Retsudvalget 2019-20
L 104 Bilag 1
Offentligt
2145365_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.
Dok.:
30. januar 2020
Strafferetskontoret
Malene Lynggaard
2019-731-0058
1284188
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar til § 1, nr. 3, i forslag til lov om ændring af retsplejeloven
(Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på
internettet)
1. Høring
Et udkast til § 1, nr. 3 i lovforslaget har i perioden fra den 25. september
2019 til den 23. oktober 2019 og i perioden fra den 11. december 2019 til
den 8. januar 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokatsamfun-
det, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juridisk Institut,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Statsadvokater, Fængselsforbundet, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsfor-
eningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Insti-
tut og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Baggrunden for den fornyede høring var, at der i forlængelse af den første
høring blev lavet visse ændringer i pkt. 2.2.3 i lovudkastets almindelige be-
mærkninger samt bemærkningerne til § 1, nr. 3, som Justitsministeriet fandt
det rigtigst at sende i fornyet høring.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre og Vestre Landsret, Advokatrådet, Danske Regioner, Det Kriminal-
præventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fore-
ningen af Offentlige Anklagere, Københavns Byret, Forsvarsministeriet, In-
stitut for Menneskerettigheder, Københavns Universitet, Det Juridiske
Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspoli-
tisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen og Aalborg Uni-
versitet og Juridisk Institut.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Det bemærkes, at lovforslaget med undtagelse af enkelte lovtekniske juste-
ringer og indsættelsen af en ny bestemmelse i § 1, nr. 3, er en genfremsæt-
telse af lovforslag L 197, som den daværende justitsminister fremsatte den
13. marts 2019, men som bortfaldt som følge af valgudskrivelsen den 7. maj
2019. Der henvises i den forbindelse til den kommenterede høringsoversigt,
som blev oversendt til Folketingets Retsudvalg i forbindelse med fremsæt-
telsen af L 197 (L197 – bilag 1 og 4, 2018.19 (1. samling)).
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt om lovforslaget
Østre og Vestre Landsret, Advokatrådet, Danske Regioner, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Forsvarsministeriet, Københavns Byret, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet
og
Rigsrevisionen
har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.
Det Kriminalpræventive Råd
anerkender vigtigheden af at kunne efterfor-
ske grov kriminalitet som børneporno og salg af våben og eksplosiver på in-
ternettet. Det Kriminalpræventive Råd bemærker i øvrigt, at rådet er op-
mærksom på, at flere og flere borgere benytter sig af onlinehandel, og at kri-
minelle har udnyttet denne udvikling til i højere grad at begå kriminalitet på
2
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
internettet. Det Kriminalpræventive Råd anerkender derfor ønsket om, at
politiets efterforskningsmuligheder på internettet står mål med udviklingen
i kriminaliteten.
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet,
bemærker at bestem-
melsen om politiets erhvervelse af rettigheder, genstande eller andet mate-
riale – i lighed med de øvrige nye bestemmelser, som fraviger det hidtidige
strafferammekrav, samt inddragelsen af politiansatte med andre kompeten-
cer end de politiuddannede – forekommer velbegrundet i en internetsam-
menhæng. Det anføres i den forbindelse, at bestemmelsen forholder sig til
realiteterne i den digitale verden, og at den er grænset rimelig klart af i ope-
rationel henseende.
Retspolitisk Forening
bemærker bl.a., at foreningen generelt ser med be-
kymring på anvendelsen af politiagenter, da deltagelse af agenter objektivt
set er medvirken til begåelsen af en forbrydelse, samt at den gældende øvre
grænse for provokationsforbuddet (forbud mod forøgelse af lovovertrædel-
sens omfang eller grovhed) forekommer vanskelig at administrere. Herud-
over bemærker Retspolitisk Forening, at politiet allerede i dag ved anven-
delse af andre efterforskningsmetoder kan efterforske de omfattede typer
forbrydelser, og at hensigten med indsættelse af agenter med henblik på at
få gerningspersonerne til at afsløre deres identitet ikke forekommer indly-
sende, da ”bagmændene” næppe fralægger sig anonymiteten ved kontakten
med den hemmelige agent.
Det fremgår af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at Rigs-
politiet vurderer, at en udvidet adgang til at anvende agenter i forbindelse
med politiets efterforskningsvirksomhed på internettet kan bidrage til en
mere effektiv bekæmpelse af kriminalitet, der begås på internettet.
Endvidere fremgår det, at Rigspolitiet har identificeret en række kriminali-
tetsformer, der hyppigt forekommer på internettet, og som typisk er vanske-
lige for politiet at efterforske inden for rammerne af de gældende agentreg-
ler, ligesom det fremgår, at Rigspolitiet vurderer, at disse udfordringer kan
imødegås ved en udvidelse af anvendelsesområdet for agentvirksomhed.
Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget ind-
hentet en faglig udtalelse fra Rigspolitiet, idet Rigspolitiet er nærmest til at
beskrive, hvilke udfordringer politiet møder i det daglige arbejde med efter-
forskning af kriminalitet, der foregår ved brug af internettet.
3
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet finder ikke anledning til at tilsidesætte Rigspolitiets vur-
dering af nødvendigheden af en udvidelse af agentreglerne samt baggrun-
den herfor.
Endelig bemærkes det, at det er Justitsministeriets opfattelse, at politiet i
høj grad er opmærksom på vigtigheden af at bekæmpe kriminalitet, der be-
gås ved brug af internettet, og at der i den forbindelse anvendes forskellige
former for efterforskningsmetoder.
Den foreslåede ordning i lovforslaget har således til hensigt at styrke og ud-
vide de muligheder, som politiet allerede har og aktivt anvender under ef-
terforskning af kriminalitet, der begås ved brug af internettet.
2.2. Bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3, om politiets mulighed for
at erhverve rettigheder, genstande eller andet materiale
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at det følger af reglerne om
retskendelse i retsplejelovens § 754 c, stk. 3, at hvis øjemedet med politiets
foranstaltning ville forspildes, hvis politiet skulle ventede på en retsken-
delse, kan politiet træffe beslutning om at gennemføre foranstaltningen uden
kendelse. I så fald skal politiets snarest muligt og senest inden 24 timer fo-
relægge sagen for retten med henblik på at få en kendelse. Institut for Men-
neskerettigheder anbefaler i den forbindelse, at Justitsministeriet i forhold
til lovudkastets § 1, nr. 3, i bemærkningerne forholder sig til retsplejelovens
§ 754 c, stk. 3, som sikrer politiet en hurtig og effektiv handlemulighed med
krav om efterfølgende retskendelse.
Justitsministeriet bemærker, at der med den foreslåede bestemmelse i lov-
forslagets § 1, nr. 3, indføres en generel adgang for politiet til hurtigt og ef-
fektivt at reagere på de åbenlyst ulovlige aktiviteter på internettet, der i vidt
omfang foregår på internettet. Sådan kriminalitet omfatter bl.a. ulovligt salg
af hælervarer, narkotika, våben og eksplosivstoffer men også en række an-
dre ulovlige aktiviteter.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at adgangen til af foretage
indgreb på øjemedet efter retsplejelovens § 754 c, stk. 3, til sammenligning
med den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3, har undtagelsens
karakter, idet adgangen alene kan anvendes, hvis foranstaltningens øjemed
i det konkrete tilfælde ville forspildes, hvis retskendelse ville skulle afven-
tes.
4
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Endelig bemærkes det, at den foreslåede undtagelse kun vil omfatte tilfælde,
hvor en rettighed, genstand eller et materiale allerede er udbudt på inter-
nettet i et så specifikt og utvetydigt omfang, at politiets eventuelle erhver-
velse heraf ikke vil bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller
grovhed.
Eftersom gerningsmanden ved at udbyde rettigheder, genstande eller mate-
riale i nærmere bestemt omfang på internettet således allerede må antages
at have bestemt sig for at gennemføre salget eller videreoverdragelsen, er
det efter Justitsministeriets opfattelse ikke påkrævet, at politiets erhvervelse
af de pågældende rettigheder, genstande eller materiale skal anses for om-
fattet af agentreglerne i § 754 a, stk. 1.
På den baggrund finder Justitsministeriet det således ikke påkrævet nær-
mere at beskrive anvendelsesområdet for retsplejelovens § 754 c, stk. 3, i
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
2.3. Supplerende bemærkninger til lovforslagets øvrige elementer
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet,
foreslår, at det i relation
til den del af lovforslaget om, at ansatte i politiet med særlige efterforsk-
ningsmæssige kvalifikationer skal kunne udøve agentvirksomhed, overve-
jes, om disse bør omfattes af politiklageordningen.
Justitsministeriet bemærker, at spørgsmålet vil blive overvejet, herunder om
der også mere generelt måtte være behov for at justere den personkreds, der
er omfattet af politiklageordningen.
Det Kriminalpræventive Råd
bemærker, at det er væsentligt at sikre den
nødvendige balance mellem hensynet til kriminalitetsbekæmpelse på den
ene side og hensynet til retssikkerheden på den anden side, hvorfor rådet op-
fordrer til høj grad af transparens, hvilket eventuelt ville kunne ske ved lø-
bende evalueringer af ordningen.
Aalborg Universitet, Juridisk Institut,
bemærker, at der ikke er redegjort
for de menneskeretlige aspekter ved politiets agentvirksomhed, og at lov-
forslaget giver anledning til at genoverveje proceduren for iværksættelse af
agentvirksomhed, herunder at understøtte kravet om retskendelse med ind-
førelse af advokatbeskikkelse og at indføre en frist for aktionens varighed.
Dette ville kunne medvirke til at sikre, at agentvirksomhed kun iværksættes
og opretholdes i det nødvendige omfang.
5
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet skal bemærke, at den foreslåede ordning i lovforslaget har
til formål at styrke og udvide de muligheder, som politiet allerede har i dag
og aktivt anvender under efterforskningen, hvis betingelserne herfor er op-
fyldt. Det bemærkes i forlængelse heraf, at agentreglerne i retsplejelovens
§ 754 b, som anført i pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger
bygger på strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1023 af 4. oktober 1984,
og at der i forhold til anvendelsesområdet for iværksættelse af agentvirk-
somhed er knyttet en række konkrete begrænsninger med henblik på at til-
godese afgørende retssikkerhedsmæssige hensyn. Denne balance ændrer
lovforslaget ikke på.
Det følger således bl.a. af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, at agentvirksom-
hed kun må finde sted, hvis der foreligger begrundet mistanke om, at lo-
vovertrædelsen er ved at blive begået eller forsøgt, og efterforskningsskrid-
tet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen. Efter
bestemmelsens stk. 2, må politiet endvidere ikke ved anvendelse af agen-
treglerne bevirke en forøgelse af omfanget eller grovheden af lovovertræ-
delsen (provokationsforbuddet). Politiet skal således som hidtil i hvert en-
kelt tilfælde af agentvirksomhed respektere provokationsforbuddet og
handle inden for disse grænser ved udøvelse af agentvirksomhed.
Endelig følger det af retsplejelovens § 754 c, stk. 1 og 3, at iværksættelse af
agentvirksomhed efter § 754 a, kræver, at der forud herfor er indhentet ken-
delse fra retten medmindre foranstaltningens øjemed ville forspildes, så-
fremt retskendelse skulle afventes. Er dette tilfældet, kan politiet træffe be-
slutning om at iværksætte agentvirksomhed uden forudgående indhentelse
af retskendelse, jf. § 754 c, stk. 3, 1. pkt. Sagen skal herefter snarest muligt
og senest inden 24 timer fra foranstaltningens iværksættelse forelægges for
retten af politiet, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Eftersom agentreglerne således i deres gældende udformning efter Justits-
ministeriets opfattelse tilgodeser væsentlige retssikkerhedsmæssige hensyn,
finder Justitsministeriet ikke umiddelbart anledning til i forbindelse med
dette lovforslag at iværksætte en gennemgribende revision af bestemmel-
serne om agentvirksomhed.
2.4. Bemærkninger til lovforslagets økonomiske konsekvenser
6
L 104 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Domstolsstyrelsen
anfører, at en gennemførelse af lovforslaget vil kunne
medføre flere straffesager, herunder ved domstolene. På den baggrund vil
Domstolsstyrelsen følge sagsudviklingen nøje.
Foreningen af Offentlige Anklagere
bemærker, at det må forventes, at der
skal indhentes betydeligt flere kendelser på området, hvilket vil kræve flere
ressourcer til anklagemyndigheden.
Justitsministeriet skal henvise til Justitsministeriets høringsnotat til lovfor-
slag nr. L 197 om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets mulighe-
der for efterforskning af kriminalitet på internettet), (L 197, bilag 1, 2018-
2019, (1. samling)), hvoraf det fremgår, at det fortsat er Justitsministeriets
vurdering, at lovforslaget ikke vil medføre økonomiske konsekvenser af be-
tydning for politiet, idet den udvidede mulighed forudsættes udnyttet ved ek-
sisterende ressourcer.
Ligeledes vil eventuelle merudgifter for anklagemyndigheden, kriminal-
forsorgen og domstolene som følge af den udvidede mulighed for politiet til
at anvende agenter og efterforske kriminalitet på internettet i øvrigt afhol-
des inden for myndighedernes eksisterende rammer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
4. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Der er i det fremsatte lovforslag alene foretaget enkelte ændringer af sprog-
lig og lovteknisk karakter.
Det fremsatte lovforslag adskiller sig således ikke indholdsmæssigt fra det
udkast, som har været i høring i perioden fra den 11. december 2019 til den
8. januar 2020.
7