Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0424 Bilag 2
Offentligt
2233189_0001.png
19. august 2020
Samlenotat for Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 7 til
EU's budget for 2020
KOM (2020) 424
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen præsenterede d. 6. juli forslag til ændringsbudget nr.
7 for EU’s 2020-budget.
Der er tale om et teknisk ændringsbudget, der indarbejder indvirkningen ved opdaterede skøn for
bl.a. medlemslandenes toldindtægter, momsgrundlag og BNI-niveauer for 2020 samt en teknisk
og bagudrettet korrektion af UK-rabatten. Kommissionens forslag forventes isoleret set at medføre
et dansk merbidrag til EU på 664 mio. kr. i 2020. Regeringen kan som udgangspunkt støtte
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 7 til 2020-budgettet, idet der er tale om et æn-
dringsbudget af teknisk karakter.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt ændringsforslag nr. 7
til EU’s budget for 2020 (KOM
(2020) 424). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren for budget-
tet, og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 7 indeholder en række tekniske
korrektioner af indtægtssiden som følge af opdaterede skøn for bl.a. toldindtægter,
BNI og momsbaser samt en teknisk, bagudrettet korrektion af UK-rabatten.
De tekniske korrektioner af indtægtssiden forventes isoleret set at medføre en
stigning i det samlede danske
bidrag til EU’s budget i 2020
på 664 mio. kr.,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Ændringer i det danske EU-bidrag i 2020 sfa. Kommissionens forslag til ændringsbudget 7
(Mio. kr., 2020-priser)
Toldbidrag
Momsbidrag
BNI-bidrag
I alt EU-bidrag
-417
-230
1.310
664
Anm.: Der tages udgangspunkt i
udgiftsniveauet for EU’s
vedtagne budget for 2020, vedtagne ændringsbudgetter 1-
4, Rådets position til ændringsbudget 5 samt Kommissionens forslag til ændringsbudgetter 6-7. Afvigelse i
sum kan henføres til afrundinger.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 7.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0424 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 7 til EU's budget for 2020
Side 2 af 3
Revision af skøn for toldindtægter
Kommissionen skønner, at
EU’s samlede forventede toldindtægter
i 2020 nedju-
steres fra 22.157 mio. euro til 18.507 mio. euro (efter refusion på 20 pct., som
medlemsstaterne kan anvende til at dække opkrævningsomkostninger). Nedjuste-
ringen af toldindtægterne kommer også til udtryk i det danske toldbidrag, der ned-
justeres med 417 mio. kr.
Revision af skøn for momsbidrag
Kommissionens forslag til ændringsbudget 7 indeholder ligeledes en revision af
skønnene for udviklingen i medlemsstaternes momsbaser
og dermed medlems-
staternes momsbidrag. Revisionen medfører en nedjustering af det danske moms-
bidrag på i alt 230 mio. kr.
BNI-bidrag
Isoleret set medfører ændringsbudget 7 en stigning af det danske BNI-bidrag på i
alt 1.310 mio. kr. Stigningen i BNI-bidraget kan henføres til at medlemslandenes
BNI-finansieringsnøgler opdateres på baggrund af nye BNI-skøn for medlemslan-
dene samt
at EU’s indtægter fsva. momsgrundlag
og toldindtægter er faldet, hvor-
for andelen af EU’s budget der skal finansieres over BNI-bidraget
stiger. Stignin-
gen i BNI-bidraget kan ligeledes henføres til et dansk merbidrag sfa. en opdatering
af UK-rabatten samt andre justeringer på indtægtssiden.
Opdatering af UK-rabatten for 2015-2019
I overensstemmelse med gældende budgetregler skal UK-rabatten opdateres i lyset
af opdaterede tal for UK’s hjemtag af EU-midler
og de tekniske justeringer af
BNI- og momsbaserne. For 2015-2016 er der tale om den endelige justering af
UK-rabatten, mens der for 2017-2019 er tale om foreløbige justeringer. Konkret
opjusteres UK-rabatten med 833 mio. euro i for perioden 2015-2019.
Andre justeringer på indtægtssiden
Kommissionen fremsender betalingsanmodninger til medlemslandene en gang om
måneden. Fsva. betalingsanmodninger til ikke-eurolande tager Kommissionen i
regnskabsopgørelsen udgangspunkt i den valutakurs, der er gældende på tidspunk-
tet for betalingsanmodningen. Ikke-eurolandene omregner derimod betalingsan-
modninger for 2020 baseret på valutakurs gældende pr. 31. december 2019. Kom-
missionen har opgjort, at der i perioden januar-juni kan henføres en difference på
-400,6 mio. euro som følge af udsving i valutakurser, hvilket isoleret set medfører
en opjustering af medlemslandenes BNI-bidrag.
Kommissionen har desuden opjusteret forventningen til niveauet for bødeindtæg-
ter med 118 mio. euro, som vil reducere medlemslandenes BNI-bidrag tilsva-
rende.
4. Europa-Parlamentets holdning
Det er for nuværende uvist, hvordan Europa-Parlamentets vil forholde sig til æn-
dringsbudgettet.
kom (2020) 0424 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 7 til EU's budget for 2020
Side 3 af 3
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
et forslag i relation til EU’s budget kun
kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den tekniske ajourføring af indtægtssiden medfører samlet set en opjustering af
det danske
bidrag til EU’s budget for 2020
på 664 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke væsentlige erhvervsøkonomiske eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser. Forslaget har heller ikke konsekvenser for miljøet eller be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil opnås tilslutning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændrings-
budget 7, idet der er tale om den årlige tekniske justering, hvor skønnet for med-
lemsstaternes toldbidrag og niveauet for UK-rabatten opdateres, og hvor med-
lemsstaternes BNI- og momsbidrag justeres iht. den økonomiske udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.