2.189
171
57
401
27
1.811
Forskel
Forskel i pct.
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Fonden for Intern Sik-
kerhed
Nuklear sikkerhed
Den Europæiske For-
svarsfond
Militær mobilitet
RescEU
Nødhjælpsinstrument
EU4Health
Agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
575
2.700
70
395
24
4.392
268
1.380
64
391
41
2.739
195
179
255
194
201
201
228
142
1.048
227
90
Forpligt-
Forplig-
Betalinger
Betalinger
elser
telser
33
-37
793
-4
-72
-75
16,9%
-20,6%
310,8%
-1,9%
-36,1%
-37,6%
-485
-2.700
-48
17
-2
-2.203
-206
-590
-8
10
-14
-928
-84,3%
-76,9%
-42,8%
-69,5%
4,2%
-8,5%
-50,2%
-11,7%
2,6%
-33,9%
-33,9%
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2021
samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
I Kommissionens forslag indgår der midler til et nyt sundhedsprogram
(EU4Health), der skal reflektere erfaringerne fra COVID-19 og foregående sund-
hedsprogrammer, mhp. at EU fremadrettet er bedre rustet til at håndtere sundheds-
kriser. Derudover afsættes der
midler til EU’s civilbeskyttelsesmekanisme (rescEU),
der kan sikre en bedre koordineret indsats på europæisk niveau, sådan som det ek-
sempelvis har været tilfældet under COVID-19 med fælles opkøb af sundhedsud-
styr. Kommissionen har lagt op til, at EU4Health og rescEU i overvejende grad skal
finansieres via genopretningsinstrumentet.
Det samlede fald i forpligtelser og betalinger kan primært henføres til EU’s nød-
hjælpsinstrument, der blev mobiliseret i 2020 ifm. håndtering af COVID-19.
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboskab og verden
Budgetkategori 6 dækker alle tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udvik-
lingshjælp og humanitær nødhjælp.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 6 indebærer samlede forpligtelser
for 16.114 mio. euro, svarende til en stigning på 5.265 mio. euro eller 48,5 pct.
Forslaget indeholder betalinger for 10.419 mio. euro, svarende til en stigning på
2.622 mio. euro eller 33,6 pct. ift. 2020,
jf. tabel 7.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0009.png
Side 9 af 15
Der efterlades en margen under forpligtelsesloftet for budgetkategori 6 på 65 mio.
euro.
Det bemærkes, at 6,8 mia. euro (65 pct.) af betalingsniveauet kan henføres til for-
pligtelser indgået i den foregående flerårige finansielle ramme 2014-2020 og tidli-
gere.
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 6
Naboskab og verden
Mio. euro
løbende priser
2020-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
5.688
33
2021 budgetforslag
Forskel
Forpligti-
gelser
5.104
5
Betalin-
ger
557
0
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
73,3%
14,4%
Betalin-
ger
9,8%
-0,6%
Forpligti-
gelser
12.067
38
Betalin-
ger
6.245
33
NDICI
Europæisk instrument
for nuklear sikkerhed
Oversøiske lande og
territorier (herunder
Grønland)
Humanitær bistand
Fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik
Instrument for før-tiltræ-
delsesbistand
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
6.963
33
34
1.587
352
1.760
120
10.846
33
1.275
329
1.536
124
9.017
67
1.478
352
1.949
163
16.114
65
33
1.880
329
1.781
118
10.419
34
-109
0
605
0
100,1%
-6,9%
0,2%
47,4%
0,0%
189
43
5.268
245
-6
1.402
10,7%
35,8%
48,6%
16,0%
-4,5%
15,5%
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens forslag til 2021-budgettet samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 96 pct. af
forpligtelserne og 95 pct. af betalingerne under budgetkategori 6.
