NOTAT
Dato
J. nr.
23. december 2019
2019 - 3203
Udvikling i fremrykkede ekspropriationer ifm. togfondsprojekter
2015-2019
I forbindelse med transportministerens tekniske gennemgang af FFL20 i Fi-
nansudvalget den 8. oktober 2019 er der udbedt et notat omkring udvikling i
fremrykkede ekspropriationer ifm. togfondsprojekter fra 2015 til i dag.
I tabel 1 nedenfor fremgår forbrug til fremrykkede ekspropriationer samt antal
ejendomme, der er eksproprieret og afhændet ifm. de enkelte projekter.
Tabel 1: Bevilling og forbrug, 2015-2019 (mio. kr.)
Projekt
Forbrug
Overtagne
Afhændede
(mio. kr.)* ejendomme** ejendomme
Ny bane over Vejle Fjord
Ny bane over Vestfyn
Opgradering Fredericia-Hobro/Aalborg
Ny bane Hovedgaard-Hasselager
Ny bane til Billund
I alt
88,6
106,9
2,1
56,3
0,6
254,5
32
56
1
19
3
111
0
2
0
0
0
2
*Opgjort pr. ultimo september 2019.
**Ejendomme, hvor pris og dato er fastlagt, og hvor overtagelsesdatoen ligger i fremtiden, er medtaget i optællingen.
Det drejer sig om i alt 4 ejendomme, som er disponeret med en fremtidig overtagelsessum på 8,8 mio.kr. og indgår ikke
i forbruget pr. 30.09.2019.
Vurdering af mulighederne for den fremtidige afhændelse af ejendommene
En stor del af de ejendomme, der er overtaget som fremrykket ekspropriation,
ville blive totaleksproprieret i anlægsfasen. Øvrige overtagne ejendomme for-
søges afhændet på boligmarkedet, herunder evt. udlejning.
Det er anslået, at der ved videresalg af ejendomme på fravalgte linjeføringer vil
kunne opnås en indtægt på ca. 1/2 - 1/3 af købsprisen. Den lave gensalgspris er