Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0362 Bilag 1
Offentligt
2247917_0001.png
Den 17. september 2020
MFVM 132
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om forelæggelse på Den Euro-
pæiske Unions vegne af forslag om ændring af bilag IV til Baselkonventionen
om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaf-
felse heraf med henblik på partskonferencens 15. møde og Den Europæiske Uni-
ons holdning til andre parters forslag om ændring af bilag IV og andre bilag
KOM (2020)362
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til afgørelse med henblik på det 15. partsmøde under Baselkon-
ventionen. Forslaget vil, hvis det vedtages, betyde at EU vil arbejde for forbedret kontrol, juridisk
klarhed og miljøvenlig håndtering af affald som bidrag til den cirkulære økonomi. Som en del af den
målsætning vil EU stille forslag om tydeliggørelse af beskrivelserne af bortskaffelsesoperationerne i
bilag IV til konventionen. EU ønsker ligeledes at kunne bakke op om andre parters forslag om for ek-
sempel angivelser af affald fra elektrisk og elektronisk udstyr. Med afgørelsen lægges også op til, at
EU i samråd med medlemsstaterne kan aftale justeringer under forhandlingerne på partskonferen-
cen samt, at EU, hvis der vedtages ændringer, vil tage de fornødne skridt til at sikre at den nuvæ-
rende kontrol internt i EU ikke berøres. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle,
samfunds eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Forslaget vurderes at forbedre miljø-
beskyttelsen.
Baggrund
Kommissionen har den 7. august 2020 fremlagt forslag om forelæggelse på Den Europæiske Unions
vegne af forslag om ændring af bilag IV til Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende
transport af farligt affald og bortskaffelse heraf med henblik på partskonferencens 15. møde og Den
Europæiske Unions holdning til andre parters forslag om ændring af bilag IV og andre bilag. Forslaget
er modtaget i en dansk sprogudgave fra Rådssekretariatet den 7. august 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og artikel 218, stk 9, og forslaget kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsendt forslag til afgørelse med henblik på forberedelse af det 15. partsmøde
under Baselkonventionen. Forslaget til afgørelse indeholder mål som EU ønsker at forfølge i forhand-
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
kom (2020) 0362 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald
lingerne. Målene handler om at sikre forbedret kontrol gennem fuld anvendelse af konventionens kon-
trolmekanismer, forbedre den juridiske klarhed omkring bortskaffelsesoperationer i bilag IV samt at
støtte en miljøvenlig håndtering af affald på globalt plan og bidrage til en global cirkulær økonomi.
Forslaget til afgørelse indeholder også beslutning om, at EU skal fremsætte et forslag til forhandlin-
gerne som støtter disse mål. Forhandlingsforslaget vil medføre en klarere skelnen mellem slutdepone-
ring og nyttiggørelse, en præcisering af at alle affaldshåndteringsoperationer er omfattet, samt en
ajourføring og præcisering af beskrivelserne af håndteringsoperationerne i bilag IV. Forslaget har bag-
grund i anbefalinger fra en ekspertgruppe nedsat på det 13. partsmøde.
Med forslaget til afgørelse ønsker EU også mulighed for at kunne støtte forslag fra andre Baselparter til
ændringer i andre af konventionens bilag, som er i overensstemmelse med
EU’s
mål. Ligeledes ønsker
EU mulighed for at støtte forslag fra andre parter vedrørende omklassificering af affald fra elektrisk og
elektronisk udstyr under bilag II og bilag VIII, som vil betyde at elektronisk affald fremover vil under-
lægges anmeldelsesproceduren (forudgående skriftligt samtykke fra de berørte kompetente myndighe-
der). På nuværende tidspunkt kræves der ikke forudgående skriftligt samtykke for visse ensartede ty-
per af elektronikaffald.
Forslaget til afgørelse indeholder mulighed for, at EU, i lyset af udviklingen på det 15. partsmøde, i
samråd med medlemsstaterne kan justere i ovenstående holdning uden at konsultere Rådet.
Endelig indeholder forslaget til afgørelse bestemmelse om, at EU, hvis der vedtages ændringer, vil tage
de fornødne skridt til at sikre via en regional aftale, at den nuværende kontrol internt i EU ikke berø-
res. Hermed ønskes sikret at en omklassificering af elektrisk og elektronisk affald ikke vil medføre re-
elle ændringer i transporten af affald internt i EU og EØS.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af EU’s internationale forpligtelser, vurderes det, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald (transportforordningen)
omfatter ændringer, som foretages i Baselkonventionen. Transportforordningen er direkte gældende i
dansk ret og dele heraf implementeret via bekendtgørelse nr. 1229 af 21. november 2019 om overførsel
af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-/eksportbekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af særligt transportforordningen og mulig
præcisering i import-/eksportbekendtgørelsen.
Økonomiske konsekvenser
Rådsafgørelsen har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser. Rådsafgørelsen forventes ikke at bibringe
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget,
da rådsafgørelsen sikrer status quo
internt i EU og EØS. Forslaget forventes ikke at få væsentlige administrative og økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet, da rådsafgørelsen sikrer status quo internt i EU og EØS. Virksomheder, som
2
kom (2020) 0362 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald
eksporterer elektronikaffald fra Danmark ud af EU, vil kunne opleve mindre økonomiske omkostnin-
ger i forbindelse med, at der indføres anmeldepligt for denne type af affald.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet i EU, da status quo sikres inden for EU og EØS.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet globalt og i en række udviklingslande, særligt såfremt forslag til
nye angivelser af elektronikaffald i bilag II (kategorier af affald, der kræver en særlig undersøgelse)
vedtages. Således sikres en mere sikker miljømæssig forsvarlig behandling af en af de affaldsstrømme,
der volder størst problemer for miljø og sundhed, og som samtidig har et af de største potentialer for at
bidrage til den cirkulære økonomi.
Konsekvenser for Grønland og Færøerne
Forslaget skønnes ikke at have nogen betydning for hverken Grønland eller Færøerne.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen at forslaget vil opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater, da forslaget
ses at være i tråd med allerede vedtagne EU-politikker og strategier, herunder den europæiske grønne
pagt og Kommissionens handlingsplan for cirkulære økonomi.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at forslaget er i tråd med europæiske grønne pagt, Kommissionens strategi for cir-
kulære økonomi og den danske
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi,
hvor det
angives, at der skal arbejdes aktivt for, at EU skal stoppe med at eksportere affald ud af EU. Regerin-
gen støtter Kommissionens forslag til rådsafgørelse, da forslaget sikrer mere juridisk klarhed om af-
faldsbehandlingsoperationer, som alene vil sikre bedre fælles forståelse af eksisterende lovgivning og
lette kontrollen med overførsel af affald, samt forebygge ulovlige overførsler.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om andre bilag til konventionen, for eksempel om andre
Baselparters forslag til nye angivelser af affald fra elektrisk og elektronisk udstyr i bilag II (kategorier
af affald, der kræver en særlig undersøgelse). Elektronikaffald er en af de affaldsstrømme, der volder
størst problemer for miljø og sundhed, og som samtidig har et af de største potentialer for at bidrage til
den cirkulære økonomi.
I Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi ønskes der skærpelse af reglerne for ek-
sport af affald fra elektrisk og elektronisk udstyr ud af EU. Regeringen arbejder derfor for alle stram-
ninger, som vil resultere i, at afsender af elektronikaffald altid skal medbringe dokumentation for
eventuel farlige stoffer, eller andre stramninger i forbindelse med eksport ud af EU.
Regeringen vil også arbejde for, at EU i forhandlingerne forslår en omklassificering af for eksempel
kabler og andet affald fra elektrisk og elektronisk udstyr med henblik på at undgå eksport ud af EU til
tredjelande, som ikke kan behandle affaldet på miljømæssig forsvarlig vis. Dette vurderes i lighed med
forslaget om elektronikaffald at bidrage til at forbedre beskyttelsesniveauet, ikke mindst i udviklings-
landene. Da status quo sikres internt i EU og EØS og da der er begrænset eksport fra Danmark ud af
EU af denne type affald, vurderes en sådan skærpelse ikke at påvirke de administrative og økonomiske
konsekvenser for dansk erhvervsliv.
3
kom (2020) 0362 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald
Regeringen finder ligeledes, at det bør tydeliggøres, at reglerne internt i EU ikke nævneværdigt berø-
res, selvom reglerne i Baselkonventionen skærpes, da man i EU-reguleringen allerede har et miljø-
mæssig forsvarlig regelsæt som bibeholdes. Skærpelsen vil derfor alene gælde for tredjelande uden for
EU/EØS, som har tiltrådt OECD-beslutningen, og for eksport fra EU til OECD-lande og udviklings-
lande.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4