Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0301 Bilag 1
Offentligt
2238881_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
28. august 2020
Europa-Kommissionens meddelelse om den europæiske brintstrategi
KOM (2020) 301
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 8. juli 2020 offentliggjort en meddelelse om en brint-
strategi for et klimaneutralt Europa senest i 2050
Brintstrategien har tæt sammenhæng med Kommissionens sektorintegrationsstra-
tegi, som ligeledes er offentliggjort den 8. juli. Derudover er brintstrategien en kon-
kretisering af flere elementer i Kommissionens grønne pagt.
Brintstrategien udgør en køreplan for Kommissionens ambitioner for brint som led i
målet om reduktion af CO2-udledninger frem mod 2030 og et klimaneutralt EU se-
nest i 2050. Strategien omfatter initiativer og tiltag for både produktion, transport og
anvendelse af forskellige typer brint med fokus på fremme af brint fra lav-emission
eller vedvarende energikilder.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser. Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en brintstrategi velkommen.
De fleste prioriteter hænger godt sammen med regeringens egen dagsorden inden
for energi og klima, herunder understøttelse af fremtidige teknologier, der kan bi-
drage til at opnå Danmarks reduktionsmål i 2030 og målet om klimaneutralitet senest
i 2050. Regeringen arbejder for en klar prioritering af brint fra vedvarende kilder i den
videre udmøntning af strategien.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 8. juli 2020 en meddelelse om en euro-
pæisk brintstrategi, KOM(2020) 301, der skal lægge sporene for Kommissionens
ambitioner på området samt beskrive de konkrete initiativer og regulering, der skal
levere på strategiens målsætninger. Strategien er oversendt til Rådet den 9. juli i
dansk sprogversion.
Brintstrategien hænger tæt sammen med Kommissionens sektorintegrationsstrategi,
KOM(2020) 299. Derudover er brintstrategien en konkretisering af flere af elemen-
terne i Kommissionens grønne pagt af 11. december 2019, KOM(2019) 640.
Side 1/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0002.png
3. Formål og indhold
Kommissionens brintstrategi udgør en køreplan for Kommissionens ambitioner for
udviklingen af værdikæder for brint, hvor produktion, infrastruktur, efterspørgsel og
forskning opskaleres med henblik på at understøtte den grønne omstilling i de sek-
torer, hvor elektrificering ikke er muligt eller omkostningseffektivt. Det forventes
f.eks., at brint vil spille en væsentlig rolle i bl.a. dele af transportsektoren og indu-
strien. Formålet er at understøtte EU's mål om klimaneutralitet og nulforurening på
lang sigt.
Udviklingen af et omkostningseffektivt marked for brint baseret på vedvarende ener-
gikilder anses af Europa-Kommissionen som et vigtigt element i opfyldelse af
EU’s
klimamål for 2030 og 2050. Strategien omhandler både tiltag for vedvarende brint og
brint baseret på fossile processer med varierende grad af CO2-udledning, herunder
teknologier hvor CO2-udledningen fanges og deponeres (CCS) eller genbruges
(CCU). Kommissionen påpeger, at der på kort og mellemlang sigt vil være behov for
andre former for kulstoffattig brint end vedvarende brint med henblik på hurtigt at
nedbringe drivhusgasudledninger fra eksisterende fossil brintproduktion.
Med strategien sigter Kommissionen mod at udvikle et indre marked med fælles ram-
mer for brint, ligesom det er tilfældet for el og naturgas. Der annonceres en række
politikker, regulatoriske rammer og instrumenter for at sikre, at der kan skabes et
velfungerende, fair og omkostningseffektivt marked på brintområdet.
Brintstrategien fastsætter en målsætning om installation af mindst 6 GW elektroly-
sekapacitet til produktion af vedvarende brint i EU i 2024 og 40 GW kapacitet i
2030.
Strategiens tre faser
Kommissionen opridser i strategien tre faser med forskellige udviklingsmål for brint:
Første fase: 2020-2024
I denne fase er det strategiske sigte, at produktionen af elektrolyseanlæg opskale-
res, at der installeres mindst 6 GW elektrolyseanlæg til produktion af vedvarende
brint i EU, og at brintforbruget fremmes i nye, industrielle anvendelser og eventuelt i
tung transport. Desuden skal der installeres CO2-fangst og deponering (CCS) på
en del af de eksisterende brintproduktionsanlæg. Behov for udbygning af infrastruk-
tur vurderes at være begrænset, eftersom forbrug vil foregå tæt på produktionen.
Kommissionen fremhæver dog, at planlægning af langtrækkende distributionsinfra-
struktur bør påbegyndes i denne fase.
Anden fase: 2025-2030
I denne fase skal brint blive en indbygget del af et integreret energisystem med et
strategisk mål om opførslen af en kapacitet på 40 GW elektrolysekapacitet baseret
på vedvarende energi i 2030 (svarende til en 40-dobling af den nuværende kapaci-
tet). Vedvarende brint forventes i denne periode gradvist at blive konkurrencedygtig
i forhold til andre former for brintproduktion. Tiltag på forbrugssiden vil blive nød-
vendig for at introducere brint inden for nye anvendelsesområder såsom stålpro-
duktion, lastbiler, jernbane, skibstrafik, andre former for transport og til opvarmning
Side 2/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0003.png
af husholdninger og virksomheder i mindre afgrænsede geografiske områder. Der
skal ske yderligere tilpasning af eksisterende fossil brintproduktion med CO2-
fangst.
Vedvarende brint skal gradvist komme til at spille en rolle i et balanceret og fleksi-
belt energisystem, og udveksling af brint på tværs af medlemslande kan etableres.
Der vil være behov for planlægning af infrastruktur på tværs af medlemsstaterne
med et paneuropæisk net og et netværk af tankstationer for brint. Kommissionen
lægger op muligheden for at bruge dele af det eksisterende gasnet til at transpor-
tere brint over længere distancer.
Kommissionen forudser et behov for forøgelse af EU-støtten og fremme af investe-
ringer til opbygningen af et fuldt udbygget brint-økosystem. Der sigtes mod, at EU i
2030 skal have et åbent og konkurrencedygtigt indre brintmarked med uhindret
grænseoverskridende handel.
Tredje fase: 2030-2050
I denne fase forventes vedvarende brint at modnes og anvendes i stor skala for at
nå alle sektorer, hvor anden dekarbonisering ikke er mulig eller omkostningseffek-
tiv. Der skal være en massiv udbygning af vedvarende elproduktion for at imøde-
komme behovet for at producere vedvarende brint. Anvendelse af vedvarende brint
og brintbaserede brændstoffer (power-to-x) kan udbredes for en bred vifte af områ-
der, herunder skibsfart, flytrafik og industri, som ellers er vanskelig at dekarboni-
sere.
Investeringsinitiativer
For at opnå brintstrategiens mål understreger Kommissionen nødvendigheden af
en stærk investeringsdagsorden, som kan sikre sammenhæng på tværs af forskel-
lige EU-støtteordninger og finansiering via Den Europæiske Investeringsbank.
Strategien estimerer behov for investeringer frem mod 2030 i elektrolyseanlæg for
180-310 mia. kr., udbygning af en kapacitet på 80-120 GW i sol- og vindenergi for
1.600-2.500 mia. kr., CO2-fangst på halvdelen af de eksisterende fossile brintpro-
duktionsenheder for 80 mia. kr. samt i transport, lager, distributionsnet og tankstati-
oner for 480 mia. kr. Dertil kommer betragtelige udgifter til tilpasning af slutbruger-
sektorer til brug af brint og brintbaserede brændstoffer i f.eks. industri og transport.
Initiativet Den Europæiske Alliance for Ren Brint (European Clean Hydrogen Alli-
ance) skal løbende bidrage til at implementere brintstrategien. Alliancen blev oprin-
deligt annonceret som en del af den nye europæiske industristrategi i marts 2020.
Alliancen er en del af en indsats i EU for at reducere drivhusgasudledninger fra den
tunge industri og at styrke EU's globale konkurrenceevne ved at fremme udvalgte
nøgleteknologier mhp. at sikre industrielt lederskab i EU og bidrage til genopretnin-
gen af økonomien. Formålet med alliancen er at fremme investeringer i brintteknologi
for både at øge produktion af og efterspørgsel på brint fra vedvarende energikilder
og lav-emissionsbrint i EU som et led i omstillingen til en klimaneutral økonomi. Kom-
Side 3/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0004.png
missionen lægger op til, at alliancen skal bidrage til at udpege og koordinere inve-
steringer i værdikæden fra både offentlige og private midler, herunder fra EU-fonde
og statsstøtte gennem såkaldte IPCEI-projekter (Important Projects of Common Eu-
ropean Interest). Det centrale i IPCEI-konceptet er, at medlemsstater får mulighed
for at yde statsstøtte
ud over de normale undtagelser i EU’s statsstøtteregler til pro-
jekter, der klassificereres som et IPCEI. Derudover skal alliancen identificere flaske-
halse for investeringer i brint.
Med brintalliancen ønsker Kommissionen at samle alle relevante interessenter og
tænke i hele økosystemer. Alliancen er organiseret gennem seks rundbordsfora for
industrien, der er bygget op omkring de forskellige dele af værdikæden for brint her-
under produktion, transport og anvendelse, som skal bidrage til at koordinere arbej-
det i alliancen.
I alliancen samles industri, civilsamfund og offentlige beslutningstagere på natio-
nalt, regionalt og lokalt niveau. Den primære opgave vil være løbende at udvikle re-
aliserbare brintinvesteringsprojekter og bidrage til at koordinere investeringer og
politikker for hele brintværdikæden, herunder at fremme samarbejdet i investerings-
projekterne, inklusive brintprojekter under IPCEI-statsstøtteordningen (Important
Projects of Common European Interest).
Opskalering af produktion og efterspørgsel
For at opbygge en brintøkonomi i Europa vil Kommissionen adressere hele værdi-
kæden fra produktion og infrastruktur til anvendelse af brint. Både udbud og efter-
spørgsel skal øges, og produktions- og infrastrukturomkostninger skal bringes ned
for at sikre prisniveauer, der er konkurrencedygtige med fossile brændsler.
Øget efterspørgsel på brint skal i første omgang ske via øget forbrug i industrielle
processer og transportsektoren. Vedvarende og kulstoffattig brint kan erstatte kul-
stofintensiv brint i raffinaderierne, i ammoniak- og metanolproduktionen og delvist i
stålproduktionen. Senere er det ambitionen, at vedvarende brint kan bidrage til en
CO2-neutral stålproduktion. Til en start kan brint spille en rolle i transportsektoren i
forbindelse med lokale busruter, taxaer, tung transport og banetransport og inden-
landsk søtransport.
På længere sigt kan syntetiske brændsler baseret på brint komme til at spille en
rolle for dekarboniseringen af flytransport og skibsfart. Der foreslås en række tiltag
til støtte af efterspørgselssiden, eksempelvis minimus-andele eller kvoter for vedva-
rende brint eller afledte produkter i specifikke slutanvendelsessektorer (f.eks. visse
industrier såsom kemikaliesektoren, eller anvendelse til transportformål). Kommis-
sionen vil adressere brint i transportsektoren i den kommende strategi for bæredyg-
tig og intelligent mobilitet inden slutningen af 2020.
Kommissionen vurderer, at en opskalering af den aktuelle kapacitet fra under 1 GW
til 40 GW i 2030 kræver en koordineret indsats mellem European Clean Hydrogen
Alliance, medlemsstater og frontløberregioner. Udviklingen fordrer klarhed og sik-
kerhed for industrien og dens investorer samt en fælles forståelse på tværs af EU
Side 4/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0005.png
om, hvilke teknologier, der skal udvikles i Europa, og hvad der kan betragtes som
vedvarende og kulstoffattig brint.
Kommissionen agter at introducere fælles tærskelværdier for produktionsanlæg,
der tager højde for anlæggenes fulde livscyklus i form af drivhusgasudledninger.
Der skal ligeledes introduceres fælles terminologi og kriterier på tværs af EU i for-
hold til certificering af brint fra forskellige kilder.
For at sikre understøttende politiske rammer lægger Kommissionen bl.a. op til et
styrket kvotehandelssystem. Fossilbaseret brintproduktion modtager aktuelt gratis-
kvoter i regi af EU’s kvotehandelssystemsvarende
til deres eksisterende udledning
for at mindske risikoen for lækage i den pågældende sektor. Med strategien næv-
ner Kommissionen muligheden for at revidere tærskelværdien for tildeling af gratis-
kvoter i forbindelse med revisionen af kvotehandelssystemet i 2021 samt i alterna-
tive tiltag, der dæmmer op for lækage såsom en CO2-grænsetilpasningsmeka-
nisme. Der lægges ligeledes både op til instrumenter med en vis godtgørelse for in-
vestorer i regi af f.eks. offentlige udbudssystemer og til direkte markedsbaserede
systemer.
Kommissionen anser det for vigtigt at kunne anvende forskellige former for instru-
menter til at fremme produktion og efterspørgsel, som giver plads til forskellige ty-
per brint og medlemsstaternes forskellige udgangspunkter, samtidig med at der ta-
ges højde for konkurrence- og statsstøtteregler.
Infrastruktur og markedsdesign
Kommissionen fremfører, at behovet for infrastruktur især i strategiens første fase
forventes at afhænge af produktion, transportomkostninger og forbrug af brint. På
længere sigt vil der kunne sikres et effektivt samlet system og mulighed for at trans-
portere det over længere distancer. Det skal bl.a. ske gennem en revision af det
transeuropæiske netværk for energi (TEN-E) og en evaluering af lovgivningen om
gasmarkedet. Kommissionen henviser også til en kommende evaluering af direkti-
vet om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, en revision af de
transeuropæiske transportnetværk (TEN-T forordningen) og den kommende revi-
sion af VE-direktivet. Kommissionen forudser, at dele af det eksisterende gasnet
kan anvendes som infrastruktur for brint, dog under forudsætning af tilpasning af
eksisterende regulering hertil. Kommissionen vil sikre en fuld integration af brintin-
frastruktur i fremtidig infrastrukturudbygningen, bl.a. i forbindelse med de 10-årige
netudbygningsplaner (TYNDP).
Kommissionen vil opdatere nationale og CEN-standarder for gaskvalitet, idet iblan-
ding af brint i naturgas kan muliggøre decentral og lokal brintproduktion, mens det
samtidig reducerer værdien af brinten og ændrer kvaliteten af gassen og derfor kan
udgøre et problem i forhold til gashandel på tværs af grænser i EU.
Med et mål om et åbent og velfungerende marked for brint ønsker Kommissionen
en infrastruktur, som er tilgængelig for alle, klare regler for adgang for tredjeparter,
neutrale netværksoperatører samt robuste og stabile prissignaler.
Side 5/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0006.png
Forskning
Kommissionen lægger op til, at forskningsindsatsen på tværs af EU bør koncentre-
res om opskalering af elektrolysekapacitet, infrastruktur til distribution og lagring af
brint samt storskalaanvendelse til især industrielle formål. Fsva. standarder lægges
der vægt på forbedrede og harmoniserede (sikkerheds)standarder og metoder til at
vurdere miljømæssige effekter af brintteknologier. Udviklingen skal bl.a. understøt-
tes af rammeprogrammet Horizon Europe-partnerskabet Clean Hydrogen, ETS In-
novation Fund og gennem instrumenter linket til relevante og regionale program-
mer.
Internationalt samarbejde
Kommissionen ønsker at fremme samarbejdet om brint med en række nabolande
som led i disse landes grønne omstilling. Det gælder
EU’s østlige nabolande, herun-
der i særlig grad Ukraine og
EU’s
sydlige nabolande i Nordafrika, som bør være
prioriterede partnerlande. Samarbejdet kan række fra forskning, udvikling og refor-
mer på reguleringsområdet til direkte investeringer og handel med brint. Det vurde-
res, at der er basis for at installere 40 GW elektrolysekapacitet i de østlige og sydlige
nabolande inden 2030 med henblik på handel med EU. De vestlige Balkan-lande
samt Ukraine vil af Kommissionen blive opfordret til at deltage i European Clean Hy-
drogen Alliance, der som anført ovenfor har fokus på at skalere et brintmarked i EU
gennem fælleseuropæiske investeringer.
Kommissionen ønsker desuden at fremme, at der etableres et internationalt marked
for handel med brint, hvor prisen sættes i euro. Herved reduceres kursrisikoen for
euro-landene og andre medlemslande både ved eksport og import.
Generelt ønsker Kommissionen, at EU spiller en væsentlig og aktiv rolle som front-
løber på brintområdet, bl.a. ved at arbejde for internationale standarder, definitioner
og metoder for brint i multilaterale fora.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete lovgivningsmæssige
initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Side 6/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0007.png
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre forbrugerbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark. I det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil
det skulle vurderes, om det vil medføre konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller
have andre konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens forslag er den 9. juli 2020 sendt i høring i specialudvalget for Klima-
, Energi- og Forsyningspolitik med frist den 3. august 2020.
Der er afgivet i alt 8 høringssvar. Der er modtaget høringssvar fra følgende organi-
sationer:
Danske Maritime hilser brintstrategien velkommen og er enige med Kommissionen
i, at brint formentlig har vanskeligere udsigter inden for den oceangående skibstra-
fik formentlig end inden for nærskibsfart. Danske Maritime vurderer, at der vil være
behov for betydelige forsknings-, udviklings- og innovationsindsatser og investerin-
ger fremadrettet for at opnå de nødvendige stordriftsfordele og derved realisere det
fulde potentiale.
Danske Maritime er allerede involveret i nationale udviklings
og demonstrations-
projekter vedrørende anvendelse af brint til fremdrivning af færger og til brug ved
fremstilling af elektrisk energi om bord ved hjælp af brændselsceller, og støtter så-
ledes op om brintstrategien og dens udførelse.
Danske Maritime anbefaler, at de lovgivningsmæssige rammer for anvendelse af
brint inden for den maritime transport i størst muligt omfang skal udspringe fra IMO
og internationale standardiseringsorganer, så krav og regulering bliver ens globalt.
Derudover mener Danske Maritime at lovgivningen bør anerkende de såkaldte
frontløbervirksomheder, som er først med udviklingen af de efterspurgte brinttekno-
logier og -løsninger eller først tager dem i brug.
Danske Maritime har især noteret sig Kommissionens strategi for smart og bære-
dygtig mobilitet, som forventes offentliggjort senere på året.
Dansk Fjernvarme er enige med Kommissionen i, at brint ikke skal spille en stor
rolle inden for opvarmning i andet end særlige tilfælde. Dansk Fjernvarme finder
det dog stærkt kritisabelt, at Kommissionen, når
”energieffektivitet først” er et bæ-
rende princip i brintstrategien, hverken forholder sig til den samlede effektivitet i en
Side 7/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0008.png
brintbaseret energiforsyningskæde eller til hvordan høj effektivitet kan sikres ved
anvendelse af diverse konverteringstab (overskudsvarme).
Dansk Fjernvarme anbefaler, at implementeringen af brintstrategien sammen med
sektorintegrationsstrategien skal være en del af et energiplanlægningssystem med
fokus på effektivitet og samfundsøkonomisk cost-benefit. Såfremt brintstrategien
ikke suppleres med lokal energiplanlægning og sektorintegration som øger effekti-
viteten, kan den blive for dyr, bl.a. fordi flere af de CO
2
-intensive nøgleindustrier i
dag kan være placeret i områder med adgang til billige energiformer og statsstøtte
og vil flytte sig geografisk når disse udfases, hvilket vil være dyrt at modvirke alene
med støtte til brint.
Dansk Fjernvarme vurderer, at det i Kommissionens meddelelse er overset, at
brintproduktion kunne vinde indpas i decentrale samfund med overskud af elektrici-
tetsproduktion via såkaldte ”Energifællesskaber” jf. Elmarkedsdirektivet. Dansk
Fjernvarme mener, at dette kunne være særdeles interessant i en dansk kontekst,
fordi der er tradition for forbrugerejede forsyningsselskaber med stærke lokalinte-
resser og tradition for samarbejde mellem sektorerne. Som det er nu, vurderer
Dansk Fjernvarme, at forsyningslovenes begrænsninger samt især el-systemets
forbud mod direkte forbindelser, restriktioner vedrørende nettoafregning, et gam-
meldags tarifsystem samt manglende mulighed for 3.partsadgang lokalt til trans-
portsystemet vanskeliggør dette.
Drivkraft Danmark er positive over for Kommissionens udmelding om, at brint får en
vigtig rolle for blandt andet omstillingen af transportsektoren. Drivkraft Danmark fin-
der det i den forbindelse ærgerligt, at Kommissionen kun i mindre grad fokuserer
på anvendelsen af brint, og på hvordan efterspørgslen i transporten kan være med
til at drive et kommercielt marked for VE-brint.
Drivkraft Danmark anbefaler en tilpasning af Brændstofkvalitetsdirektivets (FQD)
reduktionskrav, da en tilpasning vil kunne bidrage til at understøtte produktionen og
anvendelsen af VE-brint yderligere. Drivkraft Danmark foreslår desuden et dansk
CO2-fortrængningskrav på 15 pct. i 2025 og 30 pct. i 2030, som optimalt set burde
være et krav for alle medlemslande. Drivkraft Danmark vurderer at et CO2-for-
trængningskrav vil fremme efterspørgslen på VE-brændstoffer og samtidig sikre, at
brint ikke kun skal konkurrere med fossil energi på pris, men også om at levere de
ønskede reduktioner bedst, billigst og smartest.
Drivkraft Danmark anbefaler Kommissionen at have et større fokus på de europæi-
ske raffinaderier, da de kan få en afgørende betydning for anvendelsen af brint som
erstatning for fossil energi. Drivkraft Danmark bakker op om Fuels Europes udspil
”Clean Fuels for All”, hvor brint spiller en afgørende
rolle i planen for at gøre raffina-
derierne fossilfri frem mod 2050. Drivkraft Danmark anbefaler desuden, at CO2-
kravene til biler laves om, da de vil spille en stor rolle i forhold til anvendelsen af
PtX i transporten. I dag ser man med CO2-kravene alene på CO2-udledningen ved
udstødningsrøret, og dermed ses en lastbil, der anvender methanol produceret af
VE-brint og CCU, også som en CO2-udleder.
Side 8/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0009.png
Danske Rederier finder det glædeligt, at Kommissionen med sin brintstrategi sætter
retning på en betydelig udbygning af brintproduktionen i Europa primært baseret på
vedvarende energi. Danske Rederier er enige med Kommissionen i, at anvendelse
af brint og brintbaserede brændstoffer i den maritime sektor i stort omfang primært
vil ske efter 2030. Desuden er Danske Rederier enige i, at det er afgørende vigtigt
at bringe produktionsomkostningerne ned gennem erfaringer med storskala anlæg
og en stærk forskning- og udviklingsindsats.
Danske Rederier påpeger vigtigheden af at der etableres fælles Europæiske krite-
rier for
certificering af fornybar og ’low-carbon’ brint, da skibsejere og andre afta-
gere af brint/brintbaserede brændstoffer ikke har mulighed for teknisk at efterprøve,
hvor brinten stammer fra. Danske Rederier mener at en certificeringsordning vil
kunne understøtte branchespecifikke initiativer for at sikre dokumentation for an-
vendelse af ’grønne’ brændstoffer.
Danske Rederier ser positivt på muligheden for iblanding af brændstoffer, der er
baseret på fornybare ressourcer som f.eks. fornybar brint, men understreger at det
er centralt at afklare, hvordan det bedst sker, før værktøjet tages i brug.
Danske Rederier hilser også strategiens fokus på infrastruktur velkommen og op-
fordrer til, at infrastrukturen til bunkerfaciliteterne i de europæiske havne tænkes
ind i det fremtidige arbejde. Danske Rederier påpeger i, at den internationale di-
mension er særlig vigtig for skibsfarten, da skibene også efter overgangen til nye
brændstoffer har behov for at kunne bunkre brændstof internationalt. Desuden me-
ner Danske Rederier at den internationale skibsfarts energibehov vil kræve, at der
etableres en global produktion af brint og brintbaserede brændstoffer.
Ørsted hilser EUs brintstrategi velkommen, og finder den yderst vigtig for klimaneu-
tralitetsmålet i 2050. Ørsted er positive
over for ”energy effieciency first” princippet
og finder det desuden positivt, at ”Clean hydrogen” kun defineres som vedvarende
brint, hvilket Ørsted finder det vigtigt at prioritere frem for fossilt brint med CCS. Ør-
sted er ligeledes positive over for målet for 6 GW elektrolyse i 2024 og 40 GW i
2030 til produktion af ”clean hydrogen” og anerkendelsen af at målopfyldelse kræ-
ver offentlig støtte, ikke kun til selve elektrolysen, men også til produktionen af
brændstoffer. Ørsted finder det positivt at strategien har et fokus på at fremme ef-
terspørgslen på brint via f.eks. minimumskrav om anvendelse af bæredygtige
brændsler i industrien eller den tunge transport, hvor det vil være vigtigt at skelne
mellem brint baseret på vedvarende energi og brint baseret på fossile brændsler.
Ørsted finder det positivt at
planlægning af en brint ”backbone”-infrastruktur
skal
starte nu og være på plads fra 2030. Ørsted finder det vigtigt, at processen også
følger ”energy efficiency first” princippet og dermed undgår risikoen for ”stranded
assets” i gasnettet. Ørsted finder det desuden vigtigt at det er koordineret med
yderligere elnetsudvikling, og at infrastukturudvikling til både gas og el bør introdu-
cere de rigtige prisstigninger ift. den optimale placering og forbrug af de forskellige
(vedvarende) energibærere.
I forhold til CCS er Ørsted bekymrede over den rolle fossilt brint med CCS vurderes
at kunne spille, fordi denne rolle sandsynligvis er overvurderet. Ørsted vurderer, at
Side 9/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0010.png
forventningen om at CCS skal dekarbonisere en del eksisterende fossil produktion
og dermed forlænge levetiden for fossile anlæg, risikerer at fortrænge investerin-
gerne fra vedvarende produktion og skabe ”lock-in effects”. Ørsted
afviser ikke, at
CCS er en nødvendig teknologi for at nå klimaneutralitet, men mener at det giver
mest mening at bruge den, hvor der ikke er CO2-frie alternativer. Ørsted vurderer
desuden at produktionen af CCS-brint er mere energiintens end vedvarende brint-
produktion, hvilket er i konflikt med ”energy effieciency first” princippet.
Ørsted finder det bekymrende og problematisk, at import af 40 GW elektrolyse fra
ikke-EU lande skal dække EU’s brintforbrug, fordi det fastholder EUs afhængighed
af importeret energi. Målet rejser desuden bekymringer om projekternes gennem-
førlighed, påvirkninger på nabolandes egne behov for vedvarende energi og mulig-
heden for at indføre bæredygtigheds
og additionalitetskrav.
Wind Denmark finder det glædeligt, at brintstrategien understreger at den fremti-
dige europæiske brintøkonomi skal være baseret på vedvarende energikilder, hvil-
ket kommer til udtryk ved de ambitiøse delmål for elektrolysekapacitet og etablerin-
gen af den nødvendige specifikke regulering og bredere rammevilkår inklusiv akti-
vering af finansielle mekanismer, der skal sikre at EU kan tiltrække de 1.500-3.500
mia. kr. i brintinvesteringer som er påkrævet frem til 2050.
Wind Denmark noterer sig, at brintstrategien kalder på en national dansk pendant
inklusiv opstilling af ambitiøse mål for elektrolyse-kapacitet i Danmark med tilhø-
rende ressourcer og virkemidler til at realisere dette. I den forbindelse mener Wind
Denmark, at Danmark må prioritere nationale midler til PtX-området, hvis Dan-
marks skal blive et forgangsland på området. Wind Denmark vurderer i et overslag,
at effekten af de afsatte 750 mio. kr. vil resultere i en dansk elektrolysekapacitet på
under 250MW, hvilket ikke stemmer overens med, at der I Danmark ifølge klima-
partnerskabet for energi og forsyning skal bruges 2-3 GW elektrolysekapacitet i
2030 alene til en national dansk 70pct.-målopfyldelse.
Wind Denmark finder det vigtigt, at princippet om ”energieffektivitet først” skal være
et centralt element, da det sikrer at brint kun anvendes, hvor direkte elektrificering
ikke er mulig. Wind Denmark finder det glædeligt, at der i strategien lægges op til
en fælles EU-klassifikation som vil tage udgangspunkt i brændstoffets reelle driv-
husgasfortrængning. Da fortrængningseffekten er det, der prissætter merværdien
af VE-brinten, vurderer Wind Denmark at det fra dansk side må være strategisk vig-
tigt at sikre, at eksport af denne kan ”bogføres” i et andet EU-land,
hvilket som ud-
gangspunkt ikke er muligt i dag.
Wind Denmark vurderer, at det vil kræve relativt store ændringer i både det nye
VE-direktiv og mobilitetspakken at gøre brint til et attraktivt transportbrændstof. For
at stimulere efterspørgslen på brint henvises der i strategien til en udvidelse ad VE-
direktivets iblandingskrav, men Wind Denmark mener ikke, at dette vil have en be-
tydning for brint, da brint byder
ind i et ”lavprismarked” med langt billigere bio-
brændstoffer. Wind Denmark vurderer, at det vil være et mere effektivt virkemiddel
at anvende brændstofkvalitetsdirektivets CO2-reduktionskrav, da det vil styrke pris-
sætningen af brint, fordi denne kan være CO2-neutral. I strategien henvises også til
Side 10/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0011.png
at en revision af CO2-emissionsstandarder for køretøjer potentielt kan styrke efter-
spørgslen, men Wind Denmark vurderer at det kun er tilfældet for brintkøretøjer og
ikke karbonbaserede køretøjer såsom metanol, DME eller syntetisk gas, da disse
vil blive defineret som fossile. Wind Denmark henviser desuden til direktiv om
fremme af renere og mere energieffektive køretøjer til vejtransport, der må anses
som et vigtigt redskab i udbredelsen af sådanne køretøjer, fordi det potentiel vil
skabe et relativt stort afsætningsmarked, som vil kunne drive omkostningerne ned.
Wind Denmark opfordrer til, at Danmark arbejder for at tiltrække PtX-industri til stra-
tegisk placerede brintklynger, hvor en del af brinten kan anvendes direkte mens
brintinfrastruktur skal sikre adgang til lagring og eksport af brint. Wind Denmark op-
fordrer desuden til at planlægningen heraf igangsættes hurtigst muligt, så billig
dansk VE-brint, kan transporteres via gasrør til de store brintforbrugscentre i f.eks.
Tyskland. Derudover vurderer Wind Denmark, at der er behov for udviklingen af en
’regulatorisk infrastruktur’ med en markedsmodel, der muliggør at dansk H2 f.eks.
kan byde ind i et udenlandsk Carbon Contract for Difference udbud. I den forbin-
delse understreger Wind Denmark, at konvertering eller etablering af sådanne gas-
rør kun bør kunne opnå PCI-status, hvis det kan valideres at projektet er 2050 kom-
patibelt og
ikke ’et natur-gasprojekt i grøn forklædning’, samt at de meget restriktive
principper for ejerskab af lagringsfaciliteter jf. art. 36 & 56 i el-direktivet, ikke må ud-
vandes i den forestående revision af gasreguleringen.
Wind Denmark påpeger, at brintderivater/PtX-produkter såsom e-metanol, e-am-
moniak, e-metaniseret gas ikke er nævnt meget i strategien, men grundet Dan-
marks styrkeposition inden for bio-økonomi,
bør det være i dansk interesse, at EU’s
brintstrategi ikke kun fokuserer på brint og landtransport, men også sikrer fremme
af PtX-produktion til transportsektoren, herunder skibs- og luftfarten.
Brintbranchen er positive over for strategien og mener at den indeholder en række
positive elementer. Brintbranchen finder det positivt at strategien tager udgangs-
punkt i en helhedsstrategi med fokus på både brintproduktion, efterspørgslen på
brint til bl.a. transportsektoren og på at fjerne regulatoriske barrierer. Brintbranchen
understreger vigtigheden af, at brint produceret med el fra vedvarende kilder bliver
prioriteret over brint produceret på fossile kilder eller fossil brint med CCS. Brint-
branchen finder det positivt, at Kommissionen i strategien har en ambitiøs målsæt-
ning om 6GW og 40GW elektrolyse i hhv. 2024 og 2030 samt en vision om et stort
europæisk brintmarked i 2030. Brintbranchen påpeger i den forbindelse, at en op-
fyldelse af denne ambition kræver både ændret regulering og offentlig støtte.
I forhold til brintinfrastruktur er Brintbranchen
positive over for investeringer ”back-
bone” infrastruktur og ligeledes positive over for sammenkoblingen af strategien
med EU´s Alternative Fuels Infrastructure Directive (AFID), der giver medlemssta-
terne en højere forpligtigelse for en dedikeret brintinfrastruktur til transport som bl.a.
etablering af brinttankstationer.
Brintbranchen finder det også positivt at der i strategien er fokus på etablering af
European Clean Hydrogen Alliance, der har som formål at skabe et offentlig privat
Side 11/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0012.png
samarbejde, der skal sikre implementering af strategien og derudover sikrer at stra-
tegien adresserer både klima og energi, såvel som privat beskæftigelse og Europas
globale konkurrencemuligheder. Brintbranchen finder det afgørende, at sektoren
netop vil blive betragtet strategisk af kommissionen således, at statsstøtte fra 3.
lande ikke risikerer at underminere den europæiske indsat på området.
Brintbranchen konstaterer at strategien lægger sig op ad VE-direktivet, hvor der er
en række begrænsninger for brintproduktion ift. bæredygtigheds- og additionalitets-
krav. Selvom brintstrategien åbner op for yderligere støtteforanstaltninger, anbefa-
ler Brintbranchen at man ser på muligheden for at få omarbejdet direktivet, så det i
højere grad kan tilpasses de målsætninger, der er præsenteret i brintstrategien.
Samtidig mener Brintbranchen, at de manglende ambitioner ift. VE-direktivet under-
streger behovet for en offensiv dansk implementering af direktivet, herunder ikke
mindst en national og operationel implementering af kravet om additionalitet. Desu-
den bør Danmark fortsat arbejde for at den kommende delegerede retsakt, der skal
fastsætte kriterierne for anvendelse af el fra det kollektive net til produktion af VE-
brint, give realistiske og fleksible muligheder herfor, samt ikke mindst, at retsakten
offentliggøres hurtigst muligt, da den nuværende usikkerhed på området risikerer at
forhindre investeringer i brintprojekter.
For Brintbranchen er det vigtigt at man finder en fornuftig balance, når det gælder
konkurrenceudsatte virksomheders brug af fossil brint og den nuværende tildeling
af gratis kvoter under ETS (Emission Trading System) herfor. Brintbranchen opfor-
drer til at konkurrenceevnen ikke undermineres, men finder det problematisk at der
i dag ikke skabes incitament til en konvertering af dette forbrug, da kvoterne bortfal-
det ved ophør af drift af anlæg til produktion af brint ved steam methane reforming
(SMR).
Brintbranchen finder det som uhensigtsmæssigt, at der i strategien lægges op til
øget forbrug af fossil brint og CCS, da det risikerer at aflede investeringerne fra VE-
produktion og fastholde udnyttelsen af fossile energikilder. Brintbranchen opfordrer
til, at det tilstræbes at brinten kommer fra elektrolyse frem for SMR, da dette vil
være de fremtidssikrede investeringer. Desuden vurderer Brintbranchen at nye
SMR-anlæg
evt. i kombination med CCS, risikerer at føre til strandede fossile as-
sets. Brintbranchen er desuden bekymrede for etableringen af 40GW elektrolyse
uden for EU´s grænser, da EU dermed vi fortsætte med uafhængighed af importe-
ret energi. Derfor opfordrer Brintbranchen til, at brintproduktionen lægges i EU i vi-
dest muligt omfang. Dette kræver en ambitiøs VE-udbygning, hvilket Brintbranchen
mener bør være en dansk mærkesag.
Dansk Industri (DI)
vurderer, at EU’s
brintstrategi er særdeles vigtig i arbejdet med
at realisere EU’s ambition
om klimaneutralitet i 2050, men at der imidlertid er behov
for store investeringer i nye produktionsanlæg og infrastruktur. DI mener, at den nu-
værende teknologi til brintproduktion er langt fra markedsmoden, og at det kræver
betydelige investeringer i nye værdikæder kombineret med et nyt regulatorisk re-
gime, hvis EU skal lykkedes med at realisere ambitionen om 2X40 GW brint i 2030.
Side 12/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0013.png
DI henviser til at der i brintstrategien nævnes nogle lidt mindre markedsmodne tek-
nologier, og DI mener i den forbindelse at der bør være fokus på at gøre mere hø-
jeffektive elektrolyseenheder af SOEC-typen markedsmodne.
DI mener, at udnyttelsen af overskudsvarme fra produktionen af brint baseret på el
i højere grad bør tages i betragtning. DI henviser i den forbindelse til, at Kommissi-
onen i strategien antyder, at produktionsanlæg vil blive placeret i bestemte områ-
der. DI vurderer, at det kan være steder langt fra, hvor overskudsenergien kan an-
vendes og dermed bliver det ikke økonomisk at udnytte overskudsvarmen. DI på-
peger, at dette er udfordringen i forbindelse med de danske energi-øer, hvor brint
produceres på øerne, fordi brint kan transporteres uden energitab i modsætning til
el, men overskudsvarmen forsvinder uudnyttet. Som et alternativ kan produktions-
anlæg til brint bygges tættere på områder, hvor der er et behov for varme og køling,
hvilket eksempelvis er gjort i Fredericia.
DI lægger vægt på, at ”clean hydrogen” skal defineres som vedvarende brint,
og at
vedvarende brint prioriteres frem for fossilt brint med CCS, da dette ikke er fuld-
stændig emissionsfrit.
DI finder det vigtigt, at planlægning af en infrastruktur til transport af brint skal starte
nu og være på plads fra 2030. I den sammenhæng finder DI det yderst vigtigt at
”energy efficiency first” princippet følges, således at investeringerne i ny infrastruk-
tur er tilpasset efterspørgslen for at undgå overinvesteringer i infrastruktur, der ikke
anvendes. Hertil kommer vigtigheden af, at det er koordineret med yderligere inve-
steringer i nye elnet. DI mener, at infrastrukturudvikling til både gas og el bør intro-
ducere de rigtige prissignaler i forhold til den optimale placering og forbrug af de
forskellige (vedvarende) energibærere.
DI vurderer, at den rolle fossil brint kan spille i kombination med CCS, sandsynlig-
vis er overvurderet, og at man risikerer at aflede investeringerne fra vedvarende
produktion. Ikke desto mindre er CCS ifølge DI en nødvendig teknologi for at nå kli-
maneutralitet, og DI finder det derfor vigtigt, at Kommissionen nævner det i sektor-
integrationsstrategien. DI vurderer endvidere at produktionen af CCS-brint er (lidt)
mere energiintenst end vedvarende brintproduktion, hvilket er i konflikt med ”energy
efficiency first” princippet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til de øvrige medlemsstaters holdning til strategien
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissions nye brintstrategi velkommen.
Regeringen har i EU-regi arbejdet for et større fokus på sektorintegration og grønne
gasser, der begge er vigtige elementer i en dekarboniseringen af det europæiske
energisystem. Derfor ser regeringen positivt på de to parallelt fremsatte strategier
om sektorintegration og brint.
Side 13/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0014.png
Kommissionens prioriteter i brintstrategien hænger godt sammen med regeringens
egen dagsorden inden for klima, energi og miljø, herunder det fælleseuropæiske
mål om klimaneutralitet i senest 2050 og nulforureningsstrategien.
Regeringen støtter, at der i EU sættes et særligt fokus på vedvarende brint og Po-
wer-to-X teknologier. Dette fokus vil samtidig være med til at understøtte de kon-
krete initiativer, der fremgår af klimaaftalen om energi og industri fra juni 2020, der
skal fremme udbredelsen af bæredygtige brændsler i Danmark. Regeringen lægger
i den forbindelse vægt på, at vedvarende brint skal bidrage til den grønne omstil-
ling, primært i sektorer, der ellers er svære at omstille til vedvarende energi.
Regeringen lægger vægt på, at der tages højde for den samlede energisystembe-
tragtning, når der diskuteres standarder for vedvarende brint. I forbindelse med
Kommissionens plan om en parallel udvikling af vedvarende brint sammen med
kulstoffattig brint, finder regeringen det væsentligt, at der i EU fokuseres særligt på
brint fra vedvarende energikilder for at sikre en reelt bæredygtig udvikling i over-
ensstemmelse med EU’s og Danmarks mål om klimaneutralitet i 2050.
Regeringen opfordrer til, at der lægges et større fokus på at fremme efterspørgslen
på en række brint-baserede PtX-produkter, som er nødvendige for en bæredygtig
omstilling fra fossile brændstoffer. Dette gælder i særlig grad inden for fly- og mari-
tim transport samt langdistance vejtransport. Fokus herfor foreslås med Brintstrate-
gien først at ske i ”fase 3”, men
regeringen så gerne, at både efterspørgsel samt
udvikling af teknologier til produktion af PtX fremmes tidligere end 2030.
Regeringen bemærker, at Danmark kan tilbyde nogle vigtige kompetencer på tværs
af brintkæden og især i forbindelse med viderekonvertering af brint både med og
uden kulstof, som ikke tilstrækkeligt adresseres af strategien, men som giver mulig-
hed for anvendelse af syntetiske brændsler i f.eks. luft- og skibsfart.
I forbindelse med Kommissionens forslag til at benytte brint til rumopvarmning ved
at erstatte naturgasfyr med brintfyr vurderer regeringen det mere hensigtsmæssigt
at skifte til grøn fjernvarme og eldrevne varmepumper med høj virkningsgrad.
Regeringen hilser Kommissionens brintalliance (Clean Hydrogen Alliance) velkom-
men og lægger vægt på, at alliancen bør have særligt fokus på at fremme brint fra
vedvarende energi, primært i sektorer, der er svære at elektrificere og ikke fører til
nye investeringer i fossile teknologier.
Regeringen lægger vægt på, at der sikres transparens og åbenhed for alle interes-
serede medlemsstater, og at et bredt udsnit af virksomheder og interessenter på
tværs af hele EU og industrien får mulighed for at deltage i alliancen, herunder
SMV’er.
Herudover lægger regeringen vægt på, at investeringer i vedvarende brint
kun er ét af flere elementer i alliancens arbejde og vil hertil arbejde for, at der også
er fokus på at styrke de generelle rammevilkår, der bredt set kan bidrage til at under-
støtte den europæiske værdikæde for vedvarende brint.
Side 14/15
kom (2020) 0301 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om den europæiske brintstrategi
2238881_0015.png
Regeringer forholder sig positivt til Kommissionens forslag om at etablere et interna-
tionalt marked for brint og byder samarbejdet om brint med en række af EU's nabo-
lande velkommen som led i disse landes grønne omstilling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 15/15