Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0500 Bilag 1
Offentligt
2212969_0001.png
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg
Christiansborg
19. juni 2020
Skriftlig forelæggelse af
EU’s landeanbefalinger for 2020
Denne skriftlige forelæggelse vedrører
EU’s landeanbefalinger
for 2020 og træder i
stedet for det årlige samråd i juni om landeanbefalingerne, der følger af Folketingets
Europaudvalgs og Finansudvalgs beretning af 21. juni 2013 om Folketingets be-
handling af det europæiske semester.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de
centrale aspekter af EU’s landeanbe-
falinger.
Introduktion
Det europæiske semester sætter rammen for samarbejdet om økonomisk politik i
EU. Samarbejdet indledes hvert år med Kommissionens vækstundersøgelse, fra og
med det europæiske semester for 2020 strategien for bæredygtig vækst, og efterføl-
ges af Kommissionens landerapporter i februar og EU-landenes nationale reform-
programmer og konvergens- og stabilitetsprogrammer i foråret. Rådsudtalelser om
EU-landenes programmer og landeanbefalinger til de enkelte EU-lande vedr. den
økonomiske politik drøftes og vedtages herefter i juni-juli.
Semesteret blev etableret i 2011, da de europæiske økonomier fortsat var udfordret
af finanskrisen og den efterfølgende statsgældskrise. EU-landene oprettede seme-
steret med det formål at landene kunne hjælpe hinanden med at fremme sund øko-
nomisk politik for at styrke vækst og beskæftigelse og forebygge nye kriser. Samar-
bejdet var i de første år præget af oprydning i den finansielle sektor, arbejdsmar-
kedspolitik og tiltag mhp. at styrke landenes konkurrenceevne og reducere beta-
lingsbalanceunderskud.
Semesteret har gradvist fået et bredere fokus. I 2018 styrkede man semesterets fo-
kus på sociale udfordringer, og i år har man på baggrund af pres fra bl.a. Danmark
et styrket fokus på klima og den grønne omstilling.
Det grønne fokus fremgik bl.a. af Kommissionens årlige strategi for bæredygtig
vækst for 2020, som blev præsenteret for udvalgene ved det fælles samråd 17. januar
2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2020) 0500 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse af EU’s landeanbefalinger for 2020
Side 2 af 5
COVID-19-pandemien og den medfølgende økonomiske krise har efterfølgende
sat sit præg på den politiske dagsordenen i EU.
De øvrige EU-lande har ligesom Danmark gennemført en række tiltag for at hånd-
tere og begrænse krisens konsekvenser. EU-landene har også besluttet en række
omfattende fælleseuropæiske tiltag med forskellige former for assistance på over
4.000 mia. kr., herunder SURE, der sikrer EU-lån til nationale ordninger for løn-
kompensation.
Danmark og andre lande har samtidig lagt vægt på, at arbejdet med genopretningen
af de europæiske økonomier bør have et bredere fokus end forskellige former for
finansiel assistance. Genopretningsarbejdet bør således have et stærkt fokus på, at
EU-landene skal fremme den grønne omstilling, forbedre vækstpotentialet og gøre
økonomierne mere modstandsdygtige over for kriser som den aktuelle.
Det europæiske semester og landeanbefalingerne har derfor en centrale rolle at
spille i den aktuelle situation, idet samarbejdet kan bruges til at fremme tiltag, der
håndterer krisen og styrker genopretningen, bidrager til klimaneutralitet og sikrer
bæredygtig vækst.
EU’s landeanbefalinger for 2020
Kommissionen offentliggjorde 20. maj sine udkast til landeanbefalinger og rådsud-
talelser om EU-landenes konvergens- eller stabilitetsprogrammer og nationale re-
formprogrammer.
Anbefalingerne og udtalelserne blev behandlet på ECOFIN 9. juni 2020, jf. samle-
notat til Europaudvalget af 29. maj 2020 og forelæggelse i udvalget 8. juni 2020. På
ECOFIN var der generelt opbakning til Kommissionens udkast til udtalelser og
anbefalinger. EU-landene ventes således at godkende rådsudtalelser og landeanbe-
falinger på linje med Kommissionens udkast. Rådsudtalelserne og landeanbefalin-
gerne ventes godkendt i skriftlig procedure snart, inden de vedtages formelt i juli på
et fysisk møde eller i skriftlig procedure.
Landeanbefalingerne for 2020 fokuserer på den akutte håndtering af pandemien og
dens økonomiske konsekvenser samt behovet for at sikre en hurtig og holdbar gen-
opretning. Alle lande tildeles således anbefalinger vedr. den akutte krisehåndtering
samt anbefalinger vedr. den økonomiske genopretning.
Anbefalingerne om krisehåndtering
lægger generelt vægt på at tage alle tiltag i brug for at
adressere pandemien, holde økonomien i gang og styrke sundhedssystemet. Anbe-
falingerne fremhæver samtidig, at landene, i takt med at de økonomiske omstæn-
digheder tillader det, bør sikre mere sunde og holdbare offentlige finanser.
kom (2020) 0500 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse af EU’s landeanbefalinger for 2020
Side 3 af 5
Anbefalingerne om genopretning
lægger generelt vægt på at fremrykke offentlige investe-
ringsprojekter og fremme private investeringer for at styrke genopretningen med
fokus på den grønne og digitale omstilling. Flere lande anbefales også at styrke gen-
opretningen ved at fremme investeringer i forskning og innovation, herunder Ne-
derlandene, Italien, Frankrig, Finland, Spanien, Tyskland, Belgien og Litauen.
Foruden det horisontale fokus på krisehåndtering og genopretning fokuserer lan-
deanbefalingerne også på de enkelte landes specifikke udfordringer. For 12 lande
(Cypern, Italien, Grækenland, Kroatien, Frankrig, Irland, Nederlandene, Portugal,
Spanien, Sverige, Tyskland og Rumænien) afspejler anbefalingerne således behovet
for korrektion af makroøkonomiske ubalancer som identificeret i landerapporterne
for 2020.
For flere lande er der tale om anbefalinger om at forbedre
virksomhedernes rammevil-
kår.
Frankrig, Tyskland, Østrig, Estland og Slovenien modtager fx anbefalinger om
at mindske virksomhedernes administrative byrder, og Polen og Italien tildeles an-
befalinger om at styrke den offentlige administration. Slovakiet og Italien modtager
også anbefalinger om at forbedre retssystemerne, mens Polen anbefales at sikre
retssystemets uafhængighed.
Nogle lande modtager anbefalinger vedr.
arbejdsmarkedet,
herunder Ungarn, Finland,
Letland, Litauen og Belgien, der anbefales at styrke den aktive arbejdsmarkedspoli-
tik. Nogle lande anbefales at styrke de sociale sikkerhedsnet og forbedre de offent-
lige understøttelsesprogrammer, herunder Litauen, Slovakiet, Portugal, Polen og
Italien. Polen, Ungarn og Rumænien anbefales også at styrke involveringen af soci-
ale parter i udformningen af politiske tiltag.
En række lande modtager også anbefalinger vedr.
uddannelse.
Slovakiet, Portugal,
Ungarn, Bulgarien, Østrig og Rumænien anbefales at sikre bedre adgang til uddan-
nelse af høj kvalitet. Sverige og Tyskland anbefales at fremme investeringer i ud-
dannelsessystemerne, og Irland anbefales at sikre et styrket fokus på digitale færdig-
heder i uddannelsessystemet.
Der tildeles også anbefalinger på
skatteområdet
til en række lande. Frankrig anbefales
fx at forenkle skattesystemet, mens Irland modtager en anbefaling om at udvide
skattebasen. For nogle lande afspejler anbefalingerne udfordringer ift. skatteundgå-
else. Der tildeles således anbefalinger om at reducere muligheden for aggressiv skat-
teplanlægning på selskabsområdet til Nederlandene, Luxembourg og Ungarn.
Flere lande modtager også anbefalinger om at
bekæmpe hvidvask,
herunder Danmark,
Sverige, Estland, Nederlandene, Luxembourg, Finland, Irland, Bulgarien, Letland,
Malta og Slovakiet. Der er bl.a. tale om anbefalinger om at styrke hvidvasktilsynet
og sikre en effektiv håndhævelse af rammerne for hvidvaskbekæmpelse.
kom (2020) 0500 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse af EU’s landeanbefalinger for 2020
Side 4 af 5
Landeanbefalingerne til Danmark
Danmark modtager tre anbefalinger i år. Den første anbefaling opfordrer Danmark
til at tage alle midler i brug for at håndtere pandemien, understøtte genopretningen
og sikre sunde offentlige finanser. Den anden anbefaling opfordrer Danmark til at
styrke genopretningen ved hjælp af offentlige og private investeringer, herunder
mhp. at fremme den grønne og digitale omstilling og innovation. Den tredje anbe-
faling opfordrer Danmark til at styrke indsatsen og håndhæve rammerne for at be-
kæmpe hvidvask.
De to første anbefalinger til Danmark vedr. hhv. finanspolitik og investeringer af-
spejler Kommissionens horisontale fokus i anbefalingerne vedr. dels håndteringen
af COVID-19-krisen og dels genopretningen af de europæiske økonomier. De øv-
rige EU-lande har således generelt lignende anbefalinger.
Med anbefalingen om hvidvask anerkendes det, at Danmark har iværksat en række
initiativer på området, og anbefalingen skal generelt ses i lyset af Kommissionens
horisontale fokus på en styrket indsats mod hvidvask, hvor der er givet anbefalinger
til en række lande, der har haft eller har udfordringer på hvidvaskområdet.
Regeringens holdning
Regeringen støtter pakken med landeanbefalinger. Regeringen er enig i de generelle
anbefalinger om, at EU-landene fokuserer på at håndtere pandemien og genoprette
økonomierne og samtidig sikrer mere sunde og holdbare offentlige finanser i takt
med at de økonomiske omstændigheder tillader det, ligesom regeringen er enig i, at
genopretningsarbejdet skal bidrage til den grønne omstilling og øget digitalisering.
Regeringen støtter også landeanbefalingerne vedr. de enkelte landes specifikke ud-
fordringer, herunder anbefalinger om at forbedre virksomhedernes rammebetingel-
ser, styrke arbejdsmarkederne, bekæmpe skatteundgåelse og hvidvask samt anbefa-
linger om at styrke retssystemerne.
Regeringen er generelt enig i anbefalingerne til Danmark. Den første anbefaling
vedr. krisehåndtering og finanspolitik flugter med regeringens tilgang og de tiltag,
som regeringen og Folketingets partier har taget under krisen. Under nedlukningen
har man således holdt hånden under arbejdspladser og virksomheder med store
hjælpepakker
og i takt med genåbningen af samfundet understøttet den økono-
miske genopretning med tiltag, der styrker den private efterspørgsel og kloge inve-
steringer i fremtiden, der bl.a. bidrager til indfrielsen af klimamålet i 2030. Regerin-
gen vil samtidig fortsat tilrettelægge finanspolitikken inden for ansvarlige rammer.
Regeringen tager anbefalingen om hvidvask til efterretning. Bekæmpelse af hvid-
vask er en topprioritet for regeringen. Der er med brede flertal i Folketinget iværksat
væsentlige initiativer til at styrke indsatsen på hvidvaskområdet de seneste år, her-
under ved skærpelse af lovgivningen, et styrket Finanstilsyn med flere ressourcer og
flere indgrebsbeføjelser samt flere ressourcer til Hvidvasksekretariatet under SØIK.
kom (2020) 0500 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse af EU’s landeanbefalinger for 2020
Side 5 af 5
Regeringen har så sent som i begyndelsen af i år gennemført en række omfattende
og væsentlige initiativer for at styrke den samlede indsats mod hvidvask i Danmark.
Nu handler det om at sikre en succesfuld implementering af de mange tiltag på
området. Regeringen ser desuden positivt på mange af initiativerne i Kommissio-
nens handlingsplan for mulige nye fælles initiativer til at bekæmpe hvidvask og ter-
rorfinansiering i EU-landene og vil indgå konstruktivt i drøftelserne om en styrket
indsats mod hvidvask i EU.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister