Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0400
Offentligt
2079524_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
24. september 2019
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 6 af 30. august 2019
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF)
Spørgsmål
Hvilken betydning har det for loftet for medlemslandenes betalinger til EU-bud-
gettet, at Kommissionen vurderer, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter ikke skal
regnes med under betalingsloftet?
Svar
Rådets forordning nr. 1311/2013 for
EU’s flerårige finansielle ramme (MFF’en)
for 2014-2020 fastlægger udgiftslofterne for forpligtelser og betalinger for
EU’s
årlige budgetter. MFF-forordningen fastlægger endvidere det maksimale forpligtel-
sesniveau for en række nærmere bestemte udgiftsområder. I tillæg hertil fastlægger
forordningen loftet for forpligtelsesbevillinger til en række såkaldte særlige fleksi-
bilitetsinstrumenter,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Lofterne for de særlige fleksibilitetsinstrumenter
(Mia. euro, løbende
priser)
Nødhjælpsreserven
Solidaritetsfonden
Globaliseringsfonden
Fleksibilitetsinstrumen-
tet
I alt
2014
297
531
159
500
1.487
2015
303
541
162
510
1.516
2016
309
552
166
520
1.547
2017
315
563
169
530
1.577
2018
345
574
172
689
1.780
2019
351
586
176
703
1.816
2020
359
598
179
717
1.853
Anm.: Loftet for Nødhjælpsreserven og Solidaritetsfonden kan hæves med niveauet af ubrugte midler fra
forrige regnskabsår (n-1). Loftet for Globaliseringsfonden kan ikke justeres som følge af eventuelt
mindreforbrug tidligere år. Loftet for Fleksibilitetsinstrumentet kan hæves med summen af ubrugte
midler fra de tre forrige regnskabsår (n-1-3). I 2017-2020 er det herudover muligt at hæve loftet for
Fleksiblitetsinstrumentet med uforbrugte midler fra Solidaritetsfonden og Globaliseringsfonden fra det
foregående regnskabsår (n-2).
Kilde: Rådets forordning nr. 1311/2013 samt Rådets forordning nr. 2017/1123 vedr. midtvejsrevision af
MFF’en.
kom (2019) 0400 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om EU-budgettet og fleksibilitetsinstrumenter, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2079524_0002.png
Side 2 af 2
Det fremgår af MFF-forordningens artikel 5, at fsva. de særlige fleksibilitetsinstru-
menter kan ”forpligtelsesbevillingerne opføres på budgettet ud over lofterne”.
Ifølge Kommissionens fortolkning kan fleksibilitetsinstrumenterne ligeledes akti-
veres ud over betalingslofterne, med deraf afledt øgede medlemsstatsbidrag til
følge. Danmark, mener
i lighed med en gruppe medlemslande - at de særlige
fleksibilitetsinstrumenter skal afholdes inden for det
i MFF’en
aftalte betalingsloft.
I praksis har uenigheden i fortolkningen af, hvorvidt fleksibilitetsinstrumenterne
regnes med under betalingsloftet ikke haft nogen betydning. Dette skyldes, at mar-
genen under betalingsloftet i indeværende MFF-periode i alle år har været større
end trækket på de særlige fleksibilitetsinstrumenter,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Margenen under betalingsloftet og aktivering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter
(Mia. euro, løbende
priser)
Betalingsloft
Betalingsniveau
Herunder aktivering af
fleksibilitetsinstrumen-
terne
Margen til loft, Dan-
marks fortolkning
2014
135,9
133,0
0,4
2,9
2015
141,9
137,3
0,2
4,6
2016
144,7
132,2
0,8
12,5
2017
142,9
115,4
2,3
27,5
2018
154,6
142,4
0,9
12,2
2019
166,7
148,5
1,7
18,2
2020
172,4
153,6
1,2
18,8
Anm.: Tal for aktivering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter for 2019 og 2020 er foreløbige.
Kilde: Financial report 2018, vedtaget budget for 2014-2018 inkl. ændringsbudgetter, budget for 2019 inkl.
ændringsbudget 1-3, Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2020 af 5. juni 2019.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister