Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0404 Bilag 3
Offentligt
2217391_0001.png
25. juni 2020
Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til Solvensstøtteinstrument
under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
KOM(2020) 404
1. Resume
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et ændringsforslag til forordningen om den Europæiske
Fond for Strategiske Investeringer (EFSI), der skal etablere et Solvensstøtteinstrument. Forslaget
er en del af en pakke af forslag vedr. EU’s flerårige finansielle ramme
2021-27 (MFF) og gen-
opretning af landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Forslaget skal hjælpe virksomheder, der grundlæggende er sunde, men som oplever solvensproblemer
(dvs. problemer med lav egenkapital) som følge af COVID-19-krisen, igennem krisen, så de bliver
i stand til at bidrage til genopretningen af økonomien, samt den digitale og grønne omstilling.
Forslaget skal også bidrage til at sikre lige konkurrencevilkår på det indre marked ved at mindske
uligheden i kriseramte virksomheders adgang til kapital på tværs af EU-landene.
Forslaget etablerer et midlertidigt Solvensstøtteinstrument under EFSI-forordningen. Instrumentet
skal mobilisere private investeringer for 300 mia. euro fra 2020 frem til udgangen af 2024. Det
skal ske på grundlag af en EU-budgetgaranti til Den Europæiske Investeringsbank (EIB), som
allerede eksisterer under EFSI og som med Solvensstøtteinstrumentet forhøjes fra 26 mia. euro til
92,4 mia. euro, dvs. med 66,4 mia. euro (løbende priser).
Virksomheder i alle EU-lande kan komme i betragtning til EU-budgetgarantien under Solvens-
støtteinstrumentet. Fokus vil ifølge forslaget være på de EU-lande, der er hårdest ramt af CO-
VID-19 krisen, og som har mest begrænsede muligheder for at give national statslig solvensstøtte.
Kun virksomheder med en levedygtig forretningsmodel, som ikke var i problemer før krisen, kan
opnå finansiering fra på grundlag af EU-budgetgarantien.
Regeringen ønsker, at EU-landene kommer bedst muligt igennem COVID-19-krisen og at un-
derstøtte fair konkurrence i det indre marked. Regeringen er derfor i lyset af den ekstraordinære
situation åben for at drøfte etableringen af et Solvensstøtteinstrument under EFSI, men vil arbejde
for, at investeringsperioden (2020-24) forkortes, og at EU-budgetgarantien mindskes tilsvarende.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et ændringsforslag til forordningen om den
Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (”European
Fund for Strategic In-
vestments” –
EFSI). Ændringsforslaget skal etablere et Solvensstøtteinstrument.
Forslaget er en del af en pakke af forslag vedr. EU’s flerårige finansielle ramme
2021-27 (MFF) og genopretning af landenes økonomier i lyset af COVID-19-kri-
sen.
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
2217391_0002.png
Side 2 af 7
EFSI-forordningen blev vedtaget i juni 2015 og forlænget og udvidet i december
2017.
EFSI er en del af den daværende Kommissions ”Investeringsplan for Eu-
ropa”, hvor EFSI oprindeligt skulle mobilisere 315 mia. i private og offentlige in-
vesteringer i perioden 2015-2017, og senere helt op til 500 mia. euro, da EFSI i 2017
blev udvidet og forlænget til udgangen af 2020.
EFSI er etableret som en separat garantifacilitet, der er styret i regi af Den Europæ-
iske Investeringsbank (EIB).
1
EFSI’s aktiviteter skal være adskilt fra EIB’s andre
aktiviteter. EFSI understøtter private og offentlige investeringer på grundlag af en
garanti fra EU-budgettet til EIB, som benytter garantien overfor erhvervsfrem-
mende banker, virksomheder mv. Formålet med EU-budgetgarantien er at mindske
private og offentlige investorers risiko og derved gøre det mere attraktivt for dem
at foretage investeringer, som er samfundsøkonomisk rentable, men som de måske
ellers ikke ville have foretaget, dvs. rette ”markedsfejl”.
EU-budgetgarantien skal på den måde fremme investeringer, som i betydeligt om-
fang overgår selve garantiens størrelse, dvs. opnå en gearing af garantien. EU-bud-
getgarantien til EIB indebærer en risiko for tab for EU-budgettet svarende til ga-
rantiens størrelse. Garantien er understøttet af en konkret hensættelse under EU-
budgettet, som skal dække eventuelle tab, og som udgør 35 pct. af garantien.
EFSI understøtter investeringer inden for infrastruktur, energi, forskning og udvik-
ling, miljø, landbrug, digitalisering, uddannelse, sundhed og sociale projekter. Der-
udover understøttes investeringer i virksomheder, herunder små opstartsvirksom-
heder. Under EFSI er det en investeringskomité
2
(med deltagelse af eksperter), som
på grundlag af fastlagte kriterier beslutter, for hvilke konkrete investeringer EU-
budgetgarantien skal benyttes.
Der henvises generelt til samlenotater om EFSI, herunder ifm. ECOFIN 6. decem-
ber 2016, oversendt til Folketingets Europaudvalg 15. november 2016.
Kommissionen har stillet forslag om, at der i den kommende flerårige finansielle
ramme (MFF) for 2021-2027 oprettes et nyt InvestEU-program.
Forslaget om Solvensstøtteinstrumentet ændrer EFSI-forordningen, der har hjem-
mel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmådes (TEUF) artikel 172,
173 samt dele af artikel 175 og 182. Rådet og Europa-Parlamentet træffer fælles
beslutning om forslaget iht. den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet skal ved-
tage forslaget med kvalificeret flertal.
Link til Kommissionens hjemmeside for EFSI:
https://ec.europa.eu/commission/priorities/jobs-growth-
and-investment/investment-plan-europe-juncker-plan/european-fund-strategic-investments-efsi_en.
Link til
Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) hjemmeside om EFSI:
https://www.eib.org/en/efsi/what-is-
efsi/index.htm.
2
Investeringskomitéen
består af EFSI’s direktør samt otte uafhængige eksperter udpeget af EFSI’s daglige
ledelse.
1
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
2217391_0003.png
Side 3 af 7
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at mindske de store økonomiske
konsekvenser af COVID-19-krisen. Forslaget skal sikre, at EU-landenes virksom-
heder, der grundlæggende var sunde før krisen, men som oplever solvensproblemer
som følge af krisen, dvs. problemer med for lav egenkapital (fx som følge af tabt
omsætning/indtjening samt tab på kunder), også er i stand til at bidrage til genop-
retningen af økonomien, samt EU-prioriteter som den digitale og grønne omstilling.
Kommissionen bemærker desuden, at EU-landenes ulige muligheder for hver især
at give national statsstøtte til virksomheder risikerer at skabe ulige konkurrencevil-
kår i det indre marked. Forslaget skal dermed også bidrage til at skabe lige konkur-
rencevilkår. Kommissionen skønner, at EU-landenes virksomheder i lyset af CO-
VID-19-krisen har behov for ny kapital i niveauet 720-1.200 mia. euro.
3
Det be-
mærkes, at der er stor usikkerhed forbundet med dette skøn.
Forslaget etablerer et midlertidigt Solvensstøtteinstrument under EFSI-forordnin-
gen, som tilvejebringer private investeringer til virksomheder med solvensproble-
mer, dvs. problemer med lav egenkapital. Forslaget øger til det formål EU-budget-
garantien under EFSI med 66,4 mia. euro,
jf. tabel 1.
EU-budgetgarantien stilles til
EIB, som anvender garantien til at gøre private investeringer i solvenstruede virk-
somheder mindre risikable og derved mere attraktive for investorerne.
Solvensstøtteinstrumentet skal på den måde skabe private investeringer for 300 mia.
euro. EU-budgettet understøtter på den måde (gennem EIB) private investeringer
i virksomheder og stiller ikke selv midler til rådighed direkte for virksomhederne.
Private investorer vil med et kapitalindskud i virksomheder opnå ejerandele i virk-
somhederne og kunne opnå et afkast på deres investering (udbytter mv.). Tab på
investeringer dækkes i et vist omfang af EU-budgetgarantien.
Tabel 1
Den Europæsieke Fond for Strategiske Investeringer
forslag til Solvensstøtteinstrument (mia. euro)
Forslag til EFSI Sol-
Nuværende EFSI
vensstøtteinstrument
(2015-2020)
(2020-2024)
EU-budgetgaranti til EIB
Konkret hensættelse til EU-garantifond
Mål for investeringer
26
9,1
500
66,4
33,2
300
I alt
(2015-2024)
92,4
42,3
800
Anm.: Alle beløb er angivet i løbende priser.
Kilde: Kommissionens forslag KOM(2020) 404.
Link til arbejdspapir fra Kommissionen:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/asses-
sment_of_economic_and_investment_needs.pdf.
3
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
2217391_0004.png
Side 4 af 7
Der lægges op til en fleksibel udmøntning af Solvensstøtteinstrumentet, hvor bl.a.
EIB, nationale vækstfonde, private fonde og investeringsplatforme kan søge om
adgang til EU-budgetgarantien mhp. at investere i konkrete virksomheder med sol-
vensproblemer. EFSI’s
investeringskomité tildeler herefter garantien
til EIB m.v.
mhp. dækning af investeringerne i disse virksomheder (kriterier for egnede virk-
somheder fremgår af afsnittet
Adgang til Solvensstøtteinstrumentet
nedenfor).
For at understøtte garantien foreslår Kommissionen at hensætte 33,2 mia. euro i
løbende priser (31 mia. euro i 2018-priser) fra EU-budgettet til EU-garantifonden
(hensættelsesrate på 50 pct.) oven i de 9,1 mia. euro, der allerede er hensat fra EU-
budgettet i den nuværende EFSI-forordning. Den høje hensættelsesrate reflekterer
ifølge Kommissionen den høje risiko, der forbundet med investeringer under de
nuværende økonomiske forhold.
De øgede ressourcer til garantifonden mobiliseres dels ved at hæve forpligtelseslof-
terne under MFF 2014-2020 og dels gennem et nyt genopretningsinstrument
(”Next Generation EU”).
Investeringsperiode og relation til InvestEU-fonden
Ifølge den nuværende EFSI-forordning skulle investeringsperioden for EFSI ud-
løbe ved udgangen af 2020, hvorefter EFSI skulle erstattes af InvestEU i den kom-
mende MFF for 2021-2027.
Grundet COVID-19-krisen ønsker Kommissionen imidlertid, at Solvensstøttein-
strumentet etableres og tages i brug snarest muligt i 2020 (dvs. inden InvestEU er
etableret). For at sikre dette placeres Solvensstøtteinstrumentet under EFSI, der
allerede er funktionsdygtig, og investeringsperioden foreslås ekstraordinært at løbe
fra 2020 til og med 2024. Investeringsperioden for EFSI’s øvrige aktiviteter udløber
fortsat ved udgangen af 2020 og afløses af InvestEU. For at undgå parallelle struk-
turer mellem EFSI og InvestEU, vil driften af Solvensstøtteinstrumentet blive over-
taget af InvestEU, når denne er etableret i 2021.
Kommissionen lægger op til, at mindst 60 pct. af investeringerne i virksomheder
under Solvensstøtteinstrumentet skal være godkendt ved udgangen af 2022, mens
de resterende investeringer skal godkendes frem mod udgangen af 2024.
Adgang til Solvensstøtteinstrumentet
Virksomheder i alle EU-lande og alle sektorer under den eksisterende EFSI-forord-
ning
4
vil kunne komme i betragtning til EU-budgetgarantien under Solvensstøtte-
instrumentet. Fokus vil imidlertid ifølge forslaget være på virksomheder i de EU-
De relevante sektorer er jf. artikel 9, stk. 2 i EFSI-forordningen (EU 2015/1017) a) forskning, udvikling og
innovation, b) energisektoren, c) transportinfrastruktur, udstyr og innovationsteknologier til transport, d)
SMV’er og midcaps med op til 3.000 ansatte, e) information-
og kommunikationsteknologier, f) miljø- og res-
sourceeffektivitet, g) human kapital, kultur og sundhed, h) bæredygtigt skovbrug, landbrug, fiskeri og aquakultur
og i) særlige industrier og tjenester i mindre udviklede regioner.
4
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
2217391_0005.png
Side 5 af 7
lande, der er hårdest ramt af COVID-19 krisen, og som har mest begrænsede mu-
ligheder for at give national statslig solvensstøtte.
Et centralt princip under den eksisterende EFSI-forordning er, at EU-budgetgaran-
tien og investeringer på grundlag heraf ikke skal fordeles på forhånd på de enkelte
EU-lande eller på enkelte sektorer, men vurderes og godkendes af Investeringsko-
mitéen ud fra deres kvaliteter. Dette princip videreføres for Solvensstøtteinstru-
mentet.
EFSI’s ledelse, Styringsrådet
5
(fra 2021 InvestEU’s ledelse), vil skulle fastsætte
tærskler for, hvor stor en andel af de samlede investeringer i virksomheder et geo-
grafisk område kan modtage. Formålet er at sikre, at EU-budgetgarantien ikke an-
vendes på et begrænset antal EU-lande. Disse geografiske tærskler skal løbende eva-
lueres og tilrettelægges, så størstedelen af investeringerne foregår i de lande, der er
hårdest ramt, og som har mere begrænsede muligheder for at yde national solvens-
støtte.
Virksomheder med solvensproblemer vil kun kunne modtage investeringer under
EU-budgetgarantien, såfremt de er registreret og opererer i et EU-land. Da instru-
mentet kun skal hjælpe virksomheder, hvis solvensproblemer alene skyldes CO-
VID-19-krisen, kræves det også, at virksomheder skal have en levedygtig forret-
ningsmodel, og at de ikke har været kriseramte
6
inden COVID-19-krisen, her defi-
neret som ikke-kriseramte ved udgangen af 2019.
Investeringer i virksomheder, der vurderes at have et stort potentiale for at bidrage
til den grønne og digitale omstilling, vil særligt blive prioriteret. Disse virksomheder
kan modtage rådgivning om, hvordan de bedst omstiller sig.
For at sikre lige konkurrence, skal investeringer under EU-budgetgarantien foreta-
ges på kommercielle vilkår eller på vilkår i lighed med de midlertidige rammer for
statsstøtte, Kommissionen har vedtaget under COVID-19 krisen.
7
EU-budgetga-
rantien under Solvensstøtteinstrumentet vil ikke være tilgængelig for virksomheder,
der allerede i 2019 ansås for at have solvensproblemer iht. statsstøttereglerne.
Det vil være op til EFSI’s investeringskomité at træffe beslutning om, hvordan EU-
budgetgarantien skal anvendes under Solvensstøtteinstrumentet.
EFSI’s daglige ledelse består af fem medlemmer, tre udpeget af Kommissionen, en udpeget af EIB og en
ekspert uden stemmeret udpeget af Europa Parlamentet. Den daglige ledelses direktør vælges blandt medlem-
merne med stemmeret.
6
Jf. Kommissionens meddelelse (2014/C 249/01) anses en virksomhed for at være kriseramt, når den uden
statslig indgriben næsten med sikkerhed vil være nødt til at indstille sin aktivitet på kort eller mellemlang sigt.
7
Link til Kommissionen hjemmeside for sine midlertidige statsstøtteregler:
https://ec.europa.eu/commis-
sion/presscorner/detail/en/ip_20_838.
5
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
Side 6 af 7
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har endnu
ikke fastlagt sin holdning til forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da forslaget er nød-
vendigt for at sikre fair konkurrence på det indre marked.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning, som vil være direkte gældende i EU-landene.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Ifølge forslaget forhøjes EU-budgetgarantien under EFSI som følge af Solvensstøt-
teinstrumentet med 66,4 mia. euro (2020-2024), der er det størst mulige tab for EU-
budgettet under Solvensstøtteinstrumentet. I det omfang EU-budgettet påføres tab
under Solvensstøtteinstrumentet, vil det have negative statsfinansielle konsekvenser
for EU-landene, herunder Danmark, via
EU’s budget.
Det bemærkes, at der allerede i 2020 foreslås tilført 5 mia. euro i forpligtelser og 2,5
mia. euro i betalinger til solvensstøtte instrumentet. Denne merudgift adresseres
Kommissionens forslag ændringsbudget nr. 6 til EU’s 2020-budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske- og erhvervsøkonomiske konse-
kvenser i det omfang, at forslaget gør det nemmere for virksomheder med sunde
forretningsmodeller, men som har solvensproblemer som følge af COVID-19-kri-
sen, at tiltrække privat kapital og komme gennem krisen. Forslaget kan dermed være
med til at sikre en hurtigere genopretning, fremme investeringer og mindske ar-
bejdsløshed som følge af COVID-19-krisen, særligt i lande hårdt ramt af krisen.
Det er uklart, i hvilket omfang danske virksomheder vil finde det attraktivt at opnå
finansiering på grundlag af Solvensstøtteinstrumentet.
Såfremt solvensstøtte til kriseramte virksomheder ikke udfases tilstrækkeligt hurtigt,
eller at virksomheder med svage forretningsmodeller holdes kunstigt i live gennem
instrumentet, må forslaget forventes at føre til svagere eller ulige konkurrence på
det indre marked og lavere produktivitet.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
kom (2020) 0404 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Solvensstøtteinstrument under den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
Side 7 af 7
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre EU-landes nærmere holdninger til forslaget kendes endnu ikke. En række
lande ventes generelt at støtte forslaget, mens andre lande kan være mere forbe-
holdne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker, at EU-landene kommer bedst muligt ud af COVID-19-krisen,
og at der sikres lige konkurrencevilkår på det indre marked. Regeringen er derfor i
lyset af den ekstraordinære situation åben overfor, at der etableres et Solvensstøtte-
instrument under EFSI-forordningen.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at forslaget er midlertidigt og begræn-
ses til virksomheder med en levedygtig forretningsmodel, og som ikke var i proble-
mer inden COVID-19-krisen.
Regeringen støtter, at Solvensstøtteinstrumentet skal bidrage til den grønne og di-
gitale omstilling.
Regeringen er skeptisk overfor, at investeringsperioden for Solvensstøtteinstrumen-
tet løber frem til og med 2024, idet det må forventes, at solvensproblemer i virk-
somheder med sunde forretningsmodeller mindskes i takt med, at økonomien gen-
oprettes. Regeringen vil derfor arbejde for, at investeringsperioden forkortes og
EU-budgetgarantien mindskes tilsvarende.
Regeringen lægger vægt på, at støtte fra Solvensstøtteinstrumentet gives i overens-
stemmelse med de gældende statsstøtteregler, herunder den nuværende, midlerti-
dige COVID-19 statsstøtteramme, som indtil videre gælder til 31. december 2020,
og fremtidige statsstøtteregler efter 31. december 2020.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik tilsendt samlenotat vedr. Kommissionens forslag til
et Solvensstøtteinstrument under EFSI 8. juni. Sagen blev forelagt til forhandlings-
oplæg 16. juni 2020.
For generel information om EFSI henvises til samlenotater forelagt Folketingets
Europaudvalg ifm. ECOFIN 9. december 2014, ECOFIN 19. juni 2015 og ECO-
FIN 6. december 2016.