Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0423 Bilag 1
Offentligt
2205916_0001.png
Notat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6
til EU’s budget for 2020
KOM (2020) 423
KOM (2020) 446
Nyt notat
Kommissionen præsenterede d. 3. juni forslag til ændringsbudget 6
til EU’s 2020-budget.
Æn-
dringsbudgettet indebærer merudgifter i 2020 for 11,5 mia. euro i forpligtelser og 6,5 mia. euro i
betalinger.
Ændringsbudgettet samt tilhørende retsakter er en del af Kommissionens MFF-pakke, hvor
Kommissionen foreslår at en række af initiativerne igangsættes i 2020 som har til formål at
adresse udfordringerne ifm. COVID-19.
Regeringen kan støtte, at EU adresserer de ekstraordinære udfordringer, som COVID-19 har
givet anledning til. Regeringen lægger dog stor vægt på, at det overordnede udgiftsniveau nedbrin-
ges samt at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
1. Resume
8. juni 2020
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 6
til EU’s budget for
2020 samt forslag til revision af indeværende MFF-forordning (KOM (2020) 446).
Forslaget (KOM (2020) 423) fremsættes med hjemmel i Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren for
budgettet, og finansforordningens
1
art. 44.
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6
for EU’s 2020 budget
omhandler
igangsættelse af en række initiativer, der har til formål at adressere de økonomiske
konsekvenser af COVID-19 og er den budgetmæssige udmøntning af Kommissi-
onens forslag om at hæve forpligtigelsesloftet i 2020. Forslaget er en den af Kom-
missionens genopretningspakke, der omfatter et revideret forslag til
EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en),
et midlertidigt genopretningsinstru-
ment, samt en ”broløsning” mhp. at igangsætte en række af genopretningsinitiati-
verne allerede i 2020.
Idet forpligtelsesloftet for 2020 allerede er nær udtømt, forudsætter den foreslåede
broløsning en revision af indeværende MFF, samt en budgettering af de konkrete
merudgifter under det hævede loft via et ændringsbudget. Nærværende forslag til
1
3. Formål og indhold
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0423 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU’s budget for 2020
2205916_0002.png
Side 2 af 4
ændringsbudget 6 er således betinget af, at Rådet enstemmigt vedtager forslaget til
revision af indeværende MFF.
Ændringsbudgettet medfører samlet set et øget forpligtelsesniveau på 11,5 mia.
euro og et øget betalingsniveau på 6,5 mia. euro,
jf. tabel 1.
Initiativerne uddybes
nedenfor.
Tabel 1
Merudgifter i Kommissionens forslag fordelt på programniveau
(Mio. euro, 2020-priser)
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
Den Europæiske Investeringsfond (EIF)
React-EU
Den Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling (EFSD)
I alt
Forpligtigelser
5.000
500
5.000
1.040
11.540
Betalinger
2.500
500
2.500
1.040
6.540
Anm.: EFSI og EIF er placeret under udgiftskategori 1a - Vækstpolitikker. React-EU er placeret under 1b -
Samhørighed. EFSD’en er placeret under 4
- Globale Europa.
Kilde: Kommissionen.
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
Kommissionen foreslår at afsætte 5 mia. euro i 2020 til et midlertidigt solvensstøt-
teinstrument under EFSI-forordningen, som tilvejebringer private investeringer til
virksomheder med solvensproblemer, dvs. problemer med lav egenkapital. For
nærmere beskrivelse henvises til særskilt samlenotat.
Den Europæiske Investeringsfond (EIF)
Kommissionen foreslår at afsætte 0,5 mia. euro til Den Europæiske Investerings-
fond, som led
EIF’ens
garantistillelse ifm. den økonomiske genopretning. For en
nærmere beskrivelse henvises til særskilt samlenotat.
React-EU
Kommissionen foreslår at afsætte 5 mia. euro til React-EU med henblik på, at
medlemsstaterne kan anvende midler under samhørighedspolitikken til krisehånd-
tering ifm. COVID-19. Kommissionen forslår ligeledes, at før-finansieringen øges
samt at projekter kan gennemføres med 100 pct. EU-medfinansiering. For en
nærmere beskrivelse henvises til særskilt samlenotat.
Den europæiske fond for bærdygtig udvikling (EFSD)
Kommissionen foreslår at afsætte ca. 1 mia. euro til Den Europæiske Fond for
Bæredygtig Udvikling. Fonden har til formål at yde garantiforpligtelser til tredje-
lande. De nuværende garantiforpligtelser fokuserer på Afrika samt
EU’s nabo-
skabslande. Kommissionen foreslår, at garantiforpligtelserne skal udvides til også
at dække Vestbalkan. Kommissionen foreslår ligeledes, at fristen for indgåelse af
garantiforpligtelserne
for EFSD’en
forlænges til ultimo 2021.
kom (2020) 0423 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU’s budget for 2020
2205916_0003.png
Side 3 af 4
Finansiering
Kommissionen har d. 28. maj 2020 i forlængelse af det reviderede MFF-forslag
for 2021-2027 og forslag til et midlertidigt genopretningsinstrument fremlagt for-
slag om en revision af MFF-forordningen for 2014-2020, der vedrører forøgelse
af forpligtelseslofterne for tre udgiftskategorier. Kommissionen lægger op til at
øge forpligtigelseslofterne med i alt 12.736 mio. euro, mens ændringsbudget 6 in-
debærer en udgiftsstigning på 11.540,
jf. tabel 2.
Kommissionen skønner, at de afledte
betalinger
på i alt 6,5 mia. euro kan afholdes
inden for den margen, der resterer inden for det gældende MFF-betalingsloft. Det
er derfor alene forpligtelsesloftet, der foreslås hævet.
Tabel 2
Forpligtelseslofter for 2020 i Kommissionens forslag for en revideret MFF-forordning
(Mio. euro, 2020-priser)
Eksisterende lofter
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
4. Globale Europa
I alt
25.191
57.275
10.510
-
Kommissionens for-
slag til nye lofter
30.691
63.470
11.551
-
Ændring
5.500
6.195
1.041
12.736
Forslået anvendt ved
ændringsbudget 6
5.500
5.000
1.040
11.540
Kilde: Kommissionen.
Kommissionen oplyser, at Storbritannien ikke hæfter for finansiering af initiati-
verne i nærværende ændringsbudget, idet udgifterne følger af en ændring af den
eksisterende MFF-forordning for 2014-2020,
jf. udtrædelsesaftalens artikel 135(2).
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, eftersom et
forslag i relation til EU’s budget
kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer en stigning i forpligtelsesniveauet på 11,5 mia. euro og en
stigning i betalingsniveauet på 6,5 mia. euro
på EU’s 2020-budget.
Det er alene
betalingerne, der udløser en merbidrag ift. det danske EU-bidrag i indeværende år.
Forslaget forventes isoleret set at medføre en stigning i det danske EU-bidrag i
2020 på ca. 1,1 mia. kr.
kom (2020) 0423 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU’s budget for 2020
Side 4 af 4
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet medfører ikke i sig selv erhvervsøkonomiske eller samfunds-
økonomiske konsekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har
heller ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Der henvises til samlenotater oversendt i juni 2020 for de enkelte sektorretsakter,
idet substansen i forslagene kan medføre konsekvenser ift. ovenstående.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag om at hæve forpligtigelsesloftet i 2020 og dermed æn-
dringsbudget 6
vil indgå i forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme for
2021-2027 samt et midlertidigt genopretningsinstrument. Der henvises til samle-
notat
for Kommissionens reviderede forslag til MFF’en
for 2021-2027 oversendt
den 8. juni 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Det forventes, at ændringsbudget 6
til EU’s budget for 2020,
som er betinget af
den tilhørende ændring af MFF-forordningen for 2014-2020, vil blive forhandlet
som en del af den samlede pakke om
EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-
2027, herunder genopretningsplanen. Regeringen lægger derfor stor vægt på, at
forslaget om at hæve forpligtigelsesloftet i 2020 og det tilhørende ændringsbudget
forhandles parallelt med forslaget til MFF’en
for 2021-27.
Regeringen kan støtte, at EU i 2020 igangsætter initiativer, der skal adressere de
ekstraordinære udfordringer, som COVID-19 har medført. Regeringen lægger dog
stor vægt på, at initiativerne målrettes hårdest de ramte områder og sektorer.
Regeringen lægger desuden stor vægt på, at det foreslåede udgiftsniveau nedbrin-
ges samt at initiativerne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
Inden for denne ramme vil regeringen arbejde for, at initiativerne bidrager til grøn
omstilling samt at
Afrika prioriteres inden for EFSD’en.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg