Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0408 Bilag 3
Offentligt
2217380_0001.png
25. juni 2020
Grund- og nærhedsnotat
genopretningsfacilitet
KOM (2020) 408
1. Resume
vedr.
Kommissionens
forslag
til
Kommissionen har 28. maj 2020 offentliggjort forslag til dels en genopretningsfacilitet, hvorfra der
ydes finansiel assistance til modtagerlande, og dels et genopretningsinstrument, som tilvejebringer
finansiering til bl.a. genopretningsfaciliteten.
Forslagene er led i en pakke af
forslag til EU’s flerårige finansielle
ramme 2021-27 (MFF) og
genopretning af EU-landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Forslaget til genopretningsfacilitet
har til formål at fremme EU’s økonomiske, sociale og territori-
ale samhørighed, forbedre EU-landenes robusthed, tilpasningsevne, imødegå sociale og økonomiske
konsekvenser af COVID-19-krisen, styrke den grønne og digitale omstilling samt styrke økono-
misk vækst og arbejdspladser.
Forslaget til en genopretningsfacilitet indebærer, at der kan gives finansiel assistance til landene i
form af direkte støtte (bevillinger) og/eller udlån. Direkte støtte tildeles på basis af en fordelings-
nøgle og skal ikke tilbagebetales af det land, som modtager støtten. Lån skal tilbagebetales af det
land, som modtager støtten. Den samlede finansielle assistance fra genopretningsfaciliteten kan
ifølge forslaget udgøre op til 560 mia. euro (2018-priser), heraf 310 i direkte støtte og 250 i lån.
Den samlede finansielle assistance svarer til ca. 4,2 pct. af EU-landenes BNP i 2018, mens
direkte støtte og lån svarer til hhv. 2,3 pct. og 1,9 pct. af EU-landenes BNP.
Alle EU-lande kan komme i betragtning til finansiel assistance i form af direkte støtte og/eller
udlån fra genopretningsfaciliteten. Et land, som ønsker at modtage finansiel assistance, skal ansøge
herom ved at udarbejde en genopretningsplan til Kommissionen, som oplister reformer og investe-
ringer, hvortil den finansielle assistance ydes. Udbetaling af den finansielle assistance til et land er
betinget af, at landet løbende opnår milepæle og målsætninger fastsat i landets genopretningsplan.
Opnås milepæle og målsætninger ikke, frafalder udbetaling af finansiel assistance til landet.
Forslaget til genopretningsinstrument indebærer, at Kommissionen på vegne af EU-landene kan
optage lån på kapitalmarkeder mv. (udsteder obligationer) med sikkerhed i EU-budgettet. De af
Kommissionen optagne lån under genopretningsinstrumentet tilbagebetales af alle EU-lande vha.
modtagerlandes tilbagebetaling af lån samt EU-landenes
bidrag til EU’s budget,
jf. Kommissio-
nens reviderede MFF-forslag også fremsat 28. maj 2020.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0002.png
Side 2 af 16
Forslagene forventes at have negative statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet Danmark
sammen med de andre EU-lande vil skulle bidrage til at tilbagebetale de af Kommissionen optagne
lån og ikke i samme omfang forventes at modtage direkte støtte.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) opfordrede 26. marts 2020
EU’s
finansministre til at
komme med forslag til at imødegå COVID-19-krisens hidtil usete karakter.
Finansministrene nåede 9. april 2020 til enighed om en rapport med forslag til DER.
Rapporten anfører bl.a., at man er enige om at arbejde med en genopretningsfond
(”Recovery Fund”), der skal understøtte genopretningen af EU-landenes økono-
mier. Genopretningsfonden skal levere finansiel assistance gennem EU-budgetpro-
grammer og sikre solidaritet med de hårdest ramte EU-lande. Genopretningsfon-
den skal være midlertidig, målrettet og stå mål med de ekstraordinære omkostninger
ved den aktuelle krise og hjælpe med at sprede omkostningerne over tid gennem
passende finansiering.
1
Forslaget supplerer allerede besluttede fælleseuropæiske tiltag til at adressere CO-
VID-19-krisen, herunder EU-instrument til finansiel assistance til nationale løn-
kompensationsordninger o.l. (SURE), en garantifond under den europæiske inve-
steringsbank (EIB) samt lån fra eurolandenes fælles lånefond (ESM), som indebæ-
rer finansiel assistance for i alt 540 mia. euro.
Kommissionen har på den baggrund den 28. maj 2020 fremlagt forslag til en gen-
opretningsfacilitet og et genopretningsinstrument
2
:
Et forslag til en forordning om en
genopretningsfacilitet
(”Recovery and Re-
silience Facility”)
3
. Forslaget til genopretningsfacilitet fremsættes med hjemmel
i EU-traktatens (TEUF) artikel 175. Denne artikel indebærer, at forslaget skal
vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-beslut-
ningsprocedure. Rådet træffer beslutning om forslaget med kvalificeret flertal.
Et forslag til en forordning om et
genopretningsinstrument
(”Next Genera-
tion EU”), som tilvejebringer
finansiering til genopretning i lyset af COVID-
19-krisen, herunder finansiering af genopretningsfaciliteten. Forslaget til gen-
opretningsinstrument fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 122. Rådet træf-
fer beslutning om forslaget med kvalificeret flertal.
Link til rapport af 9. april 2020:
https://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2020/04/09/re-
port-on-the-comprehensive-economic-policy-response-to-the-covid-19-pandemic/.
2
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsplan for EU:
https://ec.europa.eu/info/live-work-
travel-eu/health/coronavirus-response/recovery-plan-europe_en
samt
https://ec.europa.eu/info/publicati-
ons/mff-2021-2027-sectoral-acts_en.
3
Forslaget træder
i stedet for Kommissionens forslag om oprettelse af et europæisk reformstøtteprogram (”Eu-
ropean Reform Support Programme” –
ERSP) fremsat 31. maj 2018, som trækkes tilbage. Det træder også i
stedet for eurobudgetinstrumentet (”Budgetary Instrument for Competitiveness and Convergence” –
BICC).
1
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 3 af 16
Kommissionen har derudover 28. maj 2020 fremsat ændringsforslag til beslutning
om EU's egne indtægter (KOM (2020) 445). Det foreslås bl.a. at give Kommissio-
nen bemyndigelse til at optage lån på kapitalmarkeder mv. mhp. at tilvejebringe
finansiering til genopretningsinstrumentet. Beslutningen vedtages af EU-landene
med enstemmighed og efterfølgende ratifikation i medlemslandenes nationale par-
lamenter med hjemmel i TEUF artikel 311.
3. Formål og indhold
Forslagene til genopretningsfacilitet og genopretningsinstrument omfatter alle EU-
lande og er en del af en pakke af forslag vedr. EU’s flerårige finansielle ramme 2021-
27 (MFF) og genopretning af landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Genopretningsfacilitet
Centrale elementer i forslaget til genopretningsfacilitet er:
Formål og anvendelsesområde
Finansiel assistance
Planer for genopretning og robusthed
Udbetaling og suspension
Rapportering, information og kommunikation
Komplementaritet, overvågning og evaluering
Bekæmpelse af svindel og korruption
Hjemmel og beslutningsprocedure
Formål og anvendelsesområde
Forslaget har til formål at fremme EU’s økonomiske, social og territorial samhørig-
hed, grøn og digital omstilling, sundhed, konkurrenceevne, robusthed, produktivi-
tet, uddannelse og kompetencer, forskning og udvikling, smart, bæredygtig og in-
kluderende vækst, arbejdspladser og investeringer samt finansiel stabilitet.
Forslagets formål skal opnås gennem finansiel assistance samt reformer og investe-
ringer som fastlagt i de planer for genopretning og robusthed, som landene iht.
forslaget hver især skal udarbejde for at opnå finansiel assistance
(”Recovery and
Resilience Plans” – herefter ’genopretningsplaner’).
Forslagets formål om finansiel assistance til reformer og investeringer skal opnås i
tæt samarbejde mellem Kommissionen og landene.
Finansiel assistance
Forslaget indebærer, at der fra genopretningsfaciliteten kan gives finansiel assistance
til EU-landene
i form af direkte støtte (”financial contribution”) og/eller i form
af
udlån. Direkte støtte skal ikke tilbagebetales af det land, som modtager støtten. Lån
skal tilbagebetales af det land, som modtager lånet.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0004.png
Side 4 af 16
Den samlede finansielle assistance fra genopretningsfaciliteten kan ifølge forslaget
udgøre op til 560 mia. euro (2018-priser), heraf 310 i direkte støtte og 250 i lån,
jf.
tabel 1.
Den samlede finansielle assistance svarer til ca. 4,2 pct. af EU-landenes BNP.
Tabel 1
Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Andel (pct.
Mia. euro
af EU27 BNP
(2018-priser)
i 2018)
310
186
124
250
560
2,3
1,4
0,9
1,9
4,2
Mia. euro
(løbende
priser)
334,95
200,97
133,98
267,96
602,91
Finansiel assistance
Direkte støtte
-
-
Heraf i perioden fra ikrafttræden
31. december 2022
Heraf i perioden 1. januar 2023
31. december 2024
Lån (i perioden fra ikrafttræden
31. december 2024)
I alt
Kilde: Kommissionens forslag og egen tilvirkning.
Direkte støtte (”financial contribution”)
Den direkte støtte skal understøtte, at modtagerlandene hver især gennemfører de-
res genopretningsplaner og de reformer og investeringer, som er fastlagt heri. Di-
rekte støtte ydes på betingelse af, at modtagerlande opnår milepæle og målsætninger
iht. sin genopretningsplan og en afgørelse herom, jf. afsnit nedenfor.
Der fastlægges for hvert EU-land en nominel øvre grænse for direkte støtte fra
genopretningsfaciliteten til landet,
jf. bilag 1.
Grænsen udregnes efter en fordelings-
nøgle, som tager højde for landenes andel af EU’s samlede befolkning, bruttonati-
onalindkomst (BNP) pr. indbygger og ledighedsprocent. Nøglen er baseret på tal
for 2015-19. Et lands øvre grænse for direkte støtte er højere, jo større landets be-
folkning er, jo lavere dets BNP pr. indbygger er, og jo højere ledighedsprocent lan-
det har sammenlignet med andre lande.
Direkte støtte på mindst 60 pct. (mindst 186 mia. euro) af den samlede direkte støtte
gøres tilgængelig for landene i perioden fra genopretningsfacilitetens ikrafttræden
indtil 31. december 2022.
I perioden
1. januar 2023 til 31. december 2024
kan Kommis-
sionen vælge også at gøre direkte støtte tilgængelig. Den samlede direkte støtte vil
blive gjort tilgængelig i rater iht. en offentliggjort kalender, som vil følge det euro-
pæiske semester.
Udbetaling vil afhænge af det enkelte lands gennemførelse af tiltagene i landets gen-
opretningsplan.
Udlån
Kommissionen kan indtil 31. december 2024, på anmodning fra et EU-land, tildele
landet et lån fra genopretningsfaciliteten til at understøtte gennemførelse af landets
genopretningsplan. Lån skal finansiere nye reformer og investeringer, ud over dem
som finansieres af direkte støtte.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0005.png
Side 5 af 16
Et lands anmodning om et lån skal indeholde begrundelse herfor og påvise et større
finansieringsbehov forbundet med de reformer og investeringer, som er fastlagt i
landets genopretningsplan, end hvad der finansieres af den direkte støtte.
Et lån til et land kan ikke være større end forskellen mellem det skønnede samlede
finansieringsbehov forbundet med landets genopretningsplan og landets øvre no-
minelle grænse for direkte støtte.
Lånet skal udbetales i rater og på betingelse af landets indfrielse af milepæle og
målsætninger for reformer og investeringer fastlagt i genopretningsplanen. Lån til
et land kan som udgangspunkt højst udgøre 4,7 pct. af landets bruttonationalind-
komst (BNI), idet Kommissionen i ekstraordinære situationer kan beslutte at yde et
endnu større lån.
Vilkårene for lån fastlægges i en låneaftale mellem Kommissionen og det pågæl-
dende land. Låneaftalen skal bl.a. fastlægge det lånte nominelle beløb (i euro), den
gennemsnitlige løbetid, perioden, hvor lånet er tilgængeligt, prisvilkår (rente mv.),
det højeste antal rater, som lånet kan udbetales i, samt en plan for tilbagebetaling.
Modtagerlandet skal betale Kommissionens omkostninger ved at tilvejebringe lån.
Forslaget indeholder således ikke en præcisering af lånenes vilkår, herunder renter
m.v., der fastlægges i den enkelte låneaftale.
Genopretningsplaner
Alle EU-lande kan komme i betragtning til finansiel assistance fra genopretningsfa-
ciliteten i form af direkte støtte og/eller udlån. Et land, som ønsker at modtage
finansiel assistance fra genopretningsfaciliteten i et givet år, skal udarbejde en gen-
opretningsplan, som skal udgøre et supplement til landets nationale reformpro-
gram. Genopretningsplanen for et givet år (fx 2021) skal afleveres til Kommissionen
på et tidspunkt i perioden fra 15. oktober året inden (fx 2020) til 30. april i det
pågældende år (fx 2021),
jf. bilag 2.
Det vil indebære, at der tidligst kan udbetales
midler fra genopretningsfaciliteten i løbet af 2021.
Indhold af genopretningsplan
Et lands genopretningsplan skal særligt:
Begrunde og forklare genopretningsplanen,
herunder hvordan landespe-
cifikke udfordringer og prioriteter identificeret som led i EU-landenes øko-
nomiske samarbejde (det
europæiske semester)
forventes adresseret.
Forklare, hvordan genopretningsplanen styrker landets
vækstpotentiale, ar-
bejdspladser, økonomiske og sociale robusthed, imødegår økonomi-
ske og sociale konsekvenser af krisen, og bidrager til økonomisk, social
og territorial samhørighed og konvergens.
Forklare, hvordan tiltagene i genopretningsplanen kan forventes at bidrage til
den
grønne og digitale omstilling
og udfordringer forbundet hermed.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0006.png
Side 6 af 16
Opliste milepæle, målsætninger og give en indikativ tidsplan
for gen-
nemførelse af
reformer over en periode på højest fire år
og for gennemfø-
relse af
investeringer over en periode på højest syv år.
Begrunde
skøn for de samlede omkostninger
forbundet med reformer og
investeringer omfattet af genopretningsplanen, herunder hvordan omkost-
ningerne står mål med den forventede effekt på økonomien og beskæftigelse.
Indeholde information om
anden EU-finansiering,
hvis relevant.
Forklare
sammenhængen mellem tiltagene
i genopretningsplanen.
Redegøre for tiltag til at sikre en
effektiv gennemførelse
af genopretnings-
planen, herunder gennem fastsættelse af milepæle, målsætninger og relaterede
indikatorer.
Anmode om lån
og fastsætte dertil forbundne milepæle, hvis relevant.
I et lands forberedelse af sin genopretningsplan kan landet anmode Kommissionen
om at assistere med at opnå dialog med andre lande for at opnå kendskab til deres
erfaringer med at udarbejde genopretningsplaner. Et land kan desuden anmode om
teknisk assistance til udarbejdelse af en genopretningsplan.
Vurdering af genopretningsplan
Kommissionen skal vurdere et EU-lands genopretningsplan i tæt samarbejde med
det pågældende land. Kommissionen skal i den forbindelse tage højde for informa-
tion om landet, der er opnået som led i det europæiske semester, landets begrun-
dede anmodning om finansiel assistance samt anden relevant information, herunder
særligt information indeholdt i landets nationale reformprogram og i dets nationale
energi- og klimahandlingsplan.
Kommissionen skal generelt vurdere vigtigheden af og sammenhængen mellem til-
tagene i et lands genopretningsplan og bidrag til den grønne og digitale omstilling
og skal i den forbindelse tage hensyn til flg. kriterier:
Genopretningsplanen kan forventes
effektivt at bidrage til at adressere
landets udfordringer
som identificeret i anbefalingerne til landet som led i
det europæiske semester.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som er effektive bidrag til den
grønne og digitale omstilling
og til udfordringer forbundet hermed.
Genopretningsplanen kan forventes at have en
varig virkning for det på-
gældende land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands
vækstpotentiale, arbejdspladser, økonomiske og sociale robusthed,
imødegå økonomiske og sociale konsekvenser af krisen og til økono-
misk, social og territorial samhørighed.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med
dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt og står mål med den for-
ventede effekt på økonomien og beskæftigelsen.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0007.png
Side 7 af 16
Genopretningsplanen indeholder tiltag til at gennemføre
reformer og of-
fentlige investeringer,
der repræsenterer samhørighedsfremmende tiltag.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en
effektiv gennem-
førelse af genopretningsplanen.
Forslaget til genopretningsfacilitet fastlægger retningslinjer for Kommissionens
vurdering og afgørelse om genopretningsplaner, herunder et vurderingssystem for
at fremme gennemsigtighed og effektivitet.
Afgørelse om genopretningsplan
Kommissionen træffer afgørelse om et EU-lands genopretningsplan inden for fire
måneder efter, at landet har afleveret planen. Afgørelsen træffes af Kommissionen
i form af en implementerende retsakt, hvor alle EU-lande inddrages.
4
Såfremt Kommissionen ifm. sin afgørelse godkender genopretningsplanen, skal af-
gørelsen nævne de reformer og investeringer, som landet skal gennemføre, herun-
der milepæle og målsætninger, samt størrelsen af den direkte støtte, som landet til-
deles. Derudover skal afgørelsen fastlægge, hvordan den direkte støtte udbetales i
rater, definere perioden i hvilken genopretningsplanen skal gennemføres, angive in-
dikatorer til at vurdere opfyldelsen af milepæle og målsætninger samt redegøre for
rammerne for Kommissionens adgang til de informationer og data, som ligger til
grund for genopretningsplanen.
Såfremt et land anmoder om lån, skal afgørelsen fastlægge lånebeløbet samt de re-
former og investeringer, som lånet skal finansiere.
Kommissionens afgørelse operationaliseres via en bilateral aftale mellem Kommis-
sionen og det pågældende land.
Afgørelsen om direkte støtte til et land bestemmes på baggrund af landets genop-
retningsplan og dens skøn for de samlede omkostninger forbundet med gennem-
førelse af planen. Det sker på følgende vis:
Såfremt en genopretningsplan godkendes, og når de af landet skønnede om-
kostninger forbundet med genopretningsplanen svarer til eller er større end
landets nominelle øvre grænse for direkte støtte, tildeles landet
direkte støtte
svarende til den øvre grænse for støtte til dette land.
Såfremt en genopretningsplan godkendes, og når de skønnede omkostninger
forbundet med genopretningsplanen er mindre end landets nominelle øvre
Afgørelsen træffes iht. en komitologiprocedure, hvor Kommissionen vedtager en implementerende retsakt
efter inddragelse af EU-landene. Der anvendes under komitologiproceduren en undersøgelsesprocedure, som
indebærer, at såfremt et kvalificeret flertal af EU-landene støtter Kommissionens forslag til implementerende
retsakt, så skal Kommissionen vedtage retsakten. Hvis et kvalificeret flertal af lande er imod forslaget til imple-
menterende retsakt, så kan Kommissionen ikke vedtage retsakten. Hvis der ikke er noget kvalificeret flertal for
eller imod forslaget til implementerende retsakt, så kan Kommissionen enten vedtage retsakten eller foreslå en
ny ændret retsakt.
4
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0008.png
Side 8 af 16
grænse for direkte støtte, tildeles landet
direkte støtte svarende til de skøn-
nede omkostninger.
Såfremt en genopretningsplan ikke godkendes, idet den ikke lever op til kri-
terierne herfor, tildeles et land
ingen direkte støtte.
Såfremt et lands genopretningsplan ikke godkendes, skal Kommissionen tilveje-
bringe en begrundelse for sin afgørelse.
Ændring af genopretningsplan
Et land kan anmode Kommissionen om at ændre sin afgørelse om en genopret-
ningsplan, såfremt milepæle og målsætninger, helt eller delvist, ikke længere er op-
nåelige for landet pga. objektive omstændigheder.
5
Et land kan i den forbindelse
foreslå at ændre sin genopretningsplan eller aflevere en ny.
Såfremt Kommissionen vurderer, at landets begrundelse for at ændre sin genopret-
ningsplan eller aflevere en ny er retfærdiggjort, skal der træffes afgørelse herom in-
den for fire måneder efter aflevering af en ændret eller ny plan.
Såfremt Kommissionen vurderer, at landet begrundelse ikke er retfærdiggjort, skal
anmodningen afvises
ligeledes inden for fire måneder.
Udbetaling og suspension
Betalinger til et EU-land under genopretningsfaciliteten i form af direkte støtte
og/eller udlån kan generelt suspenderes, såfremt landet vurderes at afvige væsentligt
fra EU’s regler om økonomisk
styring, som fastlagt i forordningen om fælles be-
stemmelser for en række EU-fonde under delt forvaltning (CPR).
Betalinger fra genopretningsfaciliteten skal ske i form af EU-budgetbevillinger og
er betinget af, at finansiering er til rådighed.
Efter opnåelse af milepæle og målsætninger iht. et lands genopretningsplan og af-
gørelsen herom kan landet på halvårlig basis anmode Kommissionen om udbetaling
af direkte støtte og/eller udlån. Kommissionen træffer inden for to måneder be-
slutning om, hvorvidt anmodningen imødekommes.
Hvis en anmodning om udbetaling af direkte støtte og/eller udlån godkendes, træf-
fer Kommissionen beslutning om udbetaling.
Såfremt en anmodning om udbetaling af direkte støtte og/eller udlån ikke godken-
des, så suspenderes udbetalingen enten helt eller delvist. Suspensionen løftes, når et
land måtte nå sine milepæle og målsætninger.
Såfremt et lands udbetaling suspenderes og landet ikke inden for seks måneder gør
betragtelige fremskridt med at nå sine milepæle og målsætninger, aflyses den direkte
5
Der gives i forslaget ikke eksempler på, hvad objektive omstændigheder kunne være.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 9 af 16
støtte og/eller udlån. Landet kan inden for to måneder fra Kommissionens konklu-
sion om aflysning af den finansielle assistance gøre indsigelse mod beslutningen.
Rapportering, information og kommunikation
Et modtagerland skal hvert kvartal i regi af det europæiske semester rapportere om
fremskridt med sin genopretningsplan. De kvartalsvise rapporter skal på passende
vis afspejles i et lands årlige nationale reformprogram.
Kommissionen skal tilsende Rådet og Europa-Parlamentet information om afgø-
relser om landenes genopretningsplaner.
Modtagere af finansiel assistance skal tilvejebringe offentlig information om tiltag
og resultater samt modtaget assistance.
Kommissionen skal ligeledes kommunikere om tiltag under genopretningsfacilite-
ten, herunder om tiltag og resultater.
Komplementaritet, overvågning og evaluering
Kommissionen og EU-landene skal sikre komplementaritet, synergi, samhørighed
og konsistens mellem genopretningsfaciliteten og andre instrumenter på EU-niveau
samt tiltag på nationalt niveau, herunder regionalt niveau.
Kommissionen skal overvåge gennemførelse og fremskridt med at opnå formålene
med genopretningsfaciliteten. Det skal i den forbindelse sikres, at data til at over-
våge gennemførelsen af tiltag og resultater indsamles effektivt og rettidigt.
Kommissionen skal årligt udarbejde en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet
om gennemførelsen af genopretningsfaciliteten. Rapporten skal indeholde informa-
tion om fremskridt med landenes genopretningsplaner, samt beløb som anvendes
fra genopretningsfaciliteten.
Kommissionen skal fire år efter, at genopretningsfaciliteten er etableret, udarbejde
en uafhængig evaluering, ligesom genopretningsfaciliteten uafhængigt og endeligt
skal evalueres ikke senere end ved udgangen af 2030. Evalueringen skal tilgå Rådet,
Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, samt Det
Europæiske Regionsudvalg. Det skal særligt evalueres, om og i hvilket omfang for-
målene med genopretningsfaciliteten er opnået, effektivitet i brugen af ressourcer,
den europæiske merværdi og den fortsatte relevans af alle genopretningsfacilitetens
formål og tiltag. Hvor relevant skal evalueringen følges af et forslag fra Kommissi-
onen til at ændre forordningen.
Den endelige vurdering skal foretage en helhedsvurdering af genopretningsfacilite-
ten og dens langsigtede effekt.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 10 af 16
Bekæmpelse af svindel og korruption
Forslaget skal efterleve
EU’s finansforordning, som fastlægger de finansielle regler
for EU’s budget. Det indebærer bl.a., at EU’s finansielle interesser skal beskyttes
mod svindel, korruption og uregelmæssigheder.
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) kan i den forbindelse
foretage administrative undersøgelser, herunder inspektioner på stedet (on-site), af
hvorvidt der er sket svindel, korruption eller andre former for ulovlige handlinger.
Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) kan efterforske og retsforfølge svin-
del og andre kriminelle handlinger forbundet med EU-midler. Enhver, som mod-
tager EU-midler, skal samarbejde fuldt ud med Kommissionen, OLAF, EPPO og
Den Europæiske Revisionsret (ECA) om opklaring og adgang mhp. at beskytte
EU’s finansielle interesser.
Genopretningsinstrument
Forslaget til et
genopretningsinstrument (”Next
Generation EU”,
KOM (2020)
441) tilvejebringer finansiering til en række særskilte forslag i regi af Kommissionens
reviderede MFF-forslag og skal ses i lyset af COVID-19-krisen.
Forslaget til genopretningsinstrument indebærer, at Kommissionen på vegne af
EU-landene optager lån på kapitalmarkeder mv. (udsteder obligationer) med sik-
kerhed i EU-budgettet. De af Kommissionen optagne lån tilbagebetales af alle EU-
lande vha. modtagerlandes tilbagebetaling af lån samt EU-landenes
bidrag til EU’s
budget.
Det låneprovenu, der tilvejebringes af genopretningsinstrumentet, vil tilgå EU-bud-
gettet som formålsbestemte indtægter. Det indebærer, at udgifter finansieret her-
med ikke medregnes under EU’s
udgiftslofter.
Låneprovenuet, der opnås under genopretningsinstrumentet, kan anvendes til fi-
nansiel assistance i form af direkte støtte, garantier og udlån. I forslaget til et gen-
opretningsinstrument afsættes samlet 750 mia. euro til finansiel assistance (2018-
priser), heraf ca. 433 mia. euro til direkte støtte, ca. 67 mia. euro til garantiprovisio-
ner og 250 mia. euro til lån,
jf. tabel 2.
De ca. 433 mia. euro i direkte støtte er fordelt på 310 mia. euro til genopretnings-
faciliteten og ca. 123 mia. euro til andre EU-instrumenter. De ca. 67 mia. euro til
hensættelser (garantiprovisioner) anvendes til at afdække risiko ved øgede EU-ga-
rantier under program til fremme af investeringer i EU-landene (InvestEU), et sol-
vensinstrument til rekapitalisering af virksomheder i regi af den europæiske fond
for strategiske investeringer (EFSI)og EU's fond for bæredygtig udvikling
(EFSD+). De 250 mia. euro til lån anvendes alene under genopretningsfaciliteten.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0011.png
Side 11 af 16
Tabel 2
Forslag til genopretningsinstrument
tilvejebringelse og fordeling af finansiel assistance, 2018-priser
Genopretningsinstrument (tilvejebringe finansiel assistance for 750 mia. euro)
Direkte støtte (433,2 mia. euro)
Genopretningsfacilitet:
310 mia. euro
Andre instrumenter:
123,2 mia. euro
Hensættelser til garantier (66,8
mia. euro)
InvestEU:
30,3 mia. euro
EFSI/solvensstøtteinstrument:
26 mia. euro
Andre garantier:
10,5 mia. euro
Genopretningsfacilitet:
250 mia. euro
Udlån (250 mia. euro)
Anm.: Genopretningsfacilitet. InvestEU, EFSI/solvensstøtteinstrument samt andre instrumenter/garantier. Der
henvises til separat dagsordenspunkt om revideret flerårig finansiel ramme (MFF) 2021-27, Invest EU og
EFSI/solvensstøtteinstrument for uddybning heraf.
Kilde: Kommissionens forslag til genopretningsinstrument.
De 500 mia. euro til direkte støtte består af de 310 mia. euro i direkte støtte under
genopretningsfaciliteten og 190 mia. euro i direkte støtte under andre EU-instru-
menter. De 250 mia. euro til lån anvendes alene underrække særskilte forslag, tilba-
De fælles EU-lån, der udmøntes til direkte støtte i en genopretningsfaciliteten.
gebetales af alle EU-lande
via bidrag til EU’s budget fra 2028 og skal senest være
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet anvendes til finansiel assistance un-
tilbagebetalt ved udgangen af 2058.
der genopretningsfaciliteten og en række andre særskilte programmer i regi af Kom-
missionens reviderede MFF-forslag, eksempelvis program til fremme af investerin-
4. Europa-Parlamentets udtalelser
ger i EU-landene (InvestEU) ogsig solvensinstrument til rekapitaliseringCOVID-19,
Europa-Parlamentet har udtalt et om fælleseuropæiske tiltag i lyset af af virksom-
heder i regi af den europæiske fond Europa-Parlamentet støtter (EFSI).
herunder en genopretningsfacilitet. for strategiske investeringer en genopretnings-
facilitet, som er baseret primært på direkte støtte.
6
De fælles EU-lån, der udmøntes til direkte støtte i en række særskilte forslag, tilba-
gebetales af alle EU-lande
via bidrag til EU’s budget fra 2028 og skal senest være
5. Nærhedsprincippet
tilbagebetalt vedanfører, at af 2058.
Kommissionen udgangen forslagene tilfører EU-merværdi og respekterer nær-
hedsprincippet, henset til at formålene med forslagene ifølge Kommissionen bedre
kan opnås på EU-niveau frem for EU-landene på egen hånd.
Regeringen finder, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslagene er forordninger, som vil være direkte gældende i EU-landene.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagene har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene må forventes at have negative statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark, idet Danmark ikke kan forvente at modtage direkte støtte fra genopretnings-
https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/eu-affairs/20200506STO78509/plenary-highlights-re-
covery-fund-contingency-eu-budget-tracing-apps.
6
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 12 af 16
faciliteten eller andre programmer finansieret af genopretningsinstrumentet i et om-
fang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som Danmark skal bidrage med
til genopretningsinstrumentet.
Direkte støtte til andre EU-lande vil alt andet lige reducere Danmarks statsfinan-
sielle handlerum og indebære statsfinansielle overførsler mellem landene. Udlån fra
genopretningsfaciliteten forventes alene at have negative statsfinansielle konse-
kvenser for Danmark, i det omfang lånene ikke tilbagebetales af modtagerlande.
De endelige statsfinansielle konsekvenser vil afhænge af en samlet MFF-aftale.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene kan på den ene side have positive samfundsøkonomiske konsekvenser
for Danmark, i det omfang assistancen bidrager til genopretning af økonomierne i
modtagerlandene, som Danmark har samhandel med.
På den anden side kan det have negative samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark, at den finansielle assistance gør brug af ressourcer, som ellers kunne have
understøttet økonomisk aktivitet i Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslagene kan have erhvervsøkonomiske konsekvenser. De kan potentielt styrke
erhvervslivets rammevilkår. Sådanne konsekvenser skal generelt ses i tæt sammen-
hæng med de mulige statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i drøftelserne bl.a. fokus på balancen mellem direkte støtte og lån, udform-
ning af fordelingsnøglen for direkte støtte samt den oveordnede størrelse af genop-
retningsfaciliteten og -instrumentet.
Nogle EU-lande støtter en genopretningsfacilitet af en meget betydelig størrelse og
stiller som krav, at faciliteten baseres på landenes fælles optagelse af lån, der ud-
møntes i form af direkte støtte og overførsler mellem lande.
Andre lande ønsker en facilitet, som har en mere begrænset størrelse, og som er
baseret på lån og ikke direkte støtte og overførsler mellem lande.
Nederlandene, Sverige, Østrig og Danmark har 23. maj 2020 fremlagt et bud på en
midlertidig genopretningsfond, hvor den finansielle assistance er i form af lån på
favorable vilkår til hårdest ramte lande og ikke direkte støtte.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 13 af 16
Tyskland og Frankrig offentliggjorde 18. maj 2020 et forslag til genopretning af
landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen, herunder forslag til en genopret-
ningsfond. Fonden skal ifølge Tyskland og Frankrig finansiere EU-budgetudgifter
for 500 mia. euro og rettes mod sektorer og regioner hårdest ramt af krisen. Den
skal styrke landenes økonomier og investeringer, særligt i den grønne og digitale
omstilling samt i forskning og innovation. Fonden skal målrettes COVID-19-krisen
og være et ekstraordinært tiltag. Fonden skal finansieres inden for rammerne af EU-
budgettet og ligge ud over den næste MFF for perioden 2021-27.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Europa står i en ny økonomisk situation, hvor EU-landene skal være solidariske.
Regeringen vil udvise solidaritet og finder det grundlæggende vigtigt for Danmark,
at økonomierne i de øvrige EU-lande kommer bedst muligt ud af krisen. Regeringen
støtter derfor initiativer til at adressere COVID-19-krisen på såvel nationalt niveau
som EU-niveau. Der er allerede vedtaget store og vidtgående EU-initiativer på over
4000 mia. kr. med dansk støtte.
Regeringen støtter også etableringen af en genopretningsfacilitet og et genopret-
ningsinstrument og arbejder for, at forslagene udformes på en hensigtsmæssig
måde, herunder bidrager til genopretning af EU-landenes økonomier og fasthol-
der landenes ansvar for en sund national økonomisk politik.
Ud fra ønsket om solidaritet i Europa støtter regeringen forslaget om, at den finan-
sielle assistance fra genopretningsfaciliteten fokuseres på de lande, som er hårdest
ramt af COVID-19-krisen. Regeringen støtter ligeledes forslaget om, at midlerne
særligt skal bidrage til den grønne og digitale omstilling.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslagene til genopretningsfacilitet og -instru-
ment bliver midlertidige og målrettet økonomisk genopretning efter COVID-19-
krisen. Der lægges stor vægt på at sikre forslagenes midlertidighed, og at forslagene
er engangstiltag, som afspejler den aktuelle exceptionelle økonomiske krise, og ikke
skaber præcedens. Der lægges stor vægt på, at forslagene afgrænses klart fra det
ordinære EU-budget.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at finansiel assistance baseres på
landenes genopretningsplaner, hvor landene fastlægger deres tiltag for at opnå for-
målene med assistancen, herunder styrkelse af vækst og beskæftigelse og investerin-
ger i grøn omstilling m.v.
Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet og -instrument indebærer et prin-
cipielt nyt skridt i EU-samarbejdet om økonomisk politik, idet forslagene indebærer
fælles optagelse af EU-lån mhp.
direkte støtte
til EU-lande.
Regeringen er generelt særdeles skeptisk over for fælles gæld til finansiering af di-
rekte støtte, som vil indebære gældsfinansierede overførsler mellem landene.
Gældsfinansieret direkte støtte kan potentielt svække landenes tilskyndelse til at føre
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
Side 14 af 16
sund og holdbar national økonomisk politik, herunder finanspolitik, som sikrer, at
landene selv kan håndtere kriser og understøtte vækst og beskæftigelse.
Regeringen lægger derfor stor vægt på en genopretningsfacilitet, der bidrager til den
økonomiske genopretning med størst mulig vægt på lån til modtagerlandene på at-
traktive vilkår, samt at den direkte støtte reduceres i omfang ift. Kommissionens
forslag. Det vil være en solidarisk løsning.
Det
skal generelt sikres, at modtagerlandene efterlever EU’s
fundamentale rettighe-
der og retsstatsprincipper, og at der ikke sker svindel, korruption eller anden form
for kriminalitet i forbindelse med den finansielle assistance.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik d. 8. juni 2020 tilsendt samlenotat vedr. Kommissi-
onens forslag til genopretningsfacilitet, der blev forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg 16. juni 2020.
Rapporten fra udvidet eurogruppe 9. april 2020 til EU’s stats-
og regeringschefer
vedr. fælleseuropæiske tiltag til håndtering af COVID-19 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg 6. april 2020 forud for udvidet eurogruppe 7.-9. april 2020.
Rapporten blev også forelagt Europaudvalget 21. april 2020 ved en særskilt gen-
nemgang af den endelige rapport.
Samlenotat og skriftlig forelæggelse om økonomiske effekter af COVID-19 og po-
litiktiltag tilgik Europaudvalget 15. april 2020 ifm. uformelt ECOFIN 16. april 2020.
Samlenotat om genopretningsfond tilgik Europaudvalget 12. maj 2020 forud for
ECOFIN 19. maj 2020.
Samlenotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet og genopretnings-
instrument af 28. maj 2020 tilgik Europaudvalget 29. maj 2020 forud for ECOFIN
9. juni 2020.
Samlenotat om forberedelse af eurotopmøde og Det Europæiske Råd tilgik Euro-
paudvalget 3. juni 2020 forud for udvidet eurogruppe 11. juni 2020.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0015.png
Side 15 af 16
Bilag 1: Fordeling af nominel direkte støtte til EU-lande
Tabel 3
Kommissionens forslag til genopretningsfaciltiet
mulig nominel direkte støtte til EU-lande
2) Øvre grænse for direkte
støtte (mia. euro) (løbende
priser)
3,19
5,20
6,62
1,17
5,05
23,28
1,86
1,09
19,31
66,58
2,37
34,76
6,62
6,63
1,31
68,48
2,99
0,11
2,34
0,24
5,61
28,97
13,94
14,59
4,16
6,63
1,83
334,95
2) Øvre grænse for direkte
støtte (mia. euro) (2018-
priser)
2,95
4,82
6,13
1,08
4,68
21,55
1,72
1,00
17,87
61,62
2,20
32,17
6,13
6,14
1,21
63,38
2,77
0,10
2,17
0,23
5,20
26,81
12,91
13,51
3,85
6,14
1,69
310,00
Land
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SK
SI
EU27
1) Fordelingsnøgle (pct.)
0,95
1,55
1,98
0,35
1,51
6,95
0,56
0,32
5,77
19,88
0,71
10,38
1,98
1,98
0,39
20,45
0,89
0,03
0,70
0,07
1,68
8,65
4,16
4,36
1,24
1,98
0,55
100,00
Kilde: Kommissionen.
kom (2020) 0408 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet
2217380_0016.png
Side 16 af 16
Bilag 2: Proces for genopretningsplan
Tabel 4
Proces for tildeling af finansiel assistance fra genopretningsfaciliteten
Skridt
genopretningsplan og finansiel assistance
Et EU-land som ønsker finansiel assistance (direkte støtte, lån) udarbejder
og afleverer en genopretningsplan til Kommissionen sammen med sit
nationale reformprogram
Kommissionen træffer afgørelse om genopretningsplanen
Hvis genopretningsplan godkendes, så indgår Kommissionen og land aftale
som operationaliserer afgørelsen
Land fremsætter anmodning om direkte støtte og/eller udlån som led i
gennemførelse af genopretningsplaner og opnåelse af milepæle og
målsætninger
Kommisionen vurderer lands anmodning og om milepæle og målsætninger
er opnået
-
-
Positiv vurdering af anmodning
Negativ vurdering af anmodning
Timing
Genopretningsplaner kan afleveres i
perioden 15. oktober til 30. april det
efterfølgende år
Inden for fire måneder efter aflevering
Efter afgørelse er truffet
Anmodninger om udbetalinger kan
fremsættes halvårligt
Inden for to måneder efter anmodning
om udbetaling
Beslutning om udbetaling af finansiel
assistance
Udbetaling af finansiel assistance
suspenderes. Land gives en måned til
evt. at gøre indsigelse
Korrigerende tiltag skal tages inden for
seks måneder fra suspension
Kommissionen beslutter, om
korrigerende tiltag er tilstrækkelige.
Land meddeles beslutning og gives to
måneder til evt. at gøre indsigelse
Den finansielle assistance aflyses,
såfremt vurderingen fortsat er negativ
Skridt
ændring af genopretningsplan
Et land kan ændre alle aflevere en ny genopretningsplan, hvis milepæle og
målsætninger heri ikke længere er opnåelige pga. objektive
omstændigheder
Kommissionen træffer afgørelse om en ændret eller ny genopretningsplan
Timing
På ethvert tidspunkt i perioden hvor
genopretningsplanen gennemføres
Inden for fire måneder efter aflevering
af ændret/ny genopretningsplan
Land skal tage korrigerende tiltag for at ophæve suspension af finansiel
assistance
Kilde: Kommissionens forslag og egen tilvirkning.