Den samlede stigning i forpligtelser på 5.265 mio. euro skyldes i høj grad stigningen
for programmet NDICI på 5.104 mio. euro. stigningen i betalinger skyldes primært
en stigning for NDICI på 557 mio. euro og en stigning for humanitær bistand på
605 mio. euro.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til alle EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Kommissionens budgetforslag for 2021 indebærer et niveau for forpligtigelser på
10.451 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 2,2 pct. i for-
hold til 2020.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0010.png
Side 10 af 15
Det bemærkes, at budgetkategori 7 er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad
svarer til betalingerne, idet langt størsteparten af udgifterne er ét-årige. Kommissi-
onen opgør derfor kun forpligtelsesniveauet for budgetkategori 7 på underpro-
gramniveau i budgetforslaget.
Den samlede margen til forpligtelsesloftet er på 424 mio. euro,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 5
Administration
Mio. euro,
løbende priser
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
2020-budget
1)
2.316
2.123
193
7.906
3.682
2.038
591
437
152
143
102
12
20
731
10.222
424
2021 budgetforslag
Forskel
103
96
7
126
57
23
7
8
2
8
5
0
0
17
229
Forskel i pct.
4,4%
4,5%
3,5%
1,6%
1,5%
1,1%
1,2%
1,9%
1,4%
5,3%
4,7%
-1,6%
0,2%
2,4%
2,2%
2.419
2.219
200
8.032
3.738
2.061
598
445
154
150
106
12
20
749
10.451
EU-institutionernes ad-
ministrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for Da-
tabeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
Margen
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens forslag til 2021-budgettet samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger gennemsnitligt med 1,6 pct. Pen-
sionsudgifter stiger med 4,5 pct. ift. 2020-budgettet.
3.1.7 Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligti-
gelsesloftet i den flerårige finansielle ramme. De særlige fleksibilitetsinstrumenter
kan kun aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige fleksibilitetsinstrumenter indebærer sam-
lede forpligtelser for 3.643 mio. euro, svarende til et fald på 2,2 mia. euro eller 37,3
pct.
Forslaget indeholder betalinger for 2.245 mio. euro, svarende til en stigning på 537
mio. euro eller 31,4 pct. ift. 2020,
jf. tabel 9.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
2218164_0011.png
Side 11 af 15
Tabel 9
Kommissionens forslag til 2021-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2020-budget
1)
Forplig-
telser
Solidaritets- og Nødhjælpsre-
serven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
Global forpligtelsesmargen
Margenen til uforudsete udgifter
I alt
359
179
323
1.094
2.662
1.196
5.813
1.708
3.643
2.245
Beta-
linger
359
10
323
1.017
2021 budgetforslag
Forskel
Forplig-
tigelser
2.825
230
-273
-1.094
-2.662
-1.196
-2.170
537
Betalin-
ger
1.233
10
-273
-434
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
788,0%
128,5%
-84,5%
Beta-
linger
344,0%
100,0%
-84,5%
-42,7%
Forplig-
telser
3.184
410
50
Beta-
linger
1.592
20
50
583
-37,3%
31,4%
Anm.: 1) 2020-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2021
samt Finansministeriets foreløbige beregninger.
Solidaritets- og Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nød-
hjælp til tredje lande som følge af begivenheder, herunder sundhedskriser og migra-
tionsstrømme, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Kommissionen
foreslår, at hele forpligtigelsesloftet udnyttes i 2021, og at der dermed afsættes 3.184
mio. euro i forpligtelser og 1.592 mio. euro i betalinger.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i det
globale handelsmønster. Ligesom for Solidaritets- og Nødhjælpsreserven foreslår
Kommissionen, at hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i
2021, hvorved der foreslås afsat 410 mio. euro i forpligtigelser og 20 mio. euro i
betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret mhp., at EU kan reagere hurtigt med finansiel støtte
til medlemsstater, der har været udsat for større naturkatastrofer. Ifm. COVID-19
blev anvendelsesområdet udvidet til også at inkludere sundhedskriser. Der kan gives
støtte fra Solidaritetsfonden til EU-medlemsstater og ansøgerlande. Kommissionen
foreslår at afsætte samlet set 50 mio. euro i forpligtelser og betalinger til Solidari-
tetsfonden, hvilket svarer til et fald på 84,5 pct. for hhv. forpligtelserne og betalin-
gerne. Den årlige konvolut til Solidaritetsfonden beløber sig til i alt 1.061 mio. euro,
som har karakter af at være en reserve, som kan mobiliseres i det øjeblik, der træffes
beslutning herom. Kommissionen angiver, at formålet med denne nye konstruktion
er at reducere behovet for ændringsbudgetter i løbet af året og sikre hurtig mobili-
sering af Solidaritetsfondens midler.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan finan-
sernes inden for én eller flere forpligtelseslofter for udgiftsområder. Kommissionen
angiver, at betalingsniveauet i 2021 skal ses som konsekvens af tidligere mobilise-
ring af instrumentet i årene 2017-2020. Den årlige konvolut til fleksibilitetsinstru-
mentet beløber sig til i alt 1.061 mio. euro.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
Side 12 af 15
Den globale margen for forpligtigelser
Den globale margen for forpligtigelser kan anvendes ud over forpligtigelseslof-
terne for årerne 2022-2027 til politikområder, der relaterer sig til vækst og beskæf-
tigelse, herunder særligt ungdomsarbejdsløshed migration og sikkerhed. Der kan
således ikke anvendes midler herfra i 2021.
Margenen til uforudsete udgifter
Margen til uforudsete udgifter er et sidste-udvejsinstrument til at håndtere uforud-
sete situationer. Midler tilgængelig under dette instrument vil blive beregnet i den
tekniske justering der foretages efter retsakten til MFF 2021-2027 er vedtaget.
3.2 Storbritanniens finansiering
Det følger af artikel 140 udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien, at Stor-
britannien holdes ansvarlig for sin andel af de budgetmæssige forpligtelse til EU’s
budget, der er udestående til og med 31. december 2020 og for de forpligtelser
indgået i 2021, som repræsenterer fremførte bevillinger fra 2020-budgettet. Kom-
missionen anslår, at Storbritannien skal finansiere ca. 12,2 pct. af de samlede beta-
linger i 2021, hvilket udgør i størrelsesorden 7,4 mia. euro.
Storbritanniens adgang til EU-programmer fra 2021 afhænger af den konkrete ud-
formning af en fremtidig aftale mellem EU og Storbritannien.
3.3 Klima
Klimadagsordenen indgår generelt som en tværgående indsats mellem de forskel-
lige budgetkategorier gennem såkaldt
climate mainstreaming,
hvor Kommissionen
fremfører en målsætning om, at 25 pct. af de samlede udgifter i kommende MFF-
periode for 2021-2027 skal understøtte den grønne omstilling. Kommissionen op-
lyser i den forbindelse, at afhængig af hvornår der opnås en MFF-aftale for 2021-
2027 og den efterfølgende proces med fastlæggelsen af de underliggende retsakter,
forventer Kommissionen i forbindelse med sit forslag til EU’s 2022-budget,
at bi-
drage med estimater for enkelte programmers klimaeffekt under den kommende
MFF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet ven-
tes at fastlægge sin holdning i efteråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun
behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2021, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2021, der vil blive opført på finansloven for 2021.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
Side 13 af 15
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at det danske
bidrag til EU’s bud-
get i 2021 vil være i størrelsesorden 25,5 mia. kr., såfremt Kommissionens forslag
vedtages i sin nuværende form.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder,
vurderes forslaget til EU’s 2021-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til, at der ikke foretages substantielle drøftelser af
Kommissionens forslag før stats- og regeringscheferne har indgået en aftale for
den kommende flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
10. Regeringens generelle holdning
I lyset af COVID-19 er presset på de offentlige finanser steget betydeligt. Derfor
er det regeringens holdning, at EU's budget bør afspejle de konsolideringsbestræ-
belser og vanskelige prioriteringer, som udgør rammerne for den nationale bud-
getlægning i medlemslandene. Samtidig skal EU-budgettet i 2021 i særlig grad
bringes i spil til at understøtte genopretningen af de europæiske økonomier og
hjælpe den grønne omstilling på vej. Det kræver bl.a., at udgifterne fokuseres på
de områder, hvor en fælleseuropæiske indsats har størst merværdi, mens andre
mere traditionelle udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belastnin-
gen af medlemslandenes offentlige finanser.
Den usikre situation i 2021 og udviklingen i løbet af 2020 med bl.a. to ændringer
til MFF-forordningen for at skabe rum til flere udgiftsmæssige prioriteter og histo-
risk udgiftstunge ændringsbudgetter understreger nødvendigheden af at sikre til-
strækkelige margener til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter som måtte
opstå i løbet af året. Danmark finder derfor, at der er behov for en større margin i
2021-budgettet end foreslået af Kommissionen, så EU hurtigt kan reagere, hvis
der i løbet af året opstår uforudsete behov.
EU’s budget skal bruges til at løse fælleseuropæiske
udfordringer. Derfor bør ud-
gifterne målrettes de områder, hvor de gør mest gavn. Fra dansk side finder man
det helt centralt, at der i budgetforhandlingerne foretages reelle udgiftspolitiske
prioriteringer frem for tilførsel af nye udgifter oven på Kommissionens forslag.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
Side 14 af 15
Danmark finder ikke, at en modernisering af budgettet bedst sikres ved øgede ud-
giftsniveauer, men ved udgiftspolitiske prioriteringer. Det er god budgetdisciplin
og på linje med håndteringen af udgiftsønsker i medlemslandene. Samme tilgang
bør gøre sig gældende i EU.
Derfor er der også i EU’s årlige budget behov for, at
der foretages udgiftspolitiske prioriteringer mhp. at sikre et samlet set lavere ud-
giftsniveau end foreslået af Kommissionen, en modernisering af budgettet og
større marginer til håndtering af evt. uforudsete udgifter.
Det er meget
vigtigt, at EU’s budget for 2021 adresserer de
største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt. Det er derfor helt centralt for
Danmark, at
mindst
25 pct. af EU’s udgifter bidrager til klimarettede tiltag samt en
styrket og effektiv opfølgning på klimaindsatsen.
Inden for ovennævnte ramme vil Danmark vægte følgende mere specifikke priori-
teter:
Budgetkategori 1 vækstpolitikkerne
skal prioritere midler til excellencebaseret
forskning og digitalisering.
Budgetkategori 2 samhørighedspolitik
skal bidrage til en samlet reduktion i forhold
til Kommissionens forslag. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til
den grønne omstilling.
Budgetkategori 3 landbrugspolitik
skal afsætte realistiske bevillinger til landbrugs-
politikken, idet budgetkategorien traditionelt er overbudgetteret i Kommissio-
nens forslag. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne om-
stilling.
Budgetkategori 4 migration og grænsekontrol
skal indebære en betydelig prioritering
af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et mere
retfærdigt og humant asylsystem samt et stærkere Frontex, der iværksættes
snarest muligt.
Kommissionens forslag indebærer meget markante stigninger, der risikerer at
resultere i absorberingsudfordringer samt manglende luft til hurtigt og effek-
tivt at kanalisere midler til uforudsete situationer. Derfor ønsker regeringen
mere moderate udgiftsstigninger generelt ift. Kommissionens forslag.
Budgetkategori 5 sikkerhed og forsvar
skal bidrage til en samlet reduktion i forhold
til Kommissionens forslag.
Budgetkategori 6 naboskab og verden
skal prioritere Afrika og nærområderne for at
adressere de grundlæggende årsager til migration, og bevillingerne til den hu-
manitære bistand og Grønlandsinstrumentet prioriteres.
Fsva.
budgetkategori 7 administration
anlægges en stram og budgetansvarlig linje.
kom (2020) 0300 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's budget for 2021
Side 15 af 15
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter imø-
dekommes i et endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale, bør imøde-
komme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgs-
mål om især niveau for margin, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere
udgiftsniveau end foreslået af Kommissionen, modernisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.