Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0421 Bilag 1
Offentligt
2205904_0001.png
Notat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for 2020
KOM (2020) 421
Nyt notat
1. Resume
8. juni 2020
Kommissionen præsenterede d. 3. juni forslag til ændringsbudget 5
til EU’s 2020-budget,
som
vedrører en fortsættelse af de humanitære indsatser for syriske flygtninge i
EU’s nærområder.
Ændringsbudgettet vedrører 585 mio. euro i forpligtigelser og 168 mio. euro i betalinger.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til 2020-budgettet, idet der
lægges stor vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for
2020 (KOM (2020) 421). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, og finansforordningens art. 44
1
.
3. Formål og indhold
Ændringsbudgettet vedrører en fortsættelse af eksisterende indsatser for at yde
humanitær bistand til flygtninge, der opholder sig
i EU’s nærområder
som følge af
krisen i Syrien,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5
(Mio. euro, 2020-priser)
Humanitær støtte til syriske flygtninge i Tyrkiet
Heraf Det sociale nødsikkerhedsnet (ESSN)
Heraf Den betingede kontante overførsel for uddannelse (CCTE)
Humanitær støtte til syriske flygtninge i Jordan og Libanon
I alt
Forpligtelser
485
400
85
100
585
Betalinger
68
0
68
100
168
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 for 2020.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0421 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2020
Side 2 af 3
Kommissionen angiver i forslaget til ændringsbudget 5, at Det sociale nødsikker-
hedsnet (ESSN), som yder månedlige kontante bidrag til 1,7 mio. flygtninge, som
befinder sig i Tyrkiet, vil løbe tør for midler senest marts 2021. Derfor foreslår
Kommissionen at afsætte 400 mio. euro i forpligtigelser, således at initiativet kan
fortsætte frem mod udgangen af 2021. Kommissionen oplyser, at en beslutning
omkring fortsættelse af programmet bør træffes inden sommeren 2020, idet en re-
vision af målkriterierne og implementering af overgangen til udviklingsprogram-
mering kræver koordinering og konsultation med myndigheder og de implemen-
terende partnerskaber.
Den betingede kontante overførsel for uddannelse (CCTE) understøtter flygtnin-
gebørns skolegang gennem støtte til flygtningefamilier med børn, der er i skole
frem for i arbejde. Kommissionen henviser til, at det nuværende program udløber
i oktober 2020, hvorfor Kommissionen foreslår at afsætte 85 mio. euro med hen-
blik på en forlængelse af indsatsen frem til udgangen af 2021. Af det samlede be-
løb forventes 68 mio. euro udbetalt allerede i år.
Indsatserne i Jordan og Libanon giver adgang til uddannelse, basal sundhedspleje
mv. Kommissionen oplyser, at de allerede afsatte midler til flygtninge i Jordan og
Libanon i 2020 er fuldt ud forpligtede, idet behovene fortsat er stigende henset til
COVID-19 og en vanskelig økonomisk situation i de pågældende lande. Kommis-
sionen foreslår derfor at afsætte yderligere 100 mio. euro i forpligtelser og betalin-
ger med henblik på at de humanitære indsatser kan fortsætte året ud.
Merbevillingerne foreslås fsva. forpligtelser finansieret ved brug af dels den rester-
eden margen under pågældende udgiftsområde (udgiftsområde
4
Globalt Europa,
103,4 mio. euro), dels ved mobilisering af et særinstrument i form af den såkaldte
margen til uforudsete udgifter, hvorved margen fra
udgiftsområde 2
Bæredygtig vækst
Naturressourcer
(465, 3 mio. euro) og
udgiftsområde 5
Administration
(16,2 mio.
euro) flyttes til anvendelse på udgiftsområde 4. Betalingerne kan finansieres inden
for betalingsloftet i 2020.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende
EU’s budget kun
kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
kom (2020) 0421 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for 2020
Side 3 af 3
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer en forøgelse af forpligtelsesniveauet på 585 mio. euro og en
forøgelse af betalingsniveauet på 168 mio. euro. Det er alene betalingerne, der ud-
løser en merbidrag ift. det danske EU-bidrag i indeværende år. Idet Danmark fi-
nansierer ca. 2 pct. af EU’s udgifter,
vil forslaget isoleret set medføre en stigning i
det danske EU-bidrag på ca. 24 mio. kr. i 2020.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har heller ikke konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 5.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 om humanitær
støtte til flygtninge, der opholder sig
i EU’s nærområder
som følge af krigen i Sy-
rien.
Regeringen lægger dog stor vægt på, at merudgifterne sfa. forslaget i videst mulige
omfang finansieres via omprioriteringer. Dette skal bl.a. ses i lyset af det store ud-
giftspres både i EU og nationalt som følge af COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